Min dator kraschade och nu får jag inte igång den.

Permalänk
Medlem

Min dator kraschade och nu får jag inte igång den.

Hej, igår kväll stötte jag på lite problem med datorn. Jag satt och spelade med en polare då datorn plötsligt frös helt och hållet, spelet frös, discord frös (allt stod stilla) Jag försökte vänta ut det och se om den hämtade sig men det gjorde den inte. Så jag fick helt enkelt stänga av den (vet inte hur relevant det är men startknappen på datorn vägrade att stänga av den så jag blev tvungen att dra strömkabeln).När jag sedan försökte att sätta igång den så lyser moderkortet upp och fläckarna drar igång i 1 sekund och stängs sedan av och försöker sedan av sig att sättas igång men samma sak inträffa (detta fortsätter tills jag stänger av nätagrigatet) hände dock att datorn startade upp och trodde att det löst sig men när den väl var igång och allt såg ut som vanligt så får jag inte upp något på skärmen som visar att den är vid liv, det verkar inte heller som att någon ström skickas ut tillUSB portarna. När jag då väl stängde av den igen (denna gången på start knappen) så vägrade den starta igen.

Och det är här jag är nu, jag vaknade nu i morse och datorn ”startade” upp igen men inget till skärmar eller USB

Vad tror ni fler kan ligga? Jag har sökt runt en del och det mesta verkar tyda på att nätaggregatet givit upp, men samtidigt då sätts ju moderkort, fläktar, processor i rullning.

Tack på förhand!

Permalänk
Digital fyndjägare

Vad har du för hårdvara i din dator.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Vad har du för hårdvara i din dator.

MSI B360 Gaming Plus, Socket-1151
Intel core i5 8400
Be quiet system power 9 500w
Asus GeForce gtx 1070 8gb dual oc edition
Kingston a400 120gb ssd
Ballistix 16gb ddr4 2666 MHz
Seagate barracuda 1tb
Sen chassi har jag https://www.computersalg.se/i/3274605/cooler-master-masterbox....

Permalänk
Medlem

Har du komponenter att byta med? T.ex koppla in en annan PSU ?
Eller byta moderkort?

Det är väl de 2 jag skulle börja felsöka...

Permalänk

Hej
Kolla stiften i dina USB-portar. Kan vara så att någon av portarna har ett stift som kortsluter och skapar detta problemet. Hade det själv för ett tag sedan och gjorde upptäckten att ett stift i en av USB-portarna hade vikit sig och kortslutit. Böjde tillbaka stiftet (med en penna) och sedan startade allt upp igen.

Kan vara värt att kolla upp.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Har du komponenter att byta med? T.ex koppla in en annan PSU ?
Eller byta moderkort?

Det är väl de 2 jag skulle börja felsöka...

Har nog någon polare jag skulle kunna testa detta med, annars får jag väl helt enkelt köpa nytt och hoppas på det bästa

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swed_Ghost:

Hej
Kolla stiften i dina USB-portar. Kan vara så att någon av portarna har ett stift som kortsluter och skapar detta problemet. Hade det själv för ett tag sedan och gjorde upptäckten att ett stift i en av USB-portarna hade vikit sig och kortslutit. Böjde tillbaka stiftet (med en penna) och sedan startade allt upp igen.

Kan vara värt att kolla upp.

Lycka till.

Tack för tipset ska absolut kolla in det senare!

Permalänk
Medlem

Hej tänkte bara till lägga 2 saker som jag inte har någon aning om det är relevant eller inte till mitt problem men tänkte bara nämna det ändå. När jag kopplade in mitt tangentbord så verkade det som att den fick ström och det lös upp, men det började till och från blinka fram och tillbaka på tangentbordet (likt en våg), något som jag aldrig sätt det göra förut. Men när jag försöker att koppla in mus i samma USB port är det helt dött.

Jag ville även tillägga att jag har två skärmar till min dator och den ena skärmen (den primära) var helt död när datorn var på och fick ingen signal. Men min andra skärm visade upp MSI loggan som den alltid gör när man starta upp dator, men den fastnade bara där och kom inte längre

Som sagt vet jag inte om detta är relevant men la bara till det om det nu är så att detta är ett tecken på vart problemet kan ligga, om inte så tackar jag så mycket för all hjälp och börjar med att felsöka CPU och moderkort

Permalänk
Medlem

@Noah1234: börja med att koppla ur allt ur samtliga usb-portar, din sekundär hårdisk samt din sekundär skärm. Reseta sen cmos genom att ta bort det runda battieriet på moderkortet, sätt sen tillbaka det efter ca en minut. Testa nu att starta, om det funkar kan du sätta tillbaka en usb-asnlutning i taget och för att se om datorn sen hänger sig igen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Får du någon ordning på burken?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur går det? Får du någon ordning på burken?

Är för närvarande inte hemma men tänkte försöka mig på att försöka fixa den så snart som möjligt.

Tack så mycket för tipset, ska se till att testa det. Tänkte dock bara kolla med dig vad som händer efter man resetat cmos (om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad det är) är det så att man förlora någon data eller nerladdningar på sin dator, eller var är det denna återställningen gör?

Permalänk
Medlem

gissar på trasig/glappig kabel någonstans, så nätdelen stänger ner för att skydda sig.

Ta ut alla kablar och stoppa in minimalt med kablar igen för att testa datorn...dvs bara 1 skärm, 1 hårddisk etc etc

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah1234:

Är för närvarande inte hemma men tänkte försöka mig på att försöka fixa den så snart som möjligt.

Tack så mycket för tipset, ska se till att testa det. Tänkte dock bara kolla med dig vad som händer efter man resetat cmos (om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om vad det är) är det så att man förlora någon data eller nerladdningar på sin dator, eller var är det denna återställningen gör?

Att reseta cmos är egentligen bara en återställning av biosinställningar, därav så försvinner till exempel en eventuell överklockning av cpu eller ram-minnen (även xmp), så det behöver man slå på igen om man haft det sen tidigare. Men om du aldrig varit inne i ditt bios och pillat tidigare kommer du inte märka någon skillnad. Kan dock rekommendera att aktivera XMP för att få dina ram-minnen att gå i den hastighet som minnena är tänka för eftersom moderkortet annars vanligtvis kör dom i en lägre hastighet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att ta ut grafikkortet helt och koppla skärmen till hdmi på moderkortet.
Om det inte hjälper ta ut RAM-minnet och testa med bara en i taget.

Nästa steg blir att testa med annan nätagg.

CMOS reset på ditt moderkort:

Optimala RAM plats på ditt moderkort. (om allting fungerar)

Visa signatur

😑