Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Billig projektorer eller TV?

Jag har redan en 1440P, 27-tums 144-skärm

Jag vill ha en större skärm i vardagsrummet för YouTube och netflix

Inom 5000kr

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha duk och proj för 5000 kr blir det inte mycket bildkvaliten för pengarna och du måste ju även kunna mörklägga rummet så proj är nog inget som kommer att bli bra om det ens går att lösa för så lite om du inte hittar nått bra erbjudande på begdelar och har ett passande rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha duk och proj för 5000 kr blir det inte mycket bildkvaliten för pengarna och du måste ju även kunna mörklägga rummet så proj är nog inget som kommer att bli bra om det ens går att lösa för så lite om du inte hittar nått bra erbjudande på begdelar och har ett passande rum.

Det ser ut så här.
Jag väljer fortfarande en 4k TV

Permalänk
Bildexpert 📺

Frågan om "TV eller projektor" var mer relevant för kanske 10 år sedan när TV över 42 tum var riktigt dyrt och man fick vettig duk och vettig projektor som körde 90-110 tum för samma pengar. Men då var budgeterna i jämförelsen något annat och mer runt 20.000 kronor.

Idag är TV-apparaterna bättre, större och påtagligt billigare – och allt mindre känsliga för rummet. Medan projektorer är en försvinnande marknad som inte alls har sett samma utveckling på produkter.

Då som nu är svagheten med projektorn att bilden inte är bättre än vad rummet tillåter. Och som skrivet är 5000 kronor otillräckligt för vare sig bra duk eller bra projektor – inte ens i ett perfekt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag har redan en 1440P, 27-tums 144-skärm

Jag vill ha en större skärm i vardagsrummet för YouTube och netflix

Inom 5000kr

Skulle leta begagnad TV för dom pengarna om jag var du... sålde min philips 65" för det priset... för tyckte det blev för litet med 65" vid film och serier...

Edit: Är du medlem på minhembio?
Där kommer ofta TV apparater, projjar upp till försäljning... köpte min högkontrastduk där för riktigt bra pris!

https://www.minhembio.com/marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Idag är TV-apparaterna bättre, större och påtagligt billigare – och allt mindre känsliga för rummet. Medan projektorer är en försvinnande marknad som inte alls har sett samma utveckling på produkter.

Nej, säg inte så, förvinnande marknad... precis köpt en ny projj ... (epson 9400 4k, e shift) va på väg att köpa en 77" tv... men tyckte det va för dyrt och för litet om jag ville ha tillräckligt bra bild... oled alltså... blev grymt nöjd med bilden med projjen, åker åttor runt våran samsung q7a, vid mörkläggning i ljust vardagsrum.
Men som du säger, man får mecka litet med rummet, och vi har en HC duk som gör ett bra jobb... tycker den är för liten bara... skulle vilja ha minst 110 tum egentligen
Tror du verkligen på en försvinnande marknad? Inte för hemmabioentusiaster kan jag tro... om 10 år borde det fortf finnas hemmabioprojektorer som säljs? Men då kanske man sitter på en 85" oled..?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: Den breda projektormarknaden har tynat bort sedan länge. Backa till 00-talet och du hade tillverkare som Mitsubishi, Sharp, Sanyo, Nec, Panasonic, Philips, Hitachi, Toshiba (samt fler som jag glömt nu) samt även Sony vilka alla riktade in sig på en konsumentmarknad runt 20.000 kr och lägre. Ingen är kvar med hemmabioprodukter av den sorten. Det är education och konferensrum som är marknaden idag för lågprismodeller. Vilket också ändras ju fler som inser att en 75-tums TV ofta gör samma jobb bättre.

Idag har vi kvar Epson och en del DLP-taiwaneser som bygger närmast identiska produkter likt det från Benq, Optoma och Viewsonic. Samt en mer high-end-inriktad marknad med främst Sonys och JVC:s modeller.

Kostnaden för en vettig projektor och en vettig duk blir lätt upp mot 50.000 plus. Jämför med vad 75 tum och 85 tum kostar idag på en toppklass-TV som fungerar mycket bättre i ett vardagsrum och dessutom är helt överlägsen när det kommer till sådant som HDR.

Så det som finns kvar för projektorer är de dedicerade hembiorummen med gedigen mörkläggning och stora dukar. Projektor med högkontrastduk är alltid en kompromiss och i bästa fall betalar man väldigt mycket pengar för en bild som är kanske något större än en TV men ger sämre bild. Magnituden ljussvagare än en modern TV, vinjettering, glittriga dukar etc. Detta är kompromissen för att få 90 tum i vardagsrummet. Vilket accepterades som kompromisser på den tiden när en 50-tums TV kostade ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: Den breda projektormarknaden har tynat bort sedan länge. Backa till 00-talet och du hade tillverkare som Mitsubishi, Sharp, Sanyo, Nec, Panasonic, Philips, Hitachi, Toshiba (samt fler som jag glömt nu) samt även Sony vilka alla riktade in sig på en konsumentmarknad runt 20.000 kr och lägre. Ingen är kvar med hemmabioprodukter av den sorten. Det är education och konferensrum som är marknaden idag för lågprismodeller. Vilket också ändras ju fler som inser att en 75-tums TV ofta gör samma jobb bättre.

Idag har vi kvar Epson och en del DLP-taiwaneser som bygger närmast identiska produkter likt det från Benq, Optoma och Viewsonic. Samt en mer high-end-inriktad marknad med främst Sonys och JVC:s modeller.

