Ångrat er efter byte till Android?

Permalänk
Medlem

Att man inte kan sortera apparna på hemskärmen i bokstavsordning på en iPhone var en dealbreaker.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Att man inte kan sortera apparna på hemskärmen i bokstavsordning på en iPhone var en dealbreaker.

Det har man kunnat göra ett bra tag i alla fall jag xD

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Vore det inte för priset skulle jag slänga min OnePlus 7 Pro och skaffa en iPhone igen. Det enda som är bättre med min OP är 90Hz skärm, men det är också mot att skärmen i övrigt är klart sämre.

Permalänk

@blade80: Spot on! För att göra ett långt inlägg väldigt kort: väldigt små detaljer som avgör valet.

Egentligen är man inne i Apple träsket med Ipad, Apple TV så är det kanske ändå det bästa valet, just att hålla sig till IPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vore det inte för priset skulle jag slänga min OnePlus 7 Pro och skaffa en iPhone igen. Det enda som är bättre med min OP är 90Hz skärm, men det är också mot att skärmen i övrigt är klart sämre.

Ni säger att 90 hz är ett plus. På vilket sätt upplever ni det? Jag har inte testat en enda android som inte laggar när man scrollar i webbläsaren. Då Apple (och Microsoft) lyckas fixa detta utan 90 hz skärm så har jag en känsla av att detta inte kommer att hjälpa det problemet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Jag har inte testat en enda android som inte laggar när man scrollar i webbläsaren.

Jag var bara tvungen att testa detta, på en Samsung edge, lenovo 8 pad, pixel 3a & Asus 5z, ingen laggade, scrollen gick så fort att det inte ens är möjligt o se vad man scrollar förbi.

Du måste haft otur, ge inte upp det finns rena och bloatfria androider där ute.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Jag var bara tvungen att testa detta, på en Samsung edge, lenovo 8 pad, pixel 3a & Asus 5z, ingen laggade, scrollen gick så fort att det inte ens är möjligt o se vad man scrollar förbi.

Du måste haft otur, ge inte upp det finns rena och bloatfria androider där ute.

Jag vill inte verka dryg men då ser vi inte samma sak. Nu skriver du ju inte vilken Samsung det är men jag har haft en S7 Edge via jobb och den är inte i närheten av en iPhone när det gäller flyt i scroll.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Jag vill inte verka dryg men då ser vi inte samma sak. Nu skriver du ju inte vilken Samsung det är men jag har haft en S7 Edge via jobb och den är inte i närheten av en iPhone när det gäller flyt i scroll.

Jepp det är en S7, jag provade SweC, Ica & GBG Energi.

Kör med iphone, det viktigaste är ju att man själv är nöjd med sin pryl, blev bara nyfiken och ville kolla om någon av våra laggade.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Körde iphone till 2015. Då bytte jag för att prova, samt för att kunna köra dubbla sim. Blev positivt överraskad och har inte gått tillbaka. Saknar inte apples värld. Sen har jag iofs aldrig använt mig av apples tjänster i övrigt. Hade jag haft massa musik på itunes och massor av dyra appar köpta etc hade det kanske varit en annan femma. Men googles grejer har jag alltid kört, så det gick fort att känna sig hemma på android.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Jepp det är en S7, jag provade SweC, Ica & GBG Energi.

Kör med iphone, det viktigaste är ju att man själv är nöjd med sin pryl, blev bara nyfiken och ville kolla om någon av våra laggade.

Jag har egentligen inte mycket till övers för Apple men jag tycker flytet är så otroligt mycket bättre att jag inte kan med att byta även om jag skulle vilja.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ångrar mig att jag var tvungen att byta från Windows phone. Men hade inget val.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ni säger att 90 hz är ett plus. På vilket sätt upplever ni det? Jag har inte testat en enda android som inte laggar när man scrollar i webbläsaren. Då Apple (och Microsoft) lyckas fixa detta utan 90 hz skärm så har jag en känsla av att detta inte kommer att hjälpa det problemet.

Webbläsaren flyter hur fint som helst på min OP.

Permalänk
Medlem

Aldrig, är av åsikten att iOS är fullständigt obrukbart utan jailbreak. Jag vill bestämma över min telefon!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Apparna är avsevärt bättre på iOS i och med att utvecklare inte behöver programmera för 1000 olika telefoner med OS som kan vara flera år gammalt, annars tycker jag inte det är så jättestor skillnad längre.

Så illa är det inte. Man utvecklar en app med ett visst spann i androidversioner. Låt säga 6.0-10.0. eller 8.0-10.0. risken är ju dock att man missar hälften av alla potentiella kunder om man kodar mot de senaste och häftigaste biblioteken. Är inte så vendorspecifikt, som det är versionsspecifikt. Men tråkigt att folk köper telefoner som är obsoleta innan de packats upp i många fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Körde Windows Phone från det kom med 7.0(typ 2010) till det var dags att överge vid version 8.1 inte pga det var dåligt utan appstödet aldrig tog fart. Blev en iPhone 5s som jag var nöjd med. Men bytte till huawei för att kunna ha dubbla sim och har egentligen bara sett fördelar med android för mig personligen tillför iOS ingenting.

Skrivet av LeonHart:

Ni säger att 90 hz är ett plus. På vilket sätt upplever ni det? Jag har inte testat en enda android som inte laggar när man scrollar i webbläsaren. Då Apple (och Microsoft) lyckas fixa detta utan 90 hz skärm så har jag en känsla av att detta inte kommer att hjälpa det problemet.

På min iPad blir all text väldigt suddig så fort man scrollar om man inte gör det riktigt sakta. Det problemet har jag inte på min raser phone 2. Inte märkt av att den skulle ”lagga” mer än min iPad i webbläsaren heller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Det har man kunnat göra ett bra tag i alla fall jag xD

Haha, hur gör man det då? 😅

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kör med Ipad pro hemma, Iphone Xr på jobbet och Samsung S10+ som primära mobil, alla funkar klockrent, inget lagg i någon produkt, alla kan hänga sig på sitt sätt, men Ios lika ofta som Android (Ios har faktiskt hängt sig mer än android på sistone) är min erfarenhet.
Och då har jag haft Ios och android och använt båda operativsystemen 4 år.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Använder både iOS och Android.

Uppskattar poleringen i iOS men det är alltid någonting som stör mig och som jag inte kan ändra så jag föredrar Android även om det också har sina brister.
Det är Googles version av Android som gäller dock, dvs. Pixel.

Permalänk
Medlem

Körde iPhone från iPhone 4 till iPhone 5s (bytte till en Nexus istället för iPhone 6). Sen dess har jag haft HTC, Nexus, Huawei och OnePlus. Igår hämtade jag ut en iPhone 11 på jobbet, så nu kör jag båda OS.

Satte igång min iPhone och började konfa lite. Mycket är smidigt men jag stötte direkt på små problem.

1. Jag vill ha alla appar på en skärm (har kört Nova launcher på det sättet i alla år). På iPhone är jag tvingad till iOS gamla vanliga grid.

2. Jag tycker att översta raden (där klockan och ikoner finns) på iPhone har för stort typsnitt. Verkar inte gå att ändra.

3. Jag kör Svorak som tangentbordslayout. På Android är det bara att skaffa SwiftKey och vips så finns Svorak att välja på. SwiftKey för iOS har inte ens Dvorak. GBoard för iOS har Dvorak, men inte Svorak.

(Listan kan bli längre, men:)

Essensen av min upplevelse är att iOS är iOS och Apple vill att du gör som Apple vill att du ska göra. På Android är jag i fokus, på min iPhone är det iOS som styr. Gillar man iOS ser jag ingen eg. anledning att byta, iPhone är en trevlig telefon, men känner man sig begränsad och inlåst är Android helt klart mer flexibelt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Bytte till en S10 Plus efter att ha kört iPhone under många år. Kan inte direkt säga att jag saknar iPhone. Vad som däremot kan få mig att gå tillbaka är möjlighet till Apple Watch (sambo har en).

Flytet i iOS har också nämnts. Även det är något som jag saknar. Hade jag fått tagit med mig funktionerna i en Android till iOS hade valet varit lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag vill inte verka dryg men då ser vi inte samma sak. Nu skriver du ju inte vilken Samsung det är men jag har haft en S7 Edge via jobb och den är inte i närheten av en iPhone när det gäller flyt i scroll.

S7 edge hade inte samma UI som Samsung har idag. Den släptes 2016 innan Samsung började jobba med att rensa bort onödiga processer i sitt UI.
Har du en iphone från 2016 nu?

