PTS: "Efterfrågan på IPv6 ökar i Sverige"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag gillar att de tog i från tårna när de gjorde ipv6 standarden
"IPv6 löser detta genom att använda 128 bitar långa adresser istället. Detta ger en teoretisk möjlighet för 2^128 = 16^32 ≈ 3,4·10^38 adresser. För att göra det mer överskådligt, 6,7·10^17 adresser per kvadratmillimeter på jordens yta, eller drygt 57 miljarder adresser per gram av hela vår planets massa, eller sammanlagt: 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser (nästan 340,3 sextiljoner)." från wikipefia

Känns som i minsta laget 😏
Edit. Imponerande uträkning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men en stor anledning till varför IPv6 inte slår igenom är nog ISP:erna själva.
Förutom att behöva investera i ny hårdvara är det ochså så att dom tar betalt för varje stadig IPv4 adress som bokas.
Jag tex har två IP-Adresser. En är stadig och den andre är dynamisk. Den stadiga kostar mig runt 5 Euro per månad. Med IPv6 smälter denna affär för ISP:n som glass i stekpannan.
Plus att många server hosters säkert tjänar på att folk hyr webspace hos dem. Vilket med IPv6 och all fler snabba upload hastigheter hos vanlig folk lär minska deras marknad om alla kan ha stadig IP-Adress utan extra kostnad enkelt routad till deras server.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av Traumklang:

Jag kan ha fel, men en stor anledning till varför IPv6 inte slår igenom är nog ISP:erna själva.

Jag tror det är en stor del till förklaringen. Själva stamnäten har redan stöd för det i väldigt hög grad och företagslinor har oftast stöd direkt. Den stora bristen är användare, och främst då privatkunder som inte får någon adress tilldelad.

Intressant är att internetstiftelsens definition av Internetaccess _kräver_ IPv6 till kunden [1] och detta kommer antagligen leda till påtryckningar inom något år, men även detta är något trög påtryckning i isolation. Hade nog behövts lite hot om lagstiftning från våra politiker för att ge en spark i baken på tilldelning till vanliga konsumenter, vilket jag ser som den stora bromsklossen för att IPv6 ska få fart på riktigt i Sverige.

[1] https://internetstiftelsen.se/kunskap/for-samhallet/projekt-i...

Permalänk
Hedersmedlem

Det stora problem med IPv6, och anledningen att det fortfarande efter lång tid inte är adopterat, är att det inte är bakåtkompatibelt med IPv4. Det är inte något man "uppgraderar" till, utan något som ligger "bredvid" IPv4.

Hade man istället designat IPv6 som en utökning till IPv4 med mekanismer för bakåtkompatibilitet så skulle sannolikt slagit för länge sedan, och vi hade kunnat sunsetta "traditionell" IPv4 för länge sedan, precis som med äldre versioner av SSL/TLS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Jag tror det är en stor del till förklaringen. Själva stamnäten har redan stöd för det i väldigt hög grad och företagslinor har oftast stöd direkt. Den stora bristen är användare, och främst då privatkunder som inte får någon adress tilldelad.

Intressant är att internetstiftelsens definition av Internetaccess _kräver_ IPv6 till kunden [1] och detta kommer antagligen leda till påtryckningar inom något år, men även detta är något trög påtryckning i isolation. Hade nog behövts lite hot om lagstiftning från våra politiker för att ge en spark i baken på tilldelning till vanliga konsumenter, vilket jag ser som den stora bromsklossen för att IPv6 ska få fart på riktigt i Sverige.

[1] https://internetstiftelsen.se/kunskap/for-samhallet/projekt-i...

Det jag kan konstatera är att ISP:erna kör ett visst koncept här i Tyskland.
Du får oftast en hyfsat bra nerladdningshastighet, men uppladdningen är slö som attan.
2013 fick jag en 50/5 Mbit lina via cable TV. Uppladdningen med bara 5 Mbit är alldeles för slö för att ha en filserver hemma.
Redan Teamspeak skiter sig när för många är inne i servern samtidigt.
Uppdaterade sen till 500 Mbit ner och 50 Mbit upp för att förbättra situationen, plus att jag bokade till en till IP som är statisk.
Om detta bara är för att spara pengar, eller om det är gjort av anledningen att dom vill att follk skall boka server space vet jag inte. Men i slutändan har det just denna effekt.
Vill du ha mer än säg 50 Mbit upp plus statisk IP, måste du välja företags abonnemang ist för privat.
Just nu är jag i planering av att ta FTTB anslutning med symmetrisk 1Gigabit in i huset. Då vi har fått fiber i källaren kort efter jag uppdaterade abonnemanget.
Men dessa sista jävla meter från källaren till bottenplanen har jag coaxialkabel kvar. Det ändras endast med företagsabonnemang.
Hade jag inte haft någon form av lämplig koppar lina alls i huset. Hade dom dragit in fiber ända till bottenvåningen eller högre upp.
Så dom försöker med alla möjliga tricks att hålla kvar privatkunder på långsamma uppladdnings hastigheter och dynamiska IP adresser.
Spinner jag det vidare med en nypa foliehatt, blir IPv6 bara ett hinder för deras affärsmodell.
Och iom Unitymedia tagits över av Vodafone, har det blivit ännu mer sträv på den sidan.
Men trots allt kan jag känna mig ganska lyckligt lottad, då det finns hela regioner i Tyskland som inte får snabbare internet än DSL Light 512 Kbit.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Få programvaror idag som inte stödjer ipv6

Största problemet är att dina användare måste ha ipv6 adress för att ansluta. Så länge du har användare utan ipv6 så behöver du köra ipv4 i alla fall

Och så länge allt kör ipv4 är det ingen idé att någon klient skaffar ipv6. Ipv6 only för klienter omöjligt av samma anledning

Sant, men hellre kunna hosta via IPv6, även om det har begränsad räckvidd, än att vara helt blockad i incoming connections rakt över hela brädet.
Kände mig som ett fån när jag skulle skicka filer för några månader sedan, och var tvungen att använda email eller filehosters, ist för att bara starta min egen filserver. Mottagaren hade comhem, och jag hoppas det iaf blir ett brett stöd inom Sverige för IPv6.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Det jag kan konstatera är att ISP:erna kör ett visst koncept här i Tyskland.
Du får oftast en hyfsat bra nerladdningshastighet, men uppladdningen är slö som attan.
2013 fick jag en 50/5 Mbit lina via cable TV. Uppladdningen med bara 5 Mbit är alldeles för slö för att ha en filserver hemma.
Redan Teamspeak skiter sig när för många är inne i servern samtidigt.
Uppdaterade sen till 500 Mbit ner och 50 Mbit upp för att förbättra situationen, plus att jag bokade till en till IP som är statisk.
Om detta bara är för att spara pengar, eller om det är gjort av anledningen att dom vill att follk skall boka server space vet jag inte. Men i slutändan har det just denna effekt.
Vill du ha mer än säg 50 Mbit upp plus statisk IP, måste du välja företags abonnemang ist för privat.

Är det fortfarande kabel du använder?
Både kabel och DSL är designade på så vis att man får högre nedladdningshastigheter än upp, helt enkelt för att näten är designade så att en stor majoritet av frekvenserna går till downstream, eftersom det (i regel helt korrekt) anses viktigare/vanligare.
Jag tror inte du hittar någon ISP i något land som ger 200+ Mbit upload via kabel -- eller så har de kommit ikapp nu.
När jag hade kabel senast så var DOCSIS 3 det senaste, och det har ett tak på 200 Mbit upp.
DOCSIS 3.1 (2016) klarar tydligen 10 Gbps ner och 1 Gbps upp, och en version som är på gång klarar 10 Gbps åt båda hållen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det största problemet med att IPv6 för hemmaanvändare inte kommer igång är för att det helt enkelt inte finns någon lösning på hur man med automatik får ut ett IPv6 prefix till kunden och ett länknät uppsatt.

