Installera Linux för första gången och behöver lite tips

Permalänk
Inaktiv

Trollvarning på de två inläggen ovan. Gentoo är inte för nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Trollvarning på de två inläggen ovan. Gentoo är inte för nybörjare.

Gentoo var den första distro jag körde på riktigt, så det beror helt på vem som är nybörjare. Det är utmärkt för att lära sig och har Linuxvärldens bästa wiki.

Permalänk
Inaktiv

Några tipsade om att inte tanka drivrutiner på samma sätt som Windows. Det är bra, men jag vill spinna vidare lite på den punkten.

Har datorn Intel eller AMD-grafik och du installerar Ubuntu så har du redan korrekt drivrutiner från början, och Ubuntu håller dem automatiskt uppdaterade åt dig genom pakethanteraren. Så enkelt blir det tack vare att dessa drivrutiner är fria och har öppen källkod.

Har datorn Nvidia-grafik så behöver man i de flesta fall Nvidias proprietära drivrutin, men du ska inte tanka den från Nvidias hemsida som du förmodligen skulle göra på Windows, utan du ska installera den från din distributions repo. Jag har för mig att Ubuntu numera frågar om man vill installera den proprietära drivrutinen under installationen, och i så fall är det bara att tacka ja och sen sköter Ubuntu resten åt dig. Annars gör man det i programmet som heter "Software & Updates" som medföljer Ubuntu.

Att tanka grafikdrivrutiner direkt från AMD eller Nvidias hemsida som nybörjare och sedan försöka installera dessa på GNU/Linux resulterar oftast i att man får ett trasigt system som inte fungerar. Det är helt enkelt inte tänkt att man ska gå tillväga på det sättet med GNU/Linux.

Permalänk

Kör på en debian baserad distro. Jag började med linux mint

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vilken version kan jag få att likna Win10 så att jag enkelt kan manövrera utan att känna mig vilsen.

Linux Mint eller Kubuntu hade jag valt i det fallet.

Rekommenderar även att du behåller Windows 10 och kör dualboot med Linux till att börja med. Om något börjar strula, så är det alltid trevligt att kunna boota upp till en fungerande maskin

Du kan även testköra olika distributioner genom bootbart USB-minne. På sätt kan du bekanta dig med olika distributioner ch skrivbordmiljöer utan att förändra någonting på din nuvarande maskin.

https://ubuntu.com/tutorials/tutorial-create-a-usb-stick-on-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Trollvarning på de två inläggen ovan. Gentoo är inte för nybörjare.

Beror helt på vem det riktar sig mot, vill du genuint lära dig ALLT från grunden, ja då finns det få exempel som kan mäta sig med Gentoo Linux. Men det kräver minst sagt ett visst mindset och engagemang från användaren.

Men nej, jag har tyvärr aldrig haft den äran att träffa någon som varit den direkta kanditaten att ge sig på Gentoo som första grej, det är tyvärr inte den frågan eller intrycket man får.
Man vill helst märka av ett rejält driv från personen till att djupdyka och supa in allt innan jag personligen skulle våga ge den rekommendationen.

Skrivet av DasIch:

Gentoo var den första distro jag körde på riktigt, så det beror helt på vem som är nybörjare. Det är utmärkt för att lära sig och har Linuxvärldens bästa wiki.

Kan faktiskt hålla med er båda, Gentoo Linux är både för och inte för nybörjare, beror helt på vem det är som skall lära sig, vill man verkligen ta allt från grunden i Linux så är Gentoo - rolling relesernas fader (moder?) - som snart fyller 20 år, troligtvis något av det bästaste!

Med Gentoo får du först börja med att kasta ut allt du kan om Windows, för det kommer inte hjälpa dig ett dugg.

Är man däremot enbart ute efter ett alternativ till Windows för att snabbt hoppa skepp är det troligtvis till 95% inte Gentoo du börjar med, föreställer dig, eller behärskar. -På gott och ont.

Har du gjort Gentoo-resan så lär du vara medveten om det mesta som är av värde kring ett Linuxsystem.

Dock anses Gentoo av många vara generellt svårt liksom Arch inte heller är för alla utan snarare ses som någon slags "level 2" eller högre som du först ger dig på senare i din Linux resa.

