Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybyggare:

Hej
Förstår tyvärr inte det där med lokalt MS konto.
Jag skall installera Win10 (retail köpt på usb tänkte jag) på en ny dator med ny ssd (nvme). Har ett MS konto då jag har en Office prenumeration. Ska jag under installationen ange detta konto?
Har hört att man bör undvika att vara uppkopplad under installation.
Sorry för nybörjarfrågor, det är nog 10 år sedan jag gjorde min förra installation.

Ett lokalt konto = ett konto som endast finns lokalt på datorn och man loggar endast in lokalt på datorn, alltså utan någon som helst koppling till ett Microsoft konto (och tjänster etc. man har på det).

Vill du kunna hämta ner din Office installation och verifiera att du har rätt till att använda den, så måste du mig veterligen använda dig av ditt Microsoft konto, du kan dock skapa ett lokalt konto under installation och sedan konvertera om till ett Microsoft konto efteråt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybyggare:

Hej
Förstår tyvärr inte det där med lokalt MS konto.
Jag skall installera Win10 (retail köpt på usb tänkte jag) på en ny dator med ny ssd (nvme). Har ett MS konto då jag har en Office prenumeration. Ska jag under installationen ange detta konto?
Har hört att man bör undvika att vara uppkopplad under installation.
Sorry för nybörjarfrågor, det är nog 10 år sedan jag gjorde min förra installation.

Låt datorn vara uppkopplad för det laddas bla ner drivrutiner. Jag vet inte vad det är för Windows du köpt men oftast är det så att hela Windows finns inte med utan det laddas ner medans det installeras. När jag installerade min Windows jobbade nätet hårt hos mig.

Jag vet inte om MS-kontot är samma som med Windows om man har Office prenumeration. Någon annan kanske vet. Om det är så är det det du skall använda men om det inte är det får du möjlighet att skapa ett konto och det skall du absolut göra.

Efter att allt är klart kommer du varje gång di startar dator att få logga in med ditt MS-konto. Jag råkade ut för att det var något fel på vägen till MS-servern så det gick inte att logga in enkelt. Minns inte hur det löste sig men jag kom in till slut, möjligen kan servern ha kommit igång igen eller vad det nu var för fel. För min del tycker jag det känns lite lagom kul att jag kommunicerar med någon server långt bort när jag skall logga in på min egen dator.

För att undvika problem kan du skapa ett lokalt konto på datorn som du använder när du loggar in. Med det lokala kontot kan du sedan välja att inte ha någon inloggning alls. Allt fungerar ändå med ditt MS-konto. Du kan ställa in att du backuppar vissa viktiga saker på MS-molntjänst som levereras med Windows. Jag själv använder inget sådant förutom MS-kontot men lokalt konto att logga in med.

Gå sedan igenom alla inställningarna på datorn och stäng av allt som skickar information till MS. Det är en hel del information som sänds till MS och vem vet vad de använder det till?

Permalänk
Medlem

Någon som har en Huawei Matebook X Pro som kraschar vid senaste Windowsuppdateringen?
Har försökt 4 gånger, men datorn stänger ner sig abrupt och på tredje omstarten så kör den en recovery som återgår till senaste versionen, vilket lyckas.

Eller har det något med Huawei vs Microsoft att göra, har dålig koll...

Permalänk

Aktivera/formatera eMMC

Jag har laptop med eMMC på 32gb, har tänkt att sätta in en ssd M.2 på 120gb. Nu till min undran:
Jag vill ha ssd’n som systemdisk. eMMC’n spelar ingen större roll om jag kan använda eller inte. Hur går jag till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bomullwata:

Jag har laptop med eMMC på 32gb, har tänkt att sätta in en ssd M.2 på 120gb. Nu till min undran:
Jag vill ha ssd’n som systemdisk. eMMC’n spelar ingen större roll om jag kan använda eller inte. Hur går jag till väga?

Du kan göra det väldigt enkelt för dig, genom att boota från DVD/USB installationsmedia, och välja SSD'n som disk att installera Windows på.
Det spelar ingen roll om Windows lägger boot-filerna på SSD'n eller eMMC'n (dvs. vilken som kommer att bli boot-disk) eftersom det inte spelar någon roll för dig om du kan använda den eller inte.

