Horizon Zero Dawn får systemkrav – 2017 års mellanklass rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Beror ju på hur de definierar minimum/rekommenderat. Man vill ju liksom inte sitta i 10FPS i ett shooterspel. Kommer ihåg något spel för minimum så startade spelet ungefär, helt ospelbart. Så de borde ju ha 1080p låga inställningar 30FPS eller så som minimum.

Så illa är det knappast.
Då borde min i7 920 få 10 fps då den inte står med som minimum/rekommenderat på några nya spel.
Samma gäller ju 2600k 😆
Edit: Men vi märker hur det presterar när det släpps men är det så tung drivet så blir det hatten av då inte ens rdr2 har varit så illa 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så illa är det knappast.
Då borde min i7 920 få 10 fps då den inte står med som minimum/rekommenderat på några nya spel.
Samma gäller ju 2600k 😆
Edit: Men vi märker hur det presterar när det släpps men är det så tung drivet så blir det hatten av då inte ens rdr2 har varit så illa 😏

Nu är ju grafikkort viktigt också. Har du en i7 920 och 2080Ti kan du nog galant spela Ultra. Men 920 och 2600k har halkat efter på senare tid, så sitter man på ett sådant och 1060 så kan det nog bli tufft och man behöver kanske tumma lite.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Priset är nog största skillnaden, 349kr på Epic och 50€ på Steam (ca 515kr enligt valuta.se). För mig är det inte värt att betala nästan 200kr mer för Steam-versionen. I övrigt är väl den största skillnaden avsaknaden av achievements på Epic (eller ja, Ark har börjat få så är på gång) samt diverse annat möjligt Steam "funktionalitet" som jag personligen inte använder.

Fast spelets egna achievements finns ju när man spelar med Epic?
För Steams egna achievements påverkar väl inte gameplay, level mm?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Fast spelets egna achievements finns ju när man spelar med Epic?
För Steams egna achievements påverkar väl inte gameplay, level mm?

Köper det där då jag har 99% av alla digitala spel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu är ju grafikkort viktigt också. Har du en i7 920 och 2080Ti kan du nog galant spela Ultra. Men 920 och 2600k har halkat efter på senare tid, så sitter man på ett sådant och 1060 så kan det nog bli tufft och man behöver kanske tumma lite.

Klart de har men med ett 1070/1080ti så klarar man allt nyare spel med high/ultra settings och 60/100+fps.
Trodde aldrig min 920 skulle klara cod i 120-150fps i 1080p/1440 eller rdr2 50+fps på high

Permalänk

Byggde precis ihop mitt system med en Ryzen 5 3600 och ett PowerColor RX 5700 XT Red Devil. Fick med Horizon: Zero Dawn i kampanj med processorn så det ska fläskas på ordentligt den 7e.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul att alla mina inplastade PS4-spel släpps till PC. Störde mig på att bara ha basversionen av konsolen och det faktum att jag därmed fick en sämre visuell upplevelse än med PS4 pro som jag inte vill köpa när jag redan har en basversion. Moment 22 med andra ord. Nu antar jag att mina PS4-spel fortsättningsvis kommer få vara inplastade när jag med min PC kan få PS4 pro-upplevelse.

Samma här. 🙂

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om priset eller erbjudandet (alla extra saker som verkar ingå i complete edtition) kommer ändras vid/efter release?

Man fick en voucher på Epic Games för några månader sen som endast kan användas när spelet är släppt! Ett tips till alla som lyckades knipa åt sig den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul att alla mina inplastade PS4-spel släpps till PC. Störde mig på att bara ha basversionen av konsolen och det faktum att jag därmed fick en sämre visuell upplevelse än med PS4 pro som jag inte vill köpa när jag redan har en basversion. Moment 22 med andra ord. Nu antar jag att mina PS4-spel fortsättningsvis kommer få vara inplastade när jag med min PC kan få PS4 pro-upplevelse.

Du får en bättre upplevelse, PS4 Pro innebär fejk 4K/UHD (FejK?) och 30 FPS. På PC är du fri att gå förbi det Pro klarar av.

Riktigt bra att de bra titlarna på PS4a kommer till PC i en allt kraftigare ström. Hoppas själv mycket på att Days Gone får en ny chans på PC. Sen förstås Bloodborne. Last of Us också gärna. Until Dawn och om det nu finns något mer exklusivt som bör få sträcka på vingarna.

Skrivet av Peterrrrr:

Fast spelets egna achievements finns ju när man spelar med Epic?
För Steams egna achievements påverkar väl inte gameplay, level mm?

Lite osäker på om jag förstår dig, de trophys som finns som låses upp med PS4 kommer inte finnas på PC, men motsvarigheter med de olika tjänsternas egna lösning. Steam Achievements på Steam, inga achievements på Epic i dagsläget men med tiden kommer de få något med. Epic Achievements vore ju inte helt opassande.

