Biltema / Clas Ohlsson CAT6 installationskabel bra nog, eller vad ska man ha...?

Permalänk
Medlem

Biltema / Clas Ohlsson CAT6 installationskabel bra nog, eller vad ska man ha...?

Polaren ringde mig mitt i natten, glad som fan, för han äntligen fått frun att gå med på att spendera pengar på "Internet" i huset.
Vilkoren var att barnen skulle få sladd till sina rum, för TV och leksaker, och det tyckte han inte var något konstigt, men han var inte riktigt lika nöjd när jag förklarade för honom att han vill sätta minst två uttag överallt där han tror han vill ha ett... Helt plötsligt går det ju åt "mycket" sladd. Så han berättade att han tittat på Biltema, och hittat 100m rullar, för, överkomligt pris, och att han hade verktyg för att krimpa kontakter i ändarna... Återigen var jag glädjeförstöraren, som påpekade att han ska ha uttag, inte krimpade kontakter, så att han kan göra en vettig fast installation, och man bara ansluter vad fan man vill i ändarna.

Jag skulle tro att det blir Clas Ohlsson för de billigaste utanpåliggande kontaktdonen, och allting kopplas till en patchpanel i källaren. (Troligtvis CAT5e, återigen för att allt ska vara billigt... Han får göra om det när han kommer på att gigabit inte räcker längre...)

Min fråga blir... Eftersom det är SKIT att dra om kablarna bara för att de man köpte inte är bra nog, finns det vettigt prissatt CAT7 kabel för fast installation att få tag i, och om inte, är Biltemas / Classes kabel "Bra nog" för att tillförlitligt ge gigabit i nätverket, utan konstiga spöken? (Det känns som en dum fråga, men jag är van vid helt andra kabelpriser, så jag frågar och hoppas någon har provat, och vet...)

Nu ska jag iväg till marknadsavdelningen, och se om jag kan hitta killen som brukar lägga upp annonser på patch-kablar, paneler osv. Se om han har något som kan fungera. Önska mig lycka till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Cat 6 klarar 10Gbit/s upp till 50m, vilket lär räcka väl för många år framåt.

Det framgår inte av specifikationen på varken Biltema eller Clas om kabeln är avsedd för fast installation. Det är viktigt att få tag i kabel som verkligen är avsedd att kopplas in i uttag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng att dra Cat7 idag, bara onödigt dyr kabel.

Cat 6 är minsta du bör satsa på dock. 6A är väl mellanvägen. Cat 6 klarar 10Gbit i ca 50 meter (utan störningar), 6a i 100 meter. Mao...
Om du tror att du behöver säg mer än 25-30 meter kabel mellan två punkter med störningar, som måste gå i 10Gbit... så behöver du Cat 6A. Klarar du dig på 5Gbit eller mindre, har du 100Meter oavsett på Cat 6.

En certifierad kabel, oavsett biltema eller classes eller dyr kabel är skit samma, så länge de är Certifierade för den klass du behöver. Biltemas var faktiskt relativt mjuk och enkel att jobba med också senast jag använde den så kan rekommendera den från eget bruk.

Viktiga du måste tänka på är, för att kunna klassas med Cat6/6A osv, är det strikta regler på hur du ska montera dem i uttagen. Om du vet hur, tänker jag inte lära dig, men se till att du följer dessa, för du får mer förluster i de 1cm kablar som är vid panelen, än du gör på 50m kabel.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Kör Biltemas i huset, har inte haft några som helst problem.
Kör gigabit internt och 4 PoE-kameror utan anmärkning.
Även installerat likadan kabel i andra hus och ingen har klagat på något.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det framgår inte av specifikationen på varken Biltema eller Clas om kabeln är avsedd för fast installation. Det är viktigt att få tag i kabel som verkligen är avsedd att kopplas in i uttag.

Det står i "mer information" på Classes, och Biltema... Jag antar att de hoppas att man zoomar som fan på bilderna eller något. Visst, det kunde varit tydligare, men båda är kabel för fast installation, med solid ledare.

Skrivet av Paddanx:

Viktiga du måste tänka på är, för att kunna klassas med Cat6/6A osv, är det strikta regler på hur du ska montera dem i uttagen. Om du vet hur, tänker jag inte lära dig, men se till att du följer dessa, för du får mer förluster i de 1cm kablar som är vid panelen, än du gör på 50m kabel.

Jag antar att det är samma regler som alltid, Kabeln mitt i, alla ledarna lika långa, ordentligt nedpressade i sina platser, och avklippta så de inte agerar antenn. Det senare löser sig själv med mitt verktyg, det klipper tråden när man fått ned den i botten.
Men så här har jag väl gjort alltid, så jag hoppas det fortfarande är rätt
Egentligen borde man ju gå fortlöpande utbildningar på det här, men vem orkar det...

Skrivet av SirMacke:

@-=Mr_B=-: Kör Biltemas i huset, har inte haft några som helst problem.
Kör gigabit internt och 4 PoE-kameror utan anmärkning.
Även installerat likadan kabel i andra hus och ingen har klagat på något.

Skönt att både du och Paddanx kört Biltema utan problem, då tror jag polaren klarar sig med det han med. Misstänker att det blir ett par skitiga dagar här på vårkanten när man får vara med och dra kabel, men som bonus blir det lite grillat. Och mat är jag glad för...

Skrivet av Paddanx:

Cat 6 är minsta du bör satsa på dock. 6A är väl mellanvägen. Cat 6 klarar 10Gbit i ca 50 meter (utan störningar), 6a i 100 meter. Mao...
Om du tror att du behöver säg mer än 25-30 meter kabel mellan två punkter med störningar, som måste gå i 10Gbit... så behöver du Cat 6A. Klarar du dig på 5Gbit eller mindre, har du 100Meter oavsett på Cat 6.

En certifierad kabel, oavsett biltema eller classes eller dyr kabel är skit samma, så länge de är Certifierade för den klass du behöver. Biltemas var faktiskt relativt mjuk och enkel att jobba med också senast jag använde den så kan rekommendera den från eget bruk.

Jag vet i dagsläget inte vilka kabellängder det blir aktuellt med, men 5gbit ska han åtminstone kunna få ut. Oavsett så lär det inte vara ett problem i dag, men med 2 ungar på tillväxt, och två vuxna, får man anta att deras 250Mbit uppkoppling kommer behöva uppgraderas i takt med att alla ska ha vars en 16-32K TV, i sovrummet, en, eller flera datorer, spelkonsoler osv. Så det känns lite trist att installera något som slutar med 1gbit som maxtak, och jag skäms inte för att ställa frågan...
Men det ser ut att bli Biltema kabel. Ni ska ha ett stort tack.

Och inte hittade jag någon annons på marknaden från killen som brukar sälja patchpaneler, och patch kablar. Det är nackdelen med att SweClockers annonser städas bort kontinuerligt. Skit. Jaja... Kjell & Co, antar jag. Det löser sig nog.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Nu får gärna någon förtydliga för arbetar inte med nätverk men är inte Cat6a fortfarande högsta som har stöd för RJ45/8P8C-kontakter?

Cat 7 och 7a ska väl ha GG-45? det enda jag sett med cat7 och 8P8C har varit fake-kablar från kina, antingen cat6 som de säljer som cat7 eller bara ren skitkabel utan kalassning alls.

Köpte ett par cat7 patchkablar när jag inte visste bättre och de fungerade skit, fick ibland bara 100mbit och ibland 1Gbit, bytte sen till 6a kablar och allt fungerar helt felfritt med 1Gb i hela huset

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite.
Ska dra nätverkskabel i huset. Ska jag välja skärmad eller oskärmad installationskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Kapar tråden lite.
Ska dra nätverkskabel i huset. Ska jag välja skärmad eller oskärmad installationskabel?

Oskärmad

Permalänk
Medlem

Jag använder också Biltemas CAT6 installationskabel, och det är inget fel på den förutom att ytterhöljet är lite ömtåligt.
Jag har dragit ca 150m i lägenheten, och på några ställen fick jag revor i ytterhöljet när jag drog kablarna genom borrhål i betongväggar, normalt vill man ju ha plaströr när man går igenom väggar, men eftersom jag bara hade 20mm borr så skippade jag det och fick då precis igenom 5 kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Kapar tråden lite.
Ska dra nätverkskabel i huset. Ska jag välja skärmad eller oskärmad installationskabel?

oskärmad. Ska du köra POE (power over ethernet) alltså strömförsörja saker via nätverksuttaget så ska man helst titta på FTP.
Hur som helst så rekommenderar jag en solid koppar kabel (enkardeliga ledare i koppar)
typ som denna: https://www.clasohlson.com/se/Nätverkskabel-CAT-6-Deltac...

Edit* Jag förutsatte att du drar kabeln till ett uttag och inte tänker pressar på en RJ45 kontakt direkt på dessa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ari_Gold:

Kapar tråden lite.
Ska dra nätverkskabel i huset. Ska jag välja skärmad eller oskärmad installationskabel?

Oskärmat.

Skärmat är tänkt mer för industrimiljö med tunga elektriska processer, eller t.ex. i hisschakt. Kör du skärmat måste du dessutom tänka på att jorda rätt (bara på ett ställe!), och använda skärmad patchkabel överfallt.

En felaktigt utförd skärmad installation funkar sämre än en oskärmad.

Mer info finns här: https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/skarmat-ell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Oskärmad

Tack. Jag tänkte att det var vägen att gå men kom efteråt på fler faktorer som kan spela in.

Skrivet av No_Jah:

Jag använder också Biltemas CAT6 installationskabel, och det är inget fel på den förutom att ytterhöljet är lite ömtåligt.
Jag har dragit ca 150m i lägenheten, och på några ställen fick jag revor i ytterhöljet när jag drog kablarna genom borrhål i betongväggar, normalt vill man ju ha plaströr när man går igenom väggar, men eftersom jag bara hade 20mm borr så skippade jag det och fick då precis igenom 5 kablar.

Jo. ska igenom vägg och innertak själv men tänkte dra ett lite tjockare rör så jag kan få igenom 3 nvkablar och en fiberkabel. Ska flytta fiberomvandlaren och dra kabel dels till en ap och dels till nätverksuttag.

Skrivet av xmmm:

oskärmad. Ska du köra POE (power over ethernet) alltså strömförsörja saker via nätverksuttaget så ska man helst titta på FTP.
Hur som helst så rekommenderar jag en solid koppar kabel (enkardeliga ledare i koppar)
typ som denna: https://www.clasohlson.com/se/Nätverkskabel-CAT-6-Deltac...

Edit* Jag förutsatte att du drar kabeln till ett uttag och inte tänker pressar på en RJ45 kontakt direkt på dessa.

Ah. så vid POE ska man ha skärmad. Bra info! Tänkte driva en AP med POE och kanske även dra POE till en av uttagen bak TVn om man skulle behöva sätta en sådan här i framtiden: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5300159

Skrivet av pv2b:

Oskärmat.

Skärmat är tänkt mer för industrimiljö med tunga elektriska processer, eller t.ex. i hisschakt. Kör du skärmat måste du dessutom tänka på att jorda rätt (bara på ett ställe!), och använda skärmad patchkabel överfallt.

En felaktigt utförd skärmad installation funkar sämre än en oskärmad.

Mer info finns här: https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/skarmat-ell...

Yikes! Det där med jord har jag inte riktig koll på. köpt ett 70-talshus och ska jorda alla uttag i huset. (Projekt för nästa år.) Har två säkringsskåp. Ett för originalbyggnaden och en för en tillbyggnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xmmm:

oskärmad. Ska du köra POE (power over ethernet) alltså strömförsörja saker via nätverksuttaget så ska man helst titta på FTP.

Varför det?

Vi kör hur mycket POE som helst över oskärmad kabel på jobbet, funkar hur bra som helst. Förstår inte heller hur skärmning skulle hjälpa vid POE-matning ens rent teoretiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Tack. Jag tänkte att det var vägen att gå men kom efteråt på fler faktorer som kan spela in.

Jo. ska igenom vägg och innertak själv men tänkte dra ett lite tjockare rör så jag kan få igenom 3 nvkablar och en fiberkabel. Ska flytta fiberomvandlaren och dra kabel dels till en ap och dels till nätverksuttag.

Ah. så vid POE ska man ha skärmad. Bra info! Tänkte driva en AP med POE och kanske även dra POE till en av uttagen bak TVn om man skulle behöva sätta en sådan här i framtiden: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5300159
Yikes! Det där med jord har jag inte riktig koll på. köpt ett 70-talshus och ska jorda alla uttag i huset. (Projekt för nästa år.) Har två säkringsskåp. Ett för originalbyggnaden och en för en tillbyggnad.

