Permalänk
Medlem

Doppresent

Hej!

Ska på dop om tre veckor. Som vanligt drog jag googlingen ”doppresent” och fick samma resultat som resten av närvarande redan googlat.

Tänkte dock under tiden av mitt googlande att det hade varit kul att rådfråga er på sweclockers vad som hade passat. Som nörd hade det varit kul att ge en ev. reamtida nörd en gåva som speglar dens födelseår.

Killen är född 2019. Har du något bra tips?

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

En kompis dotter fick en flaska 18-årig (eller om det var 20) whisky för att öppnas när hon blir gammal nog, det tyckte jag var en lite udda och kul grej.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vanligast är väl silver och sådan som är beständigt/behåller värde

Mycket vi fick var också leksaker/böcker/baby-servis och andra barnsaker

Mest använda för vår del blev denna:
https://www.babyworld.se/article/babybjorn-barntallrik-med-sk...

Men det är knappast personligt eller så

Silversmycken är alltid fina annars, men svårt att välja till ett barn kanske och svårt att veta om de kommer komma till användning alls

Permalänk

Undvik leksaker. Man får sådan sjukt stor mängd av dom och i slutändan är det sällan något som leks med eller drunknar ut i berget av annat.
Samma med små barnkläder.
Och hur många använder sina silverbestick som börjar samlas på när man döps?
Och kan säga att jag som förälder har noll koll på var sakerna är och vem vad var ifrån, ännu mindre är oddsen att jag kommer ihåg det när sonen börjar fråga om det när han mest troligt är i 30-årsåldern och snart ska få egna barn och undrar över hur det var när han var liten.

Kolla med lite av dom andra som ska ge om ni genom föräldrarna kan starta ett fond-konto som låses upp när han fyller 18.
Tacksam present.
Kan ju också vara något som man kan stoppa in pengar i lite löpande vid födelsedagar osv. Många bäckar små.

Kanske tråkigt och opersonligt men iaf hur jag som förälder ser på det ur en realistisk synvinkel.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Personlig sagobok, och se nu till att du är med som en av huvudpersonerna isf.
exempelvis: www.mittmagiskanamn.se (den har bara en person med iof)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En kompis dotter fick en flaska 18-årig (eller om det var 20) whisky för att öppnas när hon blir gammal nog, det tyckte jag var en lite udda och kul grej.

Hade en polare som jag gav iväg en flaska vin som skulle lagras 18 år. En rolig grej oavsett om det gäller whisky eller vin! Tack för ditt inlägg 😊

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vanligast är väl silver och sådan som är beständigt/behåller värde

Mycket vi fick var också leksaker/böcker/baby-servis och andra barnsaker

Mest använda för vår del blev denna:
https://www.babyworld.se/article/babybjorn-barntallrik-med-sk...

Men det är knappast personligt eller så

Silversmycken är alltid fina annars, men svårt att välja till ett barn kanske och svårt att veta om de kommer komma till användning alls

Tack för tipset! Svårt med doppresent. Hade varit kul med något nördigt! Exempelvis en raspberry från 2019 😂

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Undvik leksaker. Man får sådan sjukt stor mängd av dom och i slutändan är det sällan något som leks med eller drunknar ut i berget av annat.
Samma med små barnkläder.
Och hur många använder sina silverbestick som börjar samlas på när man döps?
Och kan säga att jag som förälder har noll koll på var sakerna är och vem vad var ifrån, ännu mindre är oddsen att jag kommer ihåg det när sonen börjar fråga om det när han mest troligt är i 30-årsåldern och snart ska få egna barn och undrar över hur det var när han var liten.

Kolla med lite av dom andra som ska ge om ni genom föräldrarna kan starta ett fond-konto som låses upp när han fyller 18.
Tacksam present.
Kan ju också vara något som man kan stoppa in pengar i lite löpande vid födelsedagar osv. Många bäckar små.

Kanske tråkigt och opersonligt men iaf hur jag som förälder ser på det ur en realistisk synvinkel.

Tack för tipset! Vill gärna undvika ”vanliga saker” så som leksaker och kläder. Är mer ute efter något unikt som man kan snacka om efter dopet och som upplevs som något roligt av den som faktiskt tar emot gåvan (när åldern är passande).
Ett fond konto är ett utmärkt tips! Tack så mycket, det hade jag inte tänkt på.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Personlig sagobok, och se nu till att du är med som en av huvudpersonerna isf.
exempelvis: www.mittmagiskanamn.se (den har bara en person med iof)

Roligt tips! Udda, det uppskattas mycket!

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q