Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ni som tänker skicka tillbaka, tycker ni:

1. 4050 kr är alldeles för mycket för mig/för mobilen
2. Principsak, Elgiganten följer inte priset som anges
3. Jag orkar inte hålla på och säga upp och sådant

Det är väl just de jag funderar på själv. 4050 är väldigt bra för en P30 Pro men samtidigt suger det hur allt är hanterat.

1. Ja, det var tanken den skulle vara en present. 4000kr är för mycket. Jag får dessutom gratis mobil från jobbet.
2. Efter detta "köp" så blir det nog inte mer EG för min del.
3. Orkar nog utan problem att tjafsa med såna företag. Gör man inte det så kommer de att fula sig med nästa "projekt".

Permalänk
Inaktiv

Jag skrev ju i början av tråden att man inte får telefonen för 2100kr.
Det är endast telefonen om man behåller abonemanget.

Permalänk
Medlem

Denna känns mindre trevlig... Får hoppas att paketet kommer imorgon, annars är det bara att säga grattis till personen på bring som fått en ny telefon :@
Behåller telefonen och kommer bråka en del med telenor och elgiganten, får se vad man kan få ut.
måste bara hitta ett skärmskydd osv nu.

Citat:

Sändningen har lastats för utkörning.
23 april 07:14 - 302 62 HALMSTAD

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering : P30 Pro är fortfarande reserverad hos EG men min Iphone finns inte kvar i orderhistoriken. Det var alltså en telefon av två som de makulerade. Jag som tänkt köpa den som present till bonusdottern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag skrev ju i början av tråden att man inte får telefonen för 2100kr.
Det är endast telefonen om man behåller abonemanget.

Ja, alla som beställde telefonen gjorde det i "ond tro". Att sedan påstå att Elgiganten sköter det här dåligt är bara korkat. Trodde ni verkligen att ni skulle få telefonen för det priset? Hoppas att ni alla får betala startavgifter och första månadskostnaden för allt strul.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Ja, alla som beställde telefonen gjorde det i "ond tro". Att sedan påstå att Elgiganten sköter det här dåligt är bara korkat. Trodde ni verkligen att ni skulle få telefonen för det priset? Hoppas att ni alla får betala startavgifter och första månadskostnaden för allt strul.

Hoppas att du åker på fartkontroll minst 2gg per år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag tycker att den minsta totala kostnaden på 2440 kr (inkl 1 mån uppsägning) inte är orimlig för en bra rea. Min nuvarande mobil är Huawei P10 som jag köpte för 2590 kr nedsatt från 5990, när det var deras senaste flagship. Med tanke på att Huawei behöver marknadsföra sig extra mycket nu när de tappar marknadsandelar pga Google Play är en värld där jag köper förra generationens flagship för 2440 kr absolut möjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Ursäkta språket, men tycker du att Elgiganten har skött det här snyggt så behöver du nog hjälp. Arbetar du där? I sådant fall förstår jag dig.

Jag köpte en Huawei P20 Pro förra året i en liknande deal, så varför skulle man inte kunna göra om det detta år?

Permalänk
Medlem

@Derix: Finns inget med "ond tro" att göra. Telefonen är billig, har redan abonnemang. Bara dumt att köpa något dyrare när detta nu redan är billigt och att man kan få den på ett lagligt sätt. Om du någonsin har åkt i ett fordon som släpper avgaser så är det tekniskt sett redan i "ond tro" för samhället. Lek gärna inte någon "saint" och önska folk påkostnader som dem inte förtjänar.

Säger bara Karma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

@Albinsson: Finns inget med "ond tro" att göra. Telefonen är billig, har redan abonnemang. Bara dumt att köpa något dyrare när detta nu redan är billigt och att man kan få den på ett lagligt sätt. Om du någonsin har åkt i ett fordon som släpper avgaser så är det tekniskt sett redan i "ond tro" för samhället. Lek gärna inte någon "saint" och önska folk påkostnader som dem inte förtjänar.

Säger bara Karma.

Jag leker inte saint på något sätt, jag bara menar att de flesta av er visste att det var något lurt med denna dealen och var förberedda på en "fight" med supporten hos Elgiganten och Telenor.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Jag har själv bestämt mig att köpa loss telefonen, en Iphone SE 64, för 3.851:- som EG korrigerade MTK till efter helgen på deras sidor.

