H.ing (3år) eller YH (1,5 år) ... Vilken av dessa utbildningar hade ni valt?

Permalänk
Medlem

H.ing (3år) eller YH (1,5 år) ... Vilken av dessa utbildningar hade ni valt?

Hej

Kan inte riktigt bestämma mig. Har sedan tidigare en högskoleexamen inom maskinteknik, men trivs inte riktigt med jobbet. Därför har jag bestämt mig för att hoppa på en utbildning som jag är mer intresserad utav.

Vilken av utbildningarna nedan hade ni valt?

1: https://edu.mah.se/sv/Program/THDTB ..... Datateknik ... 3 år.

2: https://handelsakademin.se/program/o...d+AI-kompetens ..... YH .....1.5år.

Jag vill hålla på med programmering. Mest backend. Ni får absolut rekommendera andra utbildningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensor:

Hej

Kan inte riktigt bestämma mig. Har sedan tidigare en högskoleexamen inom maskinteknik, men trivs inte riktigt med jobbet. Därför har jag bestämt mig för att hoppa på en utbildning som jag är mer intresserad utav.

Jag vill hålla på med programmering. Mest backend. Ni får absolut rekommendera andra utbildningar.

Är du äldre, redan har en högskolexamen och vill byta branch och komma ut i arbete snabbt -> YH.
Är du yngre och är intresserad av mer djupgående teori och plugga längre -> högskola.

När du har arbetat 3-4 år så spelar din utbildning inte så stor roll längre.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att YH i många fall är bättre på många sätt. Mer anpassat till verkligheten, bättre LIA och lättare att få jobb. Finns såklart undantag, i ditt fall tycker jag definitivt YH är vägen att gå!

Permalänk
Medlem

Jag har pluggat yh och högskola inom annat ämne, det är otroligt mycket filler i högskoleutbildningar, saker som inte är viktigt för ditt ämne, kurser som hade kunnat vara 3 x snabbare. Dock så är högskolelivet roligare än livet på en yrkeshögskola där man oftast pluggar på skolan till ganska sent, jag arbetade som yh-lärare en kortare period och vi hade 9-18 som obligatorisk närvaro. Vissa är säkert mer öppna på det.

Permalänk
Medlem

Hade du inte haft en akademisk utbildning sen tidigare skulle jag definitivt säga H.ing...men i och med att du redan har det säger jag utan tvekan YH. Har inte själv gått någon sådan men utifrån vad jag hört/läst så är det lite mer "effektiva".

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontaktat skolan för högskoleingenjörsutbildningen och se vad du kan tillgodoräkna dig från din tidigare utbildning. Matematik och andra ämnen borde gå att tillgodoräkna sig rakt av, vilket gör att du i så fall kanske kan få en relevant ingenjörsexamen på ungefär samma tid som YH utbildningen.

Jag har ju dock gått ingenjörsutbildning själv och jag är subjektivt positivt inställd till ingenjörer och ingenjörsutbildningar i allmänhet. Min civilingenjörsutbildning i datorteknik vid LTH är jag grymt nöjd med. Var visserligen en del "filler" i form av matematik och annat som jag inte direkt använt, men på det hela taget så är jag glad att jag fått en så bred förståelse om ämnet även om jag i princip enbart jobbat med backendmjukvarututveckling.

Permalänk
Medlem

hmm om du kan tillgodoräkna dig många kurser så kan HI vara ett vettigt val. Annars tror jag på YH för att snabbare bli klar och för att du redan sitter på en ingenjörs examen. Jag hade nog tagit det som gick snabbast.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensor:

Hej

Räkna med att för varje år du pluggar så måste du tjäna 1000 kr mer i månaden för att få samma yrkeslivsinkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Räkna med att för varje år du pluggar så måste du tjäna 1000 kr mer i månaden för att få samma yrkeslivsinkomst.

Pengar är dock inte allt här i världen. Ibland vill man bara byta till ett jobb som är hållbart i längden för att man trivs mer. Om det då är ett bortfall ekonomiskt en period är inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Som programmerare kommer han ju kunna betala av skulden typ år tre, om man skulle vilja. Knappast ett argument om man ska in i höglöneyrkena.

On Topic: Skit i bägge, läs civilingenjör.

Permalänk
Medlem

Röstningen ovan gör mig ännu mer osäker haha XD

Skrivet av zaibuf:

Är du äldre, redan har en högskolexamen och vill byta branch och komma ut i arbete snabbt -> YH.
Är du yngre och är intresserad av mer djupgående teori och plugga längre -> högskola.

När du har arbetat 3-4 år så spelar din utbildning inte så stor roll längre.

Är 29 år gammal. Vad säger nu då?

Skrivet av Smack Jack:

Min personliga åsikt är att YH i många fall är bättre på många sätt. Mer anpassat till verkligheten, bättre LIA och lättare att få jobb. Finns såklart undantag, i ditt fall tycker jag definitivt YH är vägen att gå!

Tack.

Skrivet av JoL_:

Hade du inte haft en akademisk utbildning sen tidigare skulle jag definitivt säga H.ing...men i och med att du redan har det säger jag utan tvekan YH. Har inte själv gått någon sådan men utifrån vad jag hört/läst så är det lite mer "effektiva".

Tack.

Skrivet av SweDragon:

Jag skulle kontaktat skolan för högskoleingenjörsutbildningen och se vad du kan tillgodoräkna dig från din tidigare utbildning. Matematik och andra ämnen borde gå att tillgodoräkna sig rakt av, vilket gör att du i så fall kanske kan få en relevant ingenjörsexamen på ungefär samma tid som YH utbildningen.

Jag har ju dock gått ingenjörsutbildning själv och jag är subjektivt positivt inställd till ingenjörer och ingenjörsutbildningar i allmänhet. Min civilingenjörsutbildning i datorteknik vid LTH är jag grymt nöjd med. Var visserligen en del "filler" i form av matematik och annat som jag inte direkt använt, men på det hela taget så är jag glad att jag fått en så bred förståelse om ämnet även om jag i princip enbart jobbat med backendmjukvarututveckling.

Har redan. Det kan bli 2,5 år som bäst (Kommer kunna tillgodoräkna matte och statistik) ... YH tar endast 1.5 år.

Skrivet av Ragin Pig:

hmm om du kan tillgodoräkna dig många kurser så kan HI vara ett vettigt val. Annars tror jag på YH för att snabbare bli klar och för att du redan sitter på en ingenjörs examen. Jag hade nog tagit det som gick snabbast.

Det kan bli 2,5 år som bäst (Kommer kunna tillgodoräkna matte och statistik) ... YH tar endast 1.5 år.

Skrivet av Ernesto:

Som programmerare kommer han ju kunna betala av skulden typ år tre, om man skulle vilja. Knappast ett argument om man ska in i höglöneyrkena.

On Topic: Skit i bägge, läs civilingenjör.

Civil tar för lång tid. Är redan 29.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om YH-utbildningen jag länkat till ovan?
https://handelsakademin.se/program/objektorienterad-programme...

Permalänk

Varför behöver du ens en till utbildning?

Det är väldigt vanligt att utvecklare är självlärda alt. har valt en annan ingenjörsinriktning än data.

Jag hade sagt antingen HI OM du kan tillgodoräkna dig minst 1.5 år eller jobba vidare där du gör idag och göra online-kurser för att sen övergå till en utvecklarroll. Det krävs inte jättesvåra egna projekt för att få ett basic jobb där du kommer att lära dig ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensor:

https://handelsakademin.se/program/o...d+AI-kompetens

den länken fungerar inte

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sensor:

Civil tar för lång tid. Är redan 29.

Denna har man hört så många gånger och den är alltid lika felaktig.

Låt säga att du skall jobba tills du är 70.

Du är 29år nu.

Du pluggar i 1 år = du jobbar 40 år med ett (eventuellt) OK roligt / bra jobb.
Du pluggar i 3 år = du jobbar i 38 år med ett (eventuellt) Mer än OK roligt / bra jobb.
Du pluggar i 6 år = du jobbar i 35 år med ett (eventuellt) Mycket roligt / bra jobb.

Så om du pluggar i 6 år från och med nu, så jobbar du alltså 35, TRETTIO FEM år oavsett.
Tror inte att du får panik direkt och tänker oj, bara 35 år, hur ska jag hinna nu?

Det är aldrig för sent för att plugga. Inte ens om du är 60 bast. Skolar du om dig vid 60 års ålder så får du helt andra livserfarenheter än om du inte gjort det, du kanske hittar den dära sista riktiga glädjen innan det är dags att lugna ner sig.

I verkligheten så är det dock inget som säger att ett jobb är roligare än det andra i längden, att hitta rätt kanske du inte gör oavsett. Men hoppa inte av utbildningar för att du är "gammal" för det är du knappast!

Permalänk
Medlem

Beror på vad du tycker om att studera? Exakt vilken väg som du tjänar mest på är inget jag kan svara på. Jag är inte ens helt säker på att du lär dig mer på ett högskoleprogram, även om det känns troligt. Men jag kan i alla fall säga att jag gillar att studera, och tror att själva studierna på en riktig högskola är roligare. Sitta och lära sig, träffa nytt folk, dricka öl och plugga med folk tycker jag är bra mycket trevligare än att arbeta.

Tyckte du att det var roligt att studera förra gången? Jag tror inte att YH är lika roligt, mer bara studier och lite gemenskap.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensor:

https://handelsakademin.se/program/o...d+AI-kompetens

Du har med "..." i din länk. Det är inget du själv kan korta bort, Sweclockers gömmer det för att korta ner det som syns men då är länken fortfarande hel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du är 29år nu.

Du pluggar i 3 år = du jobbar i 38 år med ett (eventuellt) Mer än OK roligt / bra jobb.
Du pluggar i 6 år = du jobbar i 35 år med ett (eventuellt) Mycket roligt / bra jobb.

Så om du pluggar i 6 år från och med nu, så jobbar du alltså 35, TRETTIO FEM år oavsett.
Tror inte att du får panik direkt och tänker oj, bara 35 år, hur ska jag hinna nu?

Det är aldrig för sent för att plugga. Inte ens om du är 60 bast. Skolar du om dig vid 60 års ålder så får du helt andra livserfarenheter än om du inte gjort det, du kanske hittar den dära sista riktiga glädjen innan det är dags att lugna ner sig.

I verkligheten så är det dock inget som säger att ett jobb är roligare än det andra i längden, att hitta rätt kanske du inte gör oavsett. Men hoppa inte av utbildningar för att du är "gammal" för det är du knappast!

Helt rätt tänk, får mig att tänka på Herdis Molinder som har skrivit boken mina första 94 år. Hon studerade medicinsk vetenskap vid Uppsala universitet – och disputerade vid 74 års ålder. Skrev sin sista vetenskapliga artikel vid 90 års ålder.
https://www.svd.se/herdis-94-berom-for-att-jag-swishar-forola...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du är 29år nu.

Sex år studier med CSN är ju bara att glömma då han redan har en examen. Inte alla som klarar att leva fattigt i den åldern så länge. Är man 29 så är chansen stor att man redan skaffat bostad, bil, kanske barn etc.

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör utan att blinka.
Men beror också på om du måste ta lån samt klarar det ekonomiskt.
Sedan kan ju en uppfräschning av matte och fysik vara nödvändig också.
Du har matte D? tror att det krävs för ingenjör.

Jag har studerat både på YH och KTH. Jag antar att Malmö är liknande.