Permalänk
Medlem

Välja nätverkskabel

Hej,

Jag har en till nybörjarfråga nu när jag håller på att dra en nätverkskabel från väggen i lägenheten till min Asus RT-AC68U router som sitter lite närmare datorn. Jag behöver därför en nätverkskabel som är mellan 5,5-6m lång och inte på något sätt stryper min anslutning på 700/100. Är det något speciellt jag ska leta efter? Såg ett par inlägg om kablar som var korsade, skärmade etc. och blev förvirrad

Permalänk
Rekordmedlem

Rak kabel och minst cat5e och helst ska den vara oskärmad, cat6 ger ingen fördel men den är stelare för den är hårdare tvinnad och måttstabiliserad för att klara 10Gbit-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För den längden och hastigheten duger vad som helst. Korsande kablar behövs inte med modern utrustning. Och skärmade kablar behövs på längre sträckor eller om du skulle ha extremt mycket störningskällor, t ex massor med strömkablar.

Permalänk
Medlem

Välj en kabel av typen Cat5e eller Cat6, så får du 1000mbit utan problem.

Det är en "rak" kabel du ska ha, men nästan all modern nätverksutrustning kan växla mellan rak och korsad åt dig, så det är faktiskt inte så noga om du råkar ta fel.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Jag kört gigabit över cat5 i huset (gamla kablar från källaren och till andra våning) utan bekymmer.

Korta sträckor är det inte kinkigt.

Cat5e ska ju klara gigabit garanterat.

Skrivet av Chibariku:

För den längden och hastigheten duger vad som helst. Korsande kablar behövs inte med modern utrustning. Och skärmade kablar behövs på längre sträckor eller om du skulle ha extremt mycket störningskällor, t ex massor med strömkablar.

Skärmade kablar är nog bara en risk och nackdel för en privatperson. Så många gånger man varit med om att olika rum har olika potential i gamla installationer så får man sig en pärla när nätverkskablarna helt plötsligt agerar jordledare.. Har man inte alla rum jordade är det en väldigt dålig idé med skärmat.

Skärmat behövs på industri. Inte hemma.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

cate5e eller cat6 (eller bättre)
Rak, inte korsad. (Ytterst sällan man behöver korsade kabler nuförtiden.)
Undvik skärmade kablar om du inte vet varför du vill ha en, och har skärmat precis hela vägen.

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen. Spelar det någon roll om den är ftp vs utp?

Och visst spelar det ingen roll om den är platt, det är mer för utseende?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ab3:

Tack alla för tipsen. Spelar det någon roll om den är ftp vs utp?

Och visst spelar det ingen roll om den är platt, det är mer för utseende?

Använd oskärmad kabel UTP om du inte vet att allt är korrekt jordat, det är det sällan i hemmamiljö.
Platta kablar klarar ofta inte specarna, speciellt om de är långa, uppbyggnaden och tvinningen är det som ger störimunitet och det är en "styrkärna" som fixerar ledarna bättre som är skillnaden mellan cat 5 och 6
Cat 5

Cat 6

Det är även denna kärna som gör cat 6 mer oböjlig och mindre lämpa för patchkablar om man verkligen inte behöver mer än 1 Gbit.
för installationskabel är däremot cat 6 ett bättre val än cat 5

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd oskärmad kabel UTP om du inte vet att allt är korrekt jordat, det är det sällan i hemmamiljö.
Platta kablar klarar ofta inte specarna, speciellt om de är långa, uppbyggnaden och tvinningen är det som ger störimunitet och det är en "styrkärna" som fixerar ledarna bättre som är skillnaden mellan cat 5 och 6
Cat 5
https://cables24.com/12941/cat-5e-utp-cable-ethernet-gray-and-several-measures.jpg
Cat 6
https://se.farnell.com/productimages/standard/en_GB/CB15075-40.jpg
Det är även denna kärna som gör cat 6 mer oböjlig och mindre lämpa för patchkablar om man verkligen inte behöver mer än 1 Gbit.
för installationskabel är däremot cat 6 ett bättre val än cat 5

Egentligen behöver jag bara böja den vid ett hörn i rummet i en vinkel för kabelkanal som ska rymma nätverkskabeln och en hdmi kabel. Det borde väl gå utan problem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ab3:

Egentligen behöver jag bara böja den vid ett hörn i rummet i en vinkel för kabelkanal som ska rymma nätverkskabeln och en hdmi kabel. Det borde väl gå utan problem?

Troligen men kabeln bör inte böjas i räta vinklar men att lägga den i en kabelkanal som passerar ett hörn brukar inte vara nått problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen men kabeln bör inte böjas i räta vinklar men att lägga den i en kabelkanal som passerar ett hörn brukar inte vara nått problem.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Samma radie som en tennisboll är vad jag läste och lever efter. Med det sagt så har jag böjt kabel mycket hårdare med fungerande resultat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Samma radie som en tennisboll är vad jag läste och lever efter. Med det sagt så har jag böjt kabel mycket hårdare med fungerande resultat.

Tack! Som tur är har jag en dörrgavel där som gör att jag troligtvis hamnar på den radien oavsett