Första SSD:n - Feedback uppskattas

Permalänk
Medlem

Första SSD:n - Feedback uppskattas

Jag har hört bra grejer om och lutar för tillfället åt att köpa den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644069. CDON har den för 1301 kr. Jag tänkte höra om det fanns några experter här som har något förslag för liknande pris (inom några hundra) med bättre valuta för pengarna eller nåt billigare med likvärdig kvalitet och funktionalitet.

Jag har tänkt installera OS på ssd:n samt ett antal spel. Har även en gammal 2tb hdd som får ta allt annat och de mindre ofta spelade spelen. Men blir definitivt inga massiva filöverföringar eller filmredigering xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axeskill:

Jag har hört bra grejer om och lutar för tillfället åt att köpa den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4644069. CDON har den för 1301 kr. Jag tänkte höra om det fanns några experter här som har något förslag för liknande pris (inom några hundra) med bättre valuta för pengarna eller nåt billigare med likvärdig kvalitet och funktionalitet.

Jag har tänkt installera OS på ssd:n samt ett antal spel. Har även en gammal 2tb hdd som får ta allt annat och de mindre ofta spelade spelen. Men blir definitivt inga massiva filöverföringar eller filmredigering xD

Om du har nvme så https://www.amazon.de/gp/product/B07VXC9QMH/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Ta en nvme ifall du har m.2 på moderkortet, SATA är föråldrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ta en nvme ifall du har m.2 på moderkortet, SATA är föråldrat

Det finns t.ex. Z97-moderkort som inte har NVMe-stöd trots att de har M.2-kontakt, så det gäller att veta att man har NVMe-stöd innan man köper en sådan M.2-ansluten enhet.

För den relativt sega SSD-enhet som TS länkar lär det inte spela någon roll heller, SATA funkar:
https://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/406099/CT1000MX500SSD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns t.ex. Z97-moderkort som inte har NVMe-stöd trots att de har M.2-kontakt, så det gäller att veta att man har NVMe-stöd innan man köper en sådan M.2-ansluten enhet.

För den relativt sega SSD-enhet som TS länkar lär det inte spela någon roll heller, SATA funkar:
https://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/406099/CT1000MX500SSD...

Förslag på icke-seg ssd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axeskill:

Förslag på icke-seg ssd?

Har du plats så välj en nvme, tex den det tipsades om i fyndtråden för €100 som jag länkade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeskill:

Förslag på icke-seg ssd?

Kommenterade bara att man inte är begränsad av SATA-interfacet med en sån enhet.

Se köptips av @mrqaffe annars, Kingston-enheten han länkar är betydligt snabbare än MX500, förutsatt att ditt moderkort har NVMe-stöd:
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Kingston-SA2000M81000G-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns t.ex. Z97-moderkort som inte har NVMe-stöd trots att de har M.2-kontakt, så det gäller att veta att man har NVMe-stöd innan man köper en sådan M.2-ansluten enhet.

För den relativt sega SSD-enhet som TS länkar lär det inte spela någon roll heller, SATA funkar:
https://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/406099/CT1000MX500SSD...

Dock fungerar enheterna, bara att hastigheten blir lägre eller så låg som sata. Så det kan ju fortfarande vara en ide att köpa för att ha till framtida uppgraderingar.
Mitt förra Z97 fick jag tex 780mb/s ur. Så högre än Sata men lägre än de 3000mb/s ja får ur den idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Dock fungerar enheterna, bara att hastigheten blir lägre eller så låg som sata. Så det kan ju fortfarande vara en ide att köpa för att ha till framtida uppgraderingar.

Jag förtränger tydligen information snabbt, men det kan i alla fall vara rätt gött att kunna boota från den också när man gått och köpt en ny.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att notera att även om en NVME SSD är mycket snabbare än en SATA SSD på pappret, så kommer man i praktiken inte att märka så stor skillnad.

Den stora fördelen med en SSD jämfört med en mekanisk hårddisk är de närmast obefintliga söktiderna. Den fördelen har du på både SATA och NVME SSDer.
De högre överföringshastigheterna hos en NVME enhet gör att spel och program laddar ett par millisekunder snabbare - det är så många andra saker som sätter begränsningar där att i princip alla SSDer är "tillräckligt snabba."

Visst, om du regelbundet kopierar runt gigabyte-stora filer så kommer du att märka skillnad med en NVME disk, men hur många gör sånt regelbundet?

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Det är dock en märkbar skillnad i användarupplevelse även mellan olika SSD-enheter. Det är (som du nämner) inte för att de har jätteimponerande sekventiella överföringshastigheter, utan framförallt för att läs- och hastigheten för 4 KB har gått upp enormt mycket de senaste tio åren samtidigt som accesstiden (service time) har minskat rejält p.g.a. förbättrade styrkretsar.

Skrivet av Erik_T:

De högre överföringshastigheterna hos en NVME enhet gör att spel och program laddar ett par millisekunder snabbare - det är så många andra saker som sätter begränsningar där att i princip alla SSDer är "tillräckligt snabba."

Detta stämmer verkligen inte när man jämför moderna högpresterande SSDs med äldre enheter. Exempel här där Kingston A2000 slår Crucial MX500 med flera sekunder i laddtid i FF XIV. Det är samma sak med andra sysslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta stämmer verkligen inte när man jämför moderna högpresterande SSDs med äldre enheter. Exempel här där Kingston A2000 slår Crucial MX500 med flera sekunder i laddtid i FF XIV. Det är samma sak med andra sysslor.

Två sekunder summerat över åtta laddtider (ja, jag kollade just hur många laddningar det där benchmarket gör). Det blir ca 250ms per laddtid. Lite mer än jag hade trott, men inget man skulle märka mycket av i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jag har just ett z97 moderkort och behöver verkligen nåt snabbare att boota från så Nvme är tyvärr inget alternativ. Är crucial mx500 ett bra val bland sata-ssder?

Permalänk
Medlem

Skriver som jag skrivit i andra, liknande, trådar: Köp en PCI-E adapter så kan du även köpa en bra disk så som Samsung 970 Evo eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeskill:

Jag har just ett z97 moderkort och behöver verkligen nåt snabbare att boota från så Nvme är tyvärr inget alternativ. Är crucial mx500 ett bra val bland sata-ssder?

Du kommer bli nöjd med den. Har själv en blandning mellan flera Sata och NVME och märker ingen skillnad förutom vid filöverföring.

Annars är även:
Samsung 860 QVO MZ-76Q1T0BW 1TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4997193

Samsung 860 EVO Series MZ-76E1T0B 1TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655197

..två bra bra val där den sistnämnda är något snabbare (TLC)

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Medlem

Om du går från en vanlig hdd till en ssd kommer du bli nöjd nästan oavsett vad du väljer idag. Har en MX500 525GB i min burk som speldisk och den gör vad den ska lika bra som min nvme-disk under dagligt användande. Skulle jag få för mig att flytta jättestora filer skulle jag nog kunna märka skillnaden men det är inte något jag gör så ofta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Axeskill:

Jag har just ett z97 moderkort och behöver verkligen nåt snabbare att boota från så Nvme är tyvärr inget alternativ. Är crucial mx500 ett bra val bland sata-ssder?

Nvme är det snabbaste interfacet sså hur resonerar du här ?
Visserligen är skillnaderna små i praktiken men sata är inte snabbare på nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nvme är det snabbaste interfacet sså hur resonerar du här ?
Visserligen är skillnaderna små i praktiken men sata är inte snabbare på nått.

Antagligen att hans Z97-moderkort inte har stöd för att boota från PCIe-SSDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Två sekunder summerat över åtta laddtider (ja, jag kollade just hur många laddningar det där benchmarket gör). Det blir ca 250ms per laddtid. Lite mer än jag hade trott, men inget man skulle märka mycket av i praktiken.

Bara ett exempel jag råkade ha öppet samtidigt, har ett ännu bättre exempel på min Asus ROG G751JY, som kom med en 128 GB Sandisk X300s, vilken jag behövde använda i ungefär en vecka när datorn var ny medan jag väntade på en 1 TB Samsung 850 Evo.

Här ser du en jämförelse mellan dem:
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/SanDisk-X300s-Non-Secur...

Min laddtid till Story Mode i GTA V blev t.ex. mer än 10 sekunder kortare med en 850 Evo, i samma dator med oförändrad hårdvara i övrigt, och det går nog inte skylla på att Sandisk-enheten var "för full" då det var mer än 45 GB ledigt utrymme på den.

Har haft den här diskussionen i någon annan tråd för ca 5 år sedan, när jag skaffade min numera avlagda 400 GB Intel 750, och någon menade att jag inte skulle märka någon hastighetsmässig skillnad mot den 240 GB Intel 520 jag bytte ut. Som du ser på bilden nedan så är accesstiden en tiondel på Intel 750 (längst ner till vänster) jämfört med Intel 520 (längst upp till höger) samtidigt som 4 KB-läs dubblats och 4 KB-skriv tredubblats. Du ser även att en "normal" SATA-ansluten 512 GB Samsung 850 Pro har hängt på den trenden, och då var det mindre än två år mellan releaserna av Intel 520 respektive Intel 750, samt några månader mellan 850 Pro och Intel 750.

Den Samsung 970 Evo som bytt ut min Intel 750 sedan dess är betydligt snabbare, mer än 50% snabbare 4 KB-läs:
https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-970-Evo-NVMe-PC...

Om användaren inte märker någon skillnad mellan dem så beror det antagligen på att den sitter på någon gammal lam skithårdvara som utgör begränsningen, annars kommer det bli mätbara skillnader när datorns långsammaste minne uppgraderas. Med det sagt så klarar sig antagligen en hