säkring gick och datorn startar inte, kan man rädda hårddiskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

6 SATA-portar på ett moderkort var knappast aktuellt för 12 år sedan - kolla noga om det finns HBA eller annat liknande som diskarna är anslutna till. Och är det IDE-diskar så kan man inte ha mer än 4 diskar på en moderkort och är det fler så är det en hjälpkort/HBA mellan som pratar med diskarna.

Som sagt såg man sin lagring som 3 GB stor och inte som 6 indivduella diskar med knappt 500 GB styck så är det en RAID/JBOD eller en logisk volymhanterare med i bilden - och då är det genast mycket knepigare och med tanke på responsen innan med stort frågetecken när ordet RAID nämndes så... ...är det nog bra om datorn startar upp med ny/lånad nätaggregat och tanka ut filerna illa kvickt

Annars får TS ta in någon mer data och lagringskunnig då om man inte får igång burken så måste man göra rätt saker och i rätt ordning om datat på lagringen skall vara räddningsbar - och jag ryser så fort det är NTFS och icke monterbar partition med i bilden då ett trasig NTFS kan vara enorm svår att rädda data ur och räddningsprogram ofta levererar 'räddade' filer med väldigt låg kvalitet om $MFT är skadad eller början av den är förlorad.

12 år sedan?
2008? LGA775, LGA1366, Socket AM, Socket AM2, fanns ganska många moderkort med 4 SATA-portar på en kontroller och 2 RAID-SATA-portar på sekundär. Moderkort även utrustade med 1-2 PATA-anslutningar.
Har ett billigt LGA775-kort liggandes med 6 sata portar och 1 pata.

Vill minnas att jag köpte min först 20GB-disk 2001.
3,5GB hårdisk fick jag med första datorn som införskaffades 1999.

Permalänk
Medlem

OK, kanske fanns sådana kort trots allt, men låter mera som varianter för arbetsstation/serverbruk än för konsument/spel-bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det jobbiga med detta är att jag har ett helt PLEX bibliotek som jag har arbetat med i många många timmar och då får jag göra om en stor del av det arbetet...

Har aldrig gjort detta personligen, men jag skulle tro om du kommer åt disken där du lagrat plex biblioteket så bör du kunna kopiera över all data och sedan helt enkelt bara redigera databasfilen.
https://support.plex.tv/articles/202915258-where-is-the-plex-...

Efter du installerat om plex, stäng av plex och kopiera över datan från din gamla backup, om plex har skapat datafiler vid installationen så döper du om katalogen eller tar bort den, behåll även en kopia av din backup utifall något går åt skogen.

Öppna databasfilen med sqlitebrowser:

....\Plex Media Server\Plug-in Support\Databases\com.plexapp.plugins.library.db

Under browse data fliken i sqlitebrowser bör du kunna välja section_locations och media_parts i dropdownen för att se dina gamla sökvägar.

Under execute sql fliken bör du sedan kunna uppdatera sökvägarna i section_locations och media_parts tabellerna med någon form av sql update, typ:

update media_parts set file=replace(file, 'N:\Videos', 'C:\Videos'); update section_locations set root_path=replace(root_path, 'N:\Videos', 'C:\Videos');

När du är klar File->Write Changes (Ctrl+S)

Efter du stängt ner sqlitebrowser bör du därefter kunna starta plex servern med ditt gamla bibliotek intakt.

Det kan eventuellt finnas fler ställen som behöver ändras, men i teorin bör den här metoden fungera.

Permalänk

Behöver hjälp hur jag ska lösa detta nu!

Försöka sätta in mina gamla hårddiskar via USB adaptern och koppla in till datorn, går in på diskhantering och ska välja "initiera ny disk" varav följande felmeddelande dyker upp: "Begäran misslyckades på grund av ett oåterkalleligt maskinvarufel". Men när jag går om på egenskaper på diskarna så står det att de fungerar korrekt.

Likadant på alla diskar.

Hur gör jag för att få tillgång till dessa diskar så att jag kan gå in och få tillgång till alla filer som är på diskarna?

Permalänk
Medlem

Försöka sätta in mina gamla hårddiskar via USB adaptern och koppla in till datorn, går in på diskhantering och ska välja "initiera ny disk" varav följande felmeddelande dyker upp: "Begäran misslyckades på grund av ett oåterkalleligt maskinvarufel". Men när jag går om på egenskaper på diskarna så står det att de fungerar korrekt.

Likadant på alla diskar.

Hur gör jag för att få tillgång till dessa diskar så att jag kan gå in och få tillgång till alla filer som är på diskarna?

Att initiera diskarna är något man gör första gången från fabrik, det är ungefär som att nollställa partitionstabellen. Det är absolut inget man ska göra (ALLS) på diskar som redan använts. Om ingen av diskarna kan hittas är det ett tecken på hårdvarufel, alternativt att de initierats av någon konstig proprietär raid-kontroller eller något som gör dom oläsliga...

Tror tyvärr inte det är så enkelt att få ut någon data från dom

Permalänk
Skrivet av medbor:

Att initiera diskarna är något man gör första gången från fabrik, det är ungefär som att nollställa partitionstabellen. Det är absolut inget man ska göra (ALLS) på diskar som redan använts. Om ingen av diskarna kan hittas är det ett tecken på hårdvarufel, alternativt att de initierats av någon konstig proprietär raid-kontroller eller något som gör dom oläsliga...

Tror tyvärr inte det är så enkelt att få ut någon data från dom

Det måste gå på något sätt! Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Likadant på alla diskar.

Det är just på grund av såna här bekymmer jag försökte tipsa om att få igång din server istället, innan du börjar slita ut diskar då du verkar sakna mycket av det kunnandet man bör ha..

Om det måste gå så är det ju ett dataräddningsföretag du skall vända dig till om du saknar backup.

Annars är det enklaste att få igång maskinen som den var och läsa ut allt från en fungerande konfiguration.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det är just på grund av såna här bekymmer jag försökte tipsa om att få igång din server istället, innan du börjar slita ut diskar då du verkar sakna mycket av det kunnandet man bör ha..

Om det måste gå så är det ju ett dataräddningsföretag du skall vända dig till om du saknar backup.

Annars är det enklaste att få igång maskinen som den var och läsa ut allt från en fungerande konfiguration.

Finns det verkligen inte något annat sätt?

Tror det det gör skillnad om jag sätter in diskarna en och en i min stationära dator och försöker komma åt dem på det sättet istället?

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inte något annat sätt?

Tror det det gör skillnad om jag sätter in diskarna en och en i min stationära dator och försöker komma åt dem på det sättet istället?

Vet du ens vilket filsystem de har? Eller om de varit i någon form av raid?

Varför är du så rädd att försöka få igång servern igen?

Varför inte gå på enklaste åtgärden först?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Vet du ens vilket filsystem de har? Eller om de varit i någon form av raid?

Varför är du så rädd att försöka få igång servern igen?

Varför inte gå på enklaste åtgärden först?

Går inte få igång severdatorn. Har plockat ut hårddiskarna ur den och kastat den

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

En fråga till de som vet något: På en så gammal dator kan CMOS-batteriet vara slut. Hur påverkar det möjligheten att starta?

Den borde i alla fall komma igång så pass att lampor börjar lysa, fläktar börjar snurra, och att man kan komma in i BIOS.

Permalänk
Medlem

Går inte få igång severdatorn. Har plockat ut hårddiskarna ur den och kastat den

Lycka till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dumt val men gjort är gjort...

Vad är det för anslutning till diskarna?
Vilken adapter har du köpt?
Försöker du starta dom 1 och 1 eller flera samtidigt?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Innan du gör något förhastat.

Jag kanske har missat det någonstans, men kan du beskriva hur Hårddiskarna var konfigurerade?
Jag menar.
1. är det PATA- eller SATA-diskar? Om du inte vet hur du särskiljer dessa, PATA är bred flat kabel (40 ledare) medans SATA är en ganska smal.
***OM det är frågan om PATA, så finns det en liten bygel (jumper), som du kan behöva ändra från MS (Master) eller SL (Slave) till "CS" (Cable Select). Särskilt för en USB-adapter. (Eventuellt kan udda usb-adaptrar möjligtvis vilja ha dem som MS (Master))

2. Vilket Operativsystem?

3. Hur var diskarna konfigurerade? Jag menar, låg de som en enda disk eller låg de som flera i operativsystemet?

4. Vet du vilket märke och modell var det gamla moderkort du hade, detta är mer intressant om det var frågan om en RAID-konfiguration. Låg diskarna som separata enheter så är detta ovesäntligt.

5. Har du försett disken du vill koppla in i USB-porten med ström, eller ansluter du endast USB-biten?

Jag har ingen anin om hur PLEX i sig fungerar, men om det endast handlar om att få diskarna identiferade så kanske det går att klura ut ändå.

OM du har använt Windows Mjukvaru-raid för att skapa En volym, så kommer du behöva koppla in samtliga diskar i en dator där du kan hitta samtliga och sedan återskapa denna mjukvaru-raid.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Innan du gör något förhastat.

Jag kanske har missat det någonstans, men kan du beskriva hur Hårddiskarna var konfigurerade?
Jag menar.
1. är det PATA- eller SATA-diskar? Om du inte vet hur du särskiljer dessa, PATA är bred flat kabel (40 ledare) medans SATA är en ganska smal.
***OM det är frågan om PATA, så finns det en liten bygel (jumper), som du kan behöva ändra från MS (Master) eller SL (Slave) till "CS" (Cable Select). Särskilt för en USB-adapter. (Eventuellt kan udda usb-adaptrar möjligtvis vilja ha dem som MS (Master))

2. Vilket Operativsystem?

3. Hur var diskarna konfigurerade? Jag menar, låg de som en enda disk eller låg de som flera i operativsystemet?

4. Vet du vilket märke och modell var det gamla moderkort du hade, detta är mer intressant om det var frågan om en RAID-konfiguration. Låg diskarna som separata enheter så är detta ovesäntligt.

5. Har du försett disken du vill koppla in i USB-porten med ström, eller ansluter du endast USB-biten?

Jag har ingen anin om hur PLEX i sig fungerar, men om det endast handlar om att få diskarna identiferade så kanske det går att klura ut ändå.

OM du har använt Windows Mjukvaru-raid för att skapa En volym, så kommer du behöva koppla in samtliga diskar i en dator där du kan hitta samtliga och sedan återskapa denna mjukvaru-raid.

Det är SATA diskar.

Operativsystemet på Servern var Vista (vet dock ej vilken version)

6 diskar - de var separerade var och en för sig, precis som de är fysiskt: 1 disk: 500 gb = likaså var det på det viset de visade sig på Servern.

Ansluter endast via USB, ingen ström. Min nästa fundering är om jag ska koppla in dessa internt istället i datorn: skillnaden blir då att de får ström i och med koppling från nätagg samt att de kopplas via SATA från moderkortet. Hoppas det ska fungera...

Permalänk
Medlem

Det är SATA diskar.

Operativsystemet på Servern var Vista (vet dock ej vilken version)

6 diskar - de var separerade var och en för sig, precis som de är fysiskt: 1 disk: 500 gb = likaså var det på det viset de visade sig på Servern.

Ansluter endast via USB, ingen ström. Min nästa fundering är om jag ska koppla in dessa internt istället i datorn: skillnaden blir då att de får ström i och med koppling från nätagg samt att de kopplas via SATA från moderkortet. Hoppas det ska fungera...

Vad jag vet så behöver 3,5"-diskar extra strömförsörjning(nätadapter vanligen). Endast USB-adapter utan extra ström räcker alltså inte.
Det är möjligt att nyare adaptrar som nyttjar USB-C inte behöver extra separat strömförsörjningen.

2,5"-diskar går däremot att driva på "vanlig USB-anslutning".

Permalänk
Skrivet av Viita:

Vad jag vet så behöver 3,5"-diskar extra strömförsörjning(nätadapter vanligen). Endast USB-adapter utan extra ström räcker alltså inte.
Det är möjligt att nyare adaptrar som nyttjar USB-C inte behöver extra separat strömförsörjningen.

Ok! Dessa diskar är ganska gamla. Kan det vara 3,5 diskar då? Tror du jag kan få tillgång till alla filer om jag koppar in de internt via strömförsörjning? Är det värt att testa?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Skulle detta kunna hjälpa mig tro?

https://www.clasohlson.com/se/Hårddisk-dockningsstation,-Delt...

Permalänk
Medlem

Ok! Dessa diskar är ganska gamla. Kan det vara 3,5 diskar då? Tror du jag kan få tillgång till alla filer om jag koppar in de internt via strömförsörjning? Är det värt att testa?

Diskar för stationära datorer är vanligen i 3,5" format, 2,5" är främst för laptops.

Det är väl inte laptopdiskar du har?

Och istället för att krångla till det, varför kopplar du inte in en disk direkt i din stationära dator och provar, innan du skaffar ännu fler saker utan att veta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok! Dessa diskar är ganska gamla. Kan det vara 3,5 diskar då?

