Apple avtäcker övergången till egenskapade ARM-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blir dock lite intressant vad som händer när de trycker in A14 i en AppleTV, ansluta valfri Xbox/PS kontroller kan man göra redan idag. Tänk då alternativet att köpa en AppleTV för ca 2.000 som är kapabel att spela hyffsat tunga spel. Jämfört med en mer än dubbelt så dyr Xbox/PS5. Mitt i allt har du en potentiell jättemarknad som kan bli svår för spelutvecklare att ignorera...

Håller helt klart med dig! De kommer ju också än så länge nya A-kretsar från Apple varje år med rätt stora prestandahopp. Sen uppdaterar ju Apple inte sin Apple TV varje år så som Iphone, men det är väl inget som hindrar dem från att ändra på den saken. Kanske vart annat år i alla fall. Det skulle vara en stor skillnad mot konsolerna vars hårdvara uppdateras mycket mer sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blir dock lite intressant vad som händer när de trycker in en snabbare propp i AppleTV, ansluta valfri Xbox/PS kontroller kan man göra redan idag. Tänk då alternativet att köpa en AppleTV för ca 2.000 som är kapabel att spela hyffsat tunga spel. Jämfört med en mer än dubbelt så dyr Xbox/PS5. Mitt i allt har du en potentiell jättemarknad som kan bli svår för spelutvecklare att ignorera...

Problemet är att få någon att göra specifika spel som utnyttjar hårdvaran i en plattform vars huvudmål inte är spelande. Spelen på Iphone/Ipad riktar sig till en helt annan publik än konsolspelare framför tv. De kommer inte vilja spela sina spel på tv:n utan de vill ha dem med sig på mobilen, alltid tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå en vågad satsning av Apple. Kräver ju enormt kunnande att utveckla och hålla igång design av egna CPU:er. Dessutom ska man göra det med bättre prestanda och energieffektivitet än Intel och AMD. Det ser kanske bra ut just nu på den fronten, men det lär nog inte flyta på i alla år framöver. Spännande, dock. Apple är så pass nerlåsta i sitt ekosystem att det här nog inte spelar någon större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja den kör nästan 160 000 48 core ARM CPUer. Med nästan exakt samma prestanda per watt som IBMs Summit som kör Nvidia Volta.

https://www.anandtech.com/show/15869/new-1-supercomputer-fuji...

Nu ska man komma ihåg att Nvidia/Volta betyder GPU och ganska begränsat stöd för generell kod, medan några miljoner arm-kärnor kan göra precis vad de vill individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med USB4 blir Thunderbolt i praktiken samma sak som USB4? Och sedan 2017 kan vem som helst använda Thunderbolt.

Finns det något icke x86 som har Thunderbolt 3?
Men måste inte Thunderbolt godkännas av intel? Men frågan kvarstår varför inte apple har med Thunderbolt3 på sitt devkit

Skrivet av Yoshman:

PCIe finns redan på ARM

En ARM64-baserad Nvidia Jetson TX2 med Intel PCIe dual-port NIC

De ARM64 servers baserad på ARMs Neoverse N1 plattform som så smått börjat hitta ut i datacenter är utrustade med PCIe 4.0.

Ah trodde det inte var så utbyggt så det borde inte vara något problem?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Du menar att de kommer sluta tillåta mjukvara att installeras från annat håll än deras ”App Store” även på MacOS? Min kollega argumenterar för samma sak, men jag är tveksam. Tror t.o.m. Apple begriper att det blir för begränsande på en dator. Det är en sak att det är så för ”gemene man” som standardinställning, men det ska gå att kringgå enkelt. Vi får väl se – jag kan så klart ha fel.

Det vet jag inte. Men jag syftar lika mycket på att de – kryptografiskt eller på annat sätt – kanske låser ner datorerna så hårt att det blir praktiskt omöjligt att installera ett annat OS, precis som på iPhone och iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Får mig att tänka på när Apple lanserade sin första iPhone. På min dåvarande arbetsplats, Ericsson Mobile Platforms, skrattade man högt åt Apples första stapplande steg. Inställningen var att vi är världsledande och ingen ska komma här berätta för oss hur man bygger mobiltelefoner. Det tog dock inte lång tid innan man insåg att man satt med ett helt hopplöst föråldrat operativsystem och motvilligt började man snegla på Android, men då var det redan försent. Idag finns det i princip ingenting kvar av Ericssons mobilsatsning. Nokia gjorde samma misstag och kastade sig till slut i gapet på Microsoft. Även om Apple utgör en liten del av Intels försäljning så tror jag att de är lite av en chock för Intel. Återstå att se vad Microsoft kommer att göra. Min förhoppning är att Microsoft ska ta fram ett helt nytt operativsystem för ARM, ett OS som inte är ett uppsminkat Windows utan ett nytt och mer avskalat OS där man en gång för alla släpper x86 stödet och all gammal legacy kod. Man måste offra något när man ska skapa något helt nytt.

Vi var många på Ericsson som fattade vikten av vad Apple gjorde, tyvärr fanns där för mycket Volvo mentalitet i produktledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

A13 är en liten _mobilcpu_ som jämförs med 3700x och 9900k, singlecore prestandan är densamma. Tänk dig nu kommande _datorcpu_ som istället för 2stora+4små core (som A13) har 8stora+4små core där IPC har ökat med 20-25% och klockfrekvensen höjs ett steg, allt kylt med en minimal kylare.

Zen3 och RocketLake kommer vara nya inkrementella steg, problemet är att man sitter fast i x86/bakåtkompabilitet.

100mm2 är inte en liten CPU.

Permalänk
Medlem

Men stöd för 32 bit kommer inte tillbaka så man kan spela alla Valve spel på nyare macOS utan att använda lösningar som GeForce Now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns det något icke x86 som har Thunderbolt 3?
Men måste inte Thunderbolt godkännas av intel? Men frågan kvarstår varför inte apple har med Thunderbolt3 på sitt devkit

Kollar man Apples presentation så demonstrerar de med Apple Pro Display XDR vilket är en Thunderbolt 3 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju gravt missvisande dock eftersom fokus ligger på GPU i en sådan superdator.

Fugaku använder ingen dedikerad GPU utan bara Fujitsu A64FX-chip, med 4×12 kärnor vardera.
Varje kärna innehåller däremot en ny typ av vektorenhet som har liknats med vektorenheterna i en mindre GPU. Men dessa är fortfarande enheter i varje kärna och inte separata processorer som i en APU.

Det har spekulerats i att man skulle kunna bygga en processor med vektorenheter som liknar de här men är extra breda, kombinera dem med lite grafikspecifika kretsar — och få en bra GPU.

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är så roligt med den här nyheten är att det betyder att Apple satsar på en framtid för pekare/tangentbord/filsystem paradigmen. De hade inte alls behövt göra detta, de hade kunnat se det som en legacy plattform som de stödde med bakåtkompatibel x86 hårdvara, medan de successivt styrde över användarna på allt mer kapabla iPadOS.

Vad planerna faktiskt är återstår att se, men för någon som jag som faktiskt gillar filsystem och möss är det otroligt roligt att någon, någon som helst, satsar framåt för den typen av plattform. Att utveckla flera nya SoCs för Macar är inte gratis på något plan. Apple vill något, och det skall bli spännande att se vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Tror ARM verkligen kan vara relevant om man skapar chip som faktiskt är byggda för laptops och desktops.
https://www.anandtech.com/show/15578/cloud-clash-amazon-gravi...
Amazons hemmasnickrade server ovan ser verkligen ut som något men antar att det kommer ta ett tag innan man kan lira CS på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Skulle vara en välkommen förbättring.
iofs så tror jag Pinebook Pro är en Pine64 SoC som de säljer med hölje , tangentbord och skärm
antar det var enkelt för dom att använda den som bas för deras laptop.

Absolut, så är det. De har själva sagt att de baserar på sina befintliga SBCs

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tror ARM verkligen kan vara relevant om man skapar chip som faktiskt är byggda för laptops och desktops.
https://www.anandtech.com/show/15578/cloud-clash-amazon-gravi...
Amazons hemmasnickrade server ovan ser verkligen ut som något men antar att det kommer ta ett tag innan man kan lira CS på den

...but can it run crysis?

Skämt åsido, det är onekligen intressant att vi blir mer och mer plattformsoberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ah trodde det inte var så utbyggt så det borde inte vara något problem?

RockPro64 har också en PCIe port länk
men vet inte allt vad den stöder dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kolla keynoten! ...och då är det på en slö A12Z...

Cool ser lovande ut. Kanske arm baserade pc versioner av adobe sviten kommer då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Får mig att tänka på när Apple lanserade sin första iPhone. På min dåvarande arbetsplats, Ericsson Mobile Platforms, skrattade man högt åt Apples första stapplande steg. Inställningen var att vi är världsledande och ingen ska komma här berätta för oss hur man bygger mobiltelefoner. Det tog dock inte lång tid innan man insåg att man satt med ett helt hopplöst föråldrat operativsystem och motvilligt började man snegla på Android, men då var det redan försent. Idag finns det i princip ingenting kvar av Ericssons mobilsatsning. Nokia gjorde samma misstag och kastade sig till slut i gapet på Microsoft. Även om Apple utgör en liten del av Intels försäljning så tror jag att de är lite av en chock för Intel. Återstå att se vad Microsoft kommer att göra. Min förhoppning är att Microsoft ska ta fram ett helt nytt operativsystem för ARM, ett OS som inte är ett uppsminkat Windows utan ett nytt och mer avskalat OS där man en gång för alla släpper x86 stödet och all gammal legacy kod. Man måste offra något när man ska skapa något helt nytt.

Intressant, jag var nämligen också på EMP i Lund när den släpptes, samt inblandad i diskussionerna som vi hade med Apple om att de skulle använda vår platform något år innan släppet. Dessvärre var det lite tekniska smågrejer som gjorde att de valde en annan väg (tror det var Qualcomm de körde på till slut). Men de flesta på min sektion var ganska besvikna då de såg potentialen i det de skulle göra och Apple var ju redan då ett ganska hypat bolag.

När släppet väl kom ett år senare så hörde jag iofs många som raljerade över att de var lite för kaxiga i presentationen och sa att de var 5 år före alla andra när de inte ens kunde köra videosamtal etc

Permalänk
Medlem

High end är ARM
Windows är Linux
Linux är gaming

Jag gillar denna nya uppochner-världen vi lever i! Spännande att få vara med.

Permalänk
Medlem

Intressant men också ytterligare ett steg för Apple att göra sig till en ännu större huvudvärk för landets IT-avdelningar därute. Icke-standardlösningar brukar vara ett aber när det kommer till mangement och deployment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller helt med om att spel-PC lär primärt stanna på Windows och därmed x86 i närtid. MacOS är inte speciellt populär som spelplattform, ser inte varför det skulle ändras i närtid.

Det man ändå slås av är vilken brutal GPU-prestanda Apple måste ha i sina kretsar! A12Z är ju en krets designad för fläktlösa pekplattor med en integrerad GPU. Lite svårt att hitta tester för AMDs bärbara 4000-serie, men om man tittar på 15" Surface Laptop 3 är den utrustad med den största iGPUn i mobilsammanhang: Vega 11.

Vi vet inte vilka inställningar Apple körde SoTR, men det såg i alla fall inte ut som 1280x720. I 1920x1080 "medium" mäktar Vega 11 endast med 19 FPS, var betydlgt bättre snurr hos A12Z (och den körde ju inte ens "native" ARM64 kod, utan emulerad x86_64 kod).

Intel Ice Lake klarar sig ännu sämre, den når 14 FPS med samma inställningar. Och även om Tiger Lake förväntas ungefär fördubbla GPU-prestanda från Ice Lake så måste man komma ihåg att A12Z är en A12X med en extra GPU-kärna aktiverad (8 st i stället för 7 st). A12X är en nästan två år gammal krets!!!

Detta är det som jag undrar mest över. Apple's CPU-kärnor är de bästa som finns, men GPUerna är mest...halvbra. Detta är dessutom en generation äldre SoC, eftersom Apple aldrig gjorde någon "A13X"-mask. (A12 och A13 har 2 "big cores", 4 "small cores" och 4 GPU-kärnor. A12Z har 4, 4 och 8, och den vanligare A12X har 4, 4 och 7 med den sista GPUn avstängd för bättre yield). Om man tittar på ett modernt test av GPUn som exempelvis hos Anandtech, och håller ögonen på iPhone XR och XS Max, så ser man att så fantastiska är de inte:

https://www.anandtech.com/show/14892/the-apple-iphone-11-pro-...

Visst är en A12Z dubbelt upp mot det, men några 2080 Ti är det inte direkt. Dessutom är det lite upp och ner mellan Peak och Sustained, så det är tydligt att den har svårt med energikonsumtionen.

Nej, min teori är att Apple helt enkelt har gett processorn i sina devkits en riktig heatsink - förslagsvis den som sitter där idag, som klarar 65W - och att det är detta som gör att den kan leverera. Iofs en glad överaskning att den gör det, jag var orolig på den punkten, men det är inget som kommer att fungera i en Macbook Air (7W TDP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är det som jag undrar mest över. Apple's CPU-kärnor är de bästa som finns, men GPUerna är mest...halvbra. Detta är dessutom en generation äldre SoC, eftersom Apple aldrig gjorde någon "A13X"-mask. (A12 och A13 har 2 "big cores", 4 "small cores" och 4 GPU-kärnor. A12Z har 4, 4 och 8, och den vanligare A12X har 4, 4 och 7 med den sista GPUn avstängd för bättre yield). Om man tittar på ett modernt test av GPUn som exempelvis hos Anandtech, och håller ögonen på iPhone XR och XS Max, så ser man att så fantastiska är de inte:

https://www.anandtech.com/show/14892/the-apple-iphone-11-pro-...

Visst är en A12Z dubbelt upp mot det, men några 2080 Ti är det inte direkt. Dessutom är det lite upp och ner mellan Peak och Sustained, så det är tydligt att den har svårt med energikonsumtionen.

Nej, min teori är att Apple helt enkelt har gett processorn i sina devkits en riktig heatsink - förslagsvis den som sitter där idag, som klarar 65W - och att det är detta som gör att den kan leverera. Iofs en glad överaskning att den gör det, jag var orolig på den punkten, men det är inget som kommer att fungera i en Macbook Air (7W TDP).

Finns en stor fördel att utveckla på lite äldre hårdvara. 12z är i princip 2 år gammal. När det nya kislet kommer i höst, då kommer allt flyta som smör.

Och, 5.7 fps per watt i 3dmark. Fatta att scorea in det med en 100w-gpu.. skalar den bra med effekt så kommer den vara ett monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Intressant, jag var nämligen också på EMP i Lund när den släpptes, samt inblandad i diskussionerna som vi hade med Apple om att de skulle använda vår platform något år innan släppet. Dessvärre var det lite tekniska smågrejer som gjorde att de valde en annan väg (tror det var Qualcomm de körde på till slut). Men de flesta på min sektion var ganska besvikna då de såg potentialen i det de skulle göra och Apple var ju redan då ett ganska hypat bolag.

När släppet väl kom ett år senare så hörde jag iofs många som raljerade över att de var lite för kaxiga i presentationen och sa att de var 5 år före alla andra när de inte ens kunde köra videosamtal etc

Kanske lite off topic, men vid den här tiden var Ericsson bäst i klassen när det kom till radio och antenndesign och höll på att optimera i absurdum. Saken var bara att en normal användare bryr sig om helt andra saker än optimal signalstyrka och Ericssons applikationsprocessor orkade ju knapp dra runt det egna operativsystemet. Återstår att se vad Intel kommer att göra, men de lär vara tvungna att ha med sig Microsoft i båten, annars kan det bli tufft. Microsoft klarar sig utan Intel, men Intel klarar sig inte utan Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Finns en stor fördel att utveckla på lite äldre hårdvara. 12z är i princip 2 år gammal. När det nya kislet kommer i höst, då kommer allt flyta som smör.

Och, 5.7 fps per watt i 3dmark. Fatta att scorea in det med en 100w-gpu.. skalar den bra med effekt så kommer den vara ett monster.

De nya processorerna kommer att vara på TSMC 5nm eller bättre, och med uppdaterad arkitektur. Men vi vet inte hur mycket effekt de kommer att dra, vilka minneslösningar som kommer att användas, och så vidare.

Det är ju en del av det som gör det här intressant, det är så mycket som återstår att se över de närmaste två åren - och framåt.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Så är det förstås. Men om ARM erbjuder markant lägre effektförbrukning är det nog intressant för dem ändå. Funderar på om de tänker göra en egen lösning för CPU-delen i så fall. Det kanske skulle kosta för mycket, sett i relation till vad de verkligen tjänar pengar på i HPC.

Tror nvidia redan har en big core arm arkitektur. Denver hette nån iteration om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Intressant men också ytterligare ett steg för Apple att göra sig till en ännu större huvudvärk för landets IT-avdelningar därute. Icke-standardlösningar brukar vara ett aber när det kommer till mangement och deployment.

Skulle detta bli värre än tidigare för att Apple går över till ARM även i sina datorer? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Kollar man Apples presentation så demonstrerar de med Apple Pro Display XDR vilket är en Thunderbolt 3 skärm.

Det är sant
macrumoirs skriver att Tb3 inte finns på dev. datorn
https://www.macrumors.com/2020/06/22/apple-silicon-transition...

Men med tanke på att det ej var live så kan de ju fuska med det altarnativt byggt om hårdvaran

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Kanske off-topic, men i teorin, om vi förbiser mjukvarustöd, drivrutiner (licenser) vad hindrar valfri tillverkare att använda t.ex. Jetson AGX Xavier i en laptop? Aarch64 (ARM v8.2) om jag kommer ihåg rätt, och bra prestanda per watt. Är det något uppenbart med nvidias små devkits som inte skulle vara gångbart?

Permalänk
Medlem

@jan-banan:

Här är specen på DTK mac minin (https://developer.apple.com/programs/universal/) och jämför man med x86 Mac mini spec:en (https://www.apple.com/se/mac-mini/specs/) så saknas 2 usb-c kontakter. om de nu använt samma skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Finns en stor fördel att utveckla på lite äldre hårdvara. 12z är i princip 2 år gammal. När det nya kislet kommer i höst, då kommer allt flyta som smör.

Och, 5.7 fps per watt i 3dmark. Fatta att scorea in det med en 100w-gpu.. skalar den bra med effekt så kommer den vara ett monster.

A13 har i princip identiska "big cores" som A12. Skillnaden ligger i de små kärnorna och lite grann i GPUn (20% eller så).

Och visst är det bra prestanda på 5.7W, men prestanda skalar sällan linjärt med energiåtgång.

Skrivet av jan-banan:

Det är sant
macrumoirs skriver att Tb3 inte finns på dev. datorn
https://www.macrumors.com/2020/06/22/apple-silicon-transition...

A12Z har så vitt jag vet inga PCIe-banor ut. Den stödjer XDR-displayen ändå, sannolikt genom att implementera nog av protokollet för att kunna slå in några kanaler DisplayPort i det och skicka ut över USB-C. Det är väl det som gäller här också.