Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur man än väljer att se det är ”partnern” i flera förhållanden, oavsett om det är chefen eller företaget som är partnern. Att man är okej med det bör alltså vara givet för annars hade man nog inte gått in i förhållandet.

Så oavsett vill jag inte ta in en tredje part som skall tala för mig i förhållandet eller blanda sig i vad jag och min partner kommer överens om.

Fast så är det ju redan i och med att arbetsgivaren har förhandlingsskyldighet mot en facklig motpart och inte dig som enskild arbetstagare i vissa frågor, MBL t ex.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur man än väljer att se det är ”partnern” i flera förhållanden, oavsett om det är chefen eller företaget som är partnern. Att man är okej med det bör alltså vara givet för annars hade man nog inte gått in i förhållandet.

Så oavsett vill jag inte ta in en tredje part som skall tala för mig i förhållandet eller blanda sig i vad jag och min partner kommer överens om.

Poängen är att det blev en klumpig liknelse eftersom relationen arbetare och arbetsgivare är självklar, men att göra den liknelsen där man blandar grupp med individ gör en liknelsesituation som de flesta inte skulle anse var bra. Poängen är alltså att liknelsen du gjorde inte hjälper din poäng pga detta. Min poäng torde vara klar vid det här laget så det är allt jag har att säga då att diskutera liknelsen i flera inlägg är meningslöst jämfört med att diskutera själva ämnet.

Så vad gäller facket i allmänhet så är det en rätt komplex fråga. I den vidaste vinkeln handlar det såklart att bestämma om man vill vara del av det som hittills skapat starka arbetsrättsregler i Sverige eller om man vill strunta i andra och fokusera på att maximera sin egen vinst. Dvs mer av en ideologisk inställning. I ett steg längre ner ser man att det i båda synsätten påverkar en hel del vilka man har att representera en på lokal nivå, samt se hur företaget agerar med fackligt anslutna respektive de som inte är det. Vissa kan ha möjlighet att förhandla bättre själva, vissa behandlas sämre än de fackligt anslutna då de har mindre inflytande, och i vissa fall blir fackets förhandling gällandes för alla oavsett (troligen vanligt att fackliga förhandlingar är det som bestämmer lönebudgeten för en avdelning, vilket inte behöver inkludera distributionen bland individerna). Det finns såklart fler faktorer än så, så både de individuellt och de solidariskt fokuserade har saker att ta i beaktande för sina beslut.

Själv har jag åtminstone blivit bättre inställd till det svenska fackliga systemet efter att ha arbetat på plats i USA med företag mitt företag köpt upp då det känts lite pinsamt att diskutera arbetsvillkor och miljö då de amerikanska arbetarna hade så mycket sämre villkor än våra svenska. Inte för att det var en nyhet hur olika länderna är i frågan men det sätts på sin spets när man upplever det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fast så är det ju redan i och med att arbetsgivaren har förhandlingsskyldighet mot en facklig motpart och inte dig som enskild arbetstagare i vissa frågor, MBL t ex.

Ja det håller jag med om, visst tvång av inblandning finns redan men ju mindre desto bättre enligt mig. Om jag tvingas äta en skitmacka blir det inte bättre av att toppa den med lite mer skit.

Skrivet av Evil Peter:

Så vad gäller facket i allmänhet så är det en rätt komplex fråga. I den vidaste vinkeln handlar det såklart att bestämma om man vill vara del av det som hittills skapat starka arbetsrättsregler i Sverige eller om man vill strunta i andra och fokusera på att maximera sin egen vinst. Dvs mer av en ideologisk inställning. I ett steg längre ner ser man att det i båda synsätten påverkar en hel del vilka man har att representera en på lokal nivå, samt se hur företaget agerar med fackligt anslutna respektive de som inte är det. Vissa kan ha möjlighet att förhandla bättre själva, vissa behandlas sämre än de fackligt anslutna då de har mindre inflytande, och i vissa fall blir fackets förhandling gällandes för alla oavsett (troligen vanligt att fackliga förhandlingar är det som bestämmer lönebudgeten för en avdelning, vilket inte behöver inkludera distributionen bland individerna). Det finns såklart fler faktorer än så, så både de individuellt och de solidariskt fokuserade har saker att ta i beaktande för sina beslut.

Ja precis, då ser jag ingen vits med att inte maximera min egna vinst. Oavsett om vi med kollektivet menar facken eller samhället som stort så har de aldrig visat intresse för att hjälpa mig så mitt intresse för att delta är lågt då jag som du säger tjänar på att stå utanför. Önskar bara det gick att stå utanför fackavtalen ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det håller jag med om, visst tvång av inblandning finns redan men ju mindre desto bättre enligt mig. Om jag tvingas äta en skitmacka blir det inte bättre av att toppa den med lite mer skit.

Så du väljer hellre att stå utan röst och utan möjlighet att påverka. Jag har svårt att se hur det skulle göra ens egen situation bättre, men det är ju ditt val och dina värderingar som ska styra det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Så du väljer hellre att stå utan röst och utan möjlighet att påverka. Jag har svårt att se hur det skulle göra ens egen situation bättre, men det är ju ditt val och dina värderingar som ska styra det.

Jag får tala för mig själv hur jag än gör då jag inte anser att fackförbundet talar för mig eller frågor som är viktiga för mig. Så står jag utanför slipper jag iaf betala varje månad för det.

Permalänk
Medlem

Facket tillför inte speciellt mycket alls när det väl gäller.
Lämna facket efter att de gjorde undantag på las-listan vid varsel på jobbet, flera andra gjorde det samma sak.

De hade ett jobb men valde att svika en massa betalande medlemmar på jobbet istället!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Facket tillför inte speciellt mycket alls när det väl gäller.
Lämna facket efter att de gjorde undantag på las-listan vid varsel på jobbet, flera andra gjorde det samma sak.

De hade ett jobb men valde att svika en massa betalande medlemmar på jobbet istället!

Nu vet jag förstås inget om situationen men det är inte säkert att facket hade något val. Många verkar tro att facket har mer makt än vad de faktiskt har. Det är dock inte så att facket är maktlöst heller men allt de gör, alla förhandlingar oavsett om det handlar om löner, uppsägningar eller annat, slutar ju i kompromisser liksom och man blir ofta tvungen att gå med på mycket mer än vad man hade tänkt från början. Maktbalansen är ganska skev liksom, man har inte så mycket att sätta emot ett företag som har bestämt sig för något speciellt inte om företaget går lite knackigt då typ alla åtgärder verkar vara ok om det syftar (eller uppges syfta) till att rädda företaget. Det kan vara väldigt frustrerande och det är därför jag inte är aktiv på den nivån i facket längre.

Permalänk
Inaktiv

Och är du inte med i facket så är det du som blir uppsagd först även om du varit anställd i 30 år eller tom mer, man har inget anställningsskydd alls.

Så att vara med i facket är en bra sak om du inte vill lämna jobbet först av alla om det bli varsel mm.

Samt alla försäkringar/rättshjälp man har via facket och rabatter man får på andra försäkringar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och är du inte med i facket så är det du som blir uppsagd först även om du varit anställd i 30 år eller tom mer, man har inget anställningsskydd alls.

Så att vara med i facket är en bra sak om du inte vill lämna jobbet först av alla om det bli varsel mm.

Det är inte normalt så det fungerar. LAS gäller oavsett om man är med i facket eller inte som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och är du inte med i facket så är det du som blir uppsagd först även om du varit anställd i 30 år eller tom mer, man har inget anställningsskydd alls.

Så att vara med i facket är en bra sak om du inte vill lämna jobbet först av alla om det bli varsel mm.

Samt alla försäkringar/rättshjälp man har via facket och rabatter man får på andra försäkringar mm.

Fast nej så är det inte, du har inte "förtur" att bli kickad bara för att du inte är med i facket,vad är det för skrämselpropaganda?

Ja facket har en del bra försäkringar men vissa fackförbund (tex transport) är så jävla usla och tar ut galna summor i avgifter så det lönar sig ändå inte att vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Fast nej så är det inte, du har inte "förtur" att bli kickad bara för att du inte är med i facket,vad är det för skrämselpropaganda?

Ja facket har en del bra försäkringar men vissa fackförbund (tex transport) är så jävla usla och tar ut galna summor i avgifter så det lönar sig ändå inte att vara med.

Har suttit med i ett flertal förhandlingar på olika företag och ej anslutna har alltid stått högst upp på vår lista.
De har alltid fått lämna först. Det har varit ett krav för att överhuvudtaget förhandla om avtalsturlista.
Allt annat vore ett svek mot medlemmarna.

Permalänk
Medlem

Jag har bara dåliga erfarenheter av facket. Har varit med och gått ur två gånger. Båda gångerna för att dom visar att dom inte bryr sig om nått annat från sina medlemmar än att de betalar sin medlemsavgift.
Vill man sen ha nått för pengarna man betalat in plikttroget under många år för att man fått höra att "det är så bra med facket och dom hjälper dig om du får problem med arbetsgivaren" så kan man glömma det. Man blir ignorerad. Enda gången jag känt mig kränkt är efter att ha pratat med facket när jag ville ha deras hjälp.

Jag ångrar att jag varit med i facket och dessutom två gånger. Hur korkad får man bli? Men jag har lärt mig av misstagen och kommer aldrig aldrig gå med i ett fackförbund igen.

Jag har även flera kollegor som bara har dåliga erfarenheter av facket och ingen av dessa är med i nått fackförbund längre. Jag har banne mig aldrig hört någon säga något positivt om facket.

Visst gjorde fackförbunden nytta under industrialiseringen och framåt mot 80-talet, men nu för tiden har dom spelat ut sin rätt.

Detsamma med a-kasa. Har varit med där med men aldrig fått ersättning. Man betalar till dom i nästan 12 års tid men sen när man behöver dom så är det bara nej. Man överklagar såklart, men får nej igen. Gör en till överklagan och får nedslag. Man gör lite research på nätet och inser att man inte är ensam, det är ingen rättighet att få a-kassa bara för att man betalar till dom och uppfyller kraven för att få ersättning.

Alla har vi våra erfarenheter och synpunkter av både a-kassa och fackförbund. Jag kommer aldrig mer på med i något av dom utefter hur jag blivit behandlad och mina erfarenheter.

Ha det i åtanke.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har suttit med i ett flertal förhandlingar på olika företag och ej anslutna har alltid stått högst upp på vår lista.
De har alltid fått lämna först. Det har varit ett krav för att överhuvudtaget förhandla om avtalsturlista.
Allt annat vore ett svek mot medlemmarna.

Konstig, har varit med om nerdragningar och där har LAS följts och det har inte varit fokus på icke medlemmar. Har även en god vän som är fackligt engagerad inom industri och där är det samma sak.

Och med tanke på att företag ändå får frångå turordningslistan och handplocka pga kompetens så borde företaget kunna välja ut icke fackliga att stanna ändå.

I mitt tycke är facket förlegat och borde göras om från grunden för det är bara en samling makthungriga ryggdunkare som sitter i arbetsgivarens knä och skor sig på medlemmarna.
Dom lever endast på gamla meriter, sätter sig på tvären för småskit men ger sig i stora frågor (förmodligen pga mutor och korruption).
Jag och några kolleger fick se det med egna ögon för 15 år sedan. Transports representant och våran arbetsgivar var kompisar på fritiden så pengar vi skulle ha pga felaktiga helgersättningar sköts upp i över ett år ("olyckligt borttappade" dokument). Vi tröttnade alla och bytte jobb.
Facket? Lägg ner skiten och gör om från grunden.

Permalänk
Medlem

Företaget har rätt att undanta 2st anställda av särskilt betydelse.
Detta gäller enbart om företaget har högst 10 anställda.

Begär inte företaget förhandlingar om avtalsturlista är det turordning enligt LAS som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har suttit med i ett flertal förhandlingar på olika företag och ej anslutna har alltid stått högst upp på vår lista.
De har alltid fått lämna först. Det har varit ett krav för att överhuvudtaget förhandla om avtalsturlista.
Allt annat vore ett svek mot medlemmarna.

Jag antar att du jobbar på företag där alla har ungefär samma kvalifikationer?

I de tillfällen som jag har varit med i förhandlingar i samband med neddragningar (både som facklig representant och som företrädare för arbetsgivaren) har det varit viktigt att företaget efter neddragningen har rätt kompetens.