Permalänk

10700k vs 3900x

Hej som rubriken lyder, sitter och väljer mellan två plattformar som är relativt nya och har kommit fram till själv (rätta mig om jag har missuppfattat något fel)

10700k är en delidad 9900k med högre klockfrekvenser, moderkorten stödjer fortfarande bara pcie 3.0 och kommer inte vara framåt kompatibla med kommande intel generationer.

Medans då AMD har mer uppgraderingsmöjligheter (Utan att byta moderkort) med pcie 4.0 och x570 moderkorten kommer stödja även nästa ryzen generation av processorer. Och är utan tvekan mest prolle för pengarna.

Ni får gärna skriva om ni kommer på mer för nackdelar (temps, stabilitet hos de båda plattformarna osv) Kommer använda datorn till gaming/streaming och lite videoeditering. Och vill ha bästa möjliga upplevelse i spel och stabilitet. (Kommer inte överklocka!)Men vill även säkra mig i 4-5 år framåt då detta förmodligen blir mitt sista bygge innan hus/fru och barn kommer ta upp den mesta av tiden.

Sitter i dagsläget hemma utan dator då min trotjänare 4770k har gett upp. Kan tillägga att ni kan skippa kommentarerna att ”vänta” på diverse saker så som amd 4000 serien, Big navi eller nvidias 3000 serien. Spelsugen som aldrig förr här hemma!

Länkar de två byggen jag velar mellan (vill gärna köra asus då jag är van vid deras Bios) är även inte intresserad av att spara på något (man bygger bara dator va femte år!) ska tillägga att de ska paras ihop med ett 2080 ti, en 240hz skärm (spelar bara i 1080p) i ett nzxt 510 chassi

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13859925/2020-07-04

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13859932/2020-07-04

Permalänk

3900XT och ett B550 moderkort kanske?
Dumt med dyrt moderkort då det är AMDs största fördel denna generation

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordfarqvard:

Hej som rubriken lyder, sitter och väljer mellan två plattformar som är relativt nya och har kommit fram till själv (rätta mig om jag har missuppfattat något fel)

10700k är en delidad 9900k med högre klockfrekvenser, moderkorten stödjer fortfarande bara pcie 3.0 och kommer inte vara framåt kompatibla med kommande intel generationer.

Medans då AMD har mer uppgraderingsmöjligheter (Utan att byta moderkort) med pcie 4.0 och x570 moderkorten kommer stödja även nästa ryzen generation av processorer. Och är utan tvekan mest prolle för pengarna.

Ni får gärna skriva om ni kommer på mer för nackdelar (temps, stabilitet hos de båda plattformarna osv) Kommer använda datorn till gaming/streaming och lite videoeditering. Och vill ha bästa möjliga upplevelse i spel och stabilitet. Men vill även säkra mig i 4-5 år framåt då detta förmodligen blir mitt sista bygge innan hus/fru och barn kommer ta upp den mesta av tiden.

Sitter i dagsläget hemma utan dator då min trotjänare 4770k har gett upp. Kan tillägga att ni kan skippa kommentarerna att ”vänta” på diverse saker så som amd 4000 serien, Big navi eller nvidias 3000 serien. Spelsugen som aldrig förr här hemma!

Länkar de två byggen jag velar mellan (vill gärna köra asus då jag är van vid deras Bios) är även inte intresserad av att spara på något (man bygger bara dator va femte år!) ska tillägga att de ska paras ihop med ett 2080 ti, en 240hz skärm (spelar bara i 1080p) i ett nzxt 510 chassi

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13859925/2020-07-04https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13859925/2020-07-04

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13859932/2020-07-04https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13859932/2020-07-04

850W är ju lite overkill på PSU, en Seasonic 750W räcker gott. Hade personligen inte kört på ett moderkort för över 3k om du inte har något specifikt syfte, då hade jag föredragit minnen med snabbare timings istället, eller 32gb RAM eftersom det troligtvis kommer att behövas i en del spel inom så pass många år som du säger att du ska ha datorn, jag ligger till exempel på 15gb ram användning när jag spelar Warzone med endast Discord och Chrome igång.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Båda processorer är riktigt bra.

3900X är troligen det bättre valet om du prioriterar streaming/videoredigering.
10700K är troligen det bättre valet om du prioriterar gaming och maximal fps.

Själv kan jag tycka det är lite dålig timing att köpa en 3900X då 4000-serien kommer ut om några månader.
Samtidigt tycker jag att PCIe 4.0 är inget man behöver bry sig om idag. Det lär dröja tills vi har grafikkort som börjar utnyttja den extra bandbredden.

Personligen valde jag 10700K då jag spelar 99% av tiden och är extremt nöjd. Den är sval och stabil i 5.0ghz. Den gav mig en otrolig skjuts i många spel jämfört med min gamla 6700K.

CPU

FPS poäng

lägsta-FPS poäng

i9-10900K (DDR4-3600)

122

126

i9-10900K

116

122

i9-9900K (DDR4-3600)

117

118

i5-10600K (DDR4-3600)

109

109

i9-9900K

106

108

i7-9700K

103

108

i5-10600K

100

100

3900X (DDR4-3600)

100

100

3900X

98

99

3950X

96

96

3700X (DDR4-3600)

95

96

3700X

94

95

i5-9600K

87

89

3600

88

87

2700X

80

81

i7-7700K

81

79

1800X

71

71

1600X

68

66

Dold text

Sen finns det ju det här med stabilitet och kompabilitet också. Jag vågar påstå att Intel då är det bättre alternativet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade kört AMD. Mer kärnor och ungefär samma prestanda (per kärna). PCI-E 4.0 är också ett plus för 3900x.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Köp det du vill ha men intel får ju högre fps i spel dock så lär nog både 3900x och 10700k klara av att hålla hög fps. Så klockar du och vill få ut det sista så är det ju intel du ska gå på.
Men overall så kan du ju ta vilken av dom du vill, vissa säger att det blir pill med ryzen men jag vet ingen som har haft en AMD som har krånglat, sen har dom ju pcie4 med som kanske är bra, vet inte själv då jag bara har ett b450m
Båda dessa kommer hålla de åren du sagt om inget annat händer vilket inte är troligt för ens spelen börjar kräva mer och folk slutar använda gamla "potatis" datorer

Köp den du mest vil ha då båda funkar till spel men den ena kan ge lite högre fps även om du inte märker något utan att kolla fps räknaren , jag hade nog tagit båda om jag fått välja dag över min 3800x och alla i7or jag äger men jag har tillräckligt ^^

Permalänk
Medlem

...och köp en m2 SSD istället, snabbare och inga kablar. Inte för att du märker någon skillnad med dagens spel, men i vinter när nästa generations konsollspel kommer (och portas till PC) så kommer det märkas även på PC och du blir glad över den extra prestandan när du redigerar video.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

...och köp en m2 SSD istället, snabbare och inga kablar. Inte för att du märker någon skillnad med dagens spel, men i vinter när nästa generations konsollspel kommer (och portas till PC) så kommer det märkas även på PC och du blir glad över den extra prestandan när du redigerar video.

Är en m.2, syns bara inte i rubriken på inet

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

850W är ju lite overkill på PSU, en Seasonic 750W räcker gott. Hade personligen inte kört på ett moderkort för över 3k om du inte har något specifikt syfte, då hade jag föredragit minnen med snabbare timings istället, eller 32gb RAM eftersom det troligtvis kommer att behövas i en del spel inom så pass många år som du säger att du ska ha datorn, jag ligger till exempel på 15gb ram användning när jag spelar Warzone med endast Discord och Chrome igång.

Tål att tänkas på helt klart! Tack.

Permalänk
Medlem

"ska tillägga att de ska paras ihop med ett 2080 ti, en 240hz skärm (spelar bara i 1080p)"

Med tanke på det hade jag gått på Intel.
Lägg och gärna lite mer pengar på bättre och snabbare ram.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en billigare AMD cpu typ 3600 med en x570 eller B550 bräda för att sedan uppgradera när väl Ryzen 4000 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordfarqvard:

10700k är en delidad 9900k med högre klockfrekvenser, moderkorten stödjer fortfarande bara pcie 3.0 och kommer inte vara framåt kompatibla med kommande intel generationer.

Tillverkarna har ju redan utlovat att deras Z490 moderkort är "PCI 4.0 ready" när de paras med "framtida processorer" så det är ju typ bekräftat att de kommer vara framåtkompatibla åtminstone en generation. Med det sagt hade jag ändå valt AMD.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Lordfarqvard

Då du skall speal i 1080p med 2080ti grafikkort och uppenbarligen vill pusha ut MAX fps, då är det Intel varianten som gäller när du har sådana smala men specifik kravspec ALLA dagar i veckan.
Intel är ändå ganska mycket bättre på att trycka ut många fps i lägre upplösningar med potenta grafikkort.
Hade du skrivit tvärt om. Tex 4k gaming hade val av cpu gjort väldigt liten påverkan.

Permalänk
Inaktiv

För ditt ändamål hade jag valt Intel. Utan tvivel.

Permalänk
Medlem

Eftersom ditt mål är att pusha max fps i 1080p så hade jag tagit Intel alla dagar i veckan

Här kommer mitt Förslag på ett bygge

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Tillverkarna har ju redan utlovat att deras Z490 moderkort är "PCI 4.0 ready" när de paras med "framtida processorer" så det är ju typ bekräftat att de kommer vara framåtkompatibla åtminstone en generation. Med det sagt hade jag ändå valt AMD.

Okej, vart har du löst det om z490 plattformen? skulle man köpt dator för 2 år sedan hade valet inte varit så svårt. Men man känner ju sig nästan dum och köpa en intel i dagsläget fast de är ”snabbare” i spel. Men amd har jag hört lika mycket dåligt som bra typ. Folk har problem med spänningen, temps och fläktar som rampar upp och ner. Och ostabilt även i stockspeed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordfarqvard:

Okej, vart har du löst det om z490 plattformen?

Har rapporterats precis överallt om man inte sovit sig igenom lanseringen. Denna artikel till exempel:

https://www.sweclockers.com/nyhet/29556-gigabyte-intel-rocket...

Vill minnas att det skyltades vitt och brett om det på åtminstone Gigabyte/Aorus och MSI hemsidor för typ alla deras moderkort men nu verkar de lustigt nog ha dragit ner på detta. Kanske fick de skäll av Intel som inte vill att potentiella köpare skall vänta på nästa generation processorer…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

du ska inte överclocka, men måste ha ASUS moder för att du tycker om deras BIOS.
Vad spelar BIOS för roll om du inte ska övercklocka =)?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

du ska inte överclocka, men måste ha ASUS moder för att du tycker om deras BIOS.
Vad spelar BIOS för roll om du inte ska övercklocka =)?

Snyggt att titta på kanske? XD

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Här finns bra information om vilka Z490-moderkort som har störst chanser att bli PCIe 4.0-kompatibla med nästa generations Intel-processorer. MSI och Gigabyte ligger bra till, undvik Asus.

https://wccftech.com/z490-motherboards-pcie-gen-4-support-det...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Jag har kört både 1700X + 980TI och 3700X + 1080TI utan problem, så visst funkar det med AMD + Nvidia också...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop alla mina datorer sedan 25 år tillbaka. Det börjar vara ett antal då man bytt relativt ofta och haft det som sitt stora intresse. Kan väl lugnt säga att min 3900X + Asus X570-E som köptes förra sommaren är den mest struliga jag någonsin haft. Det är först nu efter 11 bioversioner och ett år senare som datorn känns stabil.

För mig är det uppenbart att AMD låtit oss agera betatestare. De har hetsat ut nya AGESA-versioner som sedan Asus med fler snabbt fått implementera utan att hinna testa. Fort och fel... Till exempel så vägrade datorn boota efter en uppdatering om man hade ett PCIE-ljudkort installerat.

Man kan alltid hävda att det går att lösa med att ställa om spänningar, timings etc i bios. Visst, om man hade kört överklockat kan jag acceptera den handpåläggningen, men i standardutförande så ska det vara uttestat och fungera.

Om någon frågar mig så kommer jag aldrig att rekommendera att köpa AMD. Risken att det strular är alldeles för hög och den tiden det tar att felsöka äter snabbt upp glädjen av en hög poäng i Cinebench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag har kört både 1700X + 980TI och 3700X + 1080TI utan problem, så visst funkar det med AMD + Nvidia också...

Det är et nog ingen som sagt något om heller.
Men med den arbetsuppgift han så precis specificerat han vill åt, är det helt enkelt ganska stor skillnad mellan modellerna i detta fallet. Så pass stor att det inte ens behövs ett benchmarkprogram för att notera skillnaden.
Då blir det ju lite dumt att välja det sämre alternativet för just vad man söker.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en 3900x till en 10700k med ett z490-f och märker ingen skillnad helt ärligt när det gäller spel.
Sitter på ett RTX 2080, däremot är min dator rätt mycket slöare idag i tex premiere och liknande program tyvärr.
Hade hoppats på en större boost i spel men när man kör 3440x1440 så skiljer det inget man märker av i spel tyvärr.
Tyckte dock att AMD hade många buggar men min z490-f bräda har flera buggar trots 4-5år gammal plattform :s

Visa signatur

Blank

Permalänk

Låter som att intel är vägen att gå för en stabil upplevelse, vill inte hålla på att klödda med massa undervoltande och skit för och kunna ha vettiga temps när man kör stock settings. Eller inte ens köra XMP utan att man måste hålla på med Ryzen Dram calc för att få sin rigg stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordfarqvard:

Låter som att intel är vägen att gå för en stabil upplevelse, vill inte hålla på att klödda med massa undervoltande och skit för och kunna ha vettiga temps när man kör stock settings. Eller inte ens köra XMP utan att man måste hålla på med Ryzen Dram calc för att få sin rigg stabil.

Nu vet jag inte vilken värld du lever i men vill man ha en stabil dator köp AMD.
Min 10700k med z490-f funka inte nätverkskortet på då och då, visade sig att jag hade "fel" drivrutiner tydligen. Jag testat de 3 senaste från Intel men man behövde den 4 senaste för att det ska funka.
Nu ska man flasha en patch och sedan installera rätt drivrutin och gör du fel bricka du typ ditt nätverkskort, kör usb nätverkskort idag pallar inte Intels jävla skit.
Så jäkla gammal plattform och inget funkar, var lack på AMD boost med lovad 4,6 med 3900x men detta är ett jäkla skämt helt ärligt.

Jag hade även okända enheter i enhetshanteraren visade sig att man måste installera drivrutiner från någon okänd sida för att få bort dem, way to go Intel.
Chipset drivers räcker tydligen inte för en vettig dator.

Låter kanske som en amatör men har överklocka datorer sedan sent 90ntal men min 10700k slår fan priset för skit som är släppt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu vet jag inte vilken värld du lever i men vill man ha en stabil dator köp AMD.
Min 10700k med z490-f funka inte nätverkskortet på då och då, visade sig att jag hade "fel" drivrutiner tydligen. Jag testat de 3 senaste från Intel men man behövde den 4 senaste för att det ska funka.
Nu ska man flasha en patch och sedan installera rätt drivrutin och gör du fel bricka du typ ditt nätverkskort, kör usb nätverkskort idag pallar inte Intels jävla skit.
Så jäkla gammal plattform och inget funkar, var lack på AMD boost med lovad 4,6 med 3900x men detta är ett jäkla skämt helt ärligt.

Jag hade även okända enheter i enhetshanteraren visade sig att man måste installera drivrutiner från någon okänd sida för att få bort dem, way to go Intel.
Chipset drivers räcker tydligen inte för en vettig dator.

Låter kanske som en amatör men har överklocka datorer sedan sent 90ntal men min 10700k slår fan priset för skit som är släppt.

Samtidigt så funkade min 10700K + Z490-F direkt ur kartong och allt har varit 100% stabilt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@lasseTM: är väl inget ovanligt att drivrutiner inte funkar vid tidig release. Låter skumt om man kör alla drivrutiner från moderkort tillverkarnas hemsida att man skulle ha massa frågetecken på enhetshanteraren Behöver man ens installera nätverkskort idag? Fixar inte Windows det åt en så fort du pluggar in kabeln? För något Wi-Fi är inte jag intresserad av ändå!