Ny eGPU samt nytt coolt grafikkort

Permalänk

Ny eGPU samt nytt coolt grafikkort

Hej!

Jag är inte jätteintresserad av detta, och ber därför om er hjälp. Jag skulle behöva ett kit av eGPU-chassi, grafikkort och kablage. Av någon anledning hittar jag inget rimligt *paket* på exempelvis webhallen.

Jag vill kunna göra 3D-renderingar okej snabbt, samt spela spel, typ City Skylines på okej nivå. Fokus är dock på 3D-renderingar. Jag går inget superavancerat, men vore trevligt att iallafall ha alternativet att ta ut svängarna lite mer än idag.

Det verkar finnas en grafikkortsdjungel därute, och jag behöver hjälp att reda lite i den.

Det jag har tittat på är en Razer Core X (verkar finnas två? Hittat ingen direkt skillnad som säger mig något mellan de två) som sägs vara bra, men vad för grafikkort ska man ha nu för tiden? Sist jag var i den här svängen var omkring 15 år sedan.

Så, kan jag få ihop något som passar mig med en budget på 7-8000? Vad rekommenderas isåfall? Jag sitter på en MacBook Pro, i7 2,5Ghz, 16gb ram från 2017 (med Thunderbolt 3) idag och vill inte köpa en till dator, varesig laptop eller desktop.

Alternativet är såklart att jag själv sätter mig in i det, men jag är helt ointresserad och planerat inte att byta upp mig närmsta året varpå det känns lätt meningslöst.

Tackar ödmjukast för er eventuella hjälp i detta. Jag litar på er!

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Det är razer core x du ska ha, chroma har lite io-portar också, men låter inte som du har det behovet.

För Mac är det Amd’s grafikkort som stöds officiellt, så bara välja därifrån utifrån hur mycket pengar du vill lägga.

Alternativ är att köpa BlackMagic från apple.se, då får du färdigt paket.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Läs igenom Apple:s rekommendationer: https://support.apple.com/sv-se/HT208544

Extern grafikkortschassi: Razer Core X https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4804752
Max inner dimensions (Graphics Cards Requirements)
Length : 12.99”/ 330 mm
Height*: 6.29” / 160 mm
Width : 2.36” / 60 mm

GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5170376
Dimensioner:
Längd: 254 mm
Höjd: 135 mm
Bredd :46.5 mm

Visa signatur

😑

Permalänk

Tack båda för svaren. Sista alternativen hamnar ju på en rimlig budget (utan Chroma) till och med!

Har kikat på BlackMagic också men fick uppfattningen av att det bara var låda utan kort, samt något tveksam över huruvida den blir helt oanvändbar efter något år (Apple gör ju sig inte kända för att kunna byta ut enstaka komponenter direkt), men enkelheten lockar ju.

Känner vi till några direkta nackdelar med att köpa det hela begagnat? Viss känsla försvinner ju såklart, men utöver det, sålänge säljaren ”känns” seriös? Lär ju inte hamna långt under budget ändå, så kanske ovärt.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem

@hejhejdå: Så länge det är en seriös säljare.
Det är väl garantitiden, samt lidande av val på rätt grafikkort (det finns bättre och sämre modeller) som blir nackdelarna.

Finns alltid en risk för underliggande problem som t.ex med grafikkorts "coil whine" och inte ha möjligheten att snabbt ersätta det hos en återförsäljare, men ett grafikkort som lider av det funkar ändå. (Ett par hörlurar löser problemet.) SweC: Vad är coil whine?

Elektronik förlorar värde så fort du köper det, så det kan vara värt att köpa begagnad. Dock det är bäst att vänta nu om det är inte bråttom, då nya generationen släpps snart.

Visa signatur

😑