Högtalar-system istället för soundbar?

Permalänk
Medlem

Högtalar-system istället för soundbar?

Hej jag har en samsung HW450K soundbar till min TV men känner att jag behöver uppgradera mitt ljud och enligt reddit kan man få mycket bättre ljud till ett billigare pris än vad en soundbar kan ge för samma. Här är sidan jag läste https://www.reddit.com/r/hometheater/comments/aoyi1l/why_you_...

Just nu har jag allt i en relativ trång yta med min TV men skulle uppskatta alla alternativ och förslag ni har att ge jag tänkte en budget på max 6 tusen kronor och om det är orimligt så får man väl spara då!
Jag har ingen koll på vad en receiver gör å så egentligen förutom att det kopplar ihop allt till samma system så där ligger min "kunskapsnivå".

Permalänk
Medlem

Högtalare är inte magiska, så generellt gäller det att för att få bra ljud måste du 1: ha lite större högtalare och 2: placera dem rätt för att få en bra upplevelse. Soundbars är ofta mycket bättre än inbyggda högtalarna i tvn, men de faller på båda punkterna gentemot en ordentlig högtalar-setup. Å andra sidan kräver ju det plats, och det kan du inte komma ifrån. Därför ser många soundbars som en bra kompromiss

Ska du köra 5.1 surround tänkte du? Eller räcker det med stereo med bara två högtalare på varsin sida av tvn? Är det film eller musik som är största användningsområdet? 6 000 kr är tyvärr inte mycket inom ljudvärlden, så i din sits blir det till att välja antingen ljudkvalitet med bara två lite bättre högtalare eller surround med fler lite sämre och mindre högtalare, ofta tyvärr med rätt kassa receivers om man går på färdiga paket. Jag har personligen gått den första vägen då jag mer uppskattar bra musik än specialeffekter i filmer.

En receiver är egentligen en förstärkare med inbyggd radiomottagare (receiver=mottagare you know). Idag är ju det en lite förlegad definition, så en receiver idag innebär en förstärkare med allt annat smått och gott inbyggt, typ ingångsväljare, avkodare för digitalt ljud, alla tänkbara kontakter osv. Ofta också med möjlighet att koppla in och driva 5 eller 7 högtalare i surround. Man måste inte ha en receiver/förstärkare, men då måste du ha så kallade aktiva högtalare med inbyggda förstärkare, och du tappar mycket funktionalitet, typ som HDMI-kontakter som kan vara smidigt vid tvn.

Nu är det förvisso kampanjpriser som ändå landar på 6500kr, kanske mer än du tänkt dig, men följande är ett exempel på ett system som krossar valfri soundbar/limpa:
Pioneer VSX-534
Emotiva Airmotiv B1

Sen måste du ha lite högtalarkabel till i valfri längd beroende på hur långt från förstärkaren du ska ha högtalarna, där duger valfri som inte är för tunn. Supra är prisvärt och poppis:

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det går också att få lite bättre receiver om man kan invänta rätt tillfälle.

Jag köpte exempelvis denna för 3500 kr under påskrean:
https://www.whathifi.com/onkyo/tx-nr686/review

Pioneer vsx-933 kostar för övrigt 3999 kr nu.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

jag har alltid kört surround system 2.1 eller liknande hemma till TVn, har vänner som har soundbars för flera tusen men tycker inte riktigt att ljudet låter bra för de pengarna.

kör desa just nu.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dm-...

med denna sub
https://www.dustinhome.se/product/5010894362/ns-sw210---black...

sen en yamaha stärkare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneone:

jag har alltid kört surround system 2.1 eller liknande hemma till TVn

Man kallar det inte surround om man inte har åtminstone bakkanaler.
TS:Jag vet inte exakt hur ditt rum ser ut men det finns ju vägghögtalare som ett mellanting mellan en soundbar och normalstora högtalare.
https://www.hifi-punkten.se/produkter/kategori/ljud/hoegtalar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Oneone: Som sagt, 2.1 är inte surround, utan definitionen av stereo Bara att du har extra stöd av en sub-bas, men den är ju inte riktningsbenägen och räknas därför som en egen kanal, därav .1. En sub kan man ofta koppla in även till enkla stereoförstärkare. Det är också något som är väldigt enkelt att komplettera med i efterhand om man känner att det önskas

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Okej jag har aldrig upplevt 5.1 surround förutom kanske i bio men jag håller med att det är bättre att satsa på musik än specialeffekter i filmer!

Så jag vill i början satsa på stereo högtalare men sedan utöka antalet högtalare så man går från stereo till surround(antingen om det känns som det behövs eller när jag har råd), är det möjligt ?

Jag är jätte tacksam att få veta vad ni tycker om surround är värt det eller om man ska satsa på stereo i början!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det går också att få lite bättre receiver om man kan invänta rätt tillfälle.

Jag köpte exempelvis denna för 3500 kr under påskrean:
https://www.whathifi.com/onkyo/tx-nr686/review

Pioneer vsx-933 kostar för övrigt 3999 kr nu.

Jag har en tidigare modell av VSX-933 och det är en sjukt bra receiver. För det priset är det då ingenting jag saknar. Jag kan inte påstå att jag är någon audiofil, men, den gör jobbet bra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Okej jag har aldrig upplevt 5.1 surround förutom kanske i bio men jag håller med att det är bättre att satsa på musik än specialeffekter i filmer!

Så jag vill i början satsa på stereo högtalare men sedan utöka antalet högtalare så man går från stereo till surround(antingen om det känns som det behövs eller när jag har råd), är det möjligt ?

Jag är jätte tacksam att få veta vad ni tycker om surround är värt det eller om man ska satsa på stereo i början!

Surround är en påbyggnad på stereo så man snarare bör börja med bra stereo och bygga vidare från det, speciellt om man har begränsad budget

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag är jätte tacksam att få veta vad ni tycker om surround är värt det eller om man ska satsa på stereo i början!

Jag körde med 5.1 högtalarsystem i vardagsrummet i ett par år (billigare modell). Tycker att det är väldigt svårt att balansera ljudbilden i rummet så att den framförallt blir bra oavsett vad som spelas, men även att den är bra för samtliga sittplatser i rummet (baserat på att man tittar på TV). Det är enormt irriterande att behöva pausa en film i början för att man märker att ljudbilden hamnar för långt bak i rummet till exempel. Det är även jobbigt om man inte sitter nära ljudets sweet spot, för då upplever åtminstone jag själv att surroundljud är mer distraherande än häftigt.

Nu har jag sedan fem år haft ett par rejäla golvhögtalare i stereo (ca. 8-10 000 kr/par). De låter fantastiskt bra och krämar man på hög volym så blir det riktigt effektfullt! Minns att vi kollade på Cast Away när de var nya och vi kände vibrationerna i soffan när planet kraschade i början Skönt att slippa köpa subwoofer! Har fått beröm från ljudkunniga vänner som på fester upplevt att högtalarna spelar väldigt fint, så det tycker jag som förstagångsköpare tycker är roligt att få bekräftat.

Så min uppfattning av det hela är i grova drag: surroundljud hemma med låg budget är mer en gimmick än något användbart när man jämför med vanlig stereo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Okej jag har aldrig upplevt 5.1 surround förutom kanske i bio men jag håller med att det är bättre att satsa på musik än specialeffekter i filmer!

Så jag vill i början satsa på stereo högtalare men sedan utöka antalet högtalare så man går från stereo till surround(antingen om det känns som det behövs eller när jag har råd), är det möjligt ?

Jag är jätte tacksam att få veta vad ni tycker om surround är värt det eller om man ska satsa på stereo i början!

Absolut, det är en jättebra möjlighet att börja med stereo och känna efter om man saknar något. Så länge du köper en surroundförstärkare/receiver, och inte en stereoförstärkare som bara kan driva två högtalare. En surroundförstärkare fungerar ypperligt även som stereoförstärkare, och då när/om du vill komplettera med subbas eller fler högtalare är det bara att koppla in

Tänkvärt är också att det främst är högtalarna i fram som behöver så kallat klangmatchas i ett surroundsystem. T.ex. 5.1 eller 7.1 som är de vanliga ser ju ut såhär:

Då är det centerhögtalaren precis under tvn/projektorduken som behöver låta som höger och vänster där fram, för att röster osv inte ska låta konstigt. Man kan även köra utan centerhögtalare, och det ljudet spelas då av både höger och vänster där fram precis som i vanlig stereo.

Bakhögtalarna (och sidorna i 7.1) däremot står mest för ljudeffekter, så de kan oftast klara sig med att vara mycket mindre och inte ens samma märke som de där fram för att man ska få en bra upplevelse. Så det är alltså väldigt lätt att komplettera i efterhand

Samma sak gäller subbas. Alla surroundförstärkare (och många stereoförstärkare men inte alla) har separata kontakter för subbasar. Och de behöver inte alls matcha någon av de övriga högtalarna eftersom de spelar helt andra frekvenser, de kompletterar snarare än samspelar. Det gör att det är oerhört enkelt att koppla in en (eller till och med fler om man så vill) subbas i efterhand.

Summa summarum är att en kompetent surroundreceiver är en investering som du kommer kunna leva med i många år (min Marantz SR5002 är 12 år i år om jag räknar rätt och still going strong). Men de brukar ofta börja runt 4-5000kr om man inte hittar bra rabatter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Satsa på ett 3.1 system. Det räcker långt.

Permalänk
Medlem

Körde 5.1 Jamo med en SVS sub i många år och var generellt nöjd men när man sedan flyttade till en mindre lägenhet med frugan så var det inte lika uppskattat + att de tog väldigt mycket plats. Visst lät det bra, men min samsung Q96R fungerar väldigt bra, smälter in och låter utmärkt! Visst, om man köper hus en dag så blir det högtalare med projektor i ett litet biorum, det är svårslaget!

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Jag tycker du gör helt rätt som satsar på bra Stereoljud, det kommer man långt på i hemmet så länge man inte har ett dedikerat biorum, vilket väldigt få människor har. Jag hade satsat på ett par Elac Uni-Fi BS U5 Slim som verkar vara mycket bang for the buck.

Kolla den här videolänken,

, där han jämför Apple Homepod med vanliga högtalare och kommer fram till att Elac-högtalarna har väldigt bra ljud för pengarna och dessutom i litet format. Skulle du behöva lite mer UMPFH så kan du komplettera systemet med subwoofer längre fram.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Okej jag har aldrig upplevt 5.1 surround förutom kanske i bio men jag håller med att det är bättre att satsa på musik än specialeffekter i filmer!

Så jag vill i början satsa på stereo högtalare men sedan utöka antalet högtalare så man går från stereo till surround(antingen om det känns som det behövs eller när jag har råd), är det möjligt ?

Jag är jätte tacksam att få veta vad ni tycker om surround är värt det eller om man ska satsa på stereo i början!

Börja med stereo. Och köp så stora högtalare du får plats med.
Du kan alltid lägga till fler högtalare om du märker att du konsumerar mycket media som verkligen drar nytta av surround. Man kan däremot aldrig få befintliga risiga högtalare att låta bra.

Jag shoppade begagnade golvhögtalare (Dali) och en gammal 2-kanalig förstärkare (NAD) på blocket för några år sedan. Enligt mig riktigt bra ljud oavsett om jag kör musik eller TV/film.
Jag gjorde kompromissen att ha högkvalitativt 2-kanaligt ljud på allt, på bekostnad av utebliven surround i de få programmen/filmerna jag tittar på som trots allt skickar med ljud i nån vettig surround.

Edit: Golvhögtalare behöver namnet till trots inte nödvändigtvis stå på golvet och ta upp värdefull golvyta. Liggande uppe på bokhyllorna funkar bra här, det är ändå yta som jag inte använde till nåt vettigt.

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Som många säger, ett 5.1 eller större system tar ju mycket plats och är generellt svårt att få stillrent och fru/sambo-vänligt. Jag förstår absolut varför man kör med en soundbar, det bara funkar och låter OK för normalanvändaren. Jag skulle t.o.m säga att en vettig soundbar är bättre än många billiga 5.1 system.

I vardagsrummet kör jag en bra 2.0 anläggning då det är där jag lyssnar mest på musik. I gillestugan i källaren är det inte lika viktigt med det estetiska, så där har jag ett rejält 5.1 system med fullstora högtalare och det fungerar bra. Men min framtidsplan är att bygga en riktigt bio i förråtdet i källaren där jag kan göra akustik och placering av allt rätt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Har inte så mycket mer input att tillägga än vad som redan har sagts.
Ligger däremot ute en annons i marknaden på ett 5.1 system inkl receiver om du har möjlighet att ta åka dit och eventuellt är beredd att lägga till 1000:- på din budget.
Då du nämnde att du bor trångt kan de vara passande för dig då fronthögtalarna inte är fullstor modell.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Tycker du hittar ett par Dynavoice Dynamite 12 v2 + en Onkyo reciver. Visst dom är stora men dom kan utklassa en baslåda för under 3000kr. Tycker de spelar rent med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@Swedman18: För 6000 kr så säger jag bara en sak; kolla Blocket och ha inte bråttom!

Köper man begagnat får man ofta även provlyssna prylarna hemma hos någon innan köp, man kan inte sällan pruta (speciellt om folk ska flytta) och så får man så mycket mer för pengarna! Surroundreceivers som är 7-8 år gamla fungerar helt ok även idag. Det man bör ha är flera HDMI-ingångar samt stöd för ARC (Audio Return Channel) som jag har för mig kom med HDMI 1.4. Så många receivers som kom efter 2009 har detta. Runt 2012ish kom även apple play till många (eller vad det heter) och senare även Spotify Connect.

Jag tar hellre en 8 år gammal kvalitétsreceiver än en ny instegsmodell och många har knappt ens använts! Så det finns ett överflöd av fynd därute.

När det kommer till ljud är det en smaksak och samma högtalare kan låta helt olika i olika rum, så det är helt omöjligt att tipsa om något. Men det finns gott om begagnade högtalare därute. Hittar man någon medelålders bostadsrättsboende människa som säljer ett par begagnat är dom ofta knappt spelade (för man får inte störa grannar) och det har inte hänt ett skit när det gäller högtalare på flera år. Inte något som är värt nypris.

En subwoofer är alltid bra om man inte har plats för stora golvhögtalare, men det drar upp priset. För 6000 kr skulle jag satsa allt på en receiver och två bra stativhögtalare. Sen fynda en subwoofer i framtiden.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag har alltid kört surround system 2.1 eller liknande hemma till TVn, har vänner som har soundbars för flera tusen men tycker inte riktigt att ljudet låter bra för de pengarna.

kör desa just nu.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dm-...
https://www.ljudfokus.se/bilder/artiklar/990DM6B.jpg

med denna sub
https://www.dustinhome.se/product/5010894362/ns-sw210---black...
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcR8c9MpbSvIdiWS6DbpQvMZMcZIAcxHFDYcSZ0bUYKwa40Cc66K&usqp=CAU

sen en yamaha stärkare

Jag kör nästan samma, samma sub. Men kan verkligen rekomendera att köra 3.1 om möjligt. Det blir en MYCKET bättre upplevelse för film, mycket tydligare tal framför allt som gör att det är lättare att höra vad personen säger. För musik tillför det ingenting, brukar växla över till stereo när jag kör musik.

I min mening är denna setup ljusår bättre än en soundbar. En soundbar duger om man har platsbrist, men det kommer aldrig vara lika bra som en bre Reciver + sub + högtalare, plus att man själv har mycket mer kontroll över ljudet kan ställa in EQ osv.

Sen är jag ett stort fan av Audyssey MultEQ och Dynamic Volume för film. Jag tycker det blir ett rejält lyft. Tidigare hade Onkyo detta, men verkar inte ha det längre, så jag har gått över på Denon.

EDIT:

Glömde säga. Att Denon, verkar ha hutlösa priser i Svenska butiker sö, Hifi-Klubben t.ex. Jag köpte en X1500H på Amazon från Tyskland. denna har nu ersatts av 1600H (typ samma features) och kostar 6300kr på hifi-klubben. Men enbart 380 Euro på Amazon:

Kombinera sen med Dynavoice Magic S-4 eller S-5 + (vill du ha ett snäpp vassare satelliter så är Argon väldigt bra) Yamaha NS-SW210 - Så får du bra ljud under 6000kr med enkla uppgraderingsvägar: Byta ut satelliterna till golvare och kör satelliterna bak, byt i framtiden mot kraftigare SUB osv. Köper du en soundbar för 6000kr så sitter du med den sen. Enkelt och bekvämt kanske. Beror på vad man vill.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 2.0 system hemma, ett par gamla Yamaha NS1000-M monitorer från 1973 tillsammans med en vintage förstärkare (Sansui AU-8500). Ljudet är magiskt för musik, däremot har jag märkt att med nyare filmer och spel från diverse digitala källor så tenderar rösterna vara lite dova, medans ljudeffekter och annat är högt. Det går att ordna med lite frekvensjustering, men jag är nog fast i det förgångna litegrann med min setup.

Det jag vill komma till är att det är nog en bra idé att köpa nya grejer för media/spel-konsumption så det har stöd för diverse häftiga features idag, även om man kan få väldigt bra ljud om man tittar på begagnat och vintage-marknaden.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

@Swedman18: Tjena hej

Kan rekommendera dessa lilla rackar ifrån XTZ. De är dessutom rabbaterade nu. Köpte sådana till firman jag jobbar på och det är ett "stort" ljud i ett litet format.
https://www.xtz.se/product/tune-4

Några plus jag kan komma med:

- Stort ljud i litet format.
- SUB ut om man senare vill koppla till en bas
- Aktiva högtalare, så förtärkare behövs ej
- Optiskt in, 3.5 mm stereplug in samt Bluetooth. (samtliga kablage ingår)
- Tar upp liten plats.

Dessa är "tänkta" att man skall ha till datorn. Lyxig datorhögtalare helt enkelt, men som tidigare nämnt de räcker gott till att köra TV. Förvänta dig inget "jag ska spela högts satan"-högtalare.

Permalänk
Medlem

Körde länge med ett enklare stereo system. Men då filmtittandet tilltog så investerade jag i ett 5.1 med golvstående frontar som ger en helt annan upplevelse. Köpte lite bättre enheter på rea från specialiserade butiker får att få det mesta för pengarna. 60% rabatt på elektronik från ifjol var inte ovanligt. Det gäller att välja med omsorg så det inte ser hoprafsat ut. Har nu inte uppdaterat något på över fem år, får se hur länge det håller.

Permalänk
Medlem

Vill även slå ett slag för Logitech Z-906. Mer ljud både kvalitetsmässigt men även volymmässigt är svårt att hitta för pengarna.
Du kan även montera satelliterna på stativ som finns att köpa till.
Det enda negativa med systemet är att det inte finns HDMI ingång. Däremot finns 2x optisk och 1x coax samt vanlig 3.5mm.
Har du en hyfsat modern TV så kan du bypassa TV'ns egna bearbetning av ljudsignalen som kommer in via tex HDMI ingången och sedan går vidare till Z-906 via tex optisk kabel. Då får du en obearbetad signal vidare till Z-906 och kan lösa den uteblivna HDMI ingången på det viset.

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett par alto 55 från hifiklubben och en förstärkare i samma stuk (kör vitt på vitt), det blir dock närmare 8000:- och det är inga partyhögtalare när man pratar maxad volym.

Många bra förslag för övrigt i tråden, men om man vill köra samma stilrena stuk och man nöjer sig med två monitors + bas finns ett billigt paket för 6000 också på hifiklubben, ger definitivt hyffsat ljudtryck men man ska se till att man kan få upp vänster och höger högtalare från golvet, har du plats på tv-möbeln är det bara att ställa upp (i denna prisklass), annars kan man pröjsa 500-1000 spänn på stativ till högtalarna (smartast att leta på blocket).

