Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det behöver inte vara motsägelsefullt.

Det man sa i början av pandemin gällde med de analysmetoder som fanns då.

De tester man nu planerar, analyseras med förbättrade och utvecklade metoder.

Givetvis är sättet man gör svabbningen på en kvalitetsfaktor.
(Men jag gissar att testet levereras med en mycket tydlig instruktion)

Jag tror inte att någon i dagsläget vill slösa viktiga resurser på utökade tester,
om man inte tror att det ger goda resultat.

Det sades inte i början av pandemin, utan det var för ungefär 2 veckor sedan och framåt.

Tydligen ska de in såhär långt i näsan:

https://www.kob.com/albuquerque-news/covid-19-doctor-explains...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det sades inte i början av pandemin, utan det var för ungefär 2 veckor sedan och framåt.

Tydligen ska de in såhär långt i näsan:

https://www.kob.com/albuquerque-news/covid-19-doctor-explains...

?

"Minns att FHM sade i början av utbrottet att tillförlitligheten på dessa tester berodde bland annat på hur duktig personalen var på att ta dessa prover rätt"

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Vila i frid

Jag tror inte att någon i dagsläget vill slösa viktiga resurser på utökade tester, om man inte tror att det ger goda resultat.

...och vad ska man dra för slutsatser av resultatet? Forskarna är överens om att man inte vet speciellt mycket om viruset. Kan man bli immun? Kan man smitta med antikroppar? Att man kan smitta andra med SARA-Cov-2 om man är smittad är väl det enda man förmodligen vet med någon form av säkerhet. Jag ser det som att vi lär få vänta ett bra tag till innan svaren börjar komma. För att inte köra ekonomin i botten och svälta ihjäl lär vi balansera "dödligheten". Kikar man lite djupare på statistiken ser man att det inte skiljer sig speciellt mycket mellan olika strategier. Att till varje pris "mota Olle i grind" kostar på. Vi ska kanske börja räkna in självmord, svält och andra indirekt relaterade orsaker till corona-statistiken?

Permalänk
Medlem

?

"Minns att FHM sade i början av utbrottet att tillförlitligheten på dessa tester berodde bland annat på hur duktig personalen var på att ta dessa prover rätt"

Aha, då missförstod jag din fråga
Då förstår jag vad du menar!.

Men gällande antalet provtagningar i Sverige, så hittade jag följande på FHM:s sida (uppdaterad idag 25 april)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-up...

Där skriver man "Totalt har drygt 94 600 individers prover analyserats sedan diagnostiken sattes upp i Sverige."

Och kollar man på provtagningar per vecka så ligger den under 20000 än så länge.

Hittade även gällande provtagning information :

"Vid laboratorieanalys exkluderades prover från 31 deltagare (motsvarade
4,2 % av det totala antalet deltagare) eftersom de inte uppfyllde
kvalitetskraven som innebar att vi i varje prov skulle kunna uppmäta
närvaro av celler/cellrester. Celler eller cellrester i proverna visar om
deltagaren fört provtagningspinnen tillräckligt hårt mot slemhinnan eller
inte."

4,2% är väl inte så dålig siffra med tanke på hur provtagningen går till, men jag vet att jag skulle hamna i dessa 4.2% med lätthet

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/7bd5627f82a...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ni som följt FHM:s presskonferanser vet ju säkert att man har pratat om att man kommer kunna testa 100000personer i veckan, vilket lät lite för bra för att vara sant när man knappt hunnit med 25000 i veckan innan.

Fick höra idag att dessa tester ska man tydligen utföra själv, det vill säga att man ska sticka in en provsticka några cm in i näsan och svabba sig själv.

Alternativt ska man svabba sig själv i halsen likt vid ett test för halsfluss.

Hur många kommer att klara att göra detta på sig själv?
Hur känsliga är dessa tester om man inte kommer tillräckligt långt in i näsan / ner i halsen?

Minns att FHM sade i början av utbrottet att tillförlitligheten på dessa tester berodde bland annat på hur duktig personalen var på att ta dessa prover rätt, men nu ska vi tydligen utföra testet själva, så det verkar inte vara så viktigt längre.

Antar att statistiken ifrån dessa tester får man ta med en nypa salt då man inte kan säga att dessa tagits på ett korrekt sätt?

