Bluffakturor från FS Data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Tycker att du direkt ikväll ska kontakta dem och fråga vilken mail-adress de anser du har och som de har skickat sina mail till. Är det det till den domänen som du inte har längre så borde de börja inse att det borde lägga ner.

Det tycker jag att det borde för länge sedan!
Men gjort nu, uppdaterar om jag får svar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Oseriösa företag/företagare fruktar inte rekommendationer från ARN eller konsumentverk.

Fler måste börja vända sig till Datainspektionen gällande sådant här.

Sedan GDPR har gråzonen dessa oseriösa företag opererar i egentligen försvunnit.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Oseriösa företag/företagare fruktar inte rekommendationer från ARN eller konsumentverk.

Fler måste börja vända sig till Datainspektionen gällande sådant här.

Sedan GDPR har gråzonen dessa oseriösa företag opererar i egentligen försvunnit.

Bra tips! De vill ju inte ta bort mina personuppgifter om jag inte betalar. Och att efter 5-6 år använda personuppgifter för fakturering av en dåvarande gratis tjänst som aldrig användes borde ju inte vara ett tillåtet sätt att behandla persondata på.

Ser ut som att det är väldigt enkelt att anmäla till Datainspektionen, bara ett mejla in ett pdf formulär. Ska vänta på deras nästa svar så blir det nog en anmälan till datainspektionen.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Oseriösa företag/företagare fruktar inte rekommendationer från ARN eller konsumentverk.

Fler måste börja vända sig till Datainspektionen gällande sådant här.

Sedan GDPR har gråzonen dessa oseriösa företag opererar i egentligen försvunnit.

Skrivet av Daavido:

Bra tips! De vill ju inte ta bort mina personuppgifter om jag inte betalar. Och att efter 5-6 år använda personuppgifter för fakturering av en dåvarande gratis tjänst som aldrig användes borde ju inte vara ett tillåtet sätt att behandla persondata på.

Ser ut som att det är väldigt enkelt att anmäla till Datainspektionen, bara ett mejla in ett pdf formulär. Ska vänta på deras nästa svar så blir det nog en anmälan till datainspektionen.

Nja, nu kan man ju inte tvinga ett företag att ta bort information om en själv om företaget behöver den information för att inkräva betalning eller liknande. Datainspektionen lär inte bedöma frågan om huruvida det är rätt eller fel att kräva betalning för denna "tjänst". Så jag tror inte det är någon mening att anmäla dit innan man rett ut om de har rätt att kräva betalning eller ej (vilket jag i för sig skulle bli svårt förvånad om de kan). Men det krävs en annan instans för det.

Till syvende och sist så behöver du ju inte göra mer än att bestrida fakturorna. Vill FS Data ha några pengar kommer de att behöva stämma dig, så även om du startar en ARN-process, så är det inte säkert att FS inväntar svaret på den (om de nu vill stämma dig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, nu kan man ju inte tvinga ett företag att ta bort information om en själv om företaget behöver den information för att inkräva betalning eller liknande. Datainspektionen lär inte bedöma frågan om huruvida det är rätt eller fel att kräva betalning för denna "tjänst". Så jag tror inte det är någon mening att anmäla dit innan man rett ut om de har rätt att kräva betalning eller ej (vilket jag i för sig skulle bli svårt förvånad om de kan). Men det krävs en annan instans för det.

Till syvende och sist så behöver du ju inte göra mer än att bestrida fakturorna. Vill FS Data ha några pengar kommer de att behöva stämma dig, så även om du startar en ARN-process, så är det inte säkert att FS inväntar svaret på den (om de nu vill stämma dig).

Nu är jag ingen jurist. Men jag tror att du har fel. Under 5 år så låg gratistjänsten kvar innan det blev betalningstjänst. Ingen gång under de 6 åren som kontot låg kvar har jag loggat in och använt tjänsten. Något som de kan se från deras sida. Endligt GDPR får man endast lagra personuppgifter för kund om det finns en vettig anledningat ha kvar den.

Att ha kvar person-data på en kund i 6 år som aldrig använt tjänsten är inte OK. Och ännu värre blir det om man sedan använder den datan för att fakturera. Däremot om jag hade använt tjänsten fram till nu så håller jag med dig!
Att se något så simpelt som senast inloggat datum är en självklarhet om de inte med avsikt försöker mörka den information för att få behålla person-datan.