Nu kommer inget i denna prisklass vara den ultimata upplevelsen, men man kan också leta billiga högtalare på blocket, där fanns det redan råd i tråden dock, så jag har inget att tillägga där.

ps. den enda bias jag har till hifiklubben är att dom är i stort sett ensamma med billiga snygga högtalare som inte låter som kinaskräp, har inte aktivt letat högtalare på över ett år dock.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Min absoluta rekommendation är att du åker till Hifiklubben och pratar med dem.

Beskriv vad du har för behov och tänkbar budget (var lite flexibel) och lyssna sedan på några alternativ.

Du kommer bli förvånad över hur ett riktigt bra 2.1 system låter till en vettig peng.

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat bygga min "hemma bio" i min lilla 1a. För mig var inte soundbar inte ett alternativ av den enkle anledning: En soundbar kan låta bra, dock är det fysiskt omöjligt att få så små högtalare att låta riktigt bra. För att producera ljud duger en soundbar, dock är det skillnad på volymen luft en 2 tums högaltare vs 6 tums högtalare klarar av att flytta. Jag lyssnar mycket på musik och kollar mest ensam på film därmed kör jag 4.0 ljud. Vilket tillät mig att spendera 90% på front höger och front vänster, sedan 10% på satellithögtalarna. Det ända som kommer ur min satellithögtalare är effekter som pistolskott eller helikoptrar. Om man däremot ska köra med center högtalare och kollar mycket film hade jag spenderat majoriteten av budgeten på center högtalaren. Detta då 80% av ljudet kommer från center högtalaren. Vill man ha center högtalare och lyssnar mycket på stereo ljud t.ex musik. Tycker jag att man spenderar ungefär femti/femti.

Skrivet av Starric:

Tänkvärt är också att det främst är högtalarna i fram som behöver så kallat klangmatchas i ett surroundsystem. T.ex. 5.1 eller 7.1 som är

Det står mycket om klangmatchning på internet och i gamla magasin. Har du dock testat att använda tre front högtalare och sedan dra ut center kanalen. Det är inte mycket ljud som kommer ut från höger/vänster jämfört med center. Sedan kan man även testa att stoppa in någon helt annan högtalare som center. Jag har testat, märkte absolut inte att det var problem med klangmatchning. Detta med klangmatchning är något som företagen som säljer högtalare älskar. Detta då de kan sälja mer och ofta dyrare högtalare. Nu rekommenderar jag inte att man kör med 5 olika högtalare. Däremot tycker jag att klangmatchning är överdrivet med tanke på vilka ljud som spelas ur de olika högtalarna.

Skrivet av Starric:

Summa summarum är att en kompetent surroundreceiver är en investering som du kommer kunna leva med i många år (min Marantz SR5002 är 12 år i år om jag räknar rätt och still going strong). Men de brukar ofta börja runt 4-5000kr om man inte hittar bra rabatter

Jag håller till stor del med dig. Dock tycker jag det är fel att se en surroundreceiver som en investering. Det kommer kontinuerligt nya tekniker och funktioner. Du saknar nog troligtvis stöd för 4k hdr, atmos dolby vison osv. Dock blir inte ens surroundreceiver sämre för att det kommer nya tekniker. Därmed kan man om man vill använda samma surroundreceiver tills den går sönder.

För @Swedman18 rekommenderar jag att köpa en Denon AVR-X1600H 7.2 det är den mest prisvärda budget hemmabioreceiverna på marknaden för tillfället. Sedan kan du antigen börja med 2.0 eller 3.1. Välj 3.0 med en bra centerkanal ifall du kollar mycket på film. Jag köpte ett par Klipsch rp160m för 3500kr på black friday. Dock har de slutat tillverkats och blivit ersatta Klipsch RP600m. Jag rekommenderar att hålla utkik efter RP600m på BF. De har fått mer topp betyg och rekommendationer än jag kan klara av länka. Speaker of the year: RP600m Steve Guttenberg

Jag rekommenderar även att kolla igenom de här två videorna. Den jag länkar först handlar om hur viktig centerhögtalaren är och ifall du behöver det. Andre videon är en generell introduktion. Tredje är en video om 2.0 system utan möjlighet till uppgradering. De två första är lite långa, dock kan man lösa det med att höja hastigheten till 1.5.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Satsa på nått begagnat logitech dator ljud om du har begränsad budge till att börja med. Logitech Z-5500 t.e.x. Eller så satsar du det mesta av pengarna på en bra atmos stereo och ett par hyffsade fronthögtalare och bygg ut när du har råd. Går att få hyffsat atmos ljud även med få högtalare sen bygger man ut så det blir bättre och bättre.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scirocco:

Satsa på nått begagnat logitech dator ljud om du har begränsad budge till att börja med. Logitech Z-5500 t.e.x. Eller så satsar du det mesta av pengarna på en bra atmos stereo och ett par hyffsade fronthögtalare och bygg ut när du har råd. Går att få hyffsat atmos ljud även med få högtalare sen bygger man ut så det blir bättre och bättre.

Varför börja med att bygga så att det låter dåligt på allt från början i stället för att satsa på nått som låter bra och är utbyggbart ? Ett par bra högtalare att ha fram är grunden i alla vettiga system så att satsa på dåliga och få surround med uselt ljud är i min mening klart tråkigare än att ha ok stereoljud till både musik och film.
Högtalarna man börjar med bör klara att spela ner till ungefär 40Hz för att vara lämpliga för då klarar de sig utan basstöd och man kan bygga på med basar om man vill nå djupare. har man för små högtalare fram kommer det aldrig att kunna låta bra och surronud som låter dåligt är mer irriterande än ok stereo även vid filmtittande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det står mycket om klangmatchning på internet och i gamla magasin. Har du dock testat att använda tre front högtalare och sedan dra ut center kanalen. Det är inte mycket ljud som kommer ut från höger/vänster jämfört med center. Sedan kan man även testa att stoppa in någon helt annan högtalare som center. Jag har testat, märkte absolut inte att det var problem med klangmatchning. Detta med klangmatchning är något som företagen som säljer högtalare älskar. Detta då de kan sälja mer och ofta dyrare högtalare. Nu rekommenderar jag inte att man kör med 5 olika högtalare. Däremot tycker jag att klangmatchning är överdrivet med tanke på vilka ljud som spelas ur de olika högtalarna.

Nja, jag skulle nog vilja påstå att mycket ljud som försiggår i frontkanalerna sveper mellan höger-center-vänster. Framförallt om du har tal och kameravinkeln ändras så personen som pratar flyttas kontra tittaren. Klangmatchning kan absolut vara lite överkurs beroende på nivån på utrustning och hur kräsen man är, men det är något att ha i åtanke. Det är inget snake oil eller liknande iaf. Eller så kan man helt skippa centerkanalen och få frontarna att spela det ljudet också så är det ett icke-problem

Skrivet av Noob I am:

Jag håller till stor del med dig. Dock tycker jag det är fel att se en surroundreceiver som en investering. Det kommer kontinuerligt nya tekniker och funktioner. Du saknar nog troligtvis stöd för 4k hdr, atmos dolby vison osv. Dock blir inte ens surroundreceiver sämre för att det kommer nya tekniker. Därmed kan man om man vill använda samma surroundreceiver tills den går sönder.

Ok, investering är väl fel ordval, men jag tycker det är något man kan bygga runt om man bara väljer en vettig modell till att börja med. Den kommer du kunna leva med länge. Visst det kommer nya tekniker. Men har du bara HDMI klarar du dig i princip. Till och med gamla hederliga HDMI 1.1 klarar PCM i 5.1, och då har du ditt surroundljud i full kvalitet oavsett, bara att du inte ser någon flashig logga i displayen. Avkodare av diverse nya Dolby-format lär ju ändå finnas i din spelare vad det nu är för någon. Att det kommer bildtekniker som din ljudanläggning inte klarar kan ju vara en grej, men kör det då till tvn först och ljudet vidare därifrån så slipper du det bekymret. Klarar inte tvn formatet spelar det ju ingen roll om din surroundreceiver gör det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII