Låg Fps men bra dator. Vad kan det vara?

Permalänk

Låg Fps men bra dator. Vad kan det vara?

Hej! Igår när jag skulle starta Minecraft så hade jag bara 24 fps! Jag blev chockad eftersom jag har en ganska bra dator. Jag startade då andra spel som Farcy 5 och Gta 5 men hade låg fps där med. Jag kollade drivrutinerna och uppdateringar i windows men det hjälpte inte. Innan jag upptäckte detta så Laddade jag ner MSI afterburner, jag kanske kom åt någon knapp men raderade det sen och det borde ju resetas när man raderar det. Kan det kanske vara att jag har lite lagringsutryme? Här kommer några av specsen på datorn:

Gpu: Rog strix rtx 2070.

CPU: AMD Ryzen 5 2600 six core 3.40 GHz.

Ram: 16 gb.

231 gb ssd (20,3 gb ledigt)

931 Gb HDD (69,9 gb ledigt).

Vet någon vad det kan vara? om ni behöver mer information om datorn så säg till.

Permalänk

Kollat dina temps så inte din cpu klockar ner ?

Permalänk
Medlem

Har ni kollat belastning och temp på CPU och GPU ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

@boysetsfire: Hur gör man det?

Permalänk

@mr_sQuinty: Hur gör man det? finns det någon speciellt program?

Permalänk
Medlem

@Julle12341: Belastning går att kika i Aktivitetshanteraren på fliken "Prestanda". För att kolla temps så kan du ladda ner program såsom:

*CoreTemp
*Everest (?)
* MSI Afterburner

Jag har lite dålig koll på marknaden för att kika temps så om det där är program som används eller är utdaterat kan jag inte riktigt svara på.

Permalänk

@Forsgren: Tack! ska kolla.

Permalänk
Medlem

Hwinfo64 är I min rekommendation för att kolla tempar och belastning. Kör en userbenchmark och posta hela resultatet här så kan vi se direkt hur saker mår.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@mr_sQuinty: Har kollat nu. Gpu ligger på 45 grader och Cpu ligger på 43 grader.

Permalänk
Medlem

I Minecraft måste man väl typ ställa in manuellt hur mycket RAM man vill ge spelet?

Googlade lite snabbt och hittade denna guide som verkar ganska bra. Följ den.
https://www.online-tech-tips.com/gaming/how-to-allocate-more-...

Permalänk
Medlem

Du har inte ställt in skärmen på 24hz?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@Oppna: Har kört en Userbenchmark nu men hur laddar jag upp bilden/videon på sweclockers?

Permalänk

@hACmAn: kollade och den är inställd på 144 hz.

Permalänk

@Full: Tack! Ska kolla.

Permalänk

Har du gjort några hårdvaruförändringar med datorn precis?
Har den presterat bättre innan?

Permalänk

@Cypress_86: Inga hårdvaro förändringar men den har presterat mycket bättre innan 400 fps på t.e.x minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle12341:

@Oppna: Har kört en Userbenchmark nu men hur laddar jag upp bilden/videon på sweclockers?

Du kan bara länka resultatsidan

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är ditt grafikkort som inte mår särskilt bra. Om du laddar hem HWinfo, MSi afterburner eller liknande och kollar GPU temp, vad får du då medan du lastar det hårt?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Oppna: Ok, ska kolla.

Permalänk

@Oppna: Spelade farcry 5 på högsta grafik och då blev mitt grafikkort 56-62 grader.

Permalänk
Medlem

Du säger att du laddade ned Afterburner precis innan problemet inträffade. Det kan ju användas för att överklocka kortet... kan du ha gjort något galet där? Mitt tips skulle vara att installera det igen och kontrollera att du inte råkat klocka ned grafikkortet. De temperaturer du får tyder nästan på det, mitt 1080ti går nästan dubbelt så varmt som ditt 2070.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

@HappySatan: Hur ser man om man har underclockat det på afterburner?

Permalänk

@HappySatan: Ska jag klicka på reset knappen? Återgår det då till deafult settings?

Permalänk
Medlem
Permalänk

@sarlucic: Jag testade men det var ingen skillnad.:(

Permalänk
Medlem

Har haft samma bekymmer med min 3700X och ett 5700XT.
Ligger på ~30 fps i Starcraft 2 istället för 512 FPS.

Problemet är att processorn lägger sig på 500 Mhz per kärna och är ett problem med AMD's cpuer.
Tack och lov relativt ovanligt. För mig uppstår det dessutom kanske bara varannan vecka eller så.
En enkel omstart av datorn löser problemet för mig.

https://community.amd.com/thread/248838

Kolla gärna aktivitetshanteraren vilken fart CPUn ligger i. Är nästan bombsäker att det är detta som orsaker det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har haft samma bekymmer med min 3700X och ett 5700XT.
Ligger på ~30 fps i Starcraft 2 istället för 512 FPS.

Problemet är att processorn lägger sig på 500 Mhz per kärna och är ett problem med AMD's cpuer.
Tack och lov relativt ovanligt. För mig uppstår det dessutom kanske bara varannan vecka eller så.
En enkel omstart av datorn löser problemet för mig.

https://community.amd.com/thread/248838

Kolla gärna aktivitetshanteraren vilken fart CPUn ligger i. Är nästan bombsäker att det är detta som orsaker det.

CPUn boostar ju till 3.75ghz så det är ju inte problemet här. Lite lågt kanske men är verkligen inte helt fel.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

CPUn boostar ju till 3.75ghz så det är ju inte problemet här. Lite lågt kanske men är verkligen inte helt fel.

Gör den det på alla kärnor? Ibland kan den rapportera högsta hastigheten från en kärna medans resten går i piss-hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Julle12341: Starta ett spel, tabba ut och ta en bild snabbt som attans och visa oss.