Achievements/Trophys och annat påverkar inte spelupplevelsen alls, finns ganska många som stör sig på att de kommer fram då det rycker ur de ur upplevelsen. Ibland går det att dölja detta, har för mig både Xbox och PS4 kan ha dessa dolda och de låses upp i bakgrunden. Sen är det mest en "brag" grej där man kan skryta med hur många man har och hur svåra en del är att uppnå. Samt att själv känna någon form av tillfredställelse.

Så det är egentligen inte viktigt, men beror lite på hur man själv ställer sig till och vart man själv helst vill ha dessa. Min personliga favorit är Xbox 360 och dess "ding" ljud när man får en achievement. Sen är jag lite av en periodare, ibland gillar jag att 100%'a spel men på senare tid så bryr jag mig knappt alls om detta. Spelar och gör det jag vill göra i spel såvida det inte är något jag gillar riktigt mycket. Senaste spelet jag 100%ade var Days Gone förra sommaren. Ganska lätt att göra det i detta spel också, men framförallt ville jag bara ha mer och mer... tills inget fanns kvar att göra i spelet.

Skrivet av Fruttyh:

Någon som har koll på om priset eller erbjudandet (alla extra saker som verkar ingå i complete edtition) kommer ändras vid/efter release?

Man fick en voucher på Epic Games för några månader sen som endast kan användas när spelet är släppt! Ett tips till alla som lyckades knipa åt sig den.

Jag var oroad över detta med Death Stranding så förbokade samma dag som lanseringen. Men prist där, 419kr var lika före och efter lanseringen. Jag förmodar att det blir lika även med Horizon.

Jag har fortfarande min voucher kvar men är bra sugen på att slå till på Snowrunner med. Och då går den åt vid köpet av det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag var oroad över detta med Death Stranding så förbokade samma dag som lanseringen. Men prist där, 419kr var lika före och efter lanseringen. Jag förmodar att det blir lika även med Horizon.

Jag har fortfarande min voucher kvar men är bra sugen på att slå till på Snowrunner med. Och då går den åt vid köpet av det spelet.

Tack för svaret! Då gör jag chansningen och avvaktar, man spar ju en slant trots allt.
Aldrig sett Snowrunner, såg ju faktiskt skoj ut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fruttyh:

Tack för svaret! Då gör jag chansningen och avvaktar, man spar ju en slant trots allt.
Aldrig sett Snowrunner, såg ju faktiskt skoj ut!

Ja precis, 260kr eller vad det blir med vouchern är verkligen tilltalanade!

Snowrunner hör ihop med Mudrunner och orginalet Spintires. Dessa utspelar sig i rysk lera, med hastigheter på meter/timme, som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

DLSS och den andra lösningen gör underverk där. 2560x1440 är lättdrivet oftast idag. Jag är själv sugen på 3840x2160 144Hz i min nästa skärm men svårt nog med grafikkort som klarar ens 60 FPS. Och jag föredrar bildfrekvens.

Big Navi och 3000-serien blir det troligen uppgradering. Om de är bra nog. Vill ha något vassare när Cyberpunk 2077 släpps.

Hade nog inte räknat med att kommande generation kommer att klara 3840x2160 @ 144Hz Det lär garanterat sköta 4K bättre än denna generation men inte såpass bra. Det är iaf min gissning Skärmarna som släpps är helt enkelt för tungdrivna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hade nog inte räknat med att kommande generation kommer att klara 3840x2160 @ 144Hz Det lär garanterat sköta 4K bättre än denna generation men inte såpass bra. Det är iaf min gissning Skärmarna som släpps är helt enkelt för tungdrivna.

Bra nog om de klarar 60Hz stabilt. Jag var lite otydlig, skärmar finns för mer extrema behov men grafikkorten gör det inte.

Såvida vi nu inte får superfeta grafikkort i höst då. Men jag tvivlar. :/

Permalänk

Med högsta inställningarna med ett GTX 1060 kom recensenten upp i 49 fps i snitt....
https://www.rockpapershotgun.com/2020/08/05/horizon-zero-dawn...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Blev en refund efter jag såg digitalfoundrys video: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-horizo...

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

@Teval: Hade höga förhoppningar efter Death Stranding men detta var ju verkligen en besvikelse.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Skrivet av Vash:

@Teval: Hade höga förhoppningar efter Death Stranding men detta var ju verkligen en besvikelse.

Jag tror det kommer vara skillnad när man jämför dem sida vid sida i real life, pc har en förmåga att återge en annan klarhet i bilden.

För mig är detta alldels utmärkt prestanda, ultra på allt i 1080p 50fps...
https://www.game-debate.com/news/29319/horizon-zero-dawn-pc-p...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Jag tror det kommer vara skillnad när man jämför dem sida vid sida i real life, pc har en förmåga att återge en annan klarhet i bilden.

För mig är detta alldels utmärkt prestanda, ultra på allt i 1080p 50fps...
https://www.game-debate.com/news/29319/horizon-zero-dawn-pc-p...

För mig så säger en medel-fps väldigt lite när spelet har microstutters och ojämn frame pacing.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Blev en refund efter jag såg digitalfoundrys video: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-horizo...

Tittade precis på videon och avvaktar med ett köp.

Tråkigt, tråkigt.

Permalänk
Skrivet av Teval:

För mig så säger en medel-fps väldigt lite när spelet har microstutters och ojämn frame pacing.

Det lär nog bli fixat med en patch

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Det lär nog bli fixat med en patch

Jag hoppas också på det, men det finns gott om PC portar som aldrig fixas.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Lego Master

Hm.. det var ju jäkligt trist, jag som var hypad för att sitta uppe en stund och spela efter midnatt ikväll. Avvaktar ett par dagar till då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-horizo...

Citat:

make sure you have your mainboard properly configured for 16x PCIe bandwidth for the GPU.

Vart ställer man in detta?

Citat:

Speaking of texture quality, the anisotropic filtering setting simply does not work. My advice? Set it manually to 16x in your GPU control panel for an actual quality boost.

Ska man välja specifikt HZD i NVIDIAs kontrollpanel eller ska man ställa in det någon annanstans i kontrollpanelen?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Peterrrrr:

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-horizo...
Vart ställer man in detta?

Ska man välja specifikt HZD i NVIDIAs kontrollpanel eller ska man ställa in det någon annanstans i kontrollpanelen?

Vad gäller PCIe, så får du flytta runt grafikkortet om du inte har det i en PCIe-slot med 16x. Eller flytta nåt annat, om slottarna delar bandbredd. Jag kollade precis min dator igår med nån HWMon, och lyckligtvis sitter min GPU redan på en 16x-plats, och är ensamt PCIe-kort i datorn.

Vad gäller grafikinställningen: ja, du väljer HZD-exen i listan i Nvidia-kontrollpanelen och gör ändringen där, så gäller den bara för just det spelet. Gör du ändringen globalt kommer du köra över samma inställning för ALLA spel, vilket kanske inte är önskvärt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Vad gäller PCIe, så får du flytta runt grafikkortet om du inte har det i en PCIe-slot med 16x. Eller flytta nåt annat, om slottarna delar bandbredd. Jag kollade precis min dator igår med nån HWMon, och lyckligtvis sitter min GPU redan på en 16x-plats, och är ensamt PCIe-kort i datorn.

Vad gäller grafikinställningen: ja, du väljer HZD-exen i listan i Nvidia-kontrollpanelen och gör ändringen där, så gäller den bara för just det spelet. Gör du ändringen globalt kommer du köra över samma inställning för ALLA spel, vilket kanske inte är önskvärt.

Detta, samt kolla moderkortets manual så att inte bandbredd delas med M.2 portar, SATA kontrollers och liknande. Var detta jag förstod det på videon att Alex missat.

Permalänk

@Shudnawz:

Tack för riktigt snabbt svar

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv

Riktig clusterfuck till lansering, de har haft tid att fixa spelet men inte gjort ett tillräckligt bra jobb. Hoppas på patchar snarast. Sedan ligger en del av problemen i att den är designad för 30 FPS Playstation men finns en del annat de borde få till.

Blir ett köp idag, tror min 95kr kupong börjar gå ut och bara Guerilla eller moddare fixar spelet är det lätt värt mina ca 250kr för den bästa versionen av spelet.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Vad gäller PCIe, så får du flytta runt grafikkortet om du inte har det i en PCIe-slot med 16x. Eller flytta nåt annat, om slottarna delar bandbredd. Jag kollade precis min dator igår med nån HWMon, och lyckligtvis sitter min GPU redan på en 16x-plats, och är ensamt PCIe-kort i datorn.

Vart i HWM ser man vilken port det sitter i?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon5930:

Riktig clusterfuck till lansering, de har haft tid att fixa spelet men inte gjort ett tillräckligt bra jobb. Hoppas på patchar snarast. Sedan ligger en del av problemen i att den är designad för 30 FPS Playstation men finns en del annat de borde få till.

Blir ett köp idag, tror min 95kr kupong börjar gå ut och bara Guerilla eller moddare fixar spelet är det lätt värt mina ca 250kr för den bästa versionen av spelet.

Ja, vissa saker får man nog helt enkelt leva med; att vissa animationer bara är renderade i 30 fps tex, för det finns ingen data mellan de punkterna. Visst är det lite surt, men så länge den övergripande upplevelsen är tillräckligt smooth så kan jag ha överseende med det. Jag tycker inte man kan kräva att de ska skapa om alla assets i spelet bara för en portning.

Microstutter och annat är lite tråkigare däremot, och Eurogamers video verkade antyda att problemen var större på Nvidia-kort än AMD, trots motsvarande prestanda (antar jag, annars vet jag inte varför de jämförde mellan de två korten..).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield