Jag såg också den artikeln och den antyder ju att man redan idag tillämpar ett hårdare urval för vilka som erbjuds IVA vård. Detta kan ju inte anses vara prioritering eftersom vi faktiskt har ledig kapacitet, men artikeln antyder ju också den lediga kapaciteten enbart ofullständiga vårdplatser utan personal.
Jag vet inte vilken bild som är rätt, men siffrorna oroar mig, vilket jag också skrev om i ett tidigare inlägg.
Hög överlevnad och samma beläggningsgrad på IVA trots ökat antal smittade och döda. Denna situation tycker jag borde leda till ökad belastning på IVA, men den ser ut att vara konstant. Sen pinglar spindelkänslan i bakhuvet; ”är bra på att välja ut patienter som klarar iva-vård” står det på ett ställe i artikeln. Det är kanske sant, men samma resultat får man om man är övernitisk med att välja bort patienter, dvs hög andel överlevande och lägre belastning på IVA.
Dagens ETC ställde ju frågor kring detta på presskonferensen. Nu vet jag inte riktigt vad det är för publikation och frågeställaren kändes inte helt övertygande, men frågan tycker jag är relevant och förtjänar ett bättre svar.
Jag vet som sagt inte vilken bild som är rätt, men detta oroar mig. Å andra sidan så är det mycket att oroa sig för just nu.