Jag tog även upp detta med FS Data. Nu tar de bort all min person-data/personuppgifter och fakturor efter att jag påpekade detta!!
De blev genast enklare att ha att göra med när man tog upp GDPR och datainspektionen. Antagligen i hopp om att jag inte anmäler.
Så om någon är i samma sitts rekommenderar jag att ni gör detsamma!
Rätt ska vara rätt!

Epost konversation där jag påpekar detta och att de tar bort min person-data (börjar nerifrån):

Jonathan från FS Data <>
Fre 2020-06-26 16:28
Hej David,

Tack för att du väntade!

Jag eskalerade ditt ärende och har fått ett godkännande på att avsluta kontot direkt. Vi stänger allt omedelbart och makulerar de fakturor du har fått.

Med vänlig hälsning
Jonathan

--

Jonathan Jonathan från FS Data
Powered by Intercom
On Thu, Jun 25, 2020 at 04:07 PM, "" <> wrote:

Ok! Så med andra ord så kan ni senast se att jag använt era tjänsten någon gång år 2014.
Ni behåller min person-data i 6 år och sedan efter i 5 år så använder ni denna för att fakturera för en gratis-tjänst som nu blivit betaltjänst utan mitt aktiva godkännande.
Informationen via Epost har jag inte fått angående ändringen till betaltjänst till den E-post adress ni säger att ni skickat det till.
Att behandla mina personuppgifter på detta vis kan omöjligt vara tillåtet enligt GDPR och jag skulle tro att datainspektionen håller med.
Jag vill att ni tar bort alla mina personuppgifter!

On Thu, Jun 25, 2020 at 08:27 AM, "Jonathan" <j> wrote:
Hej David,

Ja, det stämmer. Det är till samma mail som du skickar ifrån nu.

Det närmaste jag kan se är när du senast loggade in på kontrollpanelen. Vilket i detta fallet är när kontot skapades.

Vi loggar inte E-posten längre än 30 dagar tyvärr, så där har jag ingen login-information eller annat.

Med vänlig hälsning
Jonathan

Dold text
Liten fix
Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Nu är jag ingen jurist. Men jag tror att du har fel. Under 5 år så låg gratistjänsten kvar innan det blev betalningstjänst. Ingen gång under de 6 åren som kontot låg kvar har jag loggat in och använt tjänsten. Något som de kan se från deras sida. Endligt GDPR får man endast lagra personuppgifter för kund om det finns en vettig anledningat ha kvar den.

Att ha kvar person-data på en kund i 6 år som aldrig använt tjänsten är inte OK. Och ännu värre blir det om man sedan använder den datan för att fakturera. Däremot om jag hade använt tjänsten fram till nu så håller jag med dig!
Att se något så simpelt som senast inloggat datum är en självklarhet om de inte med avsikt försöker mörka den information för att få behålla person-datan.

Jag tog även upp detta med FS Data. Nu tar de bort all min person-data/personuppgifter och fakturor efter att jag påpekade detta!!
De blev genast enklare att ha att göra med när man tog upp GDPR och datainspektionen. Antagligen i hopp om att jag inte anmäler.
Så om någon är i samma sitts rekommenderar jag att ni gör detsamma!
Rätt ska vara rätt!

Epost konversation där jag påpekar detta och att de tar bort min person-data (börjar nerifrån):

Jonathan från FS Data <>
Fre 2020-06-26 16:28
Hej David,

Tack för att du väntade!

Jag eskalerade ditt ärende och har fått ett godkännande på att avsluta kontot direkt. Vi stänger allt omedelbart och makulerar de fakturor du har fått.

Med vänlig hälsning
Jonathan

--

Jonathan Jonathan från FS Data
Powered by Intercom
On Thu, Jun 25, 2020 at 04:07 PM, "" <> wrote:

Ok! Så med andra ord så kan ni senast se att jag använt era tjänsten någon gång år 2014.
Ni behåller min person-data i 6 år och sedan efter i 5 år så använder ni denna för att fakturera för en gratis-tjänst som nu blivit betaltjänst utan mitt aktiva godkännande.
Informationen via Epost har jag inte fått angående ändringen till betaltjänst till den E-post adress ni säger att ni skickat det till.
Att behandla mina personuppgifter på detta vis kan omöjligt vara tillåtet enligt GDPR och jag skulle tro att datainspektionen håller med.
Jag vill att ni tar bort alla mina personuppgifter!

On Thu, Jun 25, 2020 at 08:27 AM, "Jonathan" <j> wrote:
Hej David,

Ja, det stämmer. Det är till samma mail som du skickar ifrån nu.

Det närmaste jag kan se är när du senast loggade in på kontrollpanelen. Vilket i detta fallet är när kontot skapades.

Vi loggar inte E-posten längre än 30 dagar tyvärr, så där har jag ingen login-information eller annat.

Med vänlig hälsning
Jonathan

Dold text

Jag är inte heller någon jurist, men det faktum att du inte loggat in på tjänsten innebär ju inte per automatik att de måste ta bort ditt konto och slänga dina personuppgifter. Om du inte loggar in på Facebook på 6 år så är Facebook inte skyldig att automatiskt ta bort ditt konto och alla dina uppgifter, varken enligt GDPR eller någon annan svensk lag mig veterligen.

Så i mitt perspektiv är den enda frågan som avgör huruvida de har rätt att spara dina uppgifter eller ej huruvida det anses om ni har ett aktivt avtal eller inte. Detta är då inte något som Datainspektionen bedömer, utan det är i så fall en fråga för en annan instans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag är inte heller någon jurist, men det faktum att du inte loggat in på tjänsten innebär ju inte per automatik att de måste ta bort ditt konto och slänga dina personuppgifter. Om du inte loggar in på Facebook på 6 år så är Facebook inte skyldig att automatiskt ta bort ditt konto och alla dina uppgifter, varken enligt GDPR eller någon annan svensk lag mig veterligen.

Så i mitt perspektiv är den enda frågan som avgör huruvida de har rätt att spara dina uppgifter eller ej huruvida det anses om ni har ett aktivt avtal eller inte. Detta är då inte något som Datainspektionen bedömer, utan det är i så fall en fråga för en annan instans.

Jo, jag håller delvis med om det du säger.
Men Facebook har dock inte mitt person-nr och address, vilket är det detta företaget sparat och använt vid fakturering.
Skulle tro att det finns mycket underliggande "om" och undantag till olika typer av tjänster. Vi behöver nog de fler fal i domstol för att veta.

Kan tillägga att jag varit i kontakt med en Dataskyddsjurist nu, som håller med om att de inte verkar ha koll alls.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Jo, jag håller delvis med om det du säger.
Men Facebook har dock inte mitt person-nr och address, vilket är det detta företaget sparat och använt vid fakturering.
Skulle tro att det finns mycket underliggande "om" och undantag till olika typer av tjänster. Vi behöver nog de fler fal i domstol för att veta.

Kan tillägga att jag varit i kontakt med en Dataskyddsjurist nu, som håller med om att de inte verkar ha koll alls.

Huruvida man har personnummer eller inte medför inget krav på att automatiskt rensa data om en tjänst inte används. Man får dock endast spara personuppgifter som man kan motivera att man behöver ha. Det ganska lättmotiverat att man behöver personnummer och faktureringsadress om man tillhandahåller en tjänst som kostar pengar och debiteras löpande.

Så får FS Data spara personnummer och adress till sina kunder? - Definitivt ja.

Frågan här är ju huruvida det faktiskt finns ett giltigt avtal mellan er (vilket det inte alls verkar göra). Om ett sådant inte finns så får de inte heller spara dina personuppgifter. Men Datainspektionen behandlar som sagt inte avtalsfrågor mellan två parter (alltså vilka avtal som är anses vara giltiga eller inte rent avtalsmässigt, personuppgiftsdelarna i ett avtal kan de såklart ha synpunkter kring), utan endast behandlingen av personuppgifter. Har man ett giltigt avtal så är det okej att spara personuppgifterna, har man det inte så är det inte okej. Datainspektionen behöver därmed input från annan instans kring huruvida det anses finans ett giltigt avtal mellan dig och FS innan de kan bedöma om det är rätt eller fel att FS har sparat dina personuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Inte? Mängder av andra bolag - banker, internetleverantörer, elleverantörer, m.fl. kan ändra villkor för sina tjänster utan att deras kunder behöver godkänna ändringarna. Allt de behöver göra är att meddela ändringen i tillräckligt god tid för att kunder skall kunna säga upp tjänsten innan ändringen träder i kraft.

Vet inte om någon redan svarat men brukar stå i minitext på fakturan. Om du då betalar fakturan med det nya priset så har du godkänt avtalsändringen. Du är dock alltid fri att frångå avtalet vid de fall. OM du nu läst innan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Angående deras Trustpilot-recensioner så har de konstigt nog fått flera väldigt positiva kommentarer sista dagarna där alla är användare med endast 1 recension och uteslutande nämner namn från deras kundservicepersonal. Det känns inte helt hundra va?

I samband med att de recensionerna har kommit in har de passande nog även besvarat samt rapporterat en ansenlig mängd andra recensioner 🧐

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Angående deras Trustpilot-recensioner så har de konstigt nog fått flera väldigt positiva kommentarer sista dagarna där alla är användare med endast 1 recension och uteslutande nämner namn från deras kundservicepersonal. Det känns inte helt hundra va?

I samband med att de recensionerna har kommit in har de passande nog även besvarat samt rapporterat en ansenlig mängd andra recensioner 🧐

Känns totalt fejk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Angående deras Trustpilot-recensioner så har de konstigt nog fått flera väldigt positiva kommentarer sista dagarna där alla är användare med endast 1 recension och uteslutande nämner namn från deras kundservicepersonal. Det känns inte helt hundra va?

I samband med att de recensionerna har kommit in har de passande nog även besvarat samt rapporterat en ansenlig mängd andra recensioner 🧐

Yepp, de försöker nu mörka allt med dessa bluffakturor!

och nu ser jag att de inte ens har raderat mina uppgifter som de lovande och jag får nya fakturor?!

Edit: Fick svar från FS Data support. Jag kollade inte fakturorna, de var fakturor där de hade krediterat bort summan jag skulle betala.
Tycker det fortfarande är fel att jag får reklam mejl dock. Och fake review på trustpilot samt bortag av riktiga är en annan femma.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Sötast
Skrivet av JoL_:

Angående deras Trustpilot-recensioner så har de konstigt nog fått flera väldigt positiva kommentarer sista dagarna där alla är användare med endast 1 recension och uteslutande nämner namn från deras kundservicepersonal. Det känns inte helt hundra va?

I samband med att de recensionerna har kommit in har de passande nog även besvarat samt rapporterat en ansenlig mängd andra recensioner 🧐

Haha shit.

Nästan alla positiva kommentarer har ett namn i recensionen....
Inga negativa har det.
Minst hälften av de negativa har blivit borttagna eller satta i karantän då FS data har bestridet dem.

Alltså finns det nästan inga positiva recensioner alls som ser legit ut! skrämmande!

Skrivet av Daavido:

Yepp, de försöker nu mörka allt med dessa bluffakturor!

och nu ser jag att de inte ens har raderat mina uppfiger som de lovande och jag får nya fakturor?!

https://i.imgur.com/Wcr1T4D.png

rip

EDIT: Jag har lagt en anmälan till trustpilot, förhoppningsvis så kollar de de positiva recensionerna och slänger dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha shit.

Nästan alla positiva kommentarer har ett namn i recensionen....
Inga negativa har det.
Minst hälften av de negativa har blivit borttagna eller satta i karantän då FS data har bestridet dem.

Alltså finns det nästan inga positiva recensioner alls som ser legit ut! skrämmande!

rip

EDIT: Jag har lagt en anmälan till trustpilot, förhoppningsvis så kollar de de positiva recensionerna och slänger dem.

Tack! Hur gör jag?
Jag försökte ringa Trustpilots kontor i Danmark och London, men inget svar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha shit.

Nästan alla positiva kommentarer har ett namn i recensionen....
Inga negativa har det.
Minst hälften av de negativa har blivit borttagna eller satta i karantän då FS data har bestridet dem.

Alltså finns det nästan inga positiva recensioner alls som ser legit ut! skrämmande!

rip

EDIT: Jag har lagt en anmälan till trustpilot, förhoppningsvis så kollar de de positiva recensionerna och slänger dem.

Majoriteten av alla positiva recensioner har lämnats inom spannet av mindre än en vecka. Hmm...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Daavido:

Tack! Hur gör jag?
Jag försökte ringa Trustpilots kontor i Danmark och London, men inget svar.

https://support.trustpilot.com/hc/sv/requests/new

Permalänk
Medlem

@Allexz: Tack! Du är dagens hjälte! Ordnade också en anmälan!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Så. Anmält!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Sötast
Skrivet av Daavido:

@Allexz: Tack! Du är dagens hjälte! Ordnade också en anmälan!

