säkring gick och datorn startar inte, kan man rädda hårddiskarna?

Permalänk

säkring gick och datorn startar inte, kan man rädda hårddiskarna?

Igår hände något förfärligt. En säkring gick i huset. Lyckades lösa det och när jag sedan skulle starta igång min SERVER-dator (har 6 hårddiskar i sig med 500 gb/styck): 3 tb fullt med serier, filmer etc, så gick det inte ens att starta datorn (inget händer när jag trycker på Power-knappen)

Påtalas bör att denna server-dator är relativt gammal (14-15 år). Det går alltså inte ens starta datorn rent fysiskt (inget händer när man trycker på Power-knappen). Kan det vara så att nätaggregat har gått sönder? Tror ni hårddiskarna har klarat sig? Vad beror detta på? Att den möjligtvis stått och tuggat för länge, att livslängden har tagit slut?

Jag har funderat på en lösning och jag undrar om ni tycker denna är ok:
Skaffa en 4-6 TB intern hårddisk till min nya stationära dator och försöka föra över alla filer från de interna hårddiskarna i serverdatorn till den nya hårddisken som jag köper.

Det jobbiga med detta är att jag har ett helt PLEX bibliotek som jag har arbetat med i många många timmar och då får jag göra om en stor del av det arbetet...

Fråga: finns det någon sladd/adapter som man kan köpa så att man kan koppla in interna SATA Hårddiskar till en dator via USB för att enkelt föra över informationen? Tänkte nämligen skruva loss varje enskild hårddisk i serverdatorn och försöka föra över den till min nya stationära dator....

Vad har ni för tankar och åsikter kring detta?

Rubrik förtydligad från "Igår hände något förfärligt" /Vzano, Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju vara lite vilket som, men min gissning är att diskarna är okej.
Du kan definitivt flytta dem med en adapter; det finns olika varianter, men i grunden är det ett kabinett för SATA->USB du vill ha.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=336#rparams=l=s445...

Om diskarna är OK så är ju PLEX-biblioteket också OK.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hårddisk docka fungerar bra för ditt ändamål, https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det kan ju vara lite vilket som, men min gissning är att diskarna är okej.
Du kan definitivt flytta dem med en adapter; det finns olika varianter, men i grunden är det ett kabinett för SATA->USB du vill ha.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=336#rparams=l=s445...

Om diskarna är OK så är ju PLEX-biblioteket också OK.

Jo, iofs men tänker att man ändå måste ändra om/lägga till och göra om biblioteket eftersom filerna kommer att finnas på en annan disk. Men det bör gå ganska snabbt ändå hoppas jag....

Permalänk

Om du har en stationär dator, har kvar dina kablar till nätagget och några sata-kablar så kan du ju koppla in diskarna på det sättet. Annars finns det ju kabinett som sagt.

Man kan kortsluta några pinnar på nätaggets huvudkabel med ett gem om du vill testa att det är det som har pajjat.

Lycka till!

Permalänk

om servern är 14-15 år är du säker på att det är sata på hårdiskarna ?

sata kom ju runt 2005
så det skulle ju kunna vara Pata/Ide hårddiskar om dom är lika gamla

Permalänk
Medlem

Börja med att dra ut strömsladden och tryck på knappen så agget laddas ur. Sedan gör du en clear cmos med bygeln på moderkortet.

Har varit med om att ATX maskiner hängt sig och inte startat förrän jag gjort detta.

Värt ett försök innan du drömmer ut maskinen.

Alternativet kan vara att ditt nätagg var slut och inte kunde starta när det kallnat.

Ett industriknep är att värma upp det med hårtork och se om det hoppar igång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kom ihåg att rubriken ska tydligt beskriva vad tråden handlar om!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du haft någon RAID konfiguration på diskarna? Då blir det ju krångligare.
Var kör du för OS på servern? Och lägg upp bilder på diskarna eller ang exakt modellnamn så vi vet hur de ska kopplas in i en ny dator,, annars kan vi inte hjälpa dig.
Men oavsett så är det stor chans att diskarna funkar fortfarande.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Har du haft någon RAID konfiguration på diskarna? Då blir det ju krångligare.
Var kör du för OS på servern? Och lägg upp bilder på diskarna eller ang exakt modellnamn så vi vet hur de ska kopplas in i en ny dator,, annars kan vi inte hjälpa dig.
Men oavsett så är det stor chans att diskarna funkar fortfarande.

Vad är RAID konfiguration? Hur vet jag om jag haft det/hur kollar jag det?

Vill inte koppla in alla 6 st 500 gb i min nya stationära - köper hellre än stor 4 TB hårddisk och kopierar allt innehåll på de 6 500 gb hårddiskarna till den stora 4 TB hårddisken istället. Tar upp mindre plats fysiskt i datorn samt enklare (anser jag iaf).

OS på Servern var Windows VISTA tror jag...

Jag hoppas att diskarna fortfarande fungerar. Därför tänker jag att det är enklast att bara koppla in de gamla hårddiskarna via en USB/SATA adapter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad är RAID konfiguration? Hur vet jag om jag haft det/hur kollar jag det?

Vill inte koppla in alla 6 st 500 gb i min nya stationära - köper hellre än stor 4 TB hårddisk och kopierar allt innehåll på de 6 500 gb hårddiskarna till den stora 4 TB hårddisken istället. Tar upp mindre plats fysiskt i datorn samt enklare (anser jag iaf).

OS på Servern var Windows VISTA tror jag...

Jag hoppas att diskarna fortfarande fungerar. Därför tänker jag att det är enklast att bara koppla in de gamla hårddiskarna via en USB/SATA adapter...

Har du provat mitt knep, innan du skrotar hela maskinen?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Har du provat mitt knep, innan du skrotar hela maskinen?

Nope har inte gjort det än.

Förstod inte riktigt vad ” Sedan gör du en clear cmos med bygeln på moderkortet” innebär.

Därtill finner jag att denna server dator är så långsam så det skulle vara bättre ändå om jag kopierar över all info till min nya stationära dator och köper en 4 TB hårddisk för 1200 spänn istället...

Eller vad anser du?

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:

Du gör en clear cmos, alltså återställer bios-minnet.

Det jag menar att får du igång maskinen så måste det ju vara enklare att kopiera över allt från en fungerande server än att hålla på o skyffla diskar etc.

Men det är ju jag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nope har inte gjort det än.

Förstod inte riktigt vad ” Sedan gör du en clear cmos med bygeln på moderkortet” innebär.

Därtill finner jag att denna server dator är så långsam så det skulle vara bättre ändå om jag kopierar över all info till min nya stationära dator och köper en 4 TB hårddisk för 1200 spänn istället...

Eller vad anser du?

"clear cmos" är en reset på bios-inställningarna. Väldigt värt att prova.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

"clear cmos" är en reset på bios-inställningarna. Väldigt värt att prova.

Är det något man gör i samband med att man startar upp datorn (om man får igång den) eller är det något som måste göras rent hårdvarumässigt? Dvs att man måste pilla på moderkortet fysiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är det något man gör i samband med att man startar upp datorn (om man får igång den) eller är det något som måste göras rent hårdvarumässigt? Dvs att man måste pilla på moderkortet fysiskt?

fysiskt. på nyare mobos brukar det finnas en knapp, annars måste du kortsluta 2 pins på moderkortet, vilka det är borde finnas i manualen

Permalänk
Medlem

Är datorn gammal så är risken stor att nätaggregatet är gammalt. Hade själv samma problem med farsans dator, när jag bröt strömmen till under ett oväder så startade den inte sen, dagen efter däremot hade kondensatorerna laddat upp tillräckligt för att den skulle starta. Vid nästa tillfälle så gav det upp helt, satte i ett annat nätaggregat och den startade direkt.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Är datorn gammal så är risken stor att nätaggregatet är gammalt. Hade själv samma problem med farsans dator, när jag bröt strömmen till under ett oväder så startade den inte sen, dagen efter däremot hade kondensatorerna laddat upp tillräckligt för att den skulle starta. Vid nästa tillfälle så gav det upp helt, satte i ett annat nätaggregat och den startade direkt.

Det står att det är 620w på nätagget. Om jag köper ett nytt nätagg - hur lång tid tror ni det tar att koppla loss det gamla, ta ut det, samt sätta in det nya och koppla in det? En halv arbetsdag? 3-4 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad är RAID konfiguration? Hur vet jag om jag haft det/hur kollar jag det?

Vill inte koppla in alla 6 st 500 gb i min nya stationära - köper hellre än stor 4 TB hårddisk och kopierar allt innehåll på de 6 500 gb hårddiskarna till den stora 4 TB hårddisken istället. Tar upp mindre plats fysiskt i datorn samt enklare (anser jag iaf).

OS på Servern var Windows VISTA tror jag...

Jag hoppas att diskarna fortfarande fungerar. Därför tänker jag att det är enklast att bara koppla in de gamla hårddiskarna via en USB/SATA adapter...

Ok, om du inte vad vad Raid är så är det inte troligt att du har det. Och det är ju sannolikt vanlig NTFS som filsystem.
Så det bör fungera utmärkt att köpa en lite större hårddisk till din nya dator och kopiera över filerna. Lägg inga pengar på den gamla datorn, den är för gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det står att det är 620w på nätagget. Om jag köper ett nytt nätagg - hur lång tid tror ni det tar att koppla loss det gamla, ta ut det, samt sätta in det nya och koppla in det? En halv arbetsdag? 3-4 timmar?

Jag skulle göra det på ca 30-45 min.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det står att det är 620w på nätagget. Om jag köper ett nytt nätagg - hur lång tid tror ni det tar att koppla loss det gamla, ta ut det, samt sätta in det nya och koppla in det? En halv arbetsdag? 3-4 timmar?

Om det bara är för felsökning skulle jag ställa det nya på utsidan och bara koppla in de nya kablarna och dra de gamla åt sidan. Du behöver inte ens koppla in alla hårddiskar för att se om datorn startar, räcker med 20/24 pin till moderkort samt 4pin till cpu.
Du behöver heller inte speciellt starkt nätaggregat, 400w kommer du långt med på en liknande dator.
Tidsåtgång, kanske 20 minuter. Som sagt bara två kablar för att konstatera felet

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Igår hände något förfärligt. En säkring gick i huset. Lyckades lösa det och när jag sedan skulle starta igång min SERVER-dator (har 6 hårddiskar i sig med 500 gb/styck): 3 tb fullt med serier, filmer etc, så gick det inte ens att starta datorn (inget händer när jag trycker på Power-knappen)

Påtalas bör att denna server-dator är relativt gammal (14-15 år). Det går alltså inte ens starta datorn rent fysiskt (inget händer när man trycker på Power-knappen). Kan det vara så att nätaggregat har gått sönder? Tror ni hårddiskarna har klarat sig? Vad beror detta på? Att den möjligtvis stått och tuggat för länge, att livslängden har tagit slut?

Jag har funderat på en lösning och jag undrar om ni tycker denna är ok:
Skaffa en 4-6 TB intern hårddisk till min nya stationära dator och försöka föra över alla filer från de interna hårddiskarna i serverdatorn till den nya hårddisken som jag köper.

Det jobbiga med detta är att jag har ett helt PLEX bibliotek som jag har arbetat med i många många timmar och då får jag göra om en stor del av det arbetet...

Fråga: finns det någon sladd/adapter som man kan köpa så att man kan koppla in interna SATA Hårddiskar till en dator via USB för att enkelt föra över informationen? Tänkte nämligen skruva loss varje enskild hårddisk i serverdatorn och försöka föra över den till min nya stationära dator....

Vad har ni för tankar och åsikter kring detta?

Förmodligen har något på högspänningsdelen i nätagget gått, därav säkringen i huset.
Med lite tur så har allt på lågspänningssidan klarat sig.

Skrivet av Soldierofwar1985:

Det står att det är 620w på nätagget. Om jag köper ett nytt nätagg - hur lång tid tror ni det tar att koppla loss det gamla, ta ut det, samt sätta in det nya och koppla in det? En halv arbetsdag? 3-4 timmar?

Bara byta ett nätagg? För någon som är har lite erfarenhet? 10-20 minuter, för någon som tittar in i datorn första gången på 5 år och väldigt sällan är inne, beror på, 20minuter - x timmar.
20-40minuter om man inte har ett ormbo, x timmar för att felsöka vad för något man kopplat bort av misstag.
Så var lite varsam när du kopplar ur det gamla, och slit inte bara loss kablar

Vill du göra det lite enklare, så dra en bit maskeringstejp på de kontakter du kopplat ur, så vet du vilken typ av kontakt du måste koppla in.

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Om ditt nätagg är så gammalt som du säger så är det troligtvis inte modulärt, men om det mot förmodan skulle vara det så måste du också tänka på att byta ut alla strömkablar till de som följer med det nya nätagget. Ibland passar kablar från en modell av nätagg till en annan modell, men kablarna kan vara olika kopplade vilket kan få katastrofala följder om man är lat och återanvänder de gamla kablarna.

Om ditt nätagg däremot inte är modulärt, d.v.s. kablarna sitter fast i nätagget och går inte att ta loss, så är det däremot inget problem eftersom du då inte har något annat val än att byta ut kablarna.

Permalänk
Medlem

En fråga till de som vet något: På en så gammal dator kan CMOS-batteriet vara slut. Hur påverkar det möjligheten att starta?

Permalänk
Skrivet av picolosan:

om servern är 14-15 år är du säker på att det är sata på hårdiskarna ?

sata kom ju runt 2005
så det skulle ju kunna vara Pata/Ide hårddiskar om dom är lika gamla

Det kan ju vara IDE anslutning kom jag på. Finns det någon adapter för det? Dvs IDE anslutna interna hårddiskar till USB adapter eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det kan ju vara IDE anslutning kom jag på. Finns det någon adapter för det? Dvs IDE anslutna interna hårddiskar till USB adapter eller dylikt?

det finns ju adaptrar som t ex den här hos Kjell
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det kan ju vara IDE anslutning kom jag på. Finns det någon adapter för det? Dvs IDE anslutna interna hårddiskar till USB adapter eller dylikt?

Finns ju sådana här:
https://www.dustinhome.se/product/5011153489/usb-30-to-sataid...
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Edit:
Saknar man en strömanslutning så kan man "fulkoppla" strömmen till hårddisken från en stationärs dators PSU. Tänk dock på, om du gör såhär, att stänga ner datorn först, Molex-anslutningar är inte byggda för "hot-swap" och att kloppla in strömmen under drift är en onödig risk.
Tänk även på att undvika att placera hårddiskens kretskort mot spänningsledande material.

Permalänk
Medlem

Som många säger är det troligen nätaggregatet. Om du inte vet med dig att det var något annat som löste säkringen.

Om hårddiskarna var enskilda diskar i servern så körde du inte Raid. Om allt var en enda stor partition körde du någon form av Raid. Då får du försöka minnas hur du satte upp det. Beroende på vilken teknik är det olika svårt.

När du fått igång det så måste du ta backup och byta till en ny serverdator för den du har nu är inte att lita på

Permalänk
Medlem

6 SATA-portar på ett moderkort var knappast aktuellt för 12 år sedan - kolla noga om det finns HBA eller annat liknande som diskarna är anslutna till. Och är det IDE-diskar så kan man inte ha mer än 4 diskar på en moderkort och är det fler så är det en hjälpkort/HBA mellan som pratar med diskarna.

Som sagt såg man sin lagring som 3 GB stor och inte som 6 indivduella diskar med knappt 500 GB styck så är det en RAID/JBOD eller en logisk volymhanterare med i bilden - och då är det genast mycket knepigare och med tanke på responsen innan med stort frågetecken när ordet RAID nämndes så... ...är det nog bra om datorn startar upp med ny/lånad nätaggregat och tanka ut filerna illa kvickt

Annars får TS ta in någon mer data och lagringskunnig då om man inte får igång burken så måste man göra rätt saker och i rätt ordning om datat på lagringen skall vara räddningsbar - och jag ryser så fort det är NTFS och icke monterbar partition med i bilden då ett trasig NTFS kan vara enorm svår att rädda data ur och räddningsprogram ofta levererar 'räddade' filer med väldigt låg kvalitet om $MFT är skadad eller början av den är förlorad.