I IPv4 så är det bara att trycka ut ett länknäts IP i den publika IP rymden via DHCP och kunden utrustning kommer med ett färdigt privat LAN nät som automatiskt kör NAT och allt fungerar.

I IPv6 skall ett prefix delas ut med längden /48 eller /56 så kunden kan köra lite subnät hemma. Inte för att det någonsin kommer att bli trångt i en /64 som är det minsta normala nätet i IPv6 men för att kunna segmentera upp IOT, datorer, WiFi och annat.

Hur skall en normal användare hemma kunna lösa detta i sin hemmarouter. Viken normal kund förstår att tilldelat prefix skall konfigureras in på LAN sidan. Sedan så tillkommer de olika inställningarna du kan göra i IPv6 för DHCP både på server och klientsidan. Skall man köra med att klienten bygger sin egen adress och att routern bara annonserar ut prefixet, eller skall man köra med full DHCP tilldelning. Kommer klienten ens att presentera mac-adress i DHCP förfrågan eller DUID vilken metod används av alla olika enheter osv…

Om kunden förstår hur man sätter upp subnät och segmenterar näten så tillkommer komplexa regelstrukturer i brandväggen om man vill skydda accessen både internt mellan de olika subnäten och externt. Problem med mDNS så man hittar igen sina mediaprylar osv…

Idag med IPv4 så finns också ett automatiskt skydd av klienter då trafik initierat från internet automatiskt stoppas av NAT routern. Med IPv6 och utan NAT så måste kunden kunna stoppa inkommande trafik med egna brandväggsregler. Hur många förstår sig på det?

Tyvärr så ser jag ingen lösning på marknaden idag som kan leverera en fullgod hemma uppsättning utan att blanda in en nätverksexpert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosidius:

Det största problemet med att IPv6 för hemmaanvändare inte kommer igång är för att det helt enkelt inte finns någon lösning på hur man med automatik får ut ett IPv6 prefix till kunden och ett länknät uppsatt.

I IPv4 så är det bara att trycka ut ett länknäts IP i den publika IP rymden via DHCP och kunden utrustning kommer med ett färdigt privat LAN nät som automatiskt kör NAT och allt fungerar.

I IPv6 skall ett prefix delas ut med längden /48 eller /56 så kunden kan köra lite subnät hemma. Inte för att det någonsin kommer att bli trångt i en /64 som är det minsta normala nätet i IPv6 men för att kunna segmentera upp IOT, datorer, WiFi och annat.

Hur skall en normal användare hemma kunna lösa detta i sin hemmarouter. Viken normal kund förstår att tilldelat prefix skall konfigureras in på LAN sidan. Sedan så tillkommer de olika inställningarna du kan göra i IPv6 för DHCP både på server och klientsidan. Skall man köra med att klienten bygger sin egen adress och att routern bara annonserar ut prefixet, eller skall man köra med full DHCP tilldelning. Kommer klienten ens att presentera mac-adress i DHCP förfrågan eller DUID vilken metod används av alla olika enheter osv…

Om kunden förstår hur man sätter upp subnät och segmenterar näten så tillkommer komplexa regelstrukturer i brandväggen om man vill skydda accessen både internt mellan de olika subnäten och externt. Problem med mDNS så man hittar igen sina mediaprylar osv…

Idag med IPv4 så finns också ett automatiskt skydd av klienter då trafik initierat från internet automatiskt stoppas av NAT routern. Med IPv6 och utan NAT så måste kunden kunna stoppa inkommande trafik med egna brandväggsregler. Hur många förstår sig på det?

Tyvärr så ser jag ingen lösning på marknaden idag som kan leverera en fullgod hemma uppsättning utan att blanda in en nätverksexpert.

DHCPv6-PD (Prefix Delegation) fixar själva utdelandet av nät. Sedan om man vill förenkla så handlar det väl mest om vad "routern" har för standardinställningar.

Exvis:
Tilldela första /64 till LAN-interfacet, blocka inkommande trafik som inte hör till en anslutning som initierats från insidan. SLAAC på LAN-interfacet.

Skulle väl vara en standardinställning som skulle fungera utmärkt för de som inte vet vad de vill?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har kört tunnlad IPv6 ganska länge. Min bredbandsleverantör ska ha IPv6 redo, men mitt stadsnät (Zitius) har fortfarande inget stöd. Nu kör jag mitt egna AS från en server på colocation och ett par VPS:er, och det är ju lite roligt att hålla på med BGP och andra routingprotokoll. Jag har självklart filter både ut och in så jag inte läcker prefix jag inte är tilldelad.

Permalänk
Medlem

@evil penguin: DHCP-PD är lovande och kommer att underlätta utrullning. Dock så kvarstår de övriga problemen jag beskrev. Jag har idag ingen koll på om hemma routrar börjat stödja DHCP-PD ännu. Kreti och pleti delar ju dessutom ut allt på nätet med full access i sitt hemma nätverk viket kommer att skapa många problem om man inte samtidigt ser över hur brandväggsergler skapas på ett enkelt sätt.

Enklast vore om hemma router tillverkare började med automatiska regler baserade på interface. WAN inget IN men allt UT. LAN allt IN allt UT. Givetvis med states så returtrafik kan komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosidius:

@evil penguin: DHCP-PD är lovande och kommer att underlätta utrullning.
Dock så kvarstår de övriga problemen jag beskrev. Jag har idag ingen koll på om hemma routrar börjat stödja DHCP-PD ännu.

Ja, det är ju något som brukar användas hos de leverantörer som faktiskt rullar ut IPv6 till konsument numera, så teknologin existerar ju.
Vad gäller stöd i konsumentroutrar så varierar förmodligen stödet till följd av att "ingen" ställer krav, men åtminstone vissa av dessa enheter har jag sett att de klarar det (kanske just till följd av att internetleverantörer faktiskt ställt krav för att köpa in massor av enheter), och de flesta fria motsvarande hemmarouter-lösningar verkar ju klara det (typ pfsense, opnsense, openwrt, osv).

Vad de "övriga problemen" är vet jag dock inte riktigt?

Skrivet av Cosidius:

Kreti och pleti delar ju dessutom ut allt på nätet med full access i sitt hemma nätverk viket kommer att skapa många problem om man inte samtidigt ser över hur brandväggsergler skapas på ett enkelt sätt.

Enklast vore om hemma router tillverkare började med automatiska regler baserade på interface. WAN inget IN men allt UT. LAN allt IN allt UT. Givetvis med states så returtrafik kan komma tillbaka.

Det där ingick ju dock uttryckligen i de standardinställningar som jag föreslog?
Jag har inget emot att du håller med, och det är ju ingen raketforskning direkt, så jag tar inte åt mig äran att ha kommit på någon briljant idé. (Snarast sunt förnuft att standardinställningarna rimligen måste vara något sådant, knappast något som internetleverantörer eller routertillverkare inte redan är väl medvetna om.)
Lite underligt känns det dock när du presenterar det som om det vore ett nytt bidrag till diskussionen...

Min poäng är väl i grund och botten detta:

Vanligt folk skulle inte ha en chans med IPv4 heller om enheten inte var färdigkonfigurerad direkt ur lådan.

Att det som du menar är "lätt med IPv4" handlar ju inte om att det är lättare (det krävs på det stora hela samma kunskapsnivå), utan hela grejen är just att standardinställningarna duger.
Rimligen levererar man ju enheten med standardinställningar som duger även för IPv6 och då är det varken lättare eller svårare för normalanvändaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Jag läste tydligen inte hela ditt inlägg första gången jag svarade. Förstår din frustration och ber om ursäkt. Vi pratar om samma sak och jag håller helt med dig i ditt svar till mig.

