Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Scannerprogram för Linux?

Jag kör Fedora och har en Canon scanner. Kör Xsane men tycker inte det blir samma sak som när jag scannade i Windows.
Bilderna blir sådär. Xsane känns som någon slags grovhuggen nödlösning. Vilket Chris Titus Tech nämner är en brist inom Linux.
Kan vara jag som behöver laborera med inställningar och så.

Ser att det finns fler alternativ såsom Skanlite.

Vad använder ni när ni scannar, är ni nöjda?

Permalänk
Rekordmedlem

VueScan finns i linuxversion, har inte provat den men det får du gärna göra så kan du skriva om hur den funkar i linux
https://www.hamrick.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Simple Scan. Snabb och enkel, och bildkvalitén blir perfekt. Till skillnad från VueScan, så är Simple Scan 100% gratis och källkoden är tillräcklig för alla att se. Programmet följer även med i installationen av Linux Mint.

VueScan hämtar för övrigt personlig data när du använder programmet (källa) och delar det till Google (Analytics & Ads) och Facebook (Ads), vilket är en stor varning gällande integritet! VueScan lagrar bland annat var i världen du befinner dig och vad för metoder du använder dig av i programmet, samtidigt som Google och Facebook lagrar så mycket mer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Simple Scan var trevligt enkel, bilden blev inte skarpare men kan ju vara scannern i sig.
Ifall jag har en tjock röd linje på pappret så "läcker" det lite rött ut i det vita på varje scanning.

Vilka dpi använder ni? Simple-Scan kör 150dpi för text och 300 dpi för foton.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av faber:

Simple Scan var trevligt enkel, bilden blev inte skarpare men kan ju vara scannern i sig.
Ifall jag har en tjock röd linje på pappret så "läcker" det lite rött ut i det vita på varje scanning.

Vilka dpi använder ni? Simple-Scan kör 150dpi för text och 300 dpi för foton.

Man ändrar upplösning utefter vad man ska ha det till och vad det är för typ av original, men tänk också på att det ofta sker ytterligare komprimering efter skanningen så det behöver inte bli jättelika slutfiler men att skanna med mer än dubbla upplösningen av originalet och slutprodukten behövs inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej jag har en väldigt gammal HP-scanner som fått av en kompis(Hp ScanJet 5300C) som förmodligen väldigt många räknar från stenåldern men den funkar kanon i vårt hemmanätverk för vår behov i Debian med Simple-Scan

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Simple Scan var trevligt enkel, bilden blev inte skarpare men kan ju vara scannern i sig.
Ifall jag har en tjock röd linje på pappret så "läcker" det lite rött ut i det vita på varje scanning.

Vilka dpi använder ni? Simple-Scan kör 150dpi för text och 300 dpi för foton.

Jag använder 300 dpi för dokument, 600 dpi för analoga fotografier och 1200 dpi för värdefulla dokument, analoga fotografier och annat som jag verkligen vill bevara i hög kvalité. Kan dock hända att jag använder 2400 dpi, men det är ytterst sällan då filerna blir ohyggligt stora (100 MB för ett kvitto på 8x20,6 cm (skannade precis in ett för att vara säker)).

Gällande ditt problem med inskanningen, så låter det som att det är något fel på din skanner. Testa att använda en annan skanner, om du har möjligheten till det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.