Dock kvarstår följande uppgifter på min ordersida:
Operatör Telenor
Startavgift 250:-
Totalt pris 24 mån 2 171:-
Abonnemang: 269:- /mån.
Telefon 80:- /mån.
Status Skickad

Jag har fått leveransbekräftelse från EG:
Tack för din beställning hos Elgiganten!
Produkt/produkterna skickas från vårt lager idag.

Det som är konstigt dock är att på "Mina sidor" hos Telenor står det inget om rabatter eller ens en tydlig kostnad för mitt abonnemang; där står endast:

Mina abonnemang
Mobilabonnemang 8 GB
1 användare

Lite spännande ändå att se om det dimper ner mer info innan telefonen dyker upp eller om det är med detta underlag som jag har just nu kommer att ringa och säga upp abonnemanget.

Också spännande att få telefonen på dagen den släpps.

/Trebban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

@Albinsson: Finns inget med "ond tro" att göra. Telefonen är billig, har redan abonnemang. Bara dumt att köpa något dyrare när detta nu redan är billigt och att man kan få den på ett lagligt sätt. Om du någonsin har åkt i ett fordon som släpper avgaser så är det tekniskt sett redan i "ond tro" för samhället. Lek gärna inte någon "saint" och önska folk påkostnader som dem inte förtjänar.

Säger bara Karma.

"Ond tro" juridiskt pekar inte på att man är ond eller dylikt. Det är enbart ett förenklande för att man insett eller bort inse att något är fel. I ond tros-bedömningen är en faktor just priset (alltså priset man anser är avtalat kontra varans normalpris hos andra ÅF).

Permalänk
Medlem

@Trebor: Vad är MTK?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Tråkigt att de inte har koll på vad de säger. Jag har pratat med både Telenor och Elgiganten. Kan säga att Elgiganten inte kan ett skit medans Telenor har sina avtal som ska följas av ÅF vilket Elgiganten inte har gjort. Tycker dock det är konstigt att Telwnor säger att MTK på 2171:- ska alltså vara på 24 mån. Jaha men vad bra då får jag abb och lur i 24mån för 2171, eller vad menar de.

Permalänk
Medlem

@SAnDis: MTK = Minsta totalkostnad 24 mån

Permalänk

Killen jag pratade med sa att det gäller ej vid abb som inte har bindningstid vilket låter skumt. Frågade vart jag kan läsa de då skrev ha ring in till kundtjänst imorgon😂

Permalänk
Medlem

Baserat på bilden i första inlägget får jag minsta totala kostnaden till antingen

80 + 170 = 250
250 * 24 = 6000
6000 + 251 = 6251 kr
+ eventuell första månad (269 kr) för abonnemanget

eller om man går på rabatten som står längst ner på bilden

80 + 210 = 290
290 * 24 = 6960
6960 + 251 = 7211

Detta baserat på att telenor tar bort eventuell rabatt om man avslutar abonnemanget och får en slutfaktura hemskickad.

Så beroende på om rabatten på telefonen var 170 eller 210 kr månaden borde minsta totala kostnad på elgigantens hemsida visat antingen 6251 kr alternativt 7211 kr

Disclaimer: Det är min tolkning men jag har 0 erfarenhet av mobilabonnemang.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Baserat på bilden i första inlägget får jag minsta totala kostnaden till antingen

80 + 170 = 250
250 * 24 = 6000
6000 + 251 = 6251 kr

eller om man går på rabatten som står längst ner på bilden

80 + 210 = 290
290 * 24 = 6960
6960 + 251 = 7211

Detta baserat på att telenor tar bort eventuell rabatt om man avslutar abonnemanget och får en slutfaktura hemskickad.

Så beroende på om rabatten på telefonen var 170 eller 210 kr månaden borde minsta totala kostnad på elgigantens hemsida visat antingen 6251 kr alternativt 7211 kr

Disclaimer: Det är min tolkning men jag har 0 erfarenhet av mobilabonnemang.

Vad jag har sett från chattkonversationerna med Telenor skulle det vara 150*24 + 269 + 251 kr, alternativt 150*23 + 349 + 251
Enligt dem i kundtjänsten ska det vara 70 kr rabatt, inte 170 kr. Men samtidigt är allt väldigt oklart men just nu litar jag på Telenor som varit hyfsat tydliga jämfört med elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vad jag har sett från chattkonversationerna med Telenor skulle det vara 150*24 + 269 + 251 kr, alternativt 150*23 + 349 + 251
Enligt dem i kundtjänsten ska det vara 70 kr rabatt, inte 170 kr. Men samtidigt är allt väldigt oklart men just nu litar jag på Telenor som varit hyfsat tydliga jämfört med elgiganten.

