Plex transcoding av på allt förutom Anime(10-bit, hi10?) möjligt? Eller byta mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Plex transcoding av på allt förutom Anime(10-bit, hi10?) möjligt? Eller byta mediaspelare?

TLDR; Kan jag ha transcoding av men välja att den ska transcoda codec som ej stöds (Hi10p).

Kör Plex Server på datorn och kollar på tvn med en äldre Xiaomi mi box (inte 4k modellen).

Jag vill ha transcode av då jag kollar på blandat, så ingen mening att transcoda allt material i onödan då det fungerar bra att titta på utan det.

Men när det kommer till Anime så är nästan allt i 10-bit eller hi10 oftast tror jag, och försöker jag spela upp en sådan fil med transcoding av så kommer det bara upp "ett fel uppstod när filen skulle spelas upp".

Sätter jag på transcoding på servern så fungerar det ju klart. Men då transcodas allt annat också.

Att hålla på och kladda med transcode av och på i server settings är ju rätt bökigt.

Min fråga är, kan ett byte utav mediaspelare göra någon skillnad?
Jag läste något i plex support att "stöder det ej X parametrar så transcodar den filen" fast man har transcoding av, men så fungerar det ju ej för mig.

Finns det någon media spelare som stödjer 10-bit uppspelning med plex? Så jag iaf kan ha transcoding av alltid och ändå spela upp allt material. Även om den på något sätt forcar 10-bit->8-bit med transcoding av.

Typ Apple tv 4k, eller nya Nvidia shield eller liknande?

Eller är detta ett dilemma man måste acceptera att antingen transcoda allt eller kladda med av,på beroende på vad man ska titta på.

Permalänk
Medlem

Kan det vara något bitrate-tak som slås i?

Har alltid haft problem med Plex och dess idiotiska transcoder. Verkar dock som de flesta verkar nöjda med att behöva ösa pengar på en kraftfullare maskin för att åtgärda Plex tillkortakommanden. Jag gick över till Emby.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Känns som det är någon inställning du har problem med. Om din mediaspelare klarar av att köra direct play på allt förutom hi10 så ska den även klara av att göra det när du tillåter transcoding. Inställningarna i mediaspelare lär det vara du ska titta på. Vad kör den för OS?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Alltså när jag har transcoding på i server settings så klarar den av att köra allt.

Men har jag transcoding på så transcodar den ju allt, inklusive allt som inte är hi10 och inte behöver transcodas.

Så jag vill ju ha att den inte ska transcoda något förutom det den inte klarar av att spela upp/har stöd för, dvs hi10p/anime.

Ska kolla på mediaspelaren men rätt tomt på settings där.
Det är en Xiaomi mi box med android tv.

Permalänk
Medlem

@Nivity: https://support.plex.tv/articles/settings-android-tv/

Följande inställningar bör ju finnas i appen du har.

Video Quality

Adjust automatically - off
Home streaming - maximal
Remote streaming - maximal
Play smaller videos at original quality - on

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Nivity: https://support.plex.tv/articles/settings-android-tv/

Följande inställningar bör ju finnas i appen du har.

Video Quality

Adjust automatically - off
Home streaming - maximal
Remote streaming - maximal
Play smaller videos at original quality - on

TACK!
Nu verkar det vara så att allt som den klarar av att dekoda så är det direktuppspelning utan transcode och sådant den inte klarar så transcodar den.

<3

Permalänk
Medlem

@Nivity: kul att hjälpa till

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535