Tror grejen med det handlar mer om hur folk är vana vid att tänka på ett OS, då i princip 99,9% enbart har erfarenhet från något förpaketerat kommersiellt OS.
Folk är helt enkelt vana vid att få ett gäng applikationer förinstallerade och sedan börja anpassa utifrån det, får de full frihet förstår en nybörjare inte vad den skall göra med det, den har liksom inga referensramar om hur, vad eller varför något är möjligt eller inte möjligt.

Även i denna tid är det mest troligt att du inte har någon i din bekantskapskrets som känner till Linux och därmed kanske du är helt ensam om att anta utmaningen.
Det är här agnarna skiljs från vetet, är du ute efter att lära dig eller vill du bara ha ett substitut till din Windowsinstallation?
Man kan börja i båda ändar men troligtvis är det övervägande "vanlig distro" typ Ubuntu, Linux Mint, Fedora eller Manjaro som är så långt en medelmåttig användare är beredd att gå. -Då helt baserat på rekommendationer från andra.

För den som annars vill se en "average Linuxanvändare" bli guidad genom en Gentoo installation på ett Threadripper-system med ett nVidia RTX 2080Ti:

Part 1:
https://youtu.be/wrPJlAWMx7A?t=845

Part 2:
https://www.youtube.com/watch?v=27iikpOqeoc

Part 3:
https://www.youtube.com/watch?v=ZER7qnbphyc

Part 4:
https://www.youtube.com/watch?v=dr9ThgErXYM

Det tar både en och två låååånga stunder men om man orkar kolla så lär man få en hel del svar längs vägen också -även om du inte kör Gentoo Linux.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

evolution-of-linux-neckbeards

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att det stämmer.

I've built Linux from scratch, by the way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Beror helt på vem det riktar sig mot, vill du genuint lära dig ALLT från grunden, ja då finns det få exempel som kan mäta sig med Gentoo Linux. Men det kräver minst sagt ett visst mindset och engagemang från användaren.

Men nej, jag har tyvärr aldrig haft den äran att träffa någon som varit den direkta kanditaten att ge sig på Gentoo som första grej, det är tyvärr inte den frågan eller intrycket man får.
Man vill helst märka av ett rejält driv från personen till att djupdyka och supa in allt innan jag personligen skulle våga ge den rekommendationen.

Kan faktiskt hålla med er båda, Gentoo Linux är både för och inte för nybörjare, beror helt på vem det är som skall lära sig, vill man verkligen ta allt från grunden i Linux så är Gentoo - rolling relesernas fader (moder?) - som snart fyller 20 år, troligtvis något av det bästaste!

Med Gentoo får du först börja med att kasta ut allt du kan om Windows, för det kommer inte hjälpa dig ett dugg.

Är man däremot enbart ute efter ett alternativ till Windows för att snabbt hoppa skepp är det troligtvis till 95% inte Gentoo du börjar med, föreställer dig, eller behärskar. -På gott och ont.

Har du gjort Gentoo-resan så lär du vara medveten om det mesta som är av värde kring ett Linuxsystem.

Dock anses Gentoo av många vara generellt svårt liksom Arch inte heller är för alla utan snarare ses som någon slags "level 2" eller högre som du först ger dig på senare i din Linux resa.

Tror grejen med det handlar mer om hur folk är vana vid att tänka på ett OS, då i princip 99,9% enbart har erfarenhet från något förpaketerat kommersiellt OS.
Folk är helt enkelt vana vid att få ett gäng applikationer förinstallerade och sedan börja anpassa utifrån det, får de full frihet förstår en nybörjare inte vad den skall göra med det, den har liksom inga referensramar om hur, vad eller varför något är möjligt eller inte möjligt.

Även i denna tid är det mest troligt att du inte har någon i din bekantskapskrets som känner till Linux och därmed kanske du är helt ensam om att anta utmaningen.
Det är här agnarna skiljs från vetet, är du ute efter att lära dig eller vill du bara ha ett substitut till din Windowsinstallation?
Man kan börja i båda ändar men troligtvis är det övervägande "vanlig distro" typ Ubuntu, Linux Mint, Fedora eller Manjaro som är så långt en medelmåttig användare är beredd att gå. -Då helt baserat på rekommendationer från andra.

