Permalänk

Överklocka P4 2,6 Ghz 800Mhz

Är nyfiken på hur mycket man kan klocka en sådan (P4 2,6 Ghz 800Mhz)? Har ett Intel Bonanza-moderkort.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Wah... Fattar inte mycket men den verkar i alla fall gå att jaga upp i 3 Ghz utan större problem? Najs i så fall.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem

har samma fråga som du......här har du två addreser

min procesor är av model C......kolla om din är det oxå.....o är det så, ska du kolla dom är adresserna

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/p4-2400c-oc.html
(hur man gör)

http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4c800-e_d/overview...
(ett moderkort det funkar med)

Visa signatur

l|l|lllll|lll||lll|lll|
²¹°¹³²° ¹²¹³² °¹²

Permalänk

Wee... 3,3 Ghz hade ju inte varit helt fel. Ska sätta mig ner och pilla lite.

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel___Mottt
Wee... 3,3 Ghz hade ju inte varit helt fel. Ska sätta mig ner och pilla lite.

skulle tippa på att det går o slänga upp den i det med (3,3) i alla fall 2.8an min 2.66 vet i fan......men ska prova sen när jag har kortet hemma

Visa signatur

l|l|lllll|lll||lll|lll|
²¹°¹³²° ¹²¹³² °¹²

Permalänk
Medlem

Jag kör 2.6@3.2Ghz med P4C800 Deluxe mobo, men jag kan dra på mer, men jag tycker inte jag behöver mer, jag bryr mig inte om 3D Mark poäng bara flyt i spel

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

jag kör min i 3.4Ghz stabilt med Waterchill.

Permalänk
Medlem

Hehe, amatörer...

Permalänk

Hur mycket är det möjligt att överklocka utan någon som helst extra kylning? 3.0 Ghz? Eller åtminstone 2.8?

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel___Mottt
Hur mycket är det möjligt att överklocka utan någon som helst extra kylning? 3.0 Ghz? Eller åtminstone 2.8?

Det beror på många saker. Har du någorlunda bra luftgenomströmning i chassit bör du klara 3.25 (alltså 250 buss) om processorn klarar det utan ökning av vcore. Vilket de flesta 2.6C hittills gjort som jag hört talas om. Sedan beror det lite på moderkortet också, Intel är ju inte direkt världskända för sina överklockningsmöjligheter även om de blivit bättre.

En rekommendation är iaf att använda Arctic Silver 3 eller liknande kylpasta istället för den där värmeplattan som Intel sätter på kylflänsen. Den är inte helt optimal om man säger så

Permalänk

Okej, tack för alla tips! Siktar på 3.25 då

Visa signatur

No time for the old in-out, love. I've just come to read the meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel___Mottt
Okej, tack för alla tips! Siktar på 3.25 då

Uppdatera gärna tråden sedan och berätta hur det gick!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Hehe, amatörer...

haha amatör på dig du. vad har du att komma med ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

pytonorm, vad maxxar minenna ?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
haha amatör på dig du. vad har du att komma med ???

Vad tror du det är jag har inskrivet i min sig? Slumpmässigt utvalda datordelar?

Permalänk

maw, hur funkar dina twinmosminnen i DUAL? Jag funderar nämligen på om det är värt att köpa Corsair 1024TWINX PC3200 ist. för 2x512 TwinMos/winbond Pc3200...?! Vad tycker du? Det sklijer 1500 spänn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
maw, hur funkar dina twinmosminnen i DUAL? Jag funderar nämligen på om det är värt att köpa Corsair 1024TWINX PC3200 ist. för 2x512 TwinMos/winbond Pc3200...?! Vad tycker du? Det sklijer 1500 spänn...

Fungerar perfekt. Har inte haft några som helst problem med dem.

Tror inte du kommer att märka någon som helst skillnad mellan dem om du inte är överklockarfreak och ska ha ut den allra sista promillen av prestanda ur systemet. Då går sannolikt Corsair att tweaka bättre när det gäller timingen. I det fallet och du har råd så köp Corsair. Annars Twinmos med Winbond.