6 SATA-portar på ett moderkort var knappast aktuellt för 12 år sedan - kolla noga om det finns HBA eller annat liknande som diskarna är anslutna till. Och är det IDE-diskar så kan man inte ha mer än 4 diskar på en moderkort och är det fler så är det en hjälpkort/HBA mellan som pratar med diskarna.
Som sagt såg man sin lagring som 3 GB stor och inte som 6 indivduella diskar med knappt 500 GB styck så är det en RAID/JBOD eller en logisk volymhanterare med i bilden - och då är det genast mycket knepigare och med tanke på responsen innan med stort frågetecken när ordet RAID nämndes så... ...är det nog bra om datorn startar upp med ny/lånad nätaggregat och tanka ut filerna illa kvickt
Annars får TS ta in någon mer data och lagringskunnig då om man inte får igång burken så måste man göra rätt saker och i rätt ordning om datat på lagringen skall vara räddningsbar - och jag ryser så fort det är NTFS och icke monterbar partition med i bilden då ett trasig NTFS kan vara enorm svår att rädda data ur och räddningsprogram ofta levererar 'räddade' filer med väldigt låg kvalitet om $MFT är skadad eller början av den är förlorad.
12 år sedan?
2008? LGA775, LGA1366, Socket AM, Socket AM2, fanns ganska många moderkort med 4 SATA-portar på en kontroller och 2 RAID-SATA-portar på sekundär. Moderkort även utrustade med 1-2 PATA-anslutningar.
Har ett billigt LGA775-kort liggandes med 6 sata portar och 1 pata.
Vill minnas att jag köpte min först 20GB-disk 2001.
3,5GB hårdisk fick jag med första datorn som införskaffades 1999.