För den som annars vill se en "average Linuxanvändare" bli guidad genom en Gentoo installation på ett Threadripper-system med ett nVidia RTX 2080Ti:

Part 1:
https://youtu.be/wrPJlAWMx7A?t=845

Part 2:
https://www.youtube.com/watch?v=27iikpOqeoc

Part 3:
https://www.youtube.com/watch?v=ZER7qnbphyc

Part 4:
https://www.youtube.com/watch?v=dr9ThgErXYM

Det tar både en och två låååånga stunder men om man orkar kolla så lär man få en hel del svar längs vägen också -även om du inte kör Gentoo Linux.

Jag skulle säga att det först och främst handlar om huruvida man tycker det är roligt att nörda ner sig och lära sig systemet. Känns det tråkigt och jobbigt ska man givetvis hålla sig borta från Gentoo. Jag skulle vidare vilja påstå att Linux är dåligt om man inte vill upprätthålla en adekvat nördfaktor. Även om det funkar ett tag att köra casual så kommer det ge huvudvärk förr eller senare.

I vilket fall, jag tycker inte heller Gentoo ska överdramatiseras. Det är inte kvantfysik. Vad som krävs är intresse, tålamod och förmåga att läsa instruktioner. Det sista ska inte underskattas, för många problem beror på att man inte läst tillräckligt noggrant. Enkelt hänt när det är mycket information och hjärnan börjar bli trött.

Annars skulle jag säga att det är en större utmaning att underhålla systemet. Inte för att det nödvändigtvis funkar dåligt men efter ett tag kommer du säkert saker du vill installera som är under testning, och när det byggs på börjar du få problem. Att lösa problemen är också något man kan lära sig av men det blir lätt lite mycket efter ett tag.

Vad gäller installationen och få ett fungerande system är annars min rekommendation att bara avsätta tid, ha tålamod, läs instruktionerna ordentligt och googla på saker du inte förstår (ett bra tidsfördriv när portage står och tuggar).

Videorna du länkar till tycker jag är lite avtändande, i varje fall efter en snabb titt. Jag hade i varje fall inte velat ge mig på Gentoo efter att ha sett dem. Gentoos wiki är dock lysande. Börja där.

För den som vill ge sig på det har jag även ett par tips:

Du måste inte använda Gentoos LiveCD. Du behöver bara en miljö som har nödvändiga paket. Exakt vilka dessa är minns jag inte på rak arm, men går att hitta med google. Jag brukade använda Ubuntu eller Manjaro för då funkade grafiken lite bättre och mitt usb-interface för ljud fungerade. Det betyder att man kan göra lite mer under tiden datorn står och tuggar.

Skrivbordsmiljön kan installeras via chroot. Det nämns inte i wikin men det är rätt bekvämt att vara bootad till en live-miljö medan man installerar typ Gnome, KDE, eller vad man nu vill köra. Se bara till att ha bootat in i den riktiga Gentoo-miljön först för att se så allt funkar.

Vanligaste problemet jag stött på är att nätverket inte funkar i chroot. Det är rätt enkelt att lösa, men jag minns tyvärr inte hur (har nåt att göra med att kopiera resolv.conf tror jag).

Jag bytte för övrigt från Gentoo till Arch därför att Arch har bättre uppdatering av sina paket. Det går snabbare att få det senaste och funkar stabilare.

Permalänk
Medlem

Kör själv Arch och Debian men kände att rekommendera Arch eller Gentoo till nybörjare som vill ha något som liknar Windows kändes fel. Man måste få känna lite hur ett färdigt system fungerar innan man kan förstå hur man ska bygga ett från grunden.

Glömde nämna en sak i mitt tidigare inlägg. Man kommer behöva hjälp som nybörjare. Var inte rädd att fråga. Bli inte avskräckt om du känner att svaren är arroganta. Man tycker ofta det som nybörjare och en del som svarar har glömt hur det var. Många kommer svara typ "läs manualen". Det kan vara folk som lagt mycket jobb på att skriva instruktioner och tycker att man ska kunna ta till sig av dessa, men det är inte lätt om man inte vet var man ska leta och vad man ska leta efter. Människor som är vana att gå till tillverkares support och kräva hjälp kan få en kulturkrock när de möter människor inom öppen källkod som tycker man inte ska komma och kräva saker. Blir lite "vi skapar detta tillsammans för vår skull, inte för någon annans skull" som ställs mot filosofin "jag kräver hjälp med produkten ni säljer som inte fungerar".