(Du kan dock naturligtvis inte ta bort eMMC'n om nu Windows skulle få för sig att lägga boot-filerna på den.)

Finns det något OS på eMMC'n redan så bör du dock ta bort/formatera partitionen på den, detta kan göras på samma ställe som du väljer vilken disk Windows ska installeras på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Fler än jag som har extremt stora problem med KB4550945?

Random frysningar, krascher, reboot?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Fler än jag som har extremt stora problem med KB4550945?

Random frysningar, krascher, reboot?

Nej har inte sett något sådant på mitt system.

Testat med lite mindre överklock?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nej har inte sett något sådant på mitt system.

Testat med lite mindre överklock?

avinstallerade den och nu funkar det utan problem.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Fler än jag som har extremt stora problem med KB4550945?

Random frysningar, krascher, reboot?

Var ju någon uppdatering för ett tag sen som gjorde detta för vissa (vet inte om MS drog tillbaka den).

Är i alla fall skönt man inte kör win 10 på main datorn och kör pro om man måste köra win 10 (då kan man skjuta uppdateringar 2 månader), dock är inte pro som det borde vara (MS släppte ny pro för vi konsumenter inte skulle kunna pilla i register för slippa uppdateringar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@dammskog: Om du kopplar den digitala licensen till Microsoft kontot så är det möjligt att byta moderkort och cpu men detta fungerar troligen inte för märkesdatorer "Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring" https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Här ser du hur man kan ta rättighet på mappar och filer i gamla installationer https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-owners...

Om du scrollar ner på sidan finns det ett litet program Take Ownership Menu Hacks som fixar rättihet för mappar och filer https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/03/Take-Own...

Det verkar inte fungera hundra. I helgen kunde jag bort mappar (gamepass m.m.) på en hårddisk men nu idag på annan hårddisk så går det inte.
Nu igen har windows slutat fungera efter uppdatering (det dödade SSD-disken) och jag var tvungen att göra om allt (ren installation) och försökte använda programmet efter för att få ägarskap men kan fortfarande inte ta bort filerna. Nu har jag en Gamepassmapp med 75gb jag inte kan ta bort...

Står jag behöver tillstånd från administratörer för att ta bort filerna, trots att min användare ska vara är administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Står jag behöver tillstånd från administratörer för att ta bort filerna, trots att min användare ska vara är administratör.

Även om ens konto är satt som ett Adminstratör's konto, så är det inte ett verkligt Administratör's konto så som det var i te.x Win 7, då Microsoft av säkerhets skäl har ändrat på det.

Mitt tips är att kopiera alla andra filer på disken du vill behålla, och sedan formatera disken för att på det viset bli av de filer som inte går att ta bort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Har den stora uppdateringen för maj släppts än?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har den stora uppdateringen för maj släppts än?

Om man tittar här Mediacreationtool så är det fortfarande versionen för 1909 som laddas ner.
Så nej, det har den inte då Microsoft brukar uppdatera versionen när en versions uppdatering officiellt har släppts till den stora massan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:

Ser ut att komma på torsdag den 28:e maj:

https://www.zdnet.com/article/microsoft-kicks-off-its-windows....
"My sources said that Microsoft delivered Windows 10 2004 to its PC OEM partners last week. I've heard the rollout to mainstream users will likely commence on May 28. I've asked Microsoft for confirmation on the rollout schedule, but received no word back"

https://www.cnet.com/how-to/windows-10-may-2020-update-everyt....
"Microsoft is rolling out the Windows 10 ($160 at Amazon) May 2020 Update this month, bringing new features to help with productivity, security and speed. The update -- also known as Windows 10 versions 2004 and 20H1, and formerly referred to as the April 2020 Update -- is expected to start rolling out to mainstream users on May 28"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Bästa är om man inte har för bråttom, i april uppdateringen smög sig inte hel del inte så roliga fel.

På den datorn med win 10 så har jag ställt in så den ska vänta 2 månader innan den tar nyaste funktionsuppdateringen (helst vill jag inte ha det alls, säkerhetsuppdateringar räcker).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bästa är om man inte har för bråttom, i april uppdateringen smög sig inte hel del inte så roliga fel.

På den datorn med win 10 så har jag ställt in så den ska vänta 2 månader innan den tar nyaste funktionsuppdateringen (helst vill jag inte ha det alls, säkerhetsuppdateringar räcker).

Lite OT men du kan ändra din sign. Inet har tagit bort frakten helt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Undra vad som inte är ok med min burk.
Är väl bara att vänta antar jag.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Undra vad som inte är ok med min burk.
Är väl bara att vänta antar jag.

Ladda ner Windows 10 Update Assistant härifrån Download Windows 10 (det är Update Now du ska klicka på för den och om du vill ha det på Svenska byt ut en-us till sv-se i adressfältet) så får du förmodligen reda på varför datorn inte är redo.
Kan vara att det är någon drivrutin som inte är kompatibel eller att en uppdatering saknas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ladda ner Windows 10 Update Assistant härifrån Download Windows 10 (det är Update Now du ska klicka på för den och om du vill ha det på Svenska byt ut en-us till sv-se i adressfältet) så får du förmodligen reda på varför datorn inte är redo.
Kan vara att det är någon drivrutin som inte är kompatibel eller att en uppdatering saknas.

Sen har Windows dragit tillbaka uppdateringen för vissa enheter också (som vanligt är det inte bra att vara först på ny uppdatering från MS).

Lite lustigt att den skulle lyssna på att en drivrutin inte är kompatibel, för då hade den låtit bli uppdatera min dator i så fall (finns inte några kompatibla drivers efter vista)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows på en by burk igår och den laddade hem nya versionen direkt.

Att aktivera om Windows var förresten bara ett par klick, jag blev förvånad att jag inte behövde ringa Indien.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Varför går det inte att stänga av inloggningslösen. Trycker jag netplwiz kan jag bara byta inte stänga av.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför går det inte att stänga av inloggningslösen. Trycker jag netplwiz kan jag bara byta inte stänga av.

Kör du med MS konto har jag för mig man måste ha någon form av inloggning.
Ändrar du till lokalt konto så skall det funka utan inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Varför går det inte att stänga av inloggningslösen. Trycker jag netplwiz kan jag bara byta inte stänga av.

Är förmodligen detta man måste aktivera.
"Settings -> Accounts -> Sign in options -> Use my sign-in info to finish setting up my device *"

Det tar visserligen inte bort kravet på lösen, men jag har för mig att man loggas in automatiskt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Kör du med MS konto har jag för mig man måste ha någon form av inloggning.
Ändrar du till lokalt konto så skall det funka utan inloggning.

Jag har ett lokalt konto.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Är förmodligen detta man måste aktivera.
"Settings -> Accounts -> Sign in options -> Use my sign-in info to finish setting up my device *"

Det tar visserligen inte bort kravet på lösen, men jag har för mig att man loggas in automatiskt.

Detta var redan påslaget.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
Har du "Require Windows Hello sign-in for Microsoft accounts" påslaget"?
Om man har det försvinner nämnligen valet från netplwiz.

Har beskrivs lite olika sätta att få automatisk login:
How to Automatically Sign in to User Account at Startup in Windows 10

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Knotvillage:
Har du "Require Windows Hello sign-in for Microsoft accounts" påslaget"?
Om man har det försvinner nämnligen valet från netplwiz.

Har beskrivs lite olika sätta att få automatisk login:
How to Automatically Sign in to User Account at Startup in Windows 10

Var stänger jag av det?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Var stänger jag av det?

Det bör finnas under "Sign-in options".
Jag kan dock inte verifiera det eftersom även om jag ser att Windows Hello finns där så kan jag inte ändra på något (då jag har stängt av Windows Hello via Grupprinciper).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Måste ju vara något med denna uppdatering som gjorde det. Jag kör ju Home på en annan dator och där kan man gå in via netplwiz.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Löst.

Fick först logga in med Microsoft konto. Då kunde man stänga av Hello och då dök det upp lösenord i netplwiz. Sen var det bara stänga av. Då var bara problemet att när jag nu loggade in så fanns det två konton. Lokalt och MS. Jag stängde då av ms kontot och då försvann även lösenordet för det lokala.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS