Inkopplade skärmar samtidigt med olika Hz?

Permalänk
Avstängd

Inkopplade skärmar samtidigt med olika Hz?

Jag har slagit på smått stort och beställt en 1080p 144Hz 1ms IPS spelskärm för att kliva upp från 60 Hz datorspelande. Jag har ett Oculus Quest så jag vet att bara steget upp till 75 Hz är märkbar. Jag kan knappt bärga mig att få uppleva hur 144Hz kmr kännas. Lenare än smältande smör i stekpannan?

Hursomhelst, vad får det för följder av att ha en 144 Hz skärm inkopplad och en 60 Hz skärm inkopplad i samma grafikkort? Jag kan tänka mig att det man märker skillnaden i uppdateringsfrekvens när man drar musen från ena skärmen till andra? Jag kör med Extended Desktop för skärmarna.

Jag frågar bara så jag är förberedd på eventuella artefakter som kan uppstå när man kör med olika uppdateringsfrekvenser till bildskärmar inkopplade i samma grafikkort/dator.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

@AplAy: Det är flera trådar om detta där aktiverat på 60 Hz-skärmen kan dra ned 144 Hz-skärmen så den blir ryckig. Andra har inga problem alls. Mycket är kopplat till mjukvaran där Chrome pekas ut som ett problem. Att växla hårdvaruaccelerering i Chrome av/på hjälper för en del.

Det verkar också hjälpa med två skärmar som kör i jämn multipel av varandra. Så kör du 144 Hz-skärmen i 120 Hz minskar problemen. Eller om du kör en 240 Hz-skärm. Och det skulle i teorin hjälpa ifall du kan "överklocka" 60 Hz-skärmen i 72 Hz bredvid 144 Hz. Men många skärmar som överklockas dras med frame dropping så det är inte alltid så gångbart i praktiken det heller.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: Tack för svaret. Finns det någon rimlig effekt av att stänga ned ena skärmen då när man spelar för att slippa de påstådda problemen? Som tur var använder jag bara FireFox!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

@AplAy: Effekten av att stänga av ena skärmen är att du stänger av ena skärmen och därmed missar poängen med att ha två skärmar. Till exempel spel på primärskärmen och discord, twitch, etc. på den andra skärmen.

Och var detta inte din tanke, utan snarare en önskan om att växla skärm A för spel och skärm B för arbete men inte båda samtidigt? Ja, då har du redan löst ditt problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@AplAy: Effekten av att stänga av ena skärmen är att du stänger av ena skärmen och därmed missar poängen med att ha två skärmar. Till exempel spel på primärskärmen och discord, twitch, etc. på den andra skärmen.

Och var detta inte din tanke, utan snarare en önskan om att växla skärm A för spel och skärm B för arbete men inte båda samtidigt? Ja, då har du redan löst ditt problemet.

Aha, tack för tipset. Då vet jag iaf en potentiell lösning om det blir strul med olika uppdateringsfrekvenser. Är det möjligt att sänka 144Hz ned till 120Hz medan arbetsskärmen ligger kvar på sin 60Hz? Jag tror inte jag kmr kunna få ut 144Hz i de flesta spel ändå så (men då är man iaf redo när det går).

Det berör denna skärm som jag får imorgon: https://www.webhallen.com/se/product/317468-Asus-VP249QGR-24-...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@AplAy: Det är flera trådar om detta där aktiverat på 60 Hz-skärmen kan dra ned 144 Hz-skärmen så den blir ryckig. Andra har inga problem alls. Mycket är kopplat till mjukvaran där Chrome pekas ut som ett problem. Att växla hårdvaruaccelerering i Chrome av/på hjälper för en del.

Det verkar också hjälpa med två skärmar som kör i jämn multipel av varandra. Så kör du 144 Hz-skärmen i 120 Hz minskar problemen. Eller om du kör en 240 Hz-skärm. Och det skulle i teorin hjälpa ifall du kan "överklocka" 60 Hz-skärmen i 72 Hz bredvid 144 Hz. Men många skärmar som överklockas dras med frame dropping så det är inte alltid så gångbart i praktiken det heller.

Jag återanvänder tråden för att inte starta en ny! Hoppas det går bra!

@Laxpudding skulle man kunna köra en skärm i 75Hz och en i 144Hz utan att det blir ryckigt? Märker man skillnad mellan att skärmarna funkar i olika frekvenser, alltså kan det bli det märkbart sämre bild på nån av skärmarna?

Eller blir det bättre att köra båda skärmarna i 75Hz? Det gäller mest kontorsarbete, lite video och bilder. Alltså inget spel!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Bildexpert 📺

@CDan: Det är inga problem att blanda frekvenser. Tills det är problem, vilket ofta härrör från situationer som att spela på ena skärmen och streama på andra skärmen med mjukvara som inte riktigt trivs med olika frekvenser. För alldaglig kontorsbruk är det sällan problem och när det uppstår kan det ofta lösa sig med att synka om signalerna genom att växla frekvens fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: tack för svaret!

Det pratas om att det kan märkas konstiga hack och liknande konstigheter pga olika uppdateringsfrekvens. Men som du säger: för alldaglig kontorsbruk kan lösas genom att ändra i inställningarna!

Jag funderar att köpa en MSI GL75 9SD laptop och att köra med 2 externa skärmar: en på HDMI 1.4 (som är strypt till 30Hz för 4K) och en på DP 1.2. Om strypningen gäller över hela frekvensregistret då kan ja köra i 75Hz vid 1440p (eller WQHD, eller 2560 x 1440 som du påpekar att det är rätt att säga) och den på DP i låt säga 120Hz (om jag köper 120Hz skärmar).

Det är det som jag har det svårt att bestämma: ska jag köra med 2 st 75Hz eller 120Hz 1440p skärmar?! Att försöka hitta 2 olika modeller (en 75Hz och en 120Hz) blir det för mycket för mig. Jag är redan snurrig i huvudet av allt jag har "pluggat" inför köpet! Vad tycks?

Jag vet att du har påpekat flera ggr att just 1440p skärmarna är av bättre och jämnare kvalité än 1080p skärmarna men jag kände behovet av att fråga!

Visa signatur

CDan