🧡

Konstigt nog kan man skriva egna omdömen, kund eller ej....
Så har lagt ett sådant också 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Så. Anmält!

Skrivet av Allexz:

🧡

Konstigt nog kan man skriva egna omdömen, kund eller ej....
Så har lagt ett sådant också 🤷‍♂️

Tack till er båda!! Jag vill bara att inga fler ska råka ut för det här, det är därför jag kämpar!
Känns skönt att veta att det är fler som hjälper till.

Ytterligare igen TACK!!
Detta betyder mycket för syket!

Edit: @allexz, min sedan tidigare tog de bort/anmälde de.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Sötast

Jag har redan blivit kontaktad av FS-data pga trustpilot reviewn, de säger att de inte kan se att jag är kund hos dem?

Men jag tänker att vi följer logiken i tråden här... jag var kund hos dem 2005... så mitt konto borde ju finnas kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har redan blivit kontaktad av FS-data pga trustpilot reviewn, de säger att de inte kan se att jag är kund hos dem?

Men jag tänker att vi följer logiken i tråden här... jag var kund hos dem 2005... så mitt konto borde ju finnas kvar

LOL

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Missar jag något nu?
Webbhotell kostar 169kr per månad eller 2 028kr per år. Med eller utan några domäner. Supporten skriver följande:

Citat:

Hej David,

Det man betalar för är kontot i sig. Dvs. det lagringsutrymme och den funktion du har hos oss. Domännamnet påverkar inte vår fakturering då det är du själv som sätter eller byter detta efter eget behov.

Citat:

Som jag skrev så har jag registrerat din uppsägning nu i alla fall

Du har enligt detta svar varit kund fram tills nu.
Som jag ser det kommer du åka på detta och ge ett företag dåliga betyg för att du inte har betalat i tid känns ruttet.

Men jag kanske missar något i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Missar jag något nu?
Webbhotell kostar 169kr per månad eller 2 028kr per år. Med eller utan några domäner. Supporten skriver följande:

Du har enligt detta svar varit kund fram tills nu.
Som jag ser det kommer du åka på detta och ge ett företag dåliga betyg för att du inte har betalat i tid känns ruttet.

Men jag kanske missar något i detta.

Ja, jag skulle säga att du missat massor.

Kort förklarat:
2014 registrerade jag en domän för 1 år. (exempel.eu)
Jag måste då ha råkat skapa ett mejl konto till den domänen som var gratis (I stort sätt alla domän-företag erbjuder detta gratis) (david@exempel.eu)
Jag förnyar inte domänen år 2015. Jag har aldrig använt e-post kontot. Den är också för den domänen jag inte förnyade. (exempel.eu)
Med andra ord, det går inte att skicka mejl eller använda den riktigt efter år 2015.
2019 bestämmer de sig för att göra om e-post till en betaltjänst på 29kr /mån.
2020: Jag får fakturor på 2x 500 kr för en e-post tjänst. 5 år sendare efter att jag hävdar att allt var avslutat.
De hävdar att de informerat via mejl. jag har inte fått mejlet.

Edit: Webbhotell har jag aldrig haft.
Edit2: små fixar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Missar jag något nu?
Webbhotell kostar 169kr per månad eller 2 028kr per år. Med eller utan några domäner. Supporten skriver följande:

Du har enligt detta svar varit kund fram tills nu.
Som jag ser det kommer du åka på detta och ge ett företag dåliga betyg för att du inte har betalat i tid känns ruttet.

Men jag kanske missar något i detta.

Du missar alltid mycket läs igenom noga från början så förstår du nog sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Ja, jag skulle säga att du missat massor.

Kort förklarat:
2014 registrerade jag en domän för 1 år. (exempel.eu)
Jag måste då ha råkat skapa ett mejl konto till den domänen som var gratis (I stort sätt alla domän-flretag erbjuder detta gratis) (david@exempel.eu)
Jag förnyar inte domänen år 2015. Jag har aldrig använt e-post kontot. Den är också för den domänen jag inte förnyade.
2019 bestämmer de sig för att göra om e-post till en betaltjänst på 29kr /mån.
2020: Jag får fakturor på 2x 500 kr för en e-post tjänst 5 år sendare efter att jag hävdar att att allt var avslutat.
De hävdar att de informerat via mejl. jag har inte fått mejlet.

Edit: Webbhotell har jag aldrig haft.

Men kan du ens ha en domän utan ett webbhotell?
Jag använder Webbsupport (gamla Binero) och betalar 79kr i månaden för kontot och sedan vilka domäner och andra tjänster jag har ovanpå det. Som supporten skriver "Det man betalar för är kontot i sig" så har det inget med din domän att göra. Din domän faller i glömska men kontot som domänen en gång tillhörde finns kvar. Hur ser fakturan ut? 29kr x 36 månader är 1 044kr men de kan inte fakturera bakåt i tiden utan det måste vara framåt, alltså från att eposten blev en betaltjänst. Är det då första januari 2019 blir det väl 18 månader x 29kr.

Permalänk
Inaktiv

Den där Jonathan måste ha det tufft. Ensam kundsupport

Tack för att ni delar med er. Jag har haft hyfsat dåliga upplevelser av mitt webbhotell, men i jämförelse med detta är det smooth sailing af. Kommer nog vara kvar ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Men kan du ens ha en domän utan ett webbhotell?
Jag använder Webbsupport (gamla Binero) och betalar 79kr i månaden för kontot och sedan vilka domäner och andra tjänster jag har ovanpå det. Som supporten skriver "Det man betalar för är kontot i sig" så har det inget med din domän att göra. Din domän faller i glömska men kontot som domänen en gång tillhörde finns kvar. Hur ser fakturan ut? 29kr x 36 månader är 1 044kr men de kan inte fakturera bakåt i tiden utan det måste vara framåt, alltså från att eposten blev en betaltjänst. Är det då första januari 2019 blir det väl 18 månader x 29kr.

Men kan du ens ha en domän utan ett webbhotell?
- Självklart kan du ha det. Du kan ha domänen på ett företag, sedan hosting/webbhotel på ett annat.
Domänen är registrerad och DNS kan peka på något annat, de som säljer dig domänen måste inte äga hosting.

Nu vet jag inte hur hela din situation är, men det låter som de kan ha varit "fula" mot dig också.
Edit: Du får gärna skicka ett PM så kan jag se över vad jag tror/tycker om din situation.

edit
Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daavido:

Ja, jag skulle säga att du missat massor.

Kort förklarat:
2014 registrerade jag en domän för 1 år. (exempel.eu)
Jag måste då ha råkat skapa ett mejl konto till den domänen som var gratis (I stort sätt alla domän-företag erbjuder detta gratis) (david@exempel.eu)
Jag förnyar inte domänen år 2015. Jag har aldrig använt e-post kontot. Den är också för den domänen jag inte förnyade. (exempel.eu)
Med andra ord, det går inte att skicka mejl eller använda den riktigt efter år 2015.
2019 bestämmer de sig för att göra om e-post till en betaltjänst på 29kr /mån.
2020: Jag får fakturor på 2x 500 kr för en e-post tjänst. 5 år sendare efter att jag hävdar att allt var avslutat.
De hävdar att de informerat via mejl. jag har inte fått mejlet.

Edit: Webbhotell har jag aldrig haft.
Edit2: små fixar.

Det finns nog också ett annat sätt att bedöma det om de tidsramar du anger är riktiga, Jurisdiskt så blandar man även in preskriptionslagen
Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid
2 § Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Så att fakturera efter 5 år håller inte mot en konsument/privatperson för då är åtminstone delar av fordran preskriberad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Men kan du ens ha en domän utan ett webbhotell?
- Självklart kan du ha det. Du kan ha domänen på ett företag, sedan hosting/webbhotel på ett annat.
Domänen är registrerad och DNS kan peka på något annat, de som säljer dig domänen måste inte äga hosting.

Nu vet jag inte hur hela din situation är, men det låter som de kan ha varit "fula" mot dig också.
Edit: Du får gärna skicka ett PM så kan jag se över vad jag tror/tycker om din situation.

Vad jag menar är att för att FS Data eller Webbsupport ska kunna ha domänen måste det finnas ett konto - jag kör både privatkonto och företagskonto som kostar 79kr respektive...något annat... per månad och till detta kontot är det jag knyter domänerna. Sedan vet jag att jag har forwards på vissa domäner mot egna servrar osv. Men tänkte mest att det är just privatkontot som är bare minimum, så att säga och som jag tolkade supportens svar var det detta du betalade för.