Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Endast x2 anslutning till M.2 SSD

Hejsan,

Jag har precis byggt en ny PC för första gången på 10 år och allting har fungerat prima, förutom en sak. Min första & enda M.2 SSD körs av någon anledning i endast 2 banor (istället för 4) och jag för ut ungefär hälften av min förväntade topp-hastighet. Hittar ingen inställning i bios för att korrigera detta. Är det någon som haft samma problem och hittat en lösning?

Specs:
AMD Ryzen 5 3600
MSi Meg X570 Unify
Sabrent Rocket 1TB NVMe (Gen 3 x4)

Den sitter i översta slotten & läser jag via HWiNFO eller CrystalDiskInfo ser jag att den är ansluten med Gen 3 x2. Testar jag hastigheten får jag ca 1700 mb/s istället för 3500 mb/s sekventiell-läshastighet...

Permalänk
Medlem

har du provat nån av dom andra portarna för att se om de är bara den som krånglar?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZEEWON:

Hejsan,

Jag har precis byggt en ny PC för första gången på 10 år och allting har fungerat prima, förutom en sak. Min första & enda M.2 SSD körs av någon anledning i endast 2 banor (istället för 4) och jag för ut ungefär hälften av min förväntade topp-hastighet. Hittar ingen inställning i bios för att korrigera detta. Är det någon som haft samma problem och hittat en lösning?

Specs:
AMD Ryzen 5 3600
MSi Meg X570 Unify
Sabrent Rocket 1TB Nvme (Gen 3 x4)

Den sitter i översta slotten & läser jag via HWiNFO eller CrystalDiskInfo ser jag att den är ansluten med Gen 3 x2. Testar jag hastigheten får jag ca 1700 mb/s istället för 3500 mb/s sekventiell-läshastighet...

PCIe 3.0 x2 klarar max 1.969 GB/s
Det ser ut som om du delar banor där med något annat.
Läs manualen från moderkortet om begränsningarna på m2 porten. Brukar stå där...

Permalänk
Medlem

Moderkortet ser ut att ha tre stycken M.2-anslutningar. Översta är M2_1 enligt manualen och ska gå direkt via CPU. Övriga två går via X570. Något är knas. Prova montera om? Annars kanske det har att göra med något strömsparläge som går ner i 2-lanes för att spara ström.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att montera i olika portar. Via X570-styrkretsen får jag ut full hastighet, men kopplat till CPU:n är den fortfarande halverad. Har också testat att montera om SSD:n och köra GPU:n via styrkretsen, inget av det har hjälpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZEEWON:

Jag har testat att montera i olika portar. Via X570-styrkretsen får jag ut full hastighet, men kopplat till CPU är den fortfarande halverad. Har också testat att montera om SSD:n och köra GPU:n via styrkretsen, inget av det har hjälpt.

Låter knepigt.

Är CPU/sockel eller M2_1-platsen skadade på något vis?

Det framgår ju iaf inte tydligt i manualen att M2_1 skulle dela banor med något...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Ser inget som tyder på att porten är skadad. Ska testa tidigare bios version innan jag lyfter ur CPU:n och kikar på sockeln...

Permalänk
Medlem

Testade precis tidigare bios version, hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Har lyft ur CPU:n och pillat bort plast höljet för sockeln, så här ser det ut under:

https://imgur.com/a/e3NB6FK

Det verkar som att det saknas en sida hos en del pin-kontakter, kan detta vara boven tror ni eller är allt i sin ordning?