Xbox Series X bakåtkompatibilitet ger gamla Xbox-spel nya funktioner

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X bakåtkompatibilitet ger gamla Xbox-spel nya funktioner

Med Xbox Series X växlar Microsoft upp stödet för gamla Xbox-spel, som bjuds på nya funktioner som korta laddningstider och HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kan man säga? You go pyttemjuk. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

💚 <33

Permalänk
Medlem

Gött, har ~250 OG Xbox spel och lite mer än så till 360 i samlingen

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det kommer funka på Mass Effect med de ökända hissarna!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har Microsoft mer eller mindre enbart gjort rätta och bra val dom senaste åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kan man säga? You go pyttemjuk. 👍

Dagens kommentar, årgång 97, ursprungsland Högstadiet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Swedman18: Haha Det skulle vara intressant att testa faktiskt!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Dagens kommentar, årgång 97, ursprungsland Högstadiet.

Still going stronk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

coolt, undrar då om alla gamla XBOX spel körs i 4k?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

"Microsoft is also doing some work to add HDR support and even improve some games from a 30fps locked framerate to 60fps, or 60fps to 120fps"

Enl The Verge.
https://www.theverge.com/2020/5/28/21272937/microsoft-xbox-se...

För min del fattar jag inte varför man vill lira gammalt junk när next-gen är här men visst, att gå igång på gamlingar är det ju vissa som gör oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Microsoft is also doing some work to add HDR support and even improve some games from a 30fps locked framerate to 60fps, or 60fps to 120fps"

Enl The Verge.
https://www.theverge.com/2020/5/28/21272937/microsoft-xbox-se...

För min del fattar jag inte varför man vill lira gammalt junk när next-gen är här men visst, att gå igång på gamlingar är det ju vissa som gör oxå.

Spelar du aldrig om spel? Jag har spelat en hel del xbox 360 spel på min xbox one, jag spelar även spel på min PC som är äldre än hårdvaran i datorn är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ipac:

För min del fattar jag inte varför man vill lira gammalt junk när next-gen är här men visst, att gå igång på gamlingar är det ju vissa som gör oxå.

Jag tänker skaffa mig Xbox Series X och denna nyhet är riktigt fin!

Inte spelar Halo, Gears och Fable spelen så det ser man fram emot!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hade önskats högre frame rate på spel som kördes i 30 FPS.

Låter lovande, tänk att spela spel som var gjord för 30 FPS men klarade inte 30 FPS men ska inhandlas sig en uppgradering och klara 60 FPS, wow då är jag jävligt taggad.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelar du aldrig om spel?

Nej.

(retas bara lite, framerate-nyheten är förstås något väldigt positivt; för de som faktiskt spelar om sina gamlingar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade önskats högre frame rate på spel som kördes i 30 FPS.

Ja den biten har ju SweC missat i sin artikel.
MS: "We are also creating whole new classes of innovations including the ability to double the frame rate of a select set of titles from 30 fps to 60 fps or 60 fps to 120 fps"

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac @Sebastian V": ja den biten missades i all hast, lade till det nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Microsoft is also doing some work to add HDR support and even improve some games from a 30fps locked framerate to 60fps, or 60fps to 120fps"

Enl The Verge.
https://www.theverge.com/2020/5/28/21272937/microsoft-xbox-se...

För min del fattar jag inte varför man vill lira gammalt junk när next-gen är här men visst, att gå igång på gamlingar är det ju vissa som gör oxå.

Med tanke på hur få "mästerverk" det släpps varje år, speciellt första året för en ny konsoll så är det ju en jävla USP att få tillgång till en enorm katalog av bra spel dag ett. Det förustätter ju dock att man inte redan kört igenom det mesta. Sen är det ju inte direkt sämre om dom dessutom rullar med vettigt flyt.

Det är t ex det som hade fått mig att köpa ett PS5 över Xbox, finns massa PS4 spel jag inte kört som jag hade velat spela då jag hoppade över den här generationen och höll mig till PC (vilket mycket av de bra spelen på xbox även finns till).

Sen finns det ju den där klicken spelnördar som kör igenom en jäkla massa spel från blandade generationer i tid och otid, som slipper ha flera generationer konsoller framme osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För min del fattar jag inte varför man vill lira gammalt junk när next-gen är här men visst, att gå igång på gamlingar är det ju vissa som gör oxå.

Antar att du är en yngling, men det kommer ge sig till känna när ditt sk next-gen är gammalt junk och du föredrar det framför ny produktion i form av hypad epileptiskt grafik utan någon som helst bäring i story eller utförande, dränkta med microtransactioner.
Hålla alla upptagna med obegripligt tråkiga achievement för att dölja att spelet är skit och att utvecklaren bryr sig endast att trycka ut mer dlc med egentligen inget nytt innehåll, bara repetition i andra färger.. och dyra är dem..

Så det tackar vi för!
Alltd kul att damma av Xbox hyllan nån gång var 3:e år eller så!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Antar att du är en yngling, men det kommer ge sig till känna när ditt sk next-gen är gammalt junk och du föredrar det framför ny produktion

Inte yngling. Är bara mer intresserad av nya upplevelser istället för det man redan upplevt (nostalgi är ett skällsord, typ).

Så mao, jag kommer inte föredra next-gen när next-next-gen kommer. Tvärtom.

Permalänk
Avstängd

Vore bra om man kan kunde applicera lite sharpening också precis som med AMD drivrutiner. 10% kan göra rätt bra visuell skillnad.

Edit: De bör lägga till stöd för att ändra FOV.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag undrar om denna fake-HDR är möjlig på PC? Hade varit kul att testa på några gamla godingar och vissa nya (Witcher 3 som aldrig fått en HDR-patch).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Jag undrar om denna fake-HDR är möjlig på PC? Hade varit kul att testa på några gamla godingar och vissa nya (Witcher 3 som aldrig fått en HDR-patch).

Ja, det är självklart möjligt (går att göra med mjukvara) många TV fejkar HDR även när materialet inte är HDR.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Betyder detta att vi kommer få uppleva Oblivion i mer än 12 fps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Inte yngling. Är bara mer intresserad av nya upplevelser istället för det man redan upplevt (nostalgi är ett skällsord, typ).

Så mao, jag kommer inte föredra next-gen när next-next-gen kommer. Tvärtom.

Jag har i alla fall en massa spel som jag inte har hunnit komma igenom och en hel del bra spel som jag knappt börjat på. Mycket för att jag har barn nu och inte så mycket tid, men även innan det hann jag inte med allt som kändes lockande.

Sen är det alltid brist på bra spel när nya konsoler lanseras så då är det trevligt att ändå ha saker att spela, än mer om de är förbättrade mot hur de är på nuvarande generation. Dessutom har man ju sjukt mycket spel om man har Gamepass. Inte ens en arbetslös tjugoåring som bor hemma har kunnat ta sig igenom alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, det är självklart möjligt (går att göra med mjukvara) många TV fejkar HDR även när materialet inte är HDR.

Jag hoppas detta är någon form av lösning som är bättre än det man får på min TV (LG C8) som i princip bara pumpar upp ljuset till max och boostar lite färgmättnad. Helt olidligt att titta på. Microsoft kan omöjligt försöka pusha något som är så dåligt hoppas jag...

Permalänk
Medlem

Skyrim kommer bli fett på denna konsol

Permalänk
Skrivet av Moton:

Är det bara jag eller har Microsoft mer eller mindre enbart gjort rätta och bra val dom senaste åren?

Phil Spencer har verkligen vart frälsaren för MS och Xbox , det märks att gamers verkligen är i fokus och att skapa mervärde. Xbox Game Pass är nog bland det bästa som hänt senaste åren, mer prisvärd tjänst får man leta efter. Hoppas verkligen MS och Xbox kan göra en comeback nästa generation, gillade 360 eran hårt men tyvärr har denna generation vart ett fiasko vad gäller exklusives.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Betyder detta att vi kommer få uppleva Oblivion i mer än 12 fps?

Tänk om Playstation kunnat göra samma och man kunde få uppleva Bloodbourne i mer än 12 fps.