Det verkar som att dom ska ha 340 kr månaden för själva mobilen nu när dealen är borta.
Minsta totalkostnad står för närvarande som 8411 kr.

340 * 24 = 8160
8160 + 251 = 8411

Så om rabatten försvinner när man avslutar abonnemanget så hade jag räknat med att få en faktura på 7211 kr, men då gör jag ett antagande på att rabatten på själva mobildelen låg på 210 kr månaden. Elgiganten verkar ju inte ha varit övertydlig med vilken del som är rabatterat hur mycket (Mobil/Abonnemang).

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Fick nu alldeles nyss kvittot från ordern och där har de nu tagit bort det gamla abonnemanget och lagt till det nya. EFTER att de har skickat ordern från lagret. Vilka fårskallar, det är ju bara fel på fel de gör.

Permalänk
Medlem

Om folk lade mer en tiondel av sin coronaenergi och elgigantenenergi på något trevligt hade vi ta mig fan haft fred på jorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om folk lade mer en tiondel av sin coronaenergi och elgigantenenergi på något trevligt hade vi ta mig fan haft fred på jorden

Sånt har vi inte tid för!! Vi ska konsumera och det ska vara billigt!!

Permalänk
Medlem

Hur kan en av mina telefoner gå igenom kreditprövning men inte den andra? Jag tror det är ett svepskäl för att ta bort min order från felgigantens sida. Kommer kolla med Telenor senare men tycker det verkar konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Hur kan en av mina telefoner gå igenom kreditprövning men inte den andra? Jag tror det är ett svepskäl för att ta bort min order från felgigantens sida. Kommer kolla med Telenor senare men tycker det verkar konstigt.

Det låter nästan som en gammal operatör jag hade. Helt plötsligt fick jag inte köpa något hos dom då någon i mitt hushåll hade skuld till dom. Frågade hur det kunde stämma då jag på den tiden bodde själv. Men det kunde de inte svara på mer än att deras system sa det. Det va alltså inte jag som hade skuld hos dom utan någon annan som enligt dom skulle bo här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Du har väl kasst kredit-betyg helt enkelt. Bara för att man får låna 1 miljon så innebär inte det att man får låna 10 miljoner. Kanske borde du inte rota i det för då kanske de kommer fram till att du inte klarar av att betala den telefonen du nu fått ok på heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Erbjudandet gäller vid nyteckning av abonnemang som ny kund. Bara den de registrerar först blir ju en nyteckning. Alternativt att du kör via Telenor Change. Inget du behöver kolla.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Nej det har jag inte, så det kan vi bortse från.

Tror i sådant fall att det är som @Petterk nämner att det inte räknas som en nyteckning då. Men med tanke på att jag läst att minst en i tråden har beställt 3 telefoner och fått dessa skickade till sig, så fick det mig att fundera.

Permalänk
Medlem

Kan inte ljuga och säga att jag inte var lockad och intresserad av att lägga en beställning för några dagar sedan. Trots att jag egentligen inte har något behov av nyare telefon. Efter att ha läst igenom tråden är jag dock glad att jag besparade mig huvudvärken då det verkar minst sagt struligt och otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kan inte ljuga och säga att jag inte var lockad och intresserad av att lägga en beställning för några dagar sedan. Trots att jag egentligen inte har något behov av nyare telefon. Efter att ha läst igenom tråden är jag dock glad att jag besparade mig huvudvärken då det verkar minst sagt struligt och otydligt.

Såg tråden sent så jag hann inte ens fundera över det men har sett tidigare erbjudanden och då funderat. Det är en risk man tar. Avbetalning.. då gäller det att läsa alla avtal noggrant. Själv har jag endast en gång köpt en telefon på avbetalning, annars alltid kontant och ett billigt 99kr/mån abbonemang hos Hallon. Slippa en massa huvudbry

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Såg tråden sent så jag hann inte ens fundera över det men har sett tidigare erbjudanden och då funderat. Det är en risk man tar. Avbetalning.. då gäller det att läsa alla avtal noggrant. Själv har jag endast en gång köpt en telefon på avbetalning, annars alltid kontant och ett billigt 99kr/mån abbonemang hos Hallon. Slippa en massa huvudbry

Precis, det var någonstans också det som fick mig att avstå från att lägga en beställning. Risken för strul, alltså.