Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Raspberry; Sandisk och clona img

Permalänk

Raspberry; Sandisk och clona img

Varför funkar inte det att skriva en img till en 8Gigs Sandisk Industrial (vit) med en SD img-läsare?
Har provat det mesta men det blir skriv-error efter ett antal procent.
Img som jag läst från source innehåller noobs och mina applikationer. Vill kunna spara img men när jag gör en kopia till en ovan nämnd Sandisk så stoppar kopieringen.
Jag har provat Win32DiskImager samt Etcher och RPI Imager. Samma visa. Jag har privat RPI-Clone på Raspberryn samt dd (till/från).
Inget funkar. Går inte att få till en SD-kopia. Jag har ju tidigare använt denna metod men när dessa Sandisk infördes då funkar inget längre.
Tips?

Edit: Jag tror det är läsningen som blir fel, när jag alltså med win32diskimager läser av SD-kortet (Sandisk) och spar det som en img. När sen den ska skrivas till ett nytt SD-kort av en liknande modell Sandisk så blir det fel i skrivningen (eller kan inte RPI:n boota).

Permalänk
Vila i frid

Boota en Linux-dist och använd "dd"

Läs SD och skapa image: sudo dd if=/dev/sdb of=image.img
Skriv image till ny SD: sudo dd if=image.img of=/dev/sdb

Förutsatt att partitionen på ditt SD-kort presenteras som /dev/sdb1 och att geometrin på SD-korten är lika dvs total storlek och sektorstorlek.

Permalänk
Medlem

Ibland när inget annat funkat har jag kört med https://www.alexpage.de/usb-image-tool/.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är något märke av sd-kort jag har hört som fungerar mindre bra med Raspberry och det kan ha varit sandisk.

Sedan har jag själv märkt att jag kan ta ett 16GB sdkort av märke 1 och göra en image av denna, för att sedan försöka kopiera det till ett nytt 16GB kort, då visar det sig att det ena 16GB kortet är lite större (det jag försöker göra en kopia på) och programmet kan inte skriva till det nya sd-kortet.

Rätt irriterande

edit: kollade precis, det är när jag försöker kopiera mitt 16GB sandisk kort till ett 16GB kingston som det inte fungerar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Det är något märke av sd-kort jag har hört som fungerar mindre bra med Raspberry och det kan ha varit sandisk.

Sedan har jag själv märkt att jag kan ta ett 16GB sdkort av märke 1 och göra en image av denna, för att sedan försöka kopiera det till ett nytt 16GB kort, då visar det sig att det ena 16GB kortet är lite större (det jag försöker göra en kopia på) och programmet kan inte skriva till det nya sd-kortet.

Rätt irriterande

edit: kollade precis, det är när jag försöker kopiera mitt 16GB sandisk kort till ett 16GB kingston som det inte fungerar.

Har stött på det där också. Vad man måste göra med "original-imagen" är att krympa den nån GIG och sen spara den som backup. Då kan du kopiera över den till nytt 16G kort.

Kommentar din edit:
Det låter som att själva avläsningen av Sandisk inte funkar och det är också min uppfattning. Det är inte skrivningen som är orsaken till felet, det är vad den läser från originalet och sen försöker skriva som skapar problemet. HUR? Inte en aning. En massa spekulationer.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Boota en Linux-dist och använd "dd"

Läs SD och skapa image: sudo dd if=/dev/sdb of=image.img
Skriv image till ny SD: sudo dd if=image.img of=/dev/sdb

Förutsatt att partitionen på ditt SD-kort presenteras som /dev/sdb1 och att geometrin på SD-korten är lika dvs total storlek och sektorstorlek.

Redan testat dd som jag skrev ovan. Läste över source från en USB-SD-hållare till ett USB (NTFS) mha dd. Sen bytte jag ut source till en target-SD och körde dd åt andra hållet. Tyvärr funkade inte detta heller.

Sen har jag kollat att partitionerna och de tycks vara lika. Även sektorstorlekar etc.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ibland när inget annat funkat har jag kört med https://www.alexpage.de/usb-image-tool/.

Ska absolut testa. Tack.

Permalänk
Medlem

Mesta problemen jag har haft har varit med dåliga kortläsare eller dåliga micro SD till SD adaptrar.

