Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

Oj, trodde det var obligatoriskt att man fick välja när och hur man vill ha det levererat i appen. Sedan att det är långa fönster kan ju såklart också ställa till det, men kvällsleverans brukar de ha någon dag i veckan

Enda gången jag kan välja i appen är med tillägget "Flexchange", som kostar extra. Annars blir det vad man valt vid beställningen.

Tyvärr väldigt otydligt hos de flesta vid beställning, mer eller mindre ett lotteri om man får flexchange eller inte. Även hos samma firma kan det bli flexchange (med app-valet då) ena gången och fast hos ombud nästa gång (ex tyska Zooplus).

För mig med lantbrevbäring innebär flexchange en dags extra leveranstid eftersom posten inte orkar skicka ut valet förrän efter bilen kört ut för dagen, trots att det mig veterligt inte finns någon anledning då paketet kommer med samma bil. Utan flexchange slänger de över paketet direkt till bilen och jag får det samma dag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enda gången jag kan välja i appen är med tillägget "Flexchange", som kostar extra. Annars blir det vad man valt vid beställningen.

Tyvärr väldigt otydligt hos de flesta vid beställning, mer eller mindre ett lotteri om man får flexchange eller inte. Även hos samma firma kan det bli flexchange (med app-valet då) ena gången och fast hos ombud nästa gång (ex tyska Zooplus).

För mig med lantbrevbäring innebär flexchange en dags extra leveranstid eftersom posten inte orkar skicka ut valet förrän efter bilen kört ut för dagen, trots att det mig veterligt inte finns någon anledning då paketet kommer med samma bil. Utan flexchange slänger de över paketet direkt till bilen och jag får det samma dag.

ok, det visste jag inte. Det låter väldigt bakåtsträvande att ha det som tillval när det gynnar båda parter, bortsett från att det då tar en dag extra.

Har inte haft något paket med hemleverans på någon månad och det jag fick hade funktionen aktiv. När jag såg det i appen var jag imponerad, funktionen var så 2020. Posten skulle slippa köra hem när man inte är hemma, passade det inte med hemleverans kunde man ta utlämningsställe och deras kundtjänst slipper hålla på med bokningar. Samt att man kan skriva under på att paketet kan lämnas på verandan utan underskrift. Man vill kanske inte att de lämnar ett paket från Inet på trappan men en säck kattsand är ok så länge vädret inte är för dåligt.

Men som du säger verkade det lätt bli en dag extra. De hann inte leverera på den turen jag valt, vilket också gjorde att det blev ytterligare en dag. I mitt fall var det också paket från Tyskland "DHL standard"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

Är ju tekniskt sett olagligt att köra på trottoar, gångvägar et. c. för oss tidningsbud. Att postnord har dispens på det då de kör statens post är ju en annan sak....

Mig veteligen har inte PostNord någon dispens för detta heller. Sen att det fungerar annorlunda i verkligheten mot vad lagen säger är självfallet. Förstå om alla lådor skulle stå i vägen..?¨

EDIT: https://www.smp.se/vaxjo/klagomal-missbrukar-dispens-att-kora...
De får köra med elfordon (verkar det som) men ej med bil/lastbil.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Holland, Polen, Tyskland och Tjekien har funkar bra nu i några månader, men nu ska jag ha en 8tums skärm som skickas fån Hong <kong, nån som fått sina Kina paket de senaste månaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Holland, Polen, Tyskland och Tjekien har funkar bra nu i några månader, men nu ska jag ha en 8tums skärm som skickas fån Hong <kong, nån som fått sina Kina paket de senaste månaderna?

Mina damp ner i postlådan i veckan. Hade ingen aning om vad det var men insåg att det var något jag beställde i slutet av Januari och redan fått tillbaka pengarna ifrån.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså varför fungerar Postnord så olika ta till exempel tjänsten early bird där klarar brevbäraren av att lämna ett paket utanför dörren, men vanliga brevbäraren måste åka till mitt utlämningsställe när ett paket inte går ner i lådan.

Varför kan inte brevbäraren som kommer på dagen lämna paketet utanför?

Earlybird är privat och har avtal med företagen om att få lämna vid låda/dörr. Paketen ska ha lågt värde, under 500kr sist jag kolla och ska helst gå ner i lådan.
Har ingenting med PostNord alls att göra. Så gillar du tjänsten är det bara fortsätta använda den och rekommendera till andra

Skrivet av Joakim Ågren:

earlybird är inte en brevbärartjänst utan en tjänst som drivs av MTD dvs Morgon Tidnings Distribution det är tidningsbudet som då kommer och lämnar i brevlådan tillsammans med morgontidningen (om man prenumererar på en sådan). Vad gäller Postnord så har de av kostnadsskäl och arbetsmiljöskäl valt att försöka minska på trappspringandet samt nu på sistone så vill de inte ens att deras chaufförer ska behöva backa med bilen (vilket är vad som hände i mitt radhus-område) Så numera kommer posten i en brevlåda över 300 Meter bort, riktigt bra service numera! Tydligen är det inte ett arbetsmiljöproblem för tidningsbud att köra upp vid brevlådorna vid tomtgräns...

Vi som delar tidningen försöker också dra ner på trapporna, det är liksom inte kul när 30 åringar behöver nytt jobb för att deras knän är helt slut.

Klart det inte är ett problem att köra in, så länge lådorna är i rätt höjd och står bra till. Tyvärr är det ofta ren katastrof kring radhus. Och på vintern kan det vara så att man inte tar sig in alls, vilket leder till att kliva ur bilen, vilket leder till arbetsskador och ökade kostnader.

Kan dock säga att det här med att backa med en bil inte är så självklart som många tror. Vet bud med 40 år i yrket som inte backar med bilen. Många nya som kommer in har typ aldrig backat privat och vågar då inte backa om det är saker inom 2m på någon sida av bilen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Holland, Polen, Tyskland och Tjekien har funkar bra nu i några månader, men nu ska jag ha en 8tums skärm som skickas fån Hong <kong, nån som fått sina Kina paket de senaste månaderna?

Jag har ett paket som ska komma från Kina. Enligt Posten Kina så har det paketet kommit till Sverige 26 maj, men enligt PostNord har paketet inte kommit fram än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Med postnord så vet man iaf att det alltid kommer till rätt utlämningsställe (finns bara 1 i stan) och inte som med DHL som har 4?! i denna stan och alltid kommer det till fel ställe, väljer alltid den som är närmast och det står den fint på paketen, men alltid så landar det hos stället längst bort.
Lagom störande.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

@BergEr Borde va perfekt för till exempel apoteket att kunna erbjuda Earlybird.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Earlybird är privat och har avtal med företagen om att få lämna vid låda/dörr. Paketen ska ha lågt värde, under 500kr sist jag kolla och ska helst gå ner i lådan.
Har ingenting med PostNord alls att göra. Så gillar du tjänsten är det bara fortsätta använda den och rekommendera till andra

Vi som delar tidningen försöker också dra ner på trapporna, det är liksom inte kul när 30 åringar behöver nytt jobb för att deras knän är helt slut.

Klart det inte är ett problem att köra in, så länge lådorna är i rätt höjd och står bra till. Tyvärr är det ofta ren katastrof kring radhus. Och på vintern kan det vara så att man inte tar sig in alls, vilket leder till att kliva ur bilen, vilket leder till arbetsskador och ökade kostnader.

Kan dock säga att det här med att backa med en bil inte är så självklart som många tror. Vet bud med 40 år i yrket som inte backar med bilen. Många nya som kommer in har typ aldrig backat privat och vågar då inte backa om det är saker inom 2m på någon sida av bilen.

Nog tycker jag man ska kunna backa om man har körkort! Här i föreningen verkar alla lådor vara åtkomliga även på vintern, men kan naturligtvis se annorlunda ut på andra ställen. Vad gäller trappspring så är det nog inget att göra ett helt yrkesliv utan kanske passar bäst för studenter och unga som jobbar högst några år och ser det som extra inkomst. De som jobbar längre kanske kan ta andra distrikt och hus där man inte springer i trappor. Men just tidningsbud har ofta inget val dock tyvärr!

Skrivet av crew seven:

@BergEr Borde va perfekt för till exempel apoteket att kunna erbjuda Earlybird.

Konkurrenten apotea har både Early Bird samt Premo som fraktalternativ för mindre försändelser och dessa är tidningsbudstjänster båda två. En av huvudanledningarna till att jag handlar hos apotea istället för apoteket, de brukar dessutom ha några kronor lägre priser på saker.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jag har ett paket som ska komma från Kina. Enligt Posten Kina så har det paketet kommit till Sverige 26 maj, men enligt PostNord har paketet inte kommit fram än.

Hmm, verkar inte funka riktigt än då, synd. Har själv ett från Februari som aldrig dök upp, skickades som brev, småskit för en tia bara för att testa att se hur spårningen funkade, men den försvann direkt paket anlände till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hmm, verkar inte funka riktigt än då, synd. Har själv ett från Februari som aldrig dök upp, skickades som brev, småskit för en tia bara för att testa att se hur spårningen funkade, men den försvann direkt paket anlände till Sverige

Ja, jag har också ett paket/brev med ett skal som jag köpte i mars, som fortfarande inte kommit. En sak som skickades i slutet av februari/början på mars dök upp i slutet av maj.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad gäller trappspring så är det nog inget att göra ett helt yrkesliv utan kanske passar bäst för studenter och unga som jobbar högst några år och ser det som extra inkomst. De som jobbar längre kanske kan ta andra distrikt och hus där man inte springer i trappor. Men just tidningsbud har ofta inget val dock tyvärr!

Ser nog annorlunda ut på andra orter men här är jobbet som tidningsbud en heltidstjänst på många rutter. På vintern jobbar jag ofta 50h+ i veckan. Och nu på sommaren är det 35-40h per vecka för mig. Vi har inga som har jobbet som extrajobb, alla har det som sitt enda jobb.

Visst det är inte bästa karriären, men det är gott om folk som haft jobbet i 10, 20, 30 även upp över 40år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

PostNord kan verkligen avgå! Beställning från @Webhallen där jag specifikt valde ett utlämningsställe som passade mig bäst sett till närhet.

Hur det gick? PostNord skickar till ett helt annat utlämningsställe som ligger way-off och flera kilometer från önskat valt ställe. 🤡

Permalänk
Medlem

Väntar på ett paket med hemkörning. Fick ett sms förra veckan med en länk där jag kunde gå in och boka en tid för utkörning. Smutt och jättebra service... bortsett från att de aldrig dök upp...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut för detta?

Har en beställning från Webhallen på väg som skickats med "PostNord Varubrev 1:a-klass". Fick en notis i mobilen där spårningen lyder: "Försändelsen har levererats till mottagarens postlåda". I postlådan låg dock bara ett reklamblad och en Biltemakatalog. Testade att ringa PostNord supporten men hade 107 före mig i kön... Någon som råkat ut för detta tidigare? Paketet ska enkelt få plats i brevlådan. Kan det egentligen ligga hos ombudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Har en beställning från Webhallen på väg som skickats med "PostNord Varubrev 1:a-klass". Fick en notis i mobilen där spårningen lyder: "Försändelsen har levererats till mottagarens postlåda". I postlådan låg dock bara ett reklamblad och en Biltemakatalog. Testade att ringa PostNord supporten men hade 107 före mig i kön... Någon som råkat ut för detta tidigare? Paketet ska enkelt få plats i brevlådan. Kan det egentligen ligga hos ombudet?

Kanske! Testa att mata in försändelsenumret / Kolli ID i deras app eller på hemsidan och kolla om den säger något. Kan ta någon dag innan den uppdateras etc så värt att hålla ett litet extra öga på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kanske! Testa att mata in försändelsenumret / Kolli ID i deras app eller på hemsidan och kolla om den säger något. Kan ta någon dag innan den uppdateras etc så värt att hålla ett litet extra öga på!

Tack för svaret. Paketet dök upp nu flera timmar efter att det "levererats" till lådan. Förmodligen blev något fel med rapporteringen till systemet. Hade egentligen inte ens tänkt på det om det inte vore för att appen gav notis om leverans till att börja med.

Edit: Tydligen så hade paketet levererats till grannen som lämnade det i min brevlåda

Permalänk
Medlem

Ett är ju säkert, hos Postnord vet den ena handen inte vad den andra gör... Fick ett sms från dem kl 13:33 idag: "En sändning från Företag X är på väg till dig. Du får den utkörd före arbetsdagens slut. Mvh Postnord."

Samtidigt i appen:

Dold text

De borde veta att vi har lantbrevbärare och det borde inte gå ut ett sms om leverans samma dag minuterna efter att de bestämt sig för att dumpa paketet på lantbrevbäraren för leverans nästa vardag...

Vanligen funkar dock Postnord. Annat är det med de få (som tur är) paket jag får med Bring. De lyckas felsortera det mesta som jag ska ha, senast ett paket som hamnade i Östhammar (dryg timma utanför Uppsala, dit paketet skulle). Ringde ombudet som såg till att det skulle plockas med av Bring. Det paketet fick åka från Östhammar till Uppsala vidare till deras stora terminal i Jönköping och sedan tillbaka till Uppsala...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av edson:

PostNord kan verkligen avgå! Beställning från @Webhallen där jag specifikt valde ett utlämningsställe som passade mig bäst sett till närhet.

Hur det gick? PostNord skickar till ett helt annat utlämningsställe som ligger way-off och flera kilometer från önskat valt ställe. 🤡

Jag har också råkat ut för det. I mitt fall var det något litet och billig jag hade beställt. Jag hörde av mig till Postnord och frågade varför och svaret var att försändelsen skickats som brev och då kan man inte välja utlämningsställe.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Fick brev (snigelpost) häromdagen från postnord med uppmaning att betala tull och moms på ett paket (trodde jag visste vad det var) betalade och kastade lappen, i morse kom ett sms med uppmaning att betala tull och moms (annat försändelsenummer) betalade detta också. Ska bli skoj att se om jag betalat dubbelt för samma eller om det ena är något jag helt glömt att jag köpt kollat alla ställen jag brukar ”shoppa” på men ingen förutom ett paket är på g (sms aviseringen ovan) @postnord

Update: Det är två olika leveranser enligt sänd-id, men men man vet ju aldrig med postnord, blev iallafall mer spännande nu när jag inte har en aaaaaning om vad paket två kan vara

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Fick brev (snigelpost) häromdagen från postnord med uppmaning att betala tull och moms på ett paket (trodde jag visste vad det var) betalade och kastade lappen, i morse kom ett sms med uppmaning att betala tull och moms (annat försändelsenummer) betalade detta också. Ska bli skoj att se om jag betalat dubbelt för samma eller om det ena är något jag helt glömt att jag köpt kollat alla ställen jag brukar ”shoppa” på men ingen förutom ett paket är på g (sms aviseringen ovan) @postnord

Vad jag vet, kan du inte betala 2 gånger för samma paket, då de går på spårningsnummer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet, kan du inte betala 2 gånger för samma paket, då de går på spårningsnummer

Näe men ibland byter ju Postnord från typ Chinapost till ett eget spårningsnumer, tänkte det kunde vara en sån logistikmiss, editerat mitt första inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Fick brev (snigelpost) häromdagen från postnord med uppmaning att betala tull och moms på ett paket (trodde jag visste vad det var) betalade och kastade lappen, i morse kom ett sms med uppmaning att betala tull och moms (annat försändelsenummer) betalade detta också. Ska bli skoj att se om jag betalat dubbelt för samma eller om det ena är något jag helt glömt att jag köpt kollat alla ställen jag brukar ”shoppa” på men ingen förutom ett paket är på g (sms aviseringen ovan) @postnord

Update: Det är två olika leveranser enligt sänd-id, men men man vet ju aldrig med postnord, blev iallafall mer spännande nu när jag inte har en aaaaaning om vad paket två kan vara

Du är säker på att SMS:t är från Postnord så att det inte är ett bedrägeriförsök eller något sådant?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Du är säker på att SMS:t är från Postnord så att det inte är ett bedrägeriförsök eller något sådant?

Yes, sms aviseringen är till paketet jag väntar och jag betalade tullen genom att själv gå in på portal.postnord.se/whatever och ange kollinummer

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ur dagens DN (håll i er nu):

"Du har beställt ett paket som ska levereras av Postnord. Du stannar hemma för att ta emot paketet. Du får ett meddelande som säger: ”Det gick inte att leverera”. Du blir förbannad. Augustin Erba har tagit reda på varför du inte får ditt paket till dörren. Och han bjuder på ett knep för att gå runt systemet.

En enkel beställning från ett stort kontorsvaruhus ska hem till mig. Jag, som många andra, vill följa FHM:s rekommendationer och inte hänga på offentliga platser i onödan för att hämta ut paket.

Jag kan följa beställningen i Postnords app och det ser lovande ut. Min dagliga promenad – man måste ju röra på sig även om det är corona – får vänta. Jag vill vara hemma när leveransen kommer.

Då ser jag i appen: ”Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas.”

Hur är det möjligt att Postnord inte kan leverera till en lägenhet i centrala Stockholm till ett hus som har portkod?

Jag har sett liknande upplevelser i sociala medier. Jag är inte ensam om att vara hemma och ändå inte få paketet.

Jag kontaktar Emma Riblom på Postnords pressavdelning. Hon svarar med vändande mejl – trots att hon är på semester. ”För det första ska det givetvis inte gå till så.”

Men, som det ska visa sig, är det precis så det ska gå till. För det har nämligen Postnord beslutat.

Jag blir uppringd av Mathias Krümmel, som beskriver sig själv som ”den som ska vända Postnord”. Formellt är han operativ chef för Postnord.

Jag förklarar vad som har hänt och förväntar mig ett svar som kanske ska säga att chaufförerna har ett tajt schema, eller att just den här chauffören har gjort fel.

Alls icke. Men vi börjar med det som Mathias Krümmel kallar för min ”bomkörning”.

– Bomkörning? säger jag häpet eftersom jag inte hört det ordet förut.

Jag tänker att om man har ett namn på det, så lär det inte vara ovanligt. Men det kanske bara jag som inte känner till begreppet.

– Det är intern jargong, säger Mathias Krümmel. Vi kallar det för bomkörning när man inte lyckats leverera ett paket till beställaren.

Det finns tre typiska skäl till att varan inte kommer fram, förklarar han.

Antingen att Postnord har gjort fel eller att personen som ska få leveransen inte är hemma (och inte svarar i telefon) eller att den som jag beställt varan av inte gett Postnord förutsättningar för att kunna leverera.

I just mitt fall handlar det om att de jag har beställt hos inte har begärt att jag ska lämna vare sig portkod eller mobilnummer. Så när chauffören kom till min port hade han inget sätt att lämna över varan, menar Mathias Krümmel.

Men vänta nu, tänker jag. Det här är ju Postnord. De har alla portkoder i hela Sverige. De kan komma in överallt. Varför har de inte använt min portkod?

Förklaringen jag får från Mathias Krümmel är något komplicerad. Håll i dig nu. Postens brevutdelning och postens logistik är olika verksamheter. Den ena – breven – sker på statens uppdrag och det är i den rollen som de får tillgång till alla portkoder och nycklar. Den andra – paketen – är en konkurrensutsatt verksamhet.

Om Postnord skulle utnyttja sina portkoder för paketleverans så skulle det vara orättvist mot konkurrenterna.

Men varför delar de inte med sig av portkoderna till de andra? undrar jag.

Kan det vara så att Postnord inte vill bli av med sin största konkurrensfördel? Att de hellre ger dålig service än ger konkurrenterna hjälp på traven?

Han säger att det inte är så, det är bara att det skulle bli en sådan administrativ mardröm. Alla fastighetsägare måste i så fall ge Postnord tillstånd att använda koder och portnycklar till annat än post, och sedan också godkänna att Postnord lämnar ifrån sig uppgifterna till konkurrenterna. Den vägen tänker Postnord inte gå.

De vill däremot bli bättre på att säga åt leverantörer att de måste begära portkod och telefonnummer. Det ska de genast göra med den som jag har beställt av, säger Mathias Krümmel.

Sammanfattningsvis är det alltså inte på grund av lata chaufförer eller omöjliga scheman för dem som jag (och kanske du) inte fick paketet. Det är resultatet av ett medvetet beslut från Postnord. Och sen får vi höra att vi inte gick att nå.

– Vi kan bli tydligare i våra felkoder, säger Mathias. Där har vi en hemläxa att göra: Av vilken anledning har vi inte kunnat leverera paketet.

Så framöver kommer det inte enbart att stå att det inte gick att överlämna paketet, utan det kommer också stå vad som egentligen har hänt. Som till exempel att Postnord inte hade ditt telefonnummer.

Om det kommer göra den paketlösa paketmottagaren nöjdare återstår att se.

Jag bestämmer mig för att pröva en teori: jag köper ännu en pryl på det stora kontorsvaruhuset, och precis som Krümmel har sagt, så ber de mig inte uppge vare sig portkod eller telefonnummer. Nu till experimentet: I adressfältet, efter min adress, så skriver jag PK och därefter min portkod. Det känns förbjudet.

Men värt, för sen plingar det på min dörr och jag får mitt nya paket".

https://www.dn.se/ekonomi/darfor-far-du-inte-ditt-paket-av-po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ur dagens DN (håll i er nu):

"Du har beställt ett paket som ska levereras av Postnord. Du stannar hemma för att ta emot paketet. Du får ett meddelande som säger: ”Det gick inte att leverera”. Du blir förbannad. Augustin Erba har tagit reda på varför du inte får ditt paket till dörren. Och han bjuder på ett knep för att gå runt systemet.

En enkel beställning från ett stort kontorsvaruhus ska hem till mig. Jag, som många andra, vill följa FHM:s rekommendationer och inte hänga på offentliga platser i onödan för att hämta ut paket.

Jag kan följa beställningen i Postnords app och det ser lovande ut. Min dagliga promenad – man måste ju röra på sig även om det är corona – får vänta. Jag vill vara hemma när leveransen kommer.

Då ser jag i appen: ”Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas.”

Hur är det möjligt att Postnord inte kan leverera till en lägenhet i centrala Stockholm till ett hus som har portkod?

Jag har sett liknande upplevelser i sociala medier. Jag är inte ensam om att vara hemma och ändå inte få paketet.

Jag kontaktar Emma Riblom på Postnords pressavdelning. Hon svarar med vändande mejl – trots att hon är på semester. ”För det första ska det givetvis inte gå till så.”

Men, som det ska visa sig, är det precis så det ska gå till. För det har nämligen Postnord beslutat.

Jag blir uppringd av Mathias Krümmel, som beskriver sig själv som ”den som ska vända Postnord”. Formellt är han operativ chef för Postnord.

Jag förklarar vad som har hänt och förväntar mig ett svar som kanske ska säga att chaufförerna har ett tajt schema, eller att just den här chauffören har gjort fel.

Alls icke. Men vi börjar med det som Mathias Krümmel kallar för min ”bomkörning”.

– Bomkörning? säger jag häpet eftersom jag inte hört det ordet förut.

Jag tänker att om man har ett namn på det, så lär det inte vara ovanligt. Men det kanske bara jag som inte känner till begreppet.

– Det är intern jargong, säger Mathias Krümmel. Vi kallar det för bomkörning när man inte lyckats leverera ett paket till beställaren.

Det finns tre typiska skäl till att varan inte kommer fram, förklarar han.

Antingen att Postnord har gjort fel eller att personen som ska få leveransen inte är hemma (och inte svarar i telefon) eller att den som jag beställt varan av inte gett Postnord förutsättningar för att kunna leverera.

I just mitt fall handlar det om att de jag har beställt hos inte har begärt att jag ska lämna vare sig portkod eller mobilnummer. Så när chauffören kom till min port hade han inget sätt att lämna över varan, menar Mathias Krümmel.

Men vänta nu, tänker jag. Det här är ju Postnord. De har alla portkoder i hela Sverige. De kan komma in överallt. Varför har de inte använt min portkod?

Förklaringen jag får från Mathias Krümmel är något komplicerad. Håll i dig nu. Postens brevutdelning och postens logistik är olika verksamheter. Den ena – breven – sker på statens uppdrag och det är i den rollen som de får tillgång till alla portkoder och nycklar. Den andra – paketen – är en konkurrensutsatt verksamhet.

Om Postnord skulle utnyttja sina portkoder för paketleverans så skulle det vara orättvist mot konkurrenterna.

Men varför delar de inte med sig av portkoderna till de andra? undrar jag.

Kan det vara så att Postnord inte vill bli av med sin största konkurrensfördel? Att de hellre ger dålig service än ger konkurrenterna hjälp på traven?

Han säger att det inte är så, det är bara att det skulle bli en sådan administrativ mardröm. Alla fastighetsägare måste i så fall ge Postnord tillstånd att använda koder och portnycklar till annat än post, och sedan också godkänna att Postnord lämnar ifrån sig uppgifterna till konkurrenterna. Den vägen tänker Postnord inte gå.

De vill däremot bli bättre på att säga åt leverantörer att de måste begära portkod och telefonnummer. Det ska de genast göra med den som jag har beställt av, säger Mathias Krümmel.

Sammanfattningsvis är det alltså inte på grund av lata chaufförer eller omöjliga scheman för dem som jag (och kanske du) inte fick paketet. Det är resultatet av ett medvetet beslut från Postnord. Och sen får vi höra att vi inte gick att nå.

– Vi kan bli tydligare i våra felkoder, säger Mathias. Där har vi en hemläxa att göra: Av vilken anledning har vi inte kunnat leverera paketet.

Så framöver kommer det inte enbart att stå att det inte gick att överlämna paketet, utan det kommer också stå vad som egentligen har hänt. Som till exempel att Postnord inte hade ditt telefonnummer.

Om det kommer göra den paketlösa paketmottagaren nöjdare återstår att se.

Jag bestämmer mig för att pröva en teori: jag köper ännu en pryl på det stora kontorsvaruhuset, och precis som Krümmel har sagt, så ber de mig inte uppge vare sig portkod eller telefonnummer. Nu till experimentet: I adressfältet, efter min adress, så skriver jag PK och därefter min portkod. Det känns förbjudet.

Men värt, för sen plingar det på min dörr och jag får mitt nya paket".

https://www.dn.se/ekonomi/darfor-far-du-inte-ditt-paket-av-po...

Intressant läsning. Det skall jag själv testa.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ur dagens DN (håll i er nu):

"Du har beställt ett paket som ska levereras av Postnord. Du stannar hemma för att ta emot paketet. Du får ett meddelande som säger: ”Det gick inte att leverera”. Du blir förbannad. Augustin Erba har tagit reda på varför du inte får ditt paket till dörren. Och han bjuder på ett knep för att gå runt systemet.

En enkel beställning från ett stort kontorsvaruhus ska hem till mig. Jag, som många andra, vill följa FHM:s rekommendationer och inte hänga på offentliga platser i onödan för att hämta ut paket.

Jag kan följa beställningen i Postnords app och det ser lovande ut. Min dagliga promenad – man måste ju röra på sig även om det är corona – får vänta. Jag vill vara hemma när leveransen kommer.

Då ser jag i appen: ”Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas.”

Hur är det möjligt att Postnord inte kan leverera till en lägenhet i centrala Stockholm till ett hus som har portkod?

Jag har sett liknande upplevelser i sociala medier. Jag är inte ensam om att vara hemma och ändå inte få paketet.

Jag kontaktar Emma Riblom på Postnords pressavdelning. Hon svarar med vändande mejl – trots att hon är på semester. ”För det första ska det givetvis inte gå till så.”

Men, som det ska visa sig, är det precis så det ska gå till. För det har nämligen Postnord beslutat.

Jag blir uppringd av Mathias Krümmel, som beskriver sig själv som ”den som ska vända Postnord”. Formellt är han operativ chef för Postnord.

Jag förklarar vad som har hänt och förväntar mig ett svar som kanske ska säga att chaufförerna har ett tajt schema, eller att just den här chauffören har gjort fel.

Alls icke. Men vi börjar med det som Mathias Krümmel kallar för min ”bomkörning”.

– Bomkörning? säger jag häpet eftersom jag inte hört det ordet förut.

Jag tänker att om man har ett namn på det, så lär det inte vara ovanligt. Men det kanske bara jag som inte känner till begreppet.

– Det är intern jargong, säger Mathias Krümmel. Vi kallar det för bomkörning när man inte lyckats leverera ett paket till beställaren.

Det finns tre typiska skäl till att varan inte kommer fram, förklarar han.

Antingen att Postnord har gjort fel eller att personen som ska få leveransen inte är hemma (och inte svarar i telefon) eller att den som jag beställt varan av inte gett Postnord förutsättningar för att kunna leverera.

I just mitt fall handlar det om att de jag har beställt hos inte har begärt att jag ska lämna vare sig portkod eller mobilnummer. Så när chauffören kom till min port hade han inget sätt att lämna över varan, menar Mathias Krümmel.

Men vänta nu, tänker jag. Det här är ju Postnord. De har alla portkoder i hela Sverige. De kan komma in överallt. Varför har de inte använt min portkod?

Förklaringen jag får från Mathias Krümmel är något komplicerad. Håll i dig nu. Postens brevutdelning och postens logistik är olika verksamheter. Den ena – breven – sker på statens uppdrag och det är i den rollen som de får tillgång till alla portkoder och nycklar. Den andra – paketen – är en konkurrensutsatt verksamhet.

Om Postnord skulle utnyttja sina portkoder för paketleverans så skulle det vara orättvist mot konkurrenterna.

Men varför delar de inte med sig av portkoderna till de andra? undrar jag.

Kan det vara så att Postnord inte vill bli av med sin största konkurrensfördel? Att de hellre ger dålig service än ger konkurrenterna hjälp på traven?

Han säger att det inte är så, det är bara att det skulle bli en sådan administrativ mardröm. Alla fastighetsägare måste i så fall ge Postnord tillstånd att använda koder och portnycklar till annat än post, och sedan också godkänna att Postnord lämnar ifrån sig uppgifterna till konkurrenterna. Den vägen tänker Postnord inte gå.

De vill däremot bli bättre på att säga åt leverantörer att de måste begära portkod och telefonnummer. Det ska de genast göra med den som jag har beställt av, säger Mathias Krümmel.

Sammanfattningsvis är det alltså inte på grund av lata chaufförer eller omöjliga scheman för dem som jag (och kanske du) inte fick paketet. Det är resultatet av ett medvetet beslut från Postnord. Och sen får vi höra att vi inte gick att nå.

– Vi kan bli tydligare i våra felkoder, säger Mathias. Där har vi en hemläxa att göra: Av vilken anledning har vi inte kunnat leverera paketet.

Så framöver kommer det inte enbart att stå att det inte gick att överlämna paketet, utan det kommer också stå vad som egentligen har hänt. Som till exempel att Postnord inte hade ditt telefonnummer.

Om det kommer göra den paketlösa paketmottagaren nöjdare återstår att se.

Jag bestämmer mig för att pröva en teori: jag köper ännu en pryl på det stora kontorsvaruhuset, och precis som Krümmel har sagt, så ber de mig inte uppge vare sig portkod eller telefonnummer. Nu till experimentet: I adressfältet, efter min adress, så skriver jag PK och därefter min portkod. Det känns förbjudet.

Men värt, för sen plingar det på min dörr och jag får mitt nya paket".

https://www.dn.se/ekonomi/darfor-far-du-inte-ditt-paket-av-po...

Det här har jag känt till ända sedan Posten Logistik och PostNord Brev sektionerna blev sammanslagna för ett antal år sedan. Det var då några anställda som tyckte det var löjligt att vissa skulle få tillgång till portkoder medan andra inte skulle få det trots samma terminaler och samma system samt att de var kollegor. Om portkod finns tillgänglig beror på vilket inlogg man har i terminalen tydligen. Urlöjligt argument det där med konkurrensfördelen! Tror inte att det ger en konkurrensfördel eftersom det i många fall finns portkod på paketet. De få gånger det inte gör det tror jag inte Postnord skulle kunna dra några växlar på så att de blir mer omtyckta bara pga detta.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ur dagens DN (håll i er nu):

"Du har beställt ett paket som ska levereras av Postnord. Du stannar hemma för att ta emot paketet. Du får ett meddelande som säger: ”Det gick inte att leverera”. Du blir förbannad. Augustin Erba har tagit reda på varför du inte får ditt paket till dörren. Och han bjuder på ett knep för att gå runt systemet.

En enkel beställning från ett stort kontorsvaruhus ska hem till mig. Jag, som många andra, vill följa FHM:s rekommendationer och inte hänga på offentliga platser i onödan för att hämta ut paket.

Jag kan följa beställningen i Postnords app och det ser lovande ut. Min dagliga promenad – man måste ju röra på sig även om det är corona – får vänta. Jag vill vara hemma när leveransen kommer.

Då ser jag i appen: ”Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas.”

Hur är det möjligt att Postnord inte kan leverera till en lägenhet i centrala Stockholm till ett hus som har portkod?

Jag har sett liknande upplevelser i sociala medier. Jag är inte ensam om att vara hemma och ändå inte få paketet.

Jag kontaktar Emma Riblom på Postnords pressavdelning. Hon svarar med vändande mejl – trots att hon är på semester. ”För det första ska det givetvis inte gå till så.”

Men, som det ska visa sig, är det precis så det ska gå till. För det har nämligen Postnord beslutat.

Jag blir uppringd av Mathias Krümmel, som beskriver sig själv som ”den som ska vända Postnord”. Formellt är han operativ chef för Postnord.

Jag förklarar vad som har hänt och förväntar mig ett svar som kanske ska säga att chaufförerna har ett tajt schema, eller att just den här chauffören har gjort fel.

Alls icke. Men vi börjar med det som Mathias Krümmel kallar för min ”bomkörning”.

– Bomkörning? säger jag häpet eftersom jag inte hört det ordet förut.

Jag tänker att om man har ett namn på det, så lär det inte vara ovanligt. Men det kanske bara jag som inte känner till begreppet.

– Det är intern jargong, säger Mathias Krümmel. Vi kallar det för bomkörning när man inte lyckats leverera ett paket till beställaren.

Det finns tre typiska skäl till att varan inte kommer fram, förklarar han.

Antingen att Postnord har gjort fel eller att personen som ska få leveransen inte är hemma (och inte svarar i telefon) eller att den som jag beställt varan av inte gett Postnord förutsättningar för att kunna leverera.

I just mitt fall handlar det om att de jag har beställt hos inte har begärt att jag ska lämna vare sig portkod eller mobilnummer. Så när chauffören kom till min port hade han inget sätt att lämna över varan, menar Mathias Krümmel.

Men vänta nu, tänker jag. Det här är ju Postnord. De har alla portkoder i hela Sverige. De kan komma in överallt. Varför har de inte använt min portkod?

Förklaringen jag får från Mathias Krümmel är något komplicerad. Håll i dig nu. Postens brevutdelning och postens logistik är olika verksamheter. Den ena – breven – sker på statens uppdrag och det är i den rollen som de får tillgång till alla portkoder och nycklar. Den andra – paketen – är en konkurrensutsatt verksamhet.

Om Postnord skulle utnyttja sina portkoder för paketleverans så skulle det vara orättvist mot konkurrenterna.

Men varför delar de inte med sig av portkoderna till de andra? undrar jag.

Kan det vara så att Postnord inte vill bli av med sin största konkurrensfördel? Att de hellre ger dålig service än ger konkurrenterna hjälp på traven?

Han säger att det inte är så, det är bara att det skulle bli en sådan administrativ mardröm. Alla fastighetsägare måste i så fall ge Postnord tillstånd att använda koder och portnycklar till annat än post, och sedan också godkänna att Postnord lämnar ifrån sig uppgifterna till konkurrenterna. Den vägen tänker Postnord inte gå.

De vill däremot bli bättre på att säga åt leverantörer att de måste begära portkod och telefonnummer. Det ska de genast göra med den som jag har beställt av, säger Mathias Krümmel.

Sammanfattningsvis är det alltså inte på grund av lata chaufförer eller omöjliga scheman för dem som jag (och kanske du) inte fick paketet. Det är resultatet av ett medvetet beslut från Postnord. Och sen får vi höra att vi inte gick att nå.

– Vi kan bli tydligare i våra felkoder, säger Mathias. Där har vi en hemläxa att göra: Av vilken anledning har vi inte kunnat leverera paketet.

Så framöver kommer det inte enbart att stå att det inte gick att överlämna paketet, utan det kommer också stå vad som egentligen har hänt. Som till exempel att Postnord inte hade ditt telefonnummer.

Om det kommer göra den paketlösa paketmottagaren nöjdare återstår att se.

Jag bestämmer mig för att pröva en teori: jag köper ännu en pryl på det stora kontorsvaruhuset, och precis som Krümmel har sagt, så ber de mig inte uppge vare sig portkod eller telefonnummer. Nu till experimentet: I adressfältet, efter min adress, så skriver jag PK och därefter min portkod. Det känns förbjudet.

Men värt, för sen plingar det på min dörr och jag får mitt nya paket".

https://www.dn.se/ekonomi/darfor-far-du-inte-ditt-paket-av-po...

De misslyckas ju även till villor och där har man ju ingen portkod. Men om de behöver skriva en anledning blir det tydligare och alla parter kan jobba på att bättra sig

Permalänk
Medlem

Denna godingen fick jag som svar på varför mitt paket inte levererats. Min senaste händelse var att jag fick en bild på paketet och betalade in momsen för det. Dom har alltså lyckas slarva bort det mellan att dom tog en bild på det och att jag betalade momsen... Det är alltså ett paket från aliexpress.
Helt makalöst dåligt.
Från postnord kundtjänst:
"...
Den senaste skanningen vi har för din försändelse är från den 14/7.
Eftersom att det gått så pass många dagar sedan senaste skanningen så skulle jag rekommendera dig att kontakta avsändaren för en reklamation.
Eftersom försändelsen kommer från utlandet följer vi det internationella postavtalet som kräver att avsändaren reklamerar och inkommer med ersättningsanspråk till den postoperatör de anlitat och som sedan i sin tur kontaktar oss. Eventuell kompensation ges ut till avsändarens postoperatör som ersätter avsändaren och som i sin tur ersätter dig.
..."
Fantastiskt...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.