Kostnaden för en vettig projektor och en vettig duk blir lätt upp mot 50.000 plus. Jämför med vad 75 tum och 85 tum kostar idag på en toppklass-TV som fungerar mycket bättre i ett vardagsrum och dessutom är helt överlägsen när det kommer till sådant som HDR.

Så det som finns kvar för projektorer är de dedicerade hembiorummen med gedigen mörkläggning och stora dukar. Projektor med högkontrastduk är alltid en kompromiss och i bästa fall betalar man väldigt mycket pengar för en bild som är kanske något större än en TV men ger sämre bild. Magnituden ljussvagare än en modern TV, vinjettering, glittriga dukar etc. Detta är kompromissen för att få 90 tum i vardagsrummet. Vilket accepterades som kompromisser på den tiden när en 50-tums TV kostade ungefär lika mycket.

Sant, men det enda vettiga jag sett som kan konkurrera med bra projektor, är oled, och det är för dyrt om jag vill ha 77" plus... LCD tv har för många nackdelar enligt mig... blooming, dålig tittarvinkeletc. märker ej av vinjetting, glitter eller nåt sånt på duken...
Finns en kompromiss på projjen angående HDR, tonemaping... dock inte alls lika bra som oled, men funkar...
Kör nog på detta 5-7 år iaf, så får vi se vad landet ligger med oled då.
Ligger på 37 papp, 100 tums bra bild just nu, projj+duk helt ok.
Kör du TV nu för tiden laxpudding? Hade för mig du hade projektor?
Sen är det ju nåt speciellt när det är biodags hemma, familjen samlas, man trycker igång projektorn, och duken rullar ner framför lilla 55"tvn, mycket större bild, och det blir mer wowkänsla, än att ha samma storlek hela tiden.

Och sen till TS, åter igen, för 5 papp, kan du faktiskt hitta nåt ok... begagnat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: Jag har en Sony VPL-VW550ES som tyvärr mest bara står och samlar eftersom jag numera testar TV hemifrån och därmed så gott som alltid har en kapabel TV hemma där HDR är överlägset.

Alla HDR-kapablar apparater gör tonemapping i någon form för att komprimera dynamiken till något den klarar av. Skillnaden är att en TV som klarar 1000 nits inte behöver göra så mycket tonemapping alls. OLED:n som gör 700 nits behöver heller inte få till påtaglig tonemapping. Blir lite tuffare för dussin-LCD:n som gör 300 nits och där märker man att HDR blir mer av en axelryckning.

Då gör en bra projektor (1000 lumen på 100 tum gain 1.0) runt 120 nits. Så... ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: Jag har en Sony VPL-VW550ES som tyvärr mest bara står och samlar eftersom jag numera testar TV hemifrån och därmed så gott som alltid har en kapabel TV hemma där HDR är överlägset.

Alla HDR-kapablar apparater gör tonemapping i någon form för att komprimera dynamiken till något den klarar av. Skillnaden är att en TV som klarar 1000 nits inte behöver göra så mycket tonemapping alls. OLED:n som gör 700 nits behöver heller inte få till påtaglig tonemapping. Blir lite tuffare för dussin-LCD:n som gör 300 nits och där märker man att HDR blir mer av en axelryckning.

Då gör en bra projektor (1000 lumen på 100 tum gain 1.0) runt 120 nits. Så... ja...

Vilken lyx du har!
Kör nästan uteslutande SDR läge faktiskt, då projjen är grym på den punkten, inte lika grym på HDR... men SDR funkar sjukt bra fortfarande tycker jag i dagsläget...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror också att projjar i hemmet på sikt kommer att försvinna även om vi inte är riktigt där i dagsläget .
Varför jag tror det är för att de största tvarna idag är ungefär lika stora som den största duk man kan få plats med i ett vanligt rum, visserligen är stor tv svindyrt men jag kommer ihåg den första plasman vi sålde, en Pioneer för drygt 100 000 kr och det gick även ett antal Sony 36" platta (inte tunna) 16/9 crter på den gamla goda tiden när hembiotvar kom.
Idag finns det skärmar på över 200" som visserligen är dyra men priserna kommer att sjunka på dem också så att de kommer ner till entusiastprisklasserna snarare än lyxprisklassen.
En 200" panel för under 100 000kr hade nog blivit kommersiell och kring 50 000kr ja då är projektorn död för hembiobruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror också att projjar i hemmet på sikt kommer att försvinna även om vi inte är där riktigt där i dagsläget .
Varför jag tror det är för att de största tvarna idag är ungefär lika stora som den största duk man kan få plats med i ett vanligt rum, visserligen är stor tv svindyrt men jag kommer ihåg den första plasman vi sålde, en Pioneer för drygt 100 000 kr och det gick även ett antal Sony 36" platta (inte tunna) 16/9 crter på den gamla goda tiden när hembiotvar kom.
Idag finns det skärmar på över 200" som visserligen är dyra men priserna kommer att sjunka på dem också att de kommer ner till entusiastprisklasserna snarare än lyxprisklassen.
En 200" panel för under 100 000kr hade nog blivit kommersiell och kring 50 000kr ja då är projektorn död för hembiobruk.

Japp, tror med på väg, men inte ännu... tror nog detta är sista projjen jag kommer ha, men vill ha stoooooor oled om det ska bara vara TV hemma i framtiden:)