Väldigt udda resonemang kan jag anse.
Det är en viss jäkla skillnad på att skinna någon mindre lyckligt vetande med överpriser, kontra att släppa en vara som du själv säljer för ett potentiellt skambud. Som säljare kan du alltid välja att tacka nej till ett bud om du anser att det är för lågt, men det kan vara betydligt svårare för en köpare att ha full koll på marknaden, speciellt om personen i fråga inte är van köpare/säljare och inte hänger med i prisutveckling, tekniska framsteg o.s.v, utan kanske bara är ute efter t.ex. ett nytt grafikkort eller "ger sig in i matchen igen".
Det är bara att kolla blocket/FB Marketplace, där det dyker upp datorer med komponenter från 2012~ för 8000kr och uppåt. Jag kan säga av erfarenhet att dom blir sålda, inte för att jag själv säljer där eller ens köper något i huvudtaget oftast - Utan för att jag har haft bekanta vars "mamma" (släkting, förälder, målsman w/e) köpt något som verkar lovande med beskrivningar så som "Klarar alla spel på MAX" och som då är billigare än att köpa nytt i butik, vilket då såklart lockar om man inte har obegränsad budget till en dator för sitt barn eller vad det nu än kan vara.
Behöver inte ens vara en föräldrar som köper till sitt barn. Jag fick hjälpa min far för ett par år sedan att hitta en dator som inte var till 'ockerpris' då han inte varit insatt i datorer på 10-15år, men han blev sugen på att spela lite igen men hade inget annat än sin jobbdator. Hade jag inte varit där och hjälpt honom hade han förmodligen slutat upp med att betala drygt 5500kr för en dator med Core2Quad, 8Gb RAM och ett HD5870 (som exempel på en av annonserna han länkade mig).