Interna läsare som bestämmer sig för att göra något annat halvvägs igenom en skrivning.
Adaptrar som funkar perfekt i en läsare men inte alls nästa gång eller i en annan läsare

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Mesta problemen jag har haft har varit med dåliga kortläsare eller dåliga micro SD till SD adaptrar.

Interna läsare som bestämmer sig för att göra något annat halvvägs igenom en skrivning.
Adaptrar som funkar perfekt i en läsare men inte alls nästa gång eller i en annan läsare

Det är nytt för mig men i detaljerna lurar djävulen.
Jag har en win10 med en sån där slot som tar emot en SD-adapter. Sen monteras den till X: av windows och från och till den skriver jag mer eller mindre lyckat. Det har funkat bra med alla andra SD men inte med dessa Sandisk.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ibland när inget annat funkat har jag kört med https://www.alexpage.de/usb-image-tool/.

YEEEEES!!!! Funkar! Du förstår inte hur mkt jag jävlats med detta!!!!!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Det är nytt för mig men i detaljerna lurar djävulen.
Jag har en win10 med en sån där slot som tar emot en SD-adapter. Sen monteras den till X: av windows och från och till den skriver jag mer eller mindre lyckat. Det har funkat bra med alla andra SD men inte med dessa Sandisk.

Har haft liknande problem, då monterades kortet som vanligt och det gick att läsa och skriva filer till det men när man började belasta kortet med en image skrivning så la den av. har för mig att några gånger detta hänt så försvann kortläsaren ur enhetshanteraren tills man startade om datorn.

Efter en misslyckad skrivning syns kortet fortfarande i diskhanteraren?
Om den inte gör det syns kortläsaren fortfarande i enhetshanteraren?
Har du möjlighet att testa med annan, extern kortläsare?
Om det är uSD kort, har du möjlighet att testa med en annan adapter?

GISSNINGAR
Min personliga teori är att det är någon minimal skillnad i toleranserna mellan kort och läsare som genererar läs och skriv fel. När det blir högbelastning på kortet så blir det för många fel för snabbt och kortet eller läsaren blir temporärt klassat som defekt och kopplas bort.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

SD-minnen och även många USB-minnen är inte som hårddiskar och dataskyddet (dvs kollen att datat som skrivs och sedan läses är samma och inte blivit korruperat) är låg till obefintlig - delvis pga. En protokollmiss i kombination en övertro att flash-minnen alltid är felfria och man inte behöver någon felhantering när SD-gränssnitten skrevs en gång i tiden.

Idag med lägsta nivåns flash som stoppas in i SD-minnena så sker fel allt för ofta i lågpris-SD (det du ser i handeln - industri-kvalitet av dito kan kosta upp till 10-dubbla summan) och ibland redan efter några skrivgenerationer - även på 'märkesminnen' som Kinston och Sandisk

Med andra ord - har du problem med SD-minne och det är korrupt data som läses tillbaka - släng den (eller byt ut den på garanti) och prova med en annan.

---

SD idag är som sämsta kvalitens Noname floppydiskar på sin tid - det är inte alls garanterat att alla sektorer är friska när man läser datat igen, men floppydisken hade i alla fall goda smaken att säga till när en sektor hade korruption (dvs. i verkan programmet att sektorn inte går att läsa) - det gör inte lagringsmedia över SD och derivat av det som också glidit över till somliga USB-stickor (för att man använder samma chipfamilj) och man läser ut korrupt data lika glatt som korrekt - oupptäckt tills något högre i systemet säger ifrån (fel på hashvärden, program inte startar etc.)

Skall man köra mer seriöst på tex. RPI på SD-minnen så är filsystem med checkvärden på både metadata och data samt redundans högst rekommendabelt (i praktiken att man kör BTRFS med DUP på både data och metadata vilket är ungefär samma som att köra med RAID1 på samma disk, lästa trasiga sektorer där checkvärdet säger fel så hämtas en dubblett av datat på annan plats och också försöker rätta den felaktiga sektorn automagiskt) - men inte ens med detta är SD säker då dessa har en tendens att tvärlåsa sig när det är för mycket fel i sig och det kan komma som blixt från klar himmel precis när som helst.

Skall man köra med någon större uthållighet på lagringen och driftsäkerhet så är det bättre att köra all data och OS på en inkopplad riktig SSD via USB-adapter och kanske bara använder SD-minnen som bootstrap för första starten - i readonly-läget...

