köp av ny "TCL 55" QLED800 4K LED Smart" tv för vardagsrummet

Permalänk
Medlem

köp av ny "TCL 55" QLED800 4K LED Smart" tv för vardagsrummet

Hej på er!

Jag var på jakt efter ny tv för vardagsrummet och råkade hitta en "TCL 55" QLED800 4K LED Smart" som är en helt ny märke för min del.

Tyvärr hittar jag inga tester eller reviews om sån. Vad vet ni om själva modellen men även om märket?

Jag har hört att TCL skulle tillverka panelerna till Samsung tv. Dessutom att dem är större i USA och störst i Kina. Men dem säljer olika modeller för USA och EU, alltså det är svårt att jämföra. Mer än så vet jag inte!!!

Vad är era intryck om märket och om ni kan nåt om just den modellen?

Tack på förhand!

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/147399/tcl-55-ql...

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte om denna TV Philips 55OLED754 är 2018 eller 2019-årsmodell men denna skulle jag köpa. TCL har inte slagit stort i Sverige.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Lorault: Tack för svaret!

Jag ser att den tv som du refererar till är slut eller har utgått på många ställe. Alltså det blir svårt att köpa den!

Jag insåg det oxå med TCL men det finns personer som är nöjda med märket: https://swedroid.se/forum/threads/tcl-tv.161734/

Jag skulle tillägga att vi tittar inte så värst mycket på vanliga tv-kanaler (vi har inte så mycket tid för sånt) mest tittar vi på YT, play-tjänster eller andra sidor där videor finns.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Vet tyvärr inte om denna TV Philips 55OLED754 är 2018 eller 2019-årsmodell men denna skulle jag köpa. TCL har inte slagit stort i Sverige.

Jag skulle absolut inte rekommendera denna philips oled tvn. Hade den själv och hade enbart problem med tvn.

Hudtoner var väldigt vita och typ omöjligt att få en bra hud ton i filmer, serier osv.

Rörelse hanteringen var sjukt dålig, föremål i bakgrunden var extremt hackigt och blurriga när kameran förflyttar sig. Väldigt märkbart.

Fick även en massa linjer på skärmen efter ca en vecka. Så den åkte snabbt tillbaka till affären.

Permalänk
Medlem

Andra idéer?

Visa signatur

CDan

Permalänk
Skrivet av CDan:

Andra idéer?

Har haft 2 Tcl tv apparater och tycker att deras tvs är bra.

Helt okej svärta, ofta bra input lag för gamers.
Android smart systemet är en liten vatten delare.
Men deras rörelse hantering är inte den bästa, samma med uppskalning.

Kika annars på Samsung Q70R ett lite säkrare val enligt mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra förslag. Kollar upp! Tack!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Har haft 2 Tcl tv apparater och tycker att deras tvs är bra.

Helt okej svärta, ofta bra input lag för gamers.
Android smart systemet är en liten vatten delare.
Men deras rörelse hantering är inte den bästa, samma med uppskalning.

Kika annars på Samsung Q70R ett lite säkrare val enligt mig.

@CtrlAltTheSwed: Jag vet inte vilka TCL tv hade du men jag inbillar mig att, om du redan haft dem, dem var äldre modeller. Kan man våga köpa en helt ny modell (55" 4K som står i titeln) eller ska man gå på säkrare kort som modellerna som rekommenderas i tråden? Vad skulle du ha gjort om du tar i beräkningar din tidigare erfarenhet av TCL-tv?

Ahhh, juste: en viktigt villkor är att jag vill ha en tv som svarar bra i menyerna och man kan lätt surfa med på internet. Jag tycker om att titta på videor på tv men när tv:n är slö låter jag bli och går till datorn!

Visa signatur

CDan