Ska du bara ha 3 kablar så bör du klara dig med att borra 20mm även om du använder vp-tör för då får du ju 16mm innerdiameter.
Men det är ju såklart bra att ha plats för fler kablar i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför det?

Vi kör hur mycket POE som helst över oskärmad kabel på jobbet, funkar hur bra som helst. Förstår inte heller hur skärmning skulle hjälpa vid POE-matning ens rent teoretiskt.

alla kablar fungerar ju såklart, men jag har iaf fått lära mig att att man använder det för att säkra upp sin utrustning (jorda) så en defekt AP inte dödar all övrig utrustning. Så rent av säkerhetsskäl alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xmmm:

alla kablar fungerar ju såklart, men jag har iaf fått lära mig att att man använder det för att säkra upp sin utrustning (jorda) så en defekt AP inte dödar all övrig utrustning. Så rent av säkerhetsskäl alltså.

???

En signalskärm är inte skyddsjord. Det kanske råkar stämma för någon specifik utrustningsmodell, men inte generellt för PoE-utrustning i allmänhet.

Permalänk
Medlem

*läser och lär*

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

???

En signalskärm är inte skyddsjord. Det kanske råkar stämma för någon specifik utrustningsmodell, men inte generellt för PoE-utrustning i allmänhet.

hmm..Hur tänkte du annars att man jordar utrustningen? precis som du säger "skyddsjord" är inte huvudändamålet med jordningen (det är störningarna) men du får en dubbelverkan, sen ska det ju helst sitta en jordfelsbrytare anpassad för rätt spänning så nära utrustningen som möjligt. Men det var ju ett helt gäng år sedan man fick lära sig detta iofs..
Kan också ha varit uteslutande för utomhusbruk nu när jag tänker efter, men rätt säker på att vår lärare sa att det var för att jorda utrustningen för att skydda övrig utrustning. Men absolut kan saker o ting ha ändrats och även lärare kan ha fel/blanda ihop saker o ting.

Permalänk
Medlem

Låter som att jag ska dra detta förbi en nätverksperson först. Tackar för er input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

hmm..Hur tänkte du annars att man jordar utrustningen? precis som du säger "skyddsjord" är inte huvudändamålet med jordningen (det är störningarna) men du får en dubbelverkan, sen ska det ju helst sitta en jordfelsbrytare anpassad för rätt spänning så nära utrustningen som möjligt. Men det var ju ett helt gäng år sedan man fick lära sig detta iofs..
Kan också ha varit uteslutande för utomhusbruk nu när jag tänker efter, men rätt säker på att vår lärare sa att det var för att jorda utrustningen för att skydda övrig utrustning. Men absolut kan saker o ting ha ändrats och även lärare kan ha fel/blanda ihop saker o ting.

Kort och gott:
Man jordar inte accesspunkter. Man jordar inte utrustning som drivs på likspänning överhuvudtaget. Det finns ingen anledning.
Övrig utrustning som matas med 220 är jordade i vägguttaget.
Syftet med en skärmad kabel är endast att förhindra elektromekanisk störning i vissa miljöer som kräver det, bara då och inget annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kort och gott:
Man jordar inte accesspunkter. Man jordar inte utrustning som drivs på likspänning överhuvudtaget. Det finns ingen anledning.
Övrig utrustning som matas med 220 är jordade i vägguttaget.
Syftet med en skärmad kabel är endast att förhindra elektromekanisk störning i vissa miljöer som kräver det, bara då och inget annat.

Cool tack.
Då vet jag.
Får ha hit en nätverksperson iaf då en klåfingrig hantverkare öppnade lådan för inkommande fibern och hade av en av de hårstråtunna fiberna vid svetsningen. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

oskärmad. Ska du köra POE (power over ethernet) alltså strömförsörja saker via nätverksuttaget så ska man helst titta på FTP.
Hur som helst så rekommenderar jag en solid koppar kabel (enkardeliga ledare i koppar)
typ som denna: https://www.clasohlson.com/se/Nätverkskabel-CAT-6-Deltac...

Edit* Jag förutsatte att du drar kabeln till ett uttag och inte tänker pressar på en RJ45 kontakt direkt på dessa.

Jag håller på och sänder en del sport live och är på jakt efter en lång kabel som når till ett nätverksuttag oavsett var jag står och sänder. För att gå på lite budget tänkte jag köpt en rulle med 100m och pressat på egna kontakter, men jag tolkar detta som att det är ett dåligt alternativ då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccoo:

Jag håller på och sänder en del sport live och är på jakt efter en lång kabel som når till ett nätverksuttag oavsett var jag står och sänder. För att gå på lite budget tänkte jag köpt en rulle med 100m och pressat på egna kontakter, men jag tolkar detta som att det är ett dåligt alternativ då?

Ja, om du ska pressa kontakter som ska sitta i vägguttag så ska du använda patch-kabel som har mångtrådiga ledare, och inte istallationskabel som har enkeltrådiga ledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccoo:

Jag håller på och sänder en del sport live och är på jakt efter en lång kabel som når till ett nätverksuttag oavsett var jag står och sänder. För att gå på lite budget tänkte jag köpt en rulle med 100m och pressat på egna kontakter, men jag tolkar detta som att det är ett dåligt alternativ då?

Köp en rulle utav denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Den är till för rj45 kontakter.

OBS! Gäller bara maccoo då han ville ha en lång patchkabel.
Till er andra som ska göra fasta installationer så är det som alla andra skrivit att det är solida ledare som gäller i kabeln.

Permalänk
Medlem

Till er som ska göra fasta installationer så hade jag kollat på vad biltema speccar för MHz på kabeln.
Jag har för mig att biltema kabeln faktiskt speccade högre MHz än deltacos kabel för många år sen.
Har ett svagt minne av 350 MHz på biltema och 250 MHz på deltaco.

Var som sagt ett par år sen så kolla för säkerhets skull.
Biltemas kabel funkar men höljet som nån skrev ovan var lätt att paja samt att den var ganska tjock.

MEN oftast gör man ju bara en fast installation en gång så kan ju vara värt att lägga ett par extra hundralappar på kabel.

Kjell har Cat6a installationskabel:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

” Cat6 cable is rated for 250 MHz, so it has a reduced maximum length (37-55 meters) when used for 10GBASE-T applications. Cat6a doubles that capability by performing at up to 500 MHz, which allows 10GBASE-T to be run over longer distances of up to 100 meters.”

Tillägg av info
Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ja, om du ska pressa kontakter som ska sitta i vägguttag så ska du använda patch-kabel som har mångtrådiga ledare, och inte istallationskabel som har enkeltrådiga ledare.

Går fint att pressa kontakter på solida kablar, finns "rj45" som är till för detta. Däremot är CAT6 (och högre) väldigt grova i regel och har en solid plastguide/kärna i mitten. Med andra ord så är det lite mindre aktuellt än på kategori 5e-tiden.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns kontakter för solida ledare men dessa är fortfarande mycket mer ömtåligare än vanlig patchkabel + kontakter.

Inget man använder för att koppla i och ur hela tiden med andra ord.
Jag har faktiskt några sådana i mitt hus till mina unifi ap som sitter i taket för att slippa ha nätverksuttag i taket.
Så där har jag kabeln från patchpanelen i garaget draget över vinden, vid accesspunkterna så har jag monterat en ”potta” på vinden för lite sling och sen bara ett litet hål för kabeln som jag sedan monterat rj45 kontakt för solida ledare på. Helt dold kabel när accesspunkterna är monterade i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Köp en rulle utav denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Den är till för rj45 kontakter.

OBS! Gäller bara maccoo då han ville ha en lång patchkabel.
Till er andra som ska göra fasta installationer så är det som alla andra skrivit att det är solida ledare som gäller i kabeln.

Här är lite billigare variant:
https://cdon.se/hemelektronik/logilink-patchkabel-cat6-utp-10...

Och sen rekommenderar jag dessa RJ45-kontakter, klart mycket enklare att få bra kontakt när man drar kabeln rakt igenom kontakten:
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Permalänk
Medlem

Om du väljer mellan mjuk eller hård kabel - kör för guds skull den hårda... (kjell har utmärkt exempel)

Permalänk
Medlem

Håller helt med om rj45 kontakterna, gillar även varianten där man först trär på en stödskena först:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...