Ett tips är att hitta wikin som ofta finns på distens hemsida. Också att lära sig titta i man pages om man undrar över något kommando. Men fråga om det krånglar.

Permalänk

Håller med ovanstående. Gentoo för någon som bara vill känna på ett system under Linux låter lite väl hårt. Tror inte många som började sin datorvana med Windows började med att läsa de decimetertjocka Windows böckerna som fanns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Håller med ovanstående. Gentoo för någon som bara vill känna på ett system under Linux låter lite väl hårt. Tror inte många som började sin datorvana med Windows började med att läsa de decimetertjocka Windows böckerna som fanns att tillgå.

Jag satt mest som ett frågetecken och undrade varför inte disketten dök upp på skrivbordet i Windows 3.11. Hade datorvana från AmigaOS och Macintosh System 7 tidigare Ang. Linux så har det blivit löjligt mycket enklare sedan jag körde Red Hat 3 i mitten på 90-talet.

När väl en (valfri) Linux-dist är uppe och rullar, så är det (oftast) en fröjd att använda. Terminalen behövs sällan, även om det hjälper att kunna en handfull kommandon även i den snällaste Ubuntu-utgåvan. Det är främst mer ovanliga program och spel som använder .deb eller shell-script för installation i mitt fall som kör Debian-baserat. Även jag som ibland ser mig som relativt kunnig, har råkat köra shell-script som root vilket gjort att jag fått reda upp röran i efterhand Men håller man sig till pakethanteraren, så blir det sällan strul enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gentoo var den första distro jag körde på riktigt, så det beror helt på vem som är nybörjare. Det är utmärkt för att lära sig och har Linuxvärldens bästa wiki.

Hade*

De förlorade alla inlägg på wikin för ett par år sen och fick börja om igen, varvid Arch wikin tog över som den bästa wikin. Hur som helst så håller jag med om att Gentoo är en väldigt bra och gedigen distribution, det enda problemet som jag hade var att jag ibland behövde en viss typ av programvara snabbt och så strulade det sig med kompilering, patchning, USE flags, o.s.v. och jag fick spendera alldeles för lång tid med felsökning, kompilering och installation.

OpenRC är också väldigt trevligt och ett stort plus för Gentoo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d6:

Hade*

De förlorade alla inlägg på wikin för ett par år sen och fick börja om igen, varvid Arch wikin tog över som den bästa wikin. Hur som helst så håller jag med om att Gentoo är en väldigt bra och gedigen distribution, det enda problemet som jag hade var att jag ibland behövde en viss typ av programvara snabbt och så strulade det sig med kompilering, patchning, USE flags, o.s.v. och jag fick spendera alldeles för lång tid med felsökning, kompilering och installation.

OpenRC är också väldigt trevligt och ett stort plus för Gentoo.

Gentoo som distribution hade ingen wiki. Den du avser var ett privat initiativ.

Permalänk
Medlem

Arch baserade distron som Arch,Manjaro,Artix,Arco... kör pacman som pakethanterare inte packman.

Själv har jag använt Linux sen 2016 för jag ögnade vart windows 10 var påväg och tyckte inte alls om det jag såg.
Men om du kommer dig för att lära dig bas saker kanske du stannar med Gnome3 eller annan rätt vanligt Desktop Enviroment,
så finns det möjlighet att knepa och knåpa till sig funktioner som du själv tycker är väldigt användbara som man kanske aldrig skulle sett och använt i windows.

Hela filosofin och kulturen gällande GNU och Linux är väldigt uppmuntrande till att kunna skräddarsy utan att extra saker kommer in och tycker annat
... om man nu vill och bestämmer sig för att göra det

Sen finns det starka opinioner om hur man kan/borde göra saker men man behöver inte ta till sig allt.