Största begränsningen avseende provtagning verkar numera tydligt vara vårdens provtagningskapacitet.
Angående självprovtagning så sa FHM i samband med stickproven som utfördes i STHLM att de hade ett sätt att se på stickorna om de använts korrekt. En del prover räknades inte in i statistiken av den anledningen där provtagarna misslyckats/gjort fel.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag såg också den artikeln och den antyder ju att man redan idag tillämpar ett hårdare urval för vilka som erbjuds IVA vård. Detta kan ju inte anses vara prioritering eftersom vi faktiskt har ledig kapacitet, men artikeln antyder ju också den lediga kapaciteten enbart ofullständiga vårdplatser utan personal.

Jag vet inte vilken bild som är rätt, men siffrorna oroar mig, vilket jag också skrev om i ett tidigare inlägg.

Hög överlevnad och samma beläggningsgrad på IVA trots ökat antal smittade och döda. Denna situation tycker jag borde leda till ökad belastning på IVA, men den ser ut att vara konstant. Sen pinglar spindelkänslan i bakhuvet; ”är bra på att välja ut patienter som klarar iva-vård” står det på ett ställe i artikeln. Det är kanske sant, men samma resultat får man om man är övernitisk med att välja bort patienter, dvs hög andel överlevande och lägre belastning på IVA.

Dagens ETC ställde ju frågor kring detta på presskonferensen. Nu vet jag inte riktigt vad det är för publikation och frågeställaren kändes inte helt övertygande, men frågan tycker jag är relevant och förtjänar ett bättre svar.

Jag vet som sagt inte vilken bild som är rätt, men detta oroar mig. Å andra sidan så är det mycket att oroa sig för just nu.

Samma fråga har ställts av flera lite överallt. Dagens ETC fick ett väldigt vagt svar i Torsdags och ett bättre i fredags, men svaret på det har nämnts flera gånger i tråden:

De flesta dödsfallen i Covid 19 är mycket gamla och sjuka.
De som inte bedöms unga och friska nog att överleva intensivvård och rehab därefter erbjuds inte det utan istället kan de få palliativ vård. Intensivvård är inte till för att förlänga lidandet för döende personer. Detta är inget unikt i nuläget utan så ska det fungera normalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plunn:

Jo det ser väl helt ok ut... kan du göra en tur till Rinkeby samt söderut?

Ser ut som här i Sundsvall, knökfullt överallt i Birsta, stan är ju död, men det har den varit i 5år nu, uteserveringarna var fulla i Fredags då jag skjutsade in några bekanta till stan.

Permalänk
Medlem

Hittade en spännande sammanställning:

Oxford COVID-19 Government Response Tracker. More at: bsg.ox.ac.uk/covidtracker or github.com/OxCGRT/covid-policy-tracker

https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavir...

Den innehåller en sammanställning av alla åtgärder gjorda per land, för hela världen! Varje åtgärd kan

Alla data finns som en Excel-filhttps://covidtracker.bsg.ox.ac.uk/.

Länken lär inte fungera länge då de kommer att ha uppdaterat allt på måndag:

Citat:

Please note: The OxCGRT is undergoing a major update starting Friday 24 April.

From 24-27 April the data served through our API or GitHub will not be updated as we undergo maintenance. Furthermore, as of 24 April the database is several days out of date for some countries, as we temporarily move resources away from data collection.

We hope to be back online by Monday 27 April with live data and several new indicators.

We’re committed to adapting the tracker to keep pace with the evolution of the epidemic, so we periodically add and refine indicators. For example, we’ve looked at what the data tells us about countries’ readiness to exit lockdown and how closely they meet WHO guidelines. We’re adding five new indicators and we’ve changed how we code five of the existing indicators to make them more precise. We’re updating the Stringency Index to include eight indicators and adjusting how geographically 'general' and 'targeted' policies contribute to it. You can read the full details of what's changed.

Hursomhelst, här är en brutalt grov sammanställning av de tidsserier jag följt tidigare. De "fyrkantiga, lite tjockare linjerna i diagrammet visar antalet (poängsatta) åtgärder som satts in per land, vilket närmar sig hundra poäng för många länder. Sverige ligger på 63 poäng.

Det är svårt att se att de olika länderna skulle ha påverkats särskilt olika. Det syns inte så tydligt här kanske, men inte heller i Excel-filen.

Vi får vänta tills på måndag, 27 april och se hur de presenterar data då.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Meningslösa inlägg som inte bidrar till diskussionen kommer raderas!

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Här kommer gårdagens siffror för Sverige som tre olika diagram. Jämför med gårdagens värden för att se hur Sverige ligger till jämfört med andra länder. De två första visar antalet döda per dag, med linjär och logaritmisk y-axel. Det tre diagrammet visar förändringen (lutningen) fördelad över sju dagar, en arbetsvecka. Visst, det är på väg ned, men risken finns lång tid framöver att vi får en uppgång. Social distansering är fortfarande lika aktuell.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Det tål att upprepas -- dina tabeller och diagram är ovärderliga.

Permalänk
Medlem

Bra intervju med Imperial College-professorn Neil Ferguson bakom rapporten som format mycket av covid-19 strategierna i framförallt UK, Europa och världen. Här bemöter han bland annat kritiken från Johan Giesecke från förra avsnittet i serien, och kommenterar den svenska strategin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Se när hen kommer hit och de börjar stänga städer mm så man inte kommer in eller ut.

Ditt inlägg från 25 januari visade sig tyvärr bli en sanning. Och inga stängda städer i Sverige men i övriga världen är det spöklikt ute på gatorna.

PS - har av egenintresse börjat läsa tråden från start.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Såg att fem krogar stängs i stockholm, bra inte precis svåra regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Nja, en del regler är "inte precis svåra", medan andra är av en art som ska anpassas efter de specifika förhållandena. Dock är det ju så att de som har rapporterats vidare är sådana som trots tidigare påpekande och varning från inspektörerna inte har vidtagit rättelse.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Nja, en del regler är "inte precis svåra", medan andra är av en art som ska anpassas efter de specifika förhållandena. Dock är det ju så att de som har rapporterats vidare är sådana som trots tidigare påpekande och varning från inspektörerna inte har vidtagit rättelse.

Ja, jag tycker inte på något sätt att man ska stänga ner saker bara för att. Jag är mycket för att försöka ha så öppet vi kan.

Men här är det krogar som inte bara en utan två gånger valt att helt strunta i de enkla rekommendationer som finns samtidigt som krogägare skyller på gästerna. Nu kanske de som tummar på reglerna också fattar att det är allvar.

Jag har som nykterist på krogen i alla fall blivit utkastad ett antal gånger på grund av att vakter ansett mig för full, är ju inte som att de inte kan säga åt gäster som inte sköter sig att lämna.

Permalänk
Medlem

Här kommer en updatering att lördagens och söndagens tabeller med antal avlidna med covid-19 för ett urval av länder.

Data kommer från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten. Data har presenterats både som absolutvärden och relativa värden samt med linjär och logaritmisk y-axel. Derivatan har beräknats enligt ett tidigare inlägg, men där lutningen nu är baserad på sju dagar för att spegla en arbetsvecka samt minimera effekter från dygnsvis variation. Diagrammen är gjorda i Google kalkylark och med trendlinjer som är centrerade tredagars rullande medelvärden. Det är totalt elva diagram, och jag visar här de två första. Klicka på Visa innehåll för att se de resterande.

Här kan vi nu se att UK är på väg att gå om de andra länderna i Europa per capita (per miljon invånare), vilket beror på att de ligger senare i sin fas. Finland verkar nästan vara på gång att gå om Norge nu. Men, om jag kommer ihåg rätt så har Finland nu börjat ta med dödsfall på äldreboenden, medan Norge fortfarande inte gör det. Sverige har gjort det hela tiden. Danmark vet jag inte. Men, alla siffror här lider ju av liknande problem.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Är ju jäkligt luddiga regler skulle jag säga.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Krogarna ska se till så att det inte trängs och att folk kan hålla avstånd (åtminstone 1 m). Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Krogarna ska se till så att det inte trängs och att folk kan hålla avstånd (åtminstone 1 m). Hur svårt kan det vara?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Ser bara att det ska inte förekomma "trängsel"

Står inget om antal meter

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Ser bara att det ska inte förekomma "trängsel"

Står inget om antal meter

Har man följt nyheterna i någon mån är det inte svårt att lista ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Restaurangerna blir ju inte nerstängda direkt. Dom får ju en varning och ett förtydligande om vad det är som inte är ok av kontrollanten som gör besöket. Det är ju först vid andra besöket som dom sedan blivit nerstängda. Så man kan ju tycka att dom ändå fått en rimlig chans att tolka reglerna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Restaurangerna blir ju inte nerstängda direkt. Dom får ju en varning och ett förtydligande om vad det är som inte är ok av kontrollanten som gör besöket. Det är ju först vid andra besöket som dom sedan blivit nerstängda. Så man kan ju tycka att dom ändå fått en rimlig chans att tolka reglerna.

Såklart. Mitt svar var endast mot att reglerna var tydliga. Det kan jag knappast hålla med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen i intervju om situationen i Finland.

Han är positivt till att vården inte blivit överbelastad, men han uttrycker även att spridningen har bromsats in mer än vad dom hade tänkt sig, och att smittotoppen därmed kommer inträffa först i höst.
Han tror även att på lång sikt kommer ca. hälften av Finlands befolkning att ha smittats.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra intervju med Imperial College-professorn Neil Ferguson bakom rapporten som format mycket av covid-19 strategierna i framförallt UK, Europa och världen. Här bemöter han bland annat kritiken från Johan Giesecke från förra avsnittet i serien, och kommenterar den svenska strategin.

https://www.youtube.com/watch?v=6cYjjEB3Ev8

Japp, mycket sevärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Såklart. Mitt svar var endast mot att reglerna var tydliga. Det kan jag knappast hålla med om.

Inga problem med reglerna. Är du osäker så tar du bara och kastar ut hälften av dina bord och stolar ur din serveringslokal så är du rätt säker på att du inte kommer få för trångt med besökare i lokalen. För att man enbart får servera kunder vid borden borde väl vilken krögare som helst klara av att ta till sig tycker jag nog ändå.

Permalänk
Medlem

En krögare kan knappast skylla på att reglerna är otydliga. Det är givetvis deras eget ansvar att se till att dom förstår reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

En krögare kan knappast skylla på att reglerna är otydliga. Det är givetvis deras eget ansvar att se till att dom förstår reglerna.

Tegnell förtydligade väl dessutom ett antal gånger, armlängsavstånd med att de inte ville säga antal centimetrar, men att en armlängsavstånd inte varierar så mycket mellan olika människor så det borde normalbegåvade kunna lista ut på ett ungefär vad det innebär.

Tror ju knappast de har gått med måttstock vid inspektionerna och konstaterat att mjo... här saknas det nog en 3-4 cm mellan besökarna, så vi stänger ner!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tegnell förtydligade väl dessutom ett antal gånger, armlängsavstånd med att de inte ville säga antal centimetrar, men att en armlängsavstånd inte varierar så mycket mellan olika människor så det borde normalbegåvade kunna lista ut på ett ungefär vad det innebär.

Tror ju knappast de har gått med måttstock vid inspektionerna och konstaterat att mjo... här saknas det nog en 3-4 cm mellan besökarna, så vi stänger ner!

Mao är det en subjektiv bedömning av inspektörerna vad de uppfattar som "trångt".

Förstår inte riktigt hur folk kan kalla dessa regler solklara.

En solklar regel hade sagt hur långt det ska vara mellan borden. Sen en klar regel om att det endast är bordsservering som tillåts. Nu är det godkänt att beställa i baren, så länge det inte blir "trångt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Mao är det en subjektiv bedömning av inspektörerna vad de uppfattar som "trångt".

Förstår inte riktigt hur folk kan kalla dessa regler solklara.

En solklar regel hade sagt hur långt det ska vara mellan borden. Sen en klar regel om att det endast är bordsservering som tillåts. Nu är det godkänt att beställa i baren, så länge det inte blir "trångt".

Det är inte avstånden mellan borden som är det viktiga utan avståndet mellan människor som inte träffas konstant ändå (t.ex. lever i samma bostad).

Säkerställer man exakt avstånd mellan bord hindrar det inte 30pers att trängas runt samma bord.

Vill folk missförstå/misstolka så kommer de att göra det, grundregeln håll er isär borde inte vara så svårt att ta till sig...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Generellt följer ju många smittor en logistisk kurva (https://en.wikipedia.org/wiki/Logistic_function) och vi kan ana att Spanien och Italien följer dessa, enligt senaste data. Dessa kurvor visar varför en ren exponentiell tillväxt är felaktig.

Men, grundmodellen för en logistisk kurva har ju typiskt ett tydligt slut, dvs. att spridningen stoppas. Men, det gäller ju inte för alla smittor, t.ex. influensa, där antalet döda bara växer och växer. Vi har en topp varje senvinter i antalet dödsfall i influensa och jag inser nu att en logistisk kurva kanske inte heller är bästa modellen.

Är det någon som vet hur man bör hantera årsvis återkommande smitta? Blir det en "autoregressiv" modell (https://en.wikipedia.org/wiki/Autoregressive_model)? Ja, jag tänker högt här. Men, som hobbyepidemiolog så funderar jag på vad som blir bästa modellen över en längre tid. Några förslag?

Kan man kanske göra bättre prognoser genom att uppskatta reproduktionstalet (det momentana) baserat på dödsfall, och sedan justera den logistiska funktionen med det?
Autoregressiva modellen har jag inte förstått tillräckligt för att säga så mycket om.