Permalänk
Skrivet av Gorian:

@SupakmeGusta: Får man fråga, varför S5 istället för S6?

Enligt de flesta recensioner, omdömen och butikspersonal jag läst/pratat med så verkar alla vara överens om att S5 max är bättre än S6 och S6 pure. De kostar för tillfället alla lika mycket. Sen ska S6 max vara snäppet bättre.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Enligt de flesta recensioner, omdömen och butikspersonal jag läst/pratat med så verkar alla vara överens om att S5 max är bättre än S6 och S6 pure. De kostar för tillfället alla lika mycket. Sen ska S6 max vara snäppet bättre.

Vad jag förstått är S5 långsammare (sämre CPU) och stödjer inte kartor för flera våningar. Enligt tester ska S6 ha bättre batteritid och städa ca 20% snabbare än S5 då den med sin starkare CPU är smartare att optimera vägar.

Så om man har planer på att flytta till större (2+ våningar) inom några år så kan det vara värt att köpa S6 i och med de har i princp samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Det var konstigt, i instruktionsboken står det tvättbart hepa filter.
Dom säljer det som https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/dammsugare-rengoring/...

Klass: E11, det ska vara Hepa filter i Roborock sen iallafall S4

Edit, från S5 var det nog 🙂

Jo, jag hade fel för mig där. Men konstigt att det inte lägger ut vilken klassning det är av HEPA filter tydligt. Det har ju stor skillnad på HEPA filter och HEPA filter. Min gamla irobot 875 har ju HEPA 13. Men kanske gör att sugförmågan försämras om man har ett för finmaskigt nät? Så gör man en liten dammsugare så är det lättare att konstruera en med sämre HEPA-klassificering, gissningsvis? Filtren som reservdelar bli dyrare för konsumenten i ett senare skede med högre HEPA klass med. Men jag skulle vilja ha minst HEPA 14 på min dammsugare.

HEPA klasserna i sin helhet:

HEPA 14: max 5 partiklar per liter luft.
HEPA 13: max 50 partiklar per liter luft.
EPA 12: max 500 partiklar per liter luft.
EPA 11: max 5 000 partiklar per liter luft.
EPA 10: max 15 000 partiklar per liter luft.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Jo, jag hade fel för mig där. Men konstigt att det inte lägger ut vilken klassning det är av HEPA filter tydligt. Det har ju stor skillnad på HEPA filter och HEPA filter. Min gamla irobot 875 har ju HEPA 13. Men kanske gör att sugförmågan försämras om man har ett för finmaskigt nät? Så gör man en liten dammsugare så är det lättare att konstruera en med sämre HEPA-klassificering, gissningsvis? Filtren som reservdelar bli dyrare för konsumenten i ett senare skede med högre HEPA klass med. Men jag skulle vilja ha minst HEPA 14 på min dammsugare.

HEPA klasserna i sin helhet:

HEPA 14: max 5 partiklar per liter luft.
HEPA 13: max 50 partiklar per liter luft.
EPA 12: max 500 partiklar per liter luft.
EPA 11: max 5 000 partiklar per liter luft.
EPA 10: max 15 000 partiklar per liter luft.

Inte alltid bättre med högre klasser, lite kul läsning: https://smartairfilters.com/en/blog/weaker-filter-stronger-pu...

Ju bättre filter, desto sämre blir sugförmågan med.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Är det nån som har några erfarenheter av Electrolux i9 serie eller vad den kallas?
Hört att dom tydligen tagit ett rejält kliv uppåt totalt sett än för några år sen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Inte alltid bättre med högre klasser, lite kul läsning: https://smartairfilters.com/en/blog/weaker-filter-stronger-pu...

Ju bättre filter, desto sämre blir sugförmågan med.

Jo, högre klassning är bättre, det är det ingen tvekan om. Problemet är att där är för liten "motor" till filtret. Därav min teori gällande robotdammsugare som ofta är rätt små. Skulle de ha en tillräcklig sugförmåga för att driva ett H14 filter så hade den antagligen behövt vara mycket större/dyrare komponenter.

Skulle du i hans test byta in sin lilla fis sug som han har och tagit in, säg för att överdriva, en stor flygplansmotor så hade resultatet varit helt annorlunda. Kontentan är att nog ingen tillverkare kan tillverka något i storlek med en robotdammsugare med tillräckligt bra sugförmåga för att ha ett H14 filter. Det är min inte allt för gissande teori.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gorian:

@SupakmeGusta: Får man fråga, varför S5 istället för S6?

Deras namngivelser är väl inte helt toppen.
S6 är bättre än S5 men S5 Max är nyare och bättre än S6.
S6 Pure och S4 är även de nyare produkter men lägre segment.

Hämtade ut en S5 Max själv igår efter att till slut tagit tag i att göra RMA på min S5 som fick problem med motorn.
Fick pengarna tillbaka och tvekade inte en sekund på att slå till på en S5 Max.

Youtube-kanalen Vacuum Wars testar rätt många olika utan att dra ut på sina videor allt för länge (7:15 i detta fall).
"Roborock S5 Max Review - The 99% Perfect Robot Vacuum"
https://www.youtube.com/watch?v=VSkw5FFur7Y

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Daemon: Tack för klargörandet. YT-kanalen du länkar till har kollats på i stor utsträckning

Visa signatur

---

Permalänk

Fler som bara fick med ett filter till sin S5 max? Tyckte det var lite snålt, när man köper vanliga dammsugare följer det ju alltid med ett par..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SupakmeGusta:

Fler som bara fick med ett filter till sin S5 max? Tyckte det var lite snålt, när man köper vanliga dammsugare följer det ju alltid med ett par..

Har inte kollat men de är väl tvättbara?

Edit: Hittade lite kort på pocket-lint.com

Citat:

[..]even a washable filter to keep maintenance costs down. Sadly, Roborock has chosen not to include spare filters with this bot as they have with previous cleaners, but it's not the end of the world as you can easily clean them.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Har inte kollat men de är väl tvättbara?

Edit: Hittade lite kort på pocket-lint.com

Läste någonstans att de rek byte av filter varje 180:e cykel, alltså ungefär varje halvår. Sen räknar jag även med att man får byta den lilla snurran och moppduken. Så det blir en del pengar att hålla den gående..

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Var 150:e timma så ska man byta ut filtret står det, 300 timmar på borsten och 200 timmar på sidoborsten.
Har exakt hur länge allting har gått i appen på min S6 MaxV

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv funderade jag lite på electrolux pure i9.2. Svenskt företag bakom denna vilket på nå sätt känns bättre. Och de har en del intressanta modeller. Men ja, reservdelsfrågan är ett stort frågetecken här.

Sent svar men... Skulle inte vara ett dugg orolig för reservdelar till Electrolux-maskinen. Världens näst största vitvarukoncernen har grym koll på detta med reservdelar. Vanligen hittar du alla delar till produkter som är 10 år gamla. Gäller även dammsugare.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Sent svar

Skrivet av Söderbäck:

Jag är också sugen på en robotdammsugare. Jag har lite svårt för xiaomis grejer däremot. De verkar ha lite brister i säkerheten. Har även läst att flertalet av deras grejer (dammsugare, luftrenare och liknande) fungerat bättre om man i appen säger att man är i kina. Tycker det låter lite skumt alltså. Som att man då enligt kontrakt kan runda regler kring datainsamling när kunden själv kryssat i att det är kina som gäller.
Vad det är för innehåll de kommunicerar ut är väl ganska oklart alltså.
Här är nå generellt test också:
https://www.av-test.org/en/news/robot-vacuums-undergo-a-secur...

Menj a, xiaomi är samtidigt störst i Sverige verkar det som. För att de är bra då antagligen. Och då kommer det också gå att få tag i reservdelar. Och bättre tillgång till community om något strular.

Själv funderade jag lite på electrolux pure i9.2. Svenskt företag bakom denna vilket på nå sätt känns bättre. Och de har en del intressanta modeller. Men ja, reservdelsfrågan är ett stort frågetecken här.

Tja!
Undrar lite, köpte du nån i9? Är nämligen lite inne på en själv eventuellt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Inte alltid bättre med högre klasser, lite kul läsning: https://smartairfilters.com/en/blog/weaker-filter-stronger-pu...

Ju bättre filter, desto sämre blir sugförmågan med.

Men ju sämre filter, ju mer blir apparaten en dammförflyttare än att ta bort det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men ju sämre filter, ju mer blir apparaten en dammförflyttare än att ta bort det..

Absolut, det har jag aldrig sagt.(dammförlyttare var kanske lite överdrivet 🙂 )
Men Hepa 11 klarar att ta bort 95% av alla partiklar, och suger den in luften igen, så klarar sig bara 5% av dom resterande partiklarna att tränga sig ur.
Jag ville bara påpeka att ju bättre filter, desto mindere suger den, så jag vet inte om jag skulle byta till tex ett hepa 13 filter om det kom till min dammsugare.

Jag märker att på min electrolux att det är sämre sugförmåga med allergipåsarna än just standardpåsarna, eftersom dom släpper inte igenom alls lika mycket partiklar.
Der är både för och nackdelar 🙂👍🏼

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Ska ställa in min S5 max för att få tillgång till appen. Hur har ni gjort med säkerhet när det kommer till wifi? Har ni skapat gästkonto? Är det till någon nytta?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Sent svar men... Skulle inte vara ett dugg orolig för reservdelar till Electrolux-maskinen. Världens näst största vitvarukoncernen har grym koll på detta med reservdelar. Vanligen hittar du alla delar till produkter som är 10 år gamla. Gäller även dammsugare.

Håller med här. När det gäller reservdelar så är det nog bland de tryggaste märkena du skaffa om du tänker på det. Hade en spis som var dryga 20 år i mitt gamla hus. Inga problem att få fram reservdelar till den. Hade en diskmaskin som var 10+ år av Electrolux med och inte heller där några problem.

De har en egen shop där du kan söka efter delar med. Har för mig det kom upp sprängskisser över maskinen där du kunde söka. Skulle bli förvånad om de inte garanterade reservdelar 10år efter modellen slutade tillverkas. Är det något som sålt mycket av så brukar reservdelar också vara en guldgruva för dem som gjort delarna. Ofta lägger du inte ut reservdelar på en ny leverantör. Så för den som gjort en viss artikel är det en stabil inkomst. Därav ofta reservdelar kan bli väldigt dyra. Man kanske ska ta upp och rigga något i en maskin för att köra en väldigt liten batch. Blir då stora kostnader per detalj.

Tror de är bättre än Xiaomi där....

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

Har ni gett internetåtkomst till era roborocks?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Har ni gett internetåtkomst till era roborocks?

Jajjamen, förutom 22:00-07:00

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

@jonthan: varför inte under just de timmarna?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@jonthan: varför inte under just de timmarna?

Därför då ska aldrig dammsugaren gå, och då ställde jag in att den inte kunde nå ut på nätet när jag inte behövde den 🙂
Inget annat

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Någon som testat reservdelar till roborock från wish? Håller dom samma kvalitet som original? Ser likadana ut på bild men vet hur det brukar vara från wish

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Därför då ska aldrig dammsugaren gå, och då ställde jag in att den inte kunde nå ut på nätet när jag inte behövde den 🙂
Inget annat

Ah, jag förstår. Vad behöver den egentligen internetuppkoppling till? Är det för att man ska kunna styra den från appen? Eller vilken funktionalitet tappar man om man låser den ute från internet?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ah, jag förstår. Vad behöver den egentligen internetuppkoppling till? Är det för att man ska kunna styra den från appen? Eller vilken funktionalitet tappar man om man låser den ute från internet?

Den behöver internet så Kinas regering kan samla så mycket data de kan på användaren.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Jag tänkte vad man tappade bortsett från att underlätta för Kinesiska staten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ah, jag förstår. Vad behöver den egentligen internetuppkoppling till? Är det för att man ska kunna styra den från appen? Eller vilken funktionalitet tappar man om man låser den ute från internet?

Att man ska kunna styra den från appen, uppdatera den och lite sådana saker 🙂

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Slog också till på en S5 max i går. Bor i en 4a med barn och hund och verkar funka toppen.
Bonus var att "hota" ungen med att plocka upp alla små leksaker efter sig, annars kommer roboten och äter upp dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Att man ska kunna styra den från appen, uppdatera den och lite sådana saker 🙂

Krävs internetåtkomst för att styra den via appen? Räcker det inte med en nätverksuppkoppling?
Går själv i tankarna om att införskaffa en Roborock men om den kräver internetåtkomst får jag omvärdera vad jag ska köpa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ohjay:

Krävs internetåtkomst för att styra den via appen? Räcker det inte med en nätverksuppkoppling?
Går själv i tankarna om att införskaffa en Roborock men om den kräver internetåtkomst får jag omvärdera vad jag ska köpa.

Jag testade precis. Det krävs internetåtkomst.

Visa signatur

240p är livet