FL;Li Börja med nåt enkelt och sen när du känner dig varm i kläder och vill utforska lite mer vad du kan göra så finns det möjligheter.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

(Skummade igenom svaren och såg inget om Chris)

Chris Titus Tech på YouTube är bra på att berätta om Linux för Windowsfolk.
Han har nya filmer om att gå över till Linux Mint, vilket är hans råd till nybörjare.
1. https://www.youtube.com/watch?v=1hwWAOBOsJs
2. https://www.youtube.com/watch?v=Svno4shb3GY
3. https://www.youtube.com/watch?v=ZWA4F95A0Vc

Och som andra säger så släpp Photoshop och gå helt över till gratisvärldens alternativ såsom Gimp.
Chris Titus Tech lär ut om dessa också.

Ifall man vill se vilka system som laddas hem mest justnu: https://distrowatch.com/

Permalänk
Medlem

ubuntu mate hade jag rekommenderat till en nybörjare pga att allt bara fungerar och man har möjlighet att välja olika layouter hur man vill att ens desktop ska se ut med gui och bara med några enkla klick. Även i samma välkoms skärm så har dom gjort det enkelt att installera liknande program som man kanske hade på windows men open-source alternativ.

Permalänk
Medlem

@crash: När du säger "layouter" så gissar jag att du tänker på Desktop Enviroments?
som @faber var inne på så finns det också Krita som är ämnad för att rita digitalt länk

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@crash: När du säger "layouter" så gissar jag att du tänker på Desktop Enviroments?
som @faber var inne på så finns det också Krita som är ämnad för att rita digitalt länk

nja alltså ubuntu mate har en meny när deras ubuntu-welcome-screen alternativt mate-tweaks kan man använda senare om man vill ändra. kommer igång efter att man har installerat ubuntu mate där man kan välja hur ens dekstop ska se under Mate t.e.x du kan med ett knapp tryck få ubuntu mate att se ut som macos eller windows m.m dom ändrar hur paneler och global hud är konfigurerat och om man ska ha en docka som mac har o.s.v

Permalänk

Som jag förstår det så kan man köra Ubuntu virtuellt(Oracle virtualbox manager) i datorn för att testa eller kanske bara välja alternativet Try Ubuntu när man kör ISO filen. Vad är skillnaden mellan dessa två alternativ och vilket skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Ubuntu eller något som är baserat på ubuntu är ett bra val. Distributionen är välpolerad, funkar väldigt bra "out of the box", tar inget starkt ställningstagande mot stängda drivrutiner och deras community för support är stort och nybörjarvänligt. För 99% tror jag att detta är bästa vägen in till linux. Av dom ubuntu derivat jag är bekant med så rekommenderar jag Linux mint.

Annars, testa dig fram - kolla vad som skiljer distributionerna åt och hitta något du gillar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Som jag förstår det så kan man köra Ubuntu virtuellt(Oracle virtualbox manager) i datorn för att testa eller kanske bara välja alternativet Try Ubuntu när man kör ISO filen. Vad är skillnaden mellan dessa två alternativ och vilket skulle ni rekommendera?

Använder du en virtuell maskin kan du installera och köra ubuntu i t.ex. windows. Prestandan blir dock oftast lidande. Kan vara ett alternativ om du vill känna på installations processen.

Kör du direkt från skiva/usb så kan du testa det utan att installera. https://en.wikipedia.org/wiki/Live_CD

Live CD/usb är ok om du bara vill testa lite lätt, dvs klicka runt och kanske installera något enstaka program. Kör du med en virtuell maskin kan du testa operativsystemet mer ingående.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Vilken version kan jag få att likna Win10 så att jag enkelt kan manövrera utan att känna mig vilsen.

Lite bajsnödigt att behöva nämna Arch, Gentoo och LFS i denna tråd, eller?

Jag håller med majoriteten om att någon variant av Ubuntu (Ubuntu Desktop) blir ett bra insteg till linuxvärlden. Standard-användargränssnittet i Ubuntu är ett Desktop Environment (DE) som heter Gnome. Det är hyffsat lättnavigerat men skiljer sig, förstås, en del från Windows. Historiskt sett så har väl Kubuntu (det vill säga Ubuntu "förpaketerat" med KDE som DE ansetts vara mest likt Windows. Själv brukar jag köra Xubuntu (Ubuntu med XFCE som DE), det är lite mer minimalt med färre "bells and whistles" än tidigare nämnda DEs. "Under huven" så är de olika varianterna i princip identiska.

Testa gärna Ubuntu, Kubuntu och/eller Xubuntu i en virtuell maskin om du kan. Och testa att göra "riktiga" installationer istället för att bara testa "Live", så du får bekanta dig med installationsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Som jag förstår det så kan man köra Ubuntu virtuellt(Oracle virtualbox manager) i datorn för att testa eller kanske bara välja alternativet Try Ubuntu när man kör ISO filen. Vad är skillnaden mellan dessa två alternativ och vilket skulle ni rekommendera?

När man kör ISO-filen för att testa så blir det så att man kör som en demo som laddas in från ISO-filen till RAM-minnet men inget läggs på hårddisken. Betyder att ingenting sparas och allt nollställs nästa gång du testar på samma sätt. Vill man bara se hur det ser ut och snabbt känna på det så kan man göra så.

Kör du i virtualbox rekommenderar jag att du installerar det inuti virtualbox till den virtuella hårddisken. Är lätt att ta bort det om du tröttnar och det blir en riktig installation där du kan spara ditt arbete till disk. En nackdel med att köra virtuellt jämfört med på en riktig dator är grafikprestandan. Om du ska spela spel så funkar det dåligt.

Permalänk
Medlem

Beror hur entusiastisk du är kontra hur fort du vill få igång ett system och hur fort du vill lära dig. Vill du lära dig så mycket som möjligt kör Gentoo eller Arch, kan ta en vecka men sen har du ett sjukt stabilt system och du har lärt dig väldigt mycket och blivit vän med terminalen och vim. Vill du behålla samma mindset som en Windows user (no offence), att saker bara ska fungera, så kör Ubuntu, Fedora, deepin. Du kan säkert finna någon dist du gillar på DistroWatch.com också. Att köra i en VM kan fungera, men native experience är oftast bättre, och man tar bort störningsmomentet och urgen att ge upp och byta till Windows när det är något som inte fungerar, lycka till

Permalänk
Medlem

Debian med Xfce.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Som jag förstår det så kan man köra Ubuntu virtuellt(Oracle virtualbox manager) i datorn för att testa eller kanske bara välja alternativet Try Ubuntu när man kör ISO filen. Vad är skillnaden mellan dessa två alternativ och vilket skulle ni rekommendera?

När du väljer Try Ubuntu så installeras inget utan du kör direkt från USB-stickan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När jag för ett antal år sen tvingades välja väg, hatade Windows i allt som kom efter Windows XP, behövde ett system som liknade det jag tidigare använt för att inte vara helt lost..Använder numera Windows Mint med skrivbordsmiljön Mate, i de datorer jag är uppkopplad på nätet med..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

När jag för ett antal år sen tvingades välja väg, hatade Windows i allt som kom efter Windows XP, behövde ett system som liknade det jag tidigare använt för att inte vara helt lost..Använder numera Windows Mint med skrivbordsmiljön Mate, i de datorer jag är uppkopplad på nätet med..

’Windows Mint’?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Olika distar har olika filosofier när det gäller uppdateringar och uppgraderingar som kan vara intressant att känna till. Något jag störde mig på med ubuntu var de ständigt nya versionerna som kom och som nybörjare tyckte jag det ofta krånglade att uppgradera. Det finns distar som uppgraderar sällan, t.ex. debian stable vilket kan kännas skönt men då får man istället irritation på att programvaror är gamla versioner. Ofta spelar det ingen roll men kan vara problem om man har ny hårdvara som inte stöds av gammal kärna. Finns distar som kör rullande uppgraderingar hela tiden så varje uppdatering blir en mindre uppgradering kan man säga. Nackdelen då är istället att saker kan "gå sönder" ofta.

Vill man ha minst problem med hårdvaran så bör man börja med en dator som är 2 år gammal eller äldre. Vanligt fel som många gör är att köpa senaste hårdvaran och prova Linux på den. Får massor med problem med att delar av hårdvaran inte stöds eller funkar dåligt, tycker att Linux är skit och återgår till Windows.

En orsak till till problemet är att många hårdvarutillverkare inte ens släpper specifikationer på hur hårdvaran fungerar. Så den som vill skriva en drivrutin till Linux får börja med att göra reverse engineering på befintlig Windows-drivrutin.

Det har blivit bättre på senare tid, och problemet gäller framförallt konsument-grejor. Då Linux är stort på serversidan så ordnar ofta hårdvarutillverkaren drivrutiner så mindre problem där.