Om du inte ens vet det så är du inte tillräckligt kompetent för att experimentera.
Är det viktiga filer, så lämna in diskarna till ett dataräddningsföretag och betala dem för att ordna det hela.
Är filerna inte tillräckligt viktiga för detta, så glöm bort dem.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Om du inte ens vet det så är du inte tillräckligt kompetent för att experimentera.
Är det viktiga filer, så lämna in diskarna till ett dataräddningsföretag och betala dem för att ordna det hela.
Är filerna inte tillräckligt viktiga för detta, så glöm bort dem.

De är viktiga! Vad tror du man får betala för att få 6 st 500 gb hårddiskar överförda till en extern hårddisk? 10 000?

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Diskar för stationära datorer är vanligen i 3,5" format, 2,5" är främst för laptops.

Det är väl inte laptopdiskar du har?

Och istället för att krångla till det, varför kopplar du inte in en disk direkt i din stationära dator och provar, innan du skaffar ännu fler saker utan att veta...

Det var denna jag använde iofs:
https://cdon.se/hemelektronik/deltaco-usb-3-0-till-sata-6gb-s...

Den kanske bara funkar för 2,5 diskar...

Ska testa den andra på Claes Ohlsson..

Permalänk
Medlem

Om det var separata diskar så borde det inte varit raid. Det som kan ha hänt att att datan eller partitionstabellen blivit korrupt. Dels när nätaggregatet dör försvinner strömmen plötsligt och dels kan det skicka in strömspikar till komponenterna. Speciellt om det är ett nätaggregat av sämre kvalité.

Om det är 3,5" diskar behöver din hårddiskdocka extra ström utöver det den för via USB. Den du länkar kommer inte fungera och ställer till det mer än det hjälper tyvärr

Det känns som du behöver ett dataräddningsföretag, ett mindre som har konkurrenskraftiga priser. Men prova en dockningsstation med riktigt strömförsörjning först

Permalänk
Medlem

2,5” diskar är små (10mm tjocka och 100x70mm på bredden)

En sådan adapter ger inte 12V ström som motorn behöver på en större disk, alltså kan den inte börja snurra eller läsas

Koppla in diskarna en och en direkt i din dator. Skippa adapter.

Troligen är diskarna inte döda men du ger svårtolkad information och tar snabba beslut utan att meddela.

Till exempel inte smartaste grejen att kasta datorn de satt i eftersom det kan vara så att de behöver en exakt likadan kontroller för att läsas om du har otur. Det beror på hur bios var uppsatt.

Dina försök som du gjorde med den dockan kan ha förstört diskarna om du har extrem otur för övrigt, men det märker vi väl framöver

Permalänk
Medlem

Den adaptern är för 2,5"s diskar.

Tittar du på andra bilden på denna, så ser du att det för uttag för strömförsörjning via nätadapter: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/... , men den länkade från clasohlson bör fungera utan bekymmer.

Om du vill ha en jämförelse.
Optisk media slot är 5,25" (undantaget optiska läsare för bärbara datorer, men det är samma bredd)
Diskettstation + "normalstora mekaniska desktop-hårddiskar" 3,5"
"Laptophårddisk", + moderna SSD:er, 2,5" (endel mindre).

Permalänk
Medlem

De är viktiga! Vad tror du man får betala för att få 6 st 500 gb hårddiskar överförda till en extern hårddisk? 10 000?

Beror på vad som är fel, men några tusen per disk är inte orimligt.
Kontakta något dataräddningsföretag och fråga. Att få ett prisförslag brukar vara gratis.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Beror på vad som är fel, men några tusen per disk är inte orimligt.
Kontakta något dataräddningsföretag och fråga. Att få ett prisförslag brukar vara gratis.

Tycker det är mer värt att köpa en sådan här och testa i så fall:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Permalänk
Medlem

Tycker det är mer värt att köpa en sådan här och testa i så fall:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Mer värt än att ringa och fråga? Din data, och dina pengar. Du gör som du vill.

Permalänk
Medlem

Bor du nära Uppsala kan jag hjälpa dig. Inte för 10k då. =P Utan gratis för skojs skull. XD

BTW. Såg att du skrev att du kopplade diskarna via USB utan ström. Du behöver ström till disken separat. Annars funkar de inte. Därför en sån där Hårddisk docka är bra. Jag har en sån från NetonNet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ett par interface liknande detta, då kan man klara av i princip alla normala disktyper man stöter på, oavsett fysisk storlek och om det är pata eller sata, Utmärkt för service.

https://www.atea.se/eshop/product/startech-com-usb-2-0-to-ide...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.