Permalänk
Medlem

Lite utanför ämnet, men jag har inte riktigt förstått varför det är ett problem att själv ha kvar en v4-adress? Jag förstår ju problemet med att v4-adresserna i princip har tagit slut, men att ha en egen IP-adress för mig som användare har ju inget egenvärde, så att vara ansluten genom en form av NAT mot ISP:n är inget bekymmer, och därmed kan mycket av bristen åtgärdas med såna metoder. Jag ser inte att det är särskilt bråttom med övergången.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosidius:

@evil penguin: Jag läste tydligen inte hela ditt inlägg första gången jag svarade. Förstår din frustration och ber om ursäkt. Vi pratar om samma sak och jag håller helt med dig i ditt svar till mig.

Okej! Tack, det uppskattas.

Skrivet av cyklonen:

Lite utanför ämnet, men jag har inte riktigt förstått varför det är ett problem att själv ha kvar en v4-adress? Jag förstår ju problemet med att v4-adresserna i princip har tagit slut, men att ha en egen IP-adress för mig som användare har ju inget egenvärde, så att vara ansluten genom en form av NAT mot ISP:n är inget bekymmer, och därmed kan mycket av bristen åtgärdas med såna metoder. Jag ser inte att det är särskilt bråttom med övergången.

Detta kommer bli lite idealistiskt, kanske i viss mån politiskt, för det största problemet ligger inte i mikroperspektivet, som är vad du hänvisar till.

För om man bara ser till mikroperspektivet och kan acceptera en ståndpunkt i stil med "för mig är internet ändå bara netflix, spotify, kattvideor på youtube, lite shopping och nyhetssidor, jag bryr mig så länge det fortsätter att fungera" så blir det ju mer eller mindre som du säger.

Problemet är väl allra mest påtagligt i ett större perspektiv (tänk snarare världsekonomi än vad du själv gör på datorn eller mobiltelefonen i dagsläget), vilket väl är en stor del i varför konsumenter inte bryr sig och tjänsteleverantörer har varierande agendor (kan ju vara en stor kortsiktig fördel att skapa sämre förutsättningar för konkurrenter, även om man på samma gång sågar i grenen man själv sitter på).

Om man däremot främst ser internet som en enormt värdefull plattform där de bästa applikationerna och tjänsterna rimligen borde finnas i framtiden, då är förutsättningarna lite annorlunda.

Internet blev ju direkt ur sin linda ett öppet världsomspännande nätverk som kunde användas till helt nya applikationer av vem som helst.
Just detta skapade ett enorm värde inte bara för några bolag som tjänade massor av pengar, utan även för mänskligheten (jag drar mig för att skriva så, för det låter så enormt klyschigt, men det känns ändå befogat).
Ur mitt perspektiv är detta även själva grunden till att internet inte blev en fluga (oavsett om nu någon sa just det), det var inte begränsat av en eller ett fåtal tjänsteleverantörers utvecklingskapacitet eller idéer, det var en plattform där alla kunde bygga tjänster.

Och där någonstans landar vi i hur man om man inte vill lösa det grundläggande problemet med att adresserna är slut på ett tekniskt plan cementerar den nuvarande trenden som ser ut att gå i en riktning mot ett fåtal jättar till tjänsteleverantörer som till slut blir de enda som kan leverera tjänster. (Vilket de nog hurrar över.)

Om det blir resultatet så får vi väl typ hoppas på något slags "nästa internet" för att återfå samma grogrund för banbrytande lösningar och tjänster igen (vilket är högst oklart om det händer).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det fortfarande kabel du använder?
Både kabel och DSL är designade på så vis att man får högre nedladdningshastigheter än upp, helt enkelt för att näten är designade så att en stor majoritet av frekvenserna går till downstream, eftersom det (i regel helt korrekt) anses viktigare/vanligare.
Jag tror inte du hittar någon ISP i något land som ger 200+ Mbit upload via kabel -- eller så har de kommit ikapp nu.
När jag hade kabel senast så var DOCSIS 3 det senaste, och det har ett tak på 200 Mbit upp.
DOCSIS 3.1 (2016) klarar tydligen 10 Gbps ner och 1 Gbps upp, och en version som är på gång klarar 10 Gbps åt båda hållen.

Ja, det är fortfarande coax kabel jag använder. Men fiber kabeln ligger i min källare redan. Fibern fick jag in i mitt hus sommaren 2018.
Abonnemanget för 50/5 Mbit coax kabel linan tecknade jag våren 2013 sen uppdaterade jag till 500/50 Mbit via coax kabel vintern 2017.
Mer än 50 Mbit upp erbjuder dom inte, även om jag tecknar 1 Gbit. Skall jag har snabbare uppladdning, måste jag teckna abonnemang som är tänkta för storföretagen. Men där har jag inte priser på, då dom inte lägger ut dem på sidan.

Dom skulle ju åtminstone erbjudit någon privat eller småföretags abonnemang som har 100 eller 200 Mbit upp tycker man. Men icke.
Abonnemangen till småföretag har ochså bara 50 Mbit upp max. Så det ger mig ingen fördel till linan jag har nu.
Sen försöker dom ochså hålla kvar kunderna i coax kabeln i linan (iaf dom privata). Även om du har fiber i huset, vilket jag tycker är jobbigt, då det skräpar ner hela shortwave bandet för mig. Det gör det i stort sätt oanvändbart pga det.
Det blir nog ett storföretags abonnemang för mig för att slippa coax kabeln. Då får jag bättre router ochså.
Skall bara invänta svar om hur mycket kalaset kommer kosta. Jag befarar det finns en anledning varför just dessa priser inte är utlagda på deras sida.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej! Tack, det uppskattas.

Detta kommer bli lite idealistiskt, kanske i viss mån politiskt, för det största problemet ligger inte i mikroperspektivet, som är vad du hänvisar till.

För om man bara ser till mikroperspektivet och kan acceptera en ståndpunkt i stil med "för mig är internet ändå bara netflix, spotify, kattvideor på youtube, lite shopping och nyhetssidor, jag bryr mig så länge det fortsätter att fungera" så blir det ju mer eller mindre som du säger.

Problemet är väl allra mest påtagligt i ett större perspektiv (tänk snarare världsekonomi än vad du själv gör på datorn eller mobiltelefonen i dagsläget), vilket väl är en stor del i varför konsumenter inte bryr sig och tjänsteleverantörer har varierande agendor (kan ju vara en stor kortsiktig fördel att skapa sämre förutsättningar för konkurrenter, även om man på samma gång sågar i grenen man själv sitter på).

Om man däremot främst ser internet som en enormt värdefull plattform där de bästa applikationerna och tjänsterna rimligen borde finnas i framtiden, då är förutsättningarna lite annorlunda.

Internet blev ju direkt ur sin linda ett öppet världsomspännande nätverk som kunde användas till helt nya applikationer av vem som helst.
Just detta skapade ett enorm värde inte bara för några bolag som tjänade massor av pengar, utan även för mänskligheten (jag drar mig för att skriva så, för det låter så enormt klyschigt, men det känns ändå befogat).
Ur mitt perspektiv är detta även själva grunden till att internet inte blev en fluga (oavsett om nu någon sa just det), det var inte begränsat av en eller ett fåtal tjänsteleverantörers utvecklingskapacitet eller idéer, det var en plattform där alla kunde bygga tjänster.

Och där någonstans landar vi i hur man om man inte vill lösa det grundläggande problemet med att adresserna är slut på ett tekniskt plan cementerar den nuvarande trenden som ser ut att gå i en riktning mot ett fåtal jättar till tjänsteleverantörer som till slut blir de enda som kan leverera tjänster. (Vilket de nog hurrar över.)

Om det blir resultatet så får vi väl typ hoppas på något slags "nästa internet" för att återfå samma grogrund för banbrytande lösningar och tjänster igen (vilket är högst oklart om det händer).

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det kommer ju alltid att vara internetleverantörerna som "levererar" internetanslutningen till mig som kund. HUR det sker är mindre relevant för mig, och jag ser inte vad det spelar för roll om jag får min tjänst via ett NAT som delar på en v4-adress eller om jag får en helt egen på v6. Det är just detta jag har svårt att fatta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Beror till stor del på att IPv4 nu verkligen håller på att ta slut. Det finns nya ISP:er som inte får tillgång till IPv4 vilket riskerar till att leda till splittrat Internet. De gamla etablerade som har IPv4 och de nya som bara har IPv6. Vore till allas fördel om införande av IPv6 snabbas på. Kan man bara kommer överrens om hur man får ut det till massorna så kan nog IPv4 kunna fasas ut ganska snabbt.

Finns egentligen inga nackdelar med IPv6 annat än att man måste få till en enhetlig lösning för oss som konsumerar tjänster så att alla kan tjäna pengar. Utan ekonomiska vinster så kommer ingen att göra något tyvärr. Tills största del därför det tagit sådan tid att byta till IPv6 är att befintlig IPv4 fungerar så bra som det gör och genererar stort kassaföde, IPv6 kostar i dagsläget mer än vad det ger tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det kommer ju alltid att vara internetleverantörerna som "levererar" internetanslutningen till mig som kund. HUR det sker är mindre relevant för mig, och jag ser inte vad det spelar för roll om jag får min tjänst via ett NAT som delar på en v4-adress eller om jag får en helt egen på v6. Det är just detta jag har svårt att fatta.

Ja, det är väl helt i linje med vad jag var inne på, du tar en ståndpunkt i stil med den jag nämnde initialt. Dvs, du letar efter en omedelbar fördel för dig personligen. (Och den finns väl i princip enbart om du är lite nätverksintresserad.)

Hela den här frågeställningen är något som aldrig någonsin borde blivit en fråga för konsumenter, det är en teknisk lösning som bara borde ha införts utan decennier av tjafs och nödlösningar staplade på varandra.

Grundorsaken till att vi behöver IPv6 är att IPv4-adresserna är slut, vilket i nuläget inte påverkar normalanvändaren så mycket, men inverkar negativt på möjligheterna för nya aktörer, osv.
Den genomsnittliga svenska konsumentens omedelbara användarupplevelse kommer inte påverkas särskilt, däremot blir utsikterna för framtidens internet bättre.
Och vikten av att bara rulla ut det till massorna, även om massorna inte bryr sig, handlar ju om att du med enbart IPv4-adress (oavsett NAT eller ej) kan prata med exakt av 0 IPv6-adresserna på internet. Effekten blir alltså att alla som sitter med enbart IPv4 agerar bromskloss för att ta internet i en mer sund riktning tekniskt.

Det är alltså inte heller relevant om just din internetleverantör "inte har slut på adresser" (som de brukar gilla att påpeka), för det är andra som har slut och det är ett lika stort problem om man bara ser aningen längre än näsan räcker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men de andra kan ju ta v6-adresser. De är ju inte slut.

Varför berör detta mig, som användare hos en ISP som uppenbarligen har v4-adresser så det räcker? Det är den frågan jag inte hittat ett svar på. De båda systemen verkar ju samexistera utan bekymmer?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men de andra kan ju ta v6-adresser. De är ju inte slut.

Varför berör detta mig, som användare hos en ISP som uppenbarligen har v4-adresser så det räcker? Det är den frågan jag inte hittat ett svar på. De båda systemen verkar ju samexistera utan bekymmer?

Det jag försökte belysa är just att du (och en massa andra) i det läget sitter isolerade från IPv6, ni har ingen möjlighet att ansluta till något som bara kör IPv6.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag försökte belysa är just att du (och en massa andra) i det läget sitter isolerade från IPv6, ni har ingen möjlighet att ansluta till något som bara kör IPv6.

Vad jag har förstått sker en översättning just nu, så att det visst går.

Men visst, det klart att det vore smidigt att bara byta. Jag gissar att det är för dyrt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S