Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är det du inte förstår?

Vill du ha en försäkring får du som betalar för tjänsten betala för den, när du skickar post som du vill försäkra får du ta rek, värde, mypack eller parcel. Det samma gäller de som skickar dig grejer.

Du kan inte få en försäkring utan att någon betalar för den, för de kan inte ta av pengar de inte har.

snare vad är det du inte förstår? posten har ett jobb som består av att transportera posten från avsändare till mottagare,
att dom inte ska klarar det utan att kräva extra försäkringar eller tilläggstjänster är skrattretande och visar bara på den stora inkompetens som idag råder på postnord. backar vi ett årtionde var detta problem extremt mycket mindre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Här har vi flera som kör brev. Vi har PostNord, Bring/Citymail, Prolog osv. Transportstyrelsen och energibolag samt vissa bankbrev går med Bring/Citymail. Men som jag sa går alltid påminnelsen med PostNord. Varför det är så får man fråga avsändaren på kuvertet.

tja här har vi endast postnord som kommer med posten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

snare vad är det du inte förstår? posten har ett jobb som består av att transportera posten från avsändare till mottagare,
att dom inte ska klarar det utan att kräva extra försäkringar eller tilläggstjänster är skrattretande och visar bara på den stora inkompetens som idag råder på postnord. backar vi ett årtionde var detta problem extremt mycket mindre.

Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är det du inte förstår?

jobbat på posten länge?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jobbat på posten länge?

Aldrig jobbat på någon speditör.

Tål att upprepas, vad är det du inte förstår?

Om det är Postnord eller inte spelar ingen roll i det här scenariot, en speditör är en speditör. Är inte försändelsen försäkrad för hela värdet kan du inte vänta dig full ersättning när något blir fel och beställer du från utlandet kan du aldrig vänta dig att få tillbaka för moms och deklarationsavgift.

Skadade och stulna varor kommer dessutom hända även utanför landet och utanför den svenska speditörens kontroll när du beställer.

Det är säljarna som lurar dig inte Postnord. Ställ krav på säljarna. Argumentationsfel på ett forum löser inget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Aldrig jobbat på någon speditör.

Tål att upprepas, vad är det du inte förstår?

Om det är Postnord eller inte spelar ingen roll i det här scenariot, en speditör är en speditör. Är inte försändelsen försäkrad för hela värdet kan du inte vänta dig full ersättning när något blir fel och beställer du från utlandet kan du aldrig vänta dig att få tillbaka för moms och deklarationsavgift.

Skadade och stulna varor kommer dessutom hända även utanför landet och utanför den svenska speditörens kontroll när du beställer.

Det är säljarna som lurar dig inte Postnord. Ställ krav på säljarna.

visst det blir nog bra
igen, tror det är du som missförstår, ställer du samma krav på alla andra arbetsområden med?
dvs har du ingen försäkring för det så gör det ingen om det blir fel trots att det är deras grundläggande uppgift.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

visst det blir nog bra
igen, tror det är du som missförstår, ställer du samma krav på alla andra arbetsområden med?
dvs har du ingen försäkring för det så gör det ingen om det blir fel trots att det är deras grundläggande uppgift.

Finns massor med andra områden där man behöver försäkringar och behöver betala för tjänstens alla kostnader, så åter igen vad är det du inte förstår? Du kommer bara med irrelevanta avledningar från det som diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns massor med andra områden där man behöver försäkringar och behöver betala för tjänstens alla kostnader, så åter igen vad är det du inte förstår? Du kommer bara med irrelevanta avledningar från det som diskuteras.

tja det enda jag kan konstatera från dig är att vi har olika syn på att se på dom krav man bör kunna ställa på grundläggande saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tja det enda jag kan konstatera från dig är att vi har olika syn på att se på dom krav man bör kunna ställa på grundläggande saker.

Då behöver du ta till personangrepp och andra argumentationsfel?

Postnord har ingen särställning när det gäller leverans av varor och fungerar inte annorlunda än någon annan speditör i eller utanför Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då behöver du ta till personangrepp och andra argumentationsfel?

Va, hur är det ett personangrepp?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Va, hur är det ett personangrepp?

Istället för att möta det som argumenteras slänger du ut saker som att jag skulle jobba på företaget? Ad-hominem är personangrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Istället för att möta det som argumenteras slänger du ut saker som att jag skulle jobba på företaget?

A, ok så det är ett personangrepp att jag förmodar att du jobbar på postnord.
tja då har vi nog hittat ytligare ett område vi ser olika på saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

A, ok så det är ett personangrepp att jag förmodar att du jobbar på postnord.
tja då har vi nog hittat ytligare ett område vi ser olika på saker.

Ja det är det, det är inget som har med vad som argumenteras att göra – särskilt när inget företags sida tas – och kan du inte hålla dig till grundläggande regler kring hur en diskussion förs blir det ju ingen diskussion av saken

Du kan inte förvänta dig att någon annan på sin egen bekostnad ska stå för felen dina utländska säljare gör. Varken Postnord eller annan speditör. Du kan önska det hur mycket du vill, men vill du ha försäkrade leveranser får du betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja det är det, det är inget som har med vad som argumenteras att göra – särskilt när inget företags sida tas – och kan du inte hålla dig till grundläggande regler kring hur en diskussion förs blir det ju ingen diskussion av saken

Du kan inte förvänta dig att någon annan på sin egen bekostnad ska stå för felen dina utländska säljare gör. Varken Postnord eller annan speditör.

tja då ser vi saker olika

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Petterk: @aragon: Vad sägs om att släppa stridsyxorna?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har heller inte haft mycket problem med PostNord. 1 gång har pappa haft problem, men annars inte.

@PsychedelicZ För övrigt så är det där med 125:- för tulldeklareringen lika mycket som DHL och UPS tar. TNT tar 300 jävla kronor för det, så skulle inte säga nått överpris, även som det kostar mer än vad man vill.

Har haft en period då inte allt fungerade sim det skulle.
Paketavier och påminnelser försvann. Paket med förskottsbetalning hamnade direkt i brevlådan och fick andras post några gånger.
Tror att det berodde på en ny brevbärare men inte säker. Det var bara en period på några månader.

Permalänk
Medlem

hahaha postnord..... väntar på ett paket som skulle kommit förra veckan, kolla i posten appen, "paket är på väg" gör en sökning via sidan jag beställt från, "paketet kunde inte levereras, återsänt till avsändare" ringer posten och frågar vad som händer, "vet inte vad som hänt, du får beställa sakerna en gång till om den inte dyker upp om någon vecka" kul när det är 2månaders ledtid på produkten.

Skickade två lika dana produkter på service förra månaden, för 2 veckor sedan återvände ena paketet med saken reparerad, gjorde en sökning nu efter det andra, det har inte rört sig sedan den 13 augusti från postens central.....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en liten avgift på paketförsändelser för att finansiera en samhällsomfattande posttjänst?

https://www.dn.se/ekonomi/avgifter-pa-paket-kan-finansiera-po...

Permalänk
Skrivet av Aene:

Vad sägs om en liten avgift på paketförsändelser för att finansiera en samhällsomfattande posttjänst?

https://www.dn.se/ekonomi/avgifter-pa-paket-kan-finansiera-po...

Funkar verkligen det? Jag antar att det blir en avgift som tas ut av den som skickar ett paket och att det därmed blir omöjligt att ta ut avgiften om försändelsen kommer från utlandet. Blir inte resultatet istället att svenska nätbutiker konkurreras ut av utländska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Funkar verkligen det? Jag antar att det blir en avgift som tas ut av den som skickar ett paket och att det därmed blir omöjligt att ta ut avgiften om försändelsen kommer från utlandet. Blir inte resultatet istället att svenska nätbutiker konkurreras ut av utländska?

Butiker har avtal och kommer fortsätta ha avtal. Meningen med att vara avtalskund är just att kunna sänka priset. Finns avtalskunder hos Postnord i Asien också som skickar hela vägen med Postnord.

Så nej någon generell höjning är nog svårt att få till.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Butiker har avtal och kommer fortsätta ha avtal.

Men här lät det snarare som ett förslag på någon form av punktskatt som staten sätter. Det borde dock bara drabba svenska butiker, vilket skulle snedvrida konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Men här lät det snarare som ett förslag på någon form av punktskatt som staten sätter. Det borde dock bara drabba svenska butiker, vilket skulle snedvrida konkurrensen.

Fast det funkar ju inte och nej det skulle drabba alla som har avtal med Postnord, även i Tyskland eller Hongkong.

Det funkar ju inte för att de större butikerna skulle kunna förhandla ner sig vilket som.

Men hur ska en skatt finansiera en vinstdrivande halvstatlig verksamhet? Vi får inte ge Postnord statsstöd. Förstår inte artikeln/förslaget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Vad sägs om en liten avgift på paketförsändelser för att finansiera en samhällsomfattande posttjänst?

https://www.dn.se/ekonomi/avgifter-pa-paket-kan-finansiera-po...

Har lite svårt att se vinsten med att staten tar ut en avgift som ska gå till postnord. Enklare om postnord får höja portot motsvarande. Vi missar däremot att facket kan bli mer nöjda om det krävs fler anställda som kan administrera de nya avgifterna.
Om man inför varanan dag utdelning så kan det också räcka ett tag framöver.
Det blir fakturorna som måste börja skickas tidigare när man använder papperspost. Men företagen är så söliga med sånt redan idag så det skulle kunna räcka med veckoutdelning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har lite svårt att se vinsten med att staten tar ut en avgift som ska gå till postnord. Enklare om postnord får höja portot motsvarande. Vi missar däremot att facket kan bli mer nöjda om det krävs fler anställda som kan administrera de nya avgifterna.

Känns lite som att alla ska med.... och betala.

Väntar nu på ett paket som jag hade hoppats ha till imorgon. Beställde två varor i förra veckan som skickades ut som två kolli med två spårningsnummer. Det ena paketet kom till det som brukar vara sista punkten innan mitt utlämningsställe på lördag morgon 01:30 och det andra skannades där 02:30. I måndags kunde jag hämta paketet som kom 02:30, men det andra paketet som skannades en timme innan har det inte hänt något med sedan det skannades på sorteringsterminalen.
Postnord har uppenbarligen skannat det som två kollin och det paket jag hämtat ut innehöll inte båda varorna.

Permalänk

Beställde två tishor från https://skull-cult.com och väntade tålmodigt då det var presenter som beställdes i god tid. Idag två veckor senare kontaktade jag butiken för att fråga varför jag aldrig fick mina varor!! Det visade sig att det var Postnord som hade shabblat och helt missat att skicka ut notis till mig om att paketet gick att hämta ut. I skrivande stund har paketet redan hunnit skickats tillbaka till butiken.. Hur kan Postnord ens missa att skicka notis om att paketet fanns för uthämtning år 2020? Helt obegripligt men inte oväntat..

Permalänk
Medlem

En vanlig felkälla är att postombudet/butiken/kiosken/macken missat att scanna alla inkommande "paket"
Då uppkommer precis de problem som de närmaste inläggen berättar.

Ett tips till @Aene är att när du nu har kolliid på det saknade kollit bege dig till ombudet och uppge de fyra sista siffrorna (innan SE) och be dem leta fram ditt paket som nästan säkert ligger på en hylla.

Detta händer mig flera gånger om året och det är svårt att skylla allt på PostNord/Schenker/DHL när det är deras underleverantörs personal som missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

En vanlig felkälla är att postombudet/butiken/kiosken/macken missat att scanna alla inkommande "paket"
Då uppkommer precis de problem som de närmaste inläggen berättar.

Ett tips till @Aene är att när du nu har kolliid på det saknade kollit bege dig till ombudet och uppge de fyra sista siffrorna (innan SE) och be dem leta fram ditt paket som nästan säkert ligger på en hylla.

Detta händer mig flera gånger om året och det är svårt att skylla allt på PostNord/Schenker/DHL när det är deras underleverantörs personal som missar.

Gjort det redan. De kunde inte hitta det och bad mig kontakt Postnord.

Permalänk
Medlem

Svensk post (Postnord) Är nog det sämsta företaget i postens historik. Jag har bott i Norge och Danmark i många år, och aldrig sett så mycket besvär som med Svensk post.

Första mötet med postnord var då jag bodde i Danmark, jag skulle skicka en mycket dyr och fin radioamatör radio till en Svensk köpare. Han bad mig paketera det rejält då posten inte blir behandlat på samma sätt som i andra länder skrev han, och jag tog det på allvar och paketerade det i dubbla förpackningar, så tät det nu går, med även tyg och tidningar rundt omkring, massor av tejp.

Kom fram till använderen med ett stort hål i fronten, och en rejäl smäll på radions försida. Postnord ville inte täcka detta även om detta var försäkrat.

Så flyttade jag till Sverige, och fick uppleva Svensk post (Postnord) på riktigt. Första gången hade jag beställt ett paket till hemleverans, detta var tillbaka omkring 2011, då blev jag lite förundrat över att hitta en lapp i postlådan som berättade att jag inte var hemma. Jag testade min ringklocka flera gångar, och den fungerade helt fint, så man kan väcka grannen med den - så högljudd är den. Och jag var hemma, hela dagen.

Nästa gång, var det samma sak, fick ny lapp vart det stod jag inte var hemma...

Nu blev jag rejält nyfiken, vad händer här? Så jag satt datorn foran köksfönstret och bevakade hela dagen fönstret då bilen från post nord skulle dyka upp, och där kom den, en stor blå lastbil. Jag såg att budbäraren bara gick ut av bilen, och började skriva en lapp, som han stoppade i lådan, jag löp efter honom, men det var för sent.

Han hade inte engång använd min ringklocka. Nån telefonsamtaler senare fick jag veta att dom har ett rejält tajt schemat och att det är ganska vanligt förekommande att dom sparar lite tid på att bara köra runden och lämna lappor istället.

Ett annat fenomen i Sverige är att det är fruktansvärt dyrt att skicka paketer, kostar inte i närleken hos nån av Sveriges grannar, och jag tyckte även DET var dyrt i Norge/Danmark, men i Sverige är prisen för att skicka ett paket utomlands hemsk dyrt, så man kan inte engång ha ett lite företag här, det ville vore olönsamt att skicka.

Men dom HAR förbättrat sig, dom senaste paketerna jag har fått det senaste året, så har dom gjord det dom ska, ringd på dörren och levererat som dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vilket inte sker i dom flesta fall när man köper från väldigt många sidor, kunden kan inte välja leveranssätt, och där av behöver posten fixa sin helt värdelösa hantering på brev/paket som går till brevlåda. eller du menar att posten inte ska ha något ansvar för att klara av den grundläggande uppgiften att transportera post?

Var handlar du där man inte kan välja leveranssätt?

Skrivet av aragon:

skulle man inför att det tas ett foto på brev/paket när det lämnas skulle väldigt mycket av dessa problem försvinna,

Hur skulle det gå till menar du? Brevbäraren skulle ta en selfie med alla han levererar till? Bära en bodycam? Hur vet du att han inte har en kompis som han säger till som går efter honom och plockar alla försändelser han hänger på dörren och filmar när han gör det?
Hur vet du att det inte är din granne som gör det?

Som sagts, det finns redan rutiner för det där, du fraktar saker på ett sätt där du måste skriva under och/eller legitimerar dig när du hämtar ut det.

Skrivet av Nollan:

Här har vi flera som kör brev. Vi har PostNord, Bring/Citymail, Prolog osv. Transportstyrelsen och energibolag samt vissa bankbrev går med Bring/Citymail. Men som jag sa går alltid påminnelsen med PostNord. Varför det är så får man fråga avsändaren på kuvertet.

Det beror på att det bara är Posten som tar dom försändelserna/breven. Bring (t.ex.) plockar så att säga russinen ur kakan. Skickar du räkningar med Bring så har du specifika volymer du får skicka, och du kommer överens med Bring när dom kan skickas (så att det passar Bring).
Så funkar ju inte påminnelser. Du vet inte hur många det blir, när dom ska skickas osv.

Alltså, PostNord gör mycket fel, men människor har ju ingen aning om vad dom pratar om (no offense till just dig).

Vi får helt enkelt vad vi betalar för. Skulle det funka som ni vill så skulle det kosta 4ggr så mycket att skicka, och då har ni ju alternativ som UPS eller DHL, men det vill ni inte betala för. Och UPS skulle ställas inför exakt samma problem om dom fick samma volymer som PostNord har.

Det börjar redan hända.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JoOngle:

Svensk post (Postnord) Är nog det sämsta företaget i postens historik. Jag har bott i Norge och Danmark i många år, och aldrig sett så mycket besvär som med Svensk post.

Första mötet med postnord var då jag bodde i Danmark, jag skulle skicka en mycket dyr och fin radioamatör radio till en Svensk köpare. Han bad mig paketera det rejält då posten inte blir behandlat på samma sätt som i andra länder skrev han, och jag tog det på allvar och paketerade det i dubbla förpackningar, så tät det nu går, med även tyg och tidningar rundt omkring, massor av tejp.

Kom fram till använderen med ett stort hål i fronten, och en rejäl smäll på radions försida. Postnord ville inte täcka detta även om detta var försäkrat.

Så flyttade jag till Sverige, och fick uppleva Svensk post (Postnord) på riktigt. Första gången hade jag beställt ett paket till hemleverans, detta var tillbaka omkring 2011, då blev jag lite förundrat över att hitta en lapp i postlådan som berättade att jag inte var hemma. Jag testade min ringklocka flera gångar, och den fungerade helt fint, så man kan väcka grannen med den - så högljudd är den. Och jag var hemma, hela dagen.

Nästa gång, var det samma sak, fick ny lapp vart det stod jag inte var hemma...

Nu blev jag rejält nyfiken, vad händer här? Så jag satt datorn foran köksfönstret och bevakade hela dagen fönstret då bilen från post nord skulle dyka upp, och där kom den, en stor blå lastbil. Jag såg att budbäraren bara gick ut av bilen, och började skriva en lapp, som han stoppade i lådan, jag löp efter honom, men det var för sent.

Han hade inte engång använd min ringklocka. Nån telefonsamtaler senare fick jag veta att dom har ett rejält tajt schemat och att det är ganska vanligt förekommande att dom sparar lite tid på att bara köra runden och lämna lappor istället.

Ett annat fenomen i Sverige är att det är fruktansvärt dyrt att skicka paketer, kostar inte i närleken hos nån av Sveriges grannar, och jag tyckte även DET var dyrt i Norge/Danmark, men i Sverige är prisen för att skicka ett paket utomlands hemsk dyrt, så man kan inte engång ha ett lite företag här, det ville vore olönsamt att skicka.

Men dom HAR förbättrat sig, dom senaste paketerna jag har fått det senaste året, så har dom gjord det dom ska, ringd på dörren och levererat som dom ska.

Det är lite lustigt att som Dansk klaga på PN för det är ju till stor del Danskarna som skapat situationen när de utnyttjade att Maud var så lättledd och Danskarna har ju definitivt vunnit på de försämringar som PN inneburit för Sverige. Sverige subventionerar idag Dansk post genom PN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.