Permalänk
Medlem

Hur får man svalast luft ut ur datorn

Det här kanske är en jättedum fråga, men trots att jag byggt flera datorer genom åren är jag osäker på en fundamental sak.

Jag förstår grundprincipen i att det bästa sättet att uppnå en sval dator är att undvika/minimera värmeutveckling från början, men en viss utveckling måste man ju leva med även utan överklockning.
Så...till min fråga:

Gör "bra" kylning att även luften ut ur datorn blir svalare eller är den bara bättre på att flytta värme från de komponenter (särskilt cpu/gpu) som behöver det för optimal funktion?
Om det är fallet, är det därmed bara att satsa på så låga temps generellt?

Jag är trött på att hemmakontoret känns som ett serverrum:-D
Är det dags att skaffa hus med ac-kyld källare eller finns det hopp i lägenhet?

Stort tack på förhand för svar på min kanske dumma fråga:-)

Permalänk
Medlem

Tvärtom, bra kylning gör luften som kommer ut varmare, då vet du att du maximerar värmeöverföring.

Varmt rum beror däremot oftast på dålig luftcirkulation/ventilation, även med 25+ ute så ska inte en dator öka tempen med så mycket om luften går runt ok.

Permalänk
Medlem

Bra kylning innebär bara att värmen på ett effektivt sätt flyttas från varma komponenter ut ur datorn.

Så om du inte vill att datorn skall fungera som ett extra element så är det bara att satsa på strömsnåla komponenter som inte genererar så mycket värme till att börja med.

Permalänk
Medlem

Svar både ja och nej, tvärtom ju bättre kylsystem du har i datorn desto snabbare får det ut värmeenergi ut i rummet och ditt rum värms upp snabbare än med sämre kylning. Å andra sidan om det finns mindre värme i systemet vilket du ju får med energieffektiva komponenter samt eventuell underklockning av GPU'n så blir det ju mindre total värme och därmed mindre uppvärmning totalt sett i rummet.

Ända sättet att förbättra klimatet i ditt rum är bättre ventilation. Hur ser ventilationen ut där egentligen? Finns nått fönster? Om inte skulle jag nog byta rum att ha datorn i, inte bra att arbeta/spendera långa tider i rum med undermålig ventilation då dessa får för höga partikelhalter vilket ökar risken för infektionssjukdom och långsiktigt försämrad lungfunktion (begynnande KOL) även fast du ej röker.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Det går naturligtvis att öka luftflödet, så blir det mer luftvolym per tidsenhet och då blir ju inte luften ut lika varm i sig - men värmemängden ut blir ju densamma över tiden ändå. Möjligen skulle det hjälpa luftrörelsen i rummet samtidigt. Men det blir på bekostnad av ljudnivå då. Inget förslag, bara en observation.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur din dator kyls, det är samma effekt som skall kylas av. Det vill säga rummet kommer att värmas lika mycket oavsett.
Finns några sätt att lösa problemet:
1. använda energieffektiva produkter (OBS inte det samma som effektsnåla i alla lägen).
2. försöka undervolta cpu/gpu för att få dem mer energieffektiva (kan ju dock tappa prestanda).
3. se till att ventilationen i rummet blir bättre, mer sval luft in betyder ju också att värmen försvinner ut.
4. kyla med AC eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem

Satsa på att kyla lådan med nått ämne som du låter koka bort tex CO2 för det är billigare än kväve. Om du inte gör på det sättet så måste du transportera bort värmen ur rummet datorn är placerad i tex genom en värmeväxlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack för bra svar!
Jag har faktiskt köpt en luftrenare som "dödar" partiklar till 99.97%, men den gör såklart inget åt värmen.
Förutom under högsommar går det förstås att öppna ett fönster, för det finns som tur är i rummet, men det hjälper inte nu.
Är det cpu eller gpu som man bör undersöka först gällande nedvoltning och är det alltså nedvoltning och inte nedklockning som är det som gäller?
Datorn ifråga kör en i2500k numera klockad till enbart 4.2ghz (ändå OC) och ett asus strix 1070ti.
Systemet är uppgradet ett antal gånger och senast med 4 helt nya fläktar och cpu-kylare från Be Quiet som drog ned tempen ca 15 grader på cpu, men inte i rummet

Permalänk

Som sagts tidigare så om din dator utvecklar X watt värme så kommer den värmen att komma ut från datorn om inget oväntat händer. Så har du sämre kylning kommer ändå samma värme ut från datorn, men kanske fläktarna låter mer då (varvar upp mer) eller att processorn går varmare. Det är bara om du har så pass dålig kylning att processorn eller GPUn måste throttla/klocka ner sig som mindre värme kommer ut ur datorn.

Är målet att det ska komma ut mindre värme måste du alltså köpa komponenter som drar mindre ström.

Är målet att luftflödet ska kännas svalare (även om lika mycket värme kommer ut totalt) så kanske det kan hjälpa att dra upp fläktarna i högre varvtal så att mer luft pumpas ut per sekund = svalare luftströmmar kommer ut från datorn.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Flytande kväve, om man nu faktiskt ska svara på frågan.

Permalänk

Vet inte om det praktiskt är möjligt med vad som finns tillgängligt, men vattenkyler man så skulle man i alla fall teoretiskt sätta radiatorn någon annanstans. (Sen misstänker jag att det inte finns pumpar som klarar ett så stort/långt system på vanliga butikshyllor)

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Integrera datorn i väggen med utblås ut ur huset kanske?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av barden82:

Integrera datorn i väggen med utblås ut ur huset kanske?