Jag har försökt byta till Iphone 2 ggr men saknar för mycket för att fastna.
En Android mobil är som en gaming pc, en iphone som en minisurfplatta, ungefär så är skillnaden för mig. Det går att göra precis vad man vill och behöver på Android, på Iphone kan man göra det Apple vill, därflr går den bort.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nej däremot byte jag från android till iphone 7 för några veckor sedan och det ångrar jag hemknappen stör mig riktigt mycket och att jag inte kan byta ut safari mot chrome i menyn är helt värdelöst för nu får jag sitta med båda, kopplar jag ifrån bluetooth i snabbmenyn så återaktiverar telefonen det igen nästa dag så jag måste gå in i inställningarna och stänga av för att det inte ska hända samma sak med wifi. Finns nog mycket mer som jag kommer upptäcka att jag inte gillar när jag väl haft den ett tag så blir att byta ut den.

Permalänk

Jag tycker att ni ger mig värdefulla input så jag vill VERKLIGEN tacka för era åsikter och tips o råd.

Jag tror att jag kommer att byta telefon framöver. Av den anledningen att kanske komma just på att, nej det är Iphone är det rätta för mig ELLER att Android: varför bytte jag inte tidigare?

Nu har jag verkligen lovat mig själv att jag byter telefon antingen när min nuvarande går sönder eller om telefonen inte längre får uppdateringar.

Är för feg för att byta om jag ska vara helt ärligt. Allting har funkat på min Iphone och funkar fortfarande. Är det skäl att vara kvar i Apple träsket? Ja kanske...Men tankarna finns ju där.

Det som gör att jag har så svårt att bestämma eventuella övergången är kanske HELHETEN. Helheten hos Iphone är jag nöjd med. Mailen Imessage, kameran och bildkvalitén.

Åter igen, tack för all input, åsikter är verkligen tacksam!

Permalänk
Medlem

Började min smartphone resa med iPhone, bytte sen till Android där jag körde flaggskepp i många år och bytte sen tillbaka till en XR för ett år sedan tror jag efter jag insåg hur mycket jag saknade iOS och kunde inte vara mer nöjd. För mig funkar iOS perfekt och tvivlar på att jag kommer byta tillbaka till Android igen.

Permalänk
Medlem

Kört med Iphone 6, 6s och även 7.an innan jag gick tillbaka till Android, jag diggar det men ogillar touchen på telefonerna, detta gör jag även 2 år efter att jag bytt till Android.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Swipe tangentbord och köra två appr samtidigt (oftast pdf och word) är några av anledningarna till att jag inte kommer byta tillbaka till iPhone. Och att iPhone är så vansinnigt dyra

Edit, kom på en till grej som är ruskigt kul tidsfördriv på Android, kunna emulera massa skojiga spel

Permalänk
Medlem

Nej, valmöjligheterna är så mycket större på Android och det är så mycket öppnare att det varit det klart bättre valet i mina ögon.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av inquam:

Nej, valmöjligheterna är så mycket större på Android och det är så mycket öppnare att det varit det klart bättre valet i mina ögon.

På ett teoretiskt plan så stämmer det ju, men i praktiken behöver man Googles proprietära applikationer och tjänster för att kunna använda Android på ett drägligt sätt, och de är lika stängda som Apples motsvarigheter

Men visst, kör man LineageOS och inte använder ett Google-konto så håller jag med

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

På ett teoretiskt plan så stämmer det ju, men i praktiken behöver man Googles proprietära applikationer och tjänster för att kunna använda Android på ett drägligt sätt, och de är lika stängda som Apples motsvarigheter

Men visst, kör man LineageOS och inte använder ett Google-konto så håller jag med

Tänkte primärt valmöjligheter kring hårdvara, prisklasser osv. Men ja, grundläggande saker i OS finns ju som mer eller mindre "låser" dig. Dock fungerar de saker du köper lika bra på din platta som på din telefon sedan (beorende på app naturligtvis). Men det finns ju exempel på tredjeparts "appstores" så man kan nog, om man vill, försöka undvika en massa av Googles grejer om man verkligen vill.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Efter ganska prick 10 år med iOS blev det en Samsung S10. Innan iOS körde jag windows mobile....
Egentligen har jag bara upplevt fördelar med android och Samsungs UI. Härligt med frihet och kontroll!

Det negativa som inte går att komma från, är att flera appleverantörer konsekvent prioriterar iOS framför android.