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Har haft liknande problem, då monterades kortet som vanligt och det gick att läsa och skriva filer till det men när man började belasta kortet med en image skrivning så la den av. har för mig att några gånger detta hänt så försvann kortläsaren ur enhetshanteraren tills man startade om datorn.

Efter en misslyckad skrivning syns kortet fortfarande i diskhanteraren?
Om den inte gör det syns kortläsaren fortfarande i enhetshanteraren?
Har du möjlighet att testa med annan, extern kortläsare?
Om det är uSD kort, har du möjlighet att testa med en annan adapter?

GISSNINGAR
Min personliga teori är att det är någon minimal skillnad i toleranserna mellan kort och läsare som genererar läs och skriv fel. När det blir högbelastning på kortet så blir det för många fel för snabbt och kortet eller läsaren blir temporärt klassat som defekt och kopplas bort.

Win10 tycks förlora möjligheten att montera nytt SD efter att föregående har fått skrivfel. Det där med att binda nästa SD till X:\ går ej då. Måste starta om datorn. Då först hittar den kortet. Nu, med USB Image Tool så verkar den funka.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

SD-minnen och även många USB-minnen är inte som hårddiskar och dataskyddet (dvs kollen att datat som skrivs och sedan läses är samma och inte blivit korruperat) är låg till obefintlig - delvis pga. En protokollmiss i kombination en övertro att flash-minnen alltid är felfria och man inte behöver någon felhantering när SD-gränssnitten skrevs en gång i tiden.

Idag med lägsta nivåns flash som stoppas in i SD-minnena så sker fel allt för ofta i lågpris-SD (det du ser i handeln - industri-kvalitet av dito kan kosta upp till 10-dubbla summan) och ibland redan efter några skrivgenerationer - även på 'märkesminnen' som Kinston och Sandisk

Med andra ord - har du problem med SD-minne och det är korrupt data som läses tillbaka - släng den (eller byt ut den på garanti) och prova med en annan.

---

SD idag är som sämsta kvalitens Noname floppydiskar på sin tid - det är inte alls garanterat att alla sektorer är friska när man läser datat igen, men floppydisken hade i alla fall goda smaken att säga till när en sektor hade korruption (dvs. i verkan programmet att sektorn inte går att läsa) - det gör inte lagringsmedia över SD och derivat av det som också glidit över till somliga USB-stickor (för att man använder samma chipfamilj) och man läser ut korrupt data lika glatt som korrekt - oupptäckt tills något högre i systemet säger ifrån (fel på hashvärden, program inte startar etc.)

Skall man köra mer seriöst på tex. RPI på SD-minnen så är filsystem med checkvärden på både metadata och data samt redundans högst rekommendabelt (i praktiken att man kör BTRFS med DUP på både data och metadata vilket är ungefär samma som att köra med RAID1 på samma disk, lästa trasiga sektorer där checkvärdet säger fel så hämtas en dubblett av datat på annan plats och också försöker rätta den felaktiga sektorn automagiskt) - men inte ens med detta är SD säker då dessa har en tendens att tvärlåsa sig när det är för mycket fel i sig och det kan komma som blixt från klar himmel precis när som helst.

Skall man köra med någon större uthållighet på lagringen och driftsäkerhet så är det bättre att köra all data och OS på en inkopplad riktig SSD via USB-adapter och kanske bara använder SD-minnen som bootstrap för första starten - i readonly-läget...

Dessa Sandisk Industrial ska det mig veterligen vara toppklass på (10) med felhantering etc. För övrigt, det gäller ju att skriva programmet så det inte skriver i onödan till SD. Jag använder med fördel en RAM-disk att arbeta mot.
Men jag tar åt mig det du säger, SSD via USB-adapter. Har du några förslag för mig att utvärdera?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av xxargs:

Idag med lägsta nivåns flash som stoppas in i SD-minnena så sker fel allt för ofta i lågpris-SD (det du ser i handeln - industri-kvalitet av dito kan kosta upp till 10-dubbla summan) och ibland redan efter några skrivgenerationer - även på 'märkesminnen' som Kinston och Sandisk

Prexis, det finns en anledning till att t.ex. ett svenskt företag med initialerna AC enbart kör med SD-kort från SwissBit i sina produkter.