Låter onödigt komplicerat att integrera datorn i väggen men kan du låta värmen passera väggen är det bra och betydligt enklare och du behöver bara ha slangar eller en ventilationskanal som gör att du kan värmeväxla med "andra sidan", att ansluta kylning till ventilationskanaler eller en radiator via slangar är inget särskilt avancerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din CPU är för svag idag så den får gå på max vilket gör att det blir varmt. Byt till en 3700X så kommer du få betydligt svalare i rummet. Se https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...
Stor skillnad mellan en 2600 och de senaste cuperna. Du kommer mer än halvera energin som behövs för samma jobb med en modern 7nm cpu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av barden82:

Det här kanske är en jättedum fråga, men trots att jag byggt flera datorer genom åren är jag osäker på en fundamental sak.

Jag förstår grundprincipen i att det bästa sättet att uppnå en sval dator är att undvika/minimera värmeutveckling från början, men en viss utveckling måste man ju leva med även utan överklockning.
Så...till min fråga:

Gör "bra" kylning att även luften ut ur datorn blir svalare eller är den bara bättre på att flytta värme från de komponenter (särskilt cpu/gpu) som behöver det för optimal funktion?
Om det är fallet, är det därmed bara att satsa på så låga temps generellt?

Jag är trött på att hemmakontoret känns som ett serverrum:-D
Är det dags att skaffa hus med ac-kyld källare eller finns det hopp i lägenhet?

Stort tack på förhand för svar på min kanske dumma fråga:-)

sluta köra proteinbrytning i bakgrunden? Skämt o sido, vad gör du med datan för att få den så varm hela tiden? Min idlar ju mest när man surfar o "små datar" lite... riktigt varm blir den när jag exporterar video eller kör benchmarks

o som de andra sagt, du VILL ha ut den varma luften ur datorn... jag bygger alltid i lite större lådor(typ Fractal R5) så jag får plats med fläktar o så att cpu o gfxkort inte måste sitta på varandra o värma upp varandra

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Satsa på att kyla lådan med nått ämne som du låter koka bort tex CO2 för det är billigare än kväve. Om du inte gör på det sättet så måste du transportera bort värmen ur rummet datorn är placerad i tex genom en värmeväxlare.

Känns farligt att använda en tung gas som CO2. Om systemet läcker kommer han att kvävas.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

Känns farligt att använda en tung gas som CO2. Om systemet läcker kommer han att kvävas.

Tja då får man väl välja Helium då men det innebär inta att det bara blir dyrt utan att det blir extremt fruktansvärt dyrt.
Eller så flyttar man ut värmen ur rummet i stället för att försöka få ut kallare luft ur datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du mäter effekten som du matar nätaggregatet med så får du fram hur mycket värme datorn avger.

Luft har Cp = 1,0 kJ/(kg*K) vid rumstemperatur.

Luftens densitet rho = P/(R*T) där R= 287 J/(kg*K).

Detta är det mest grundläggande för att räkna på temperaturförändringar vid olika luftflöden.

Permalänk
Avstängd

@barden82:

Dra din dator över 1000 watt 24/7? Mina serverdator dra totalt ca 800-900 watt och det blir varm men har kanalfläkt och en stor fläkt på golvet som är 45 cm i bred och det kyler bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det enda som hjälper är att få ut en varma luften ur rummet eller skaffa mer energieffektiva komponenter.

Köpa ett nätaggregat med högre 80plus certifiering. Likaså mer effektiva CPU och GPU. Eller till att börja med undervolta och om du vill gå ännu lägre underklocka.

Plocka bort onödiga hårddiskar ur datorn, om du har sådana. Sänka ljusstyrkan på skärmen, eller köpa en energisnålare skärm påverkar värmen i rummet.

Permalänk
Medlem

@barden82: Jag skulle rekommendera att byta processorn till en 3570k (samma sockel så du behöver inte byta moderkort). Nästan halva strömförbrukningen vid samma prestanda om du justerar spänningar manuellt. Du kan säkert hitta en för runt 300 kr begagnat. Skillnaden i effekt blir nog bara 50-60 W under Prime95-belastning. Jag tvekar på att det skulle märkas om du inte har ett riktigt litet rum.

Du kan testa att sätta en 80% power limit på grafikkortet och samtidigt överklocka det för att kompensera för den mindre effektbudgeten. Det skulle minska effekten med omkring 40 W. Totalt blir det som högst omkring 100 W mindre om du kör FurMark och Prime95 samtidigt på datorn, vilket jag tvekar på att du gör. I verkligheten kommer du ha svårt att minska effekten mer än vad en glödlampa förbrukar utan att kompromissa på prestandan. Om du tror att en extra glödlampa skulle göra stor skillnad i rumstemperatur kanske det är värt ett försök, annars tror jag mer på andra metoder som att försöka minska mängden solljus som kommer in i rummet.

Permalänk
Medlem

Byt ut processor+mono+ram till 3700X. Där lär du ju kapa runt 150W ungefär under vanlig användning jämfört med din överklockade 2500K. Det kommer att göra stor skillnad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack för många väldigt bra svar.
Datorn är på dygnet runt, men för spel som ligger i background tack (Black Desert Online), inte protein:-)
Tyvärr kräver det även i bakgrunden för mycket för att cpu'n inte ska ligga på turbo.

Nätagget är 80+ guld (tror jag).

Det största nackdelen med en gammal processor är väl att den mer eller mindre alltid går på max. Så länge som spel mest använder en core påverkar det inte fps särskilt mycket, men värmeutvecklingen är väl väldigt dålig jämfört med nyare varianter.

Det var en intressant idé att byta till en 3570k.
Då kanske jag kan leva med nuvarande setup över sommaren och hinna planera uppgraderingen.
Imorgon blir det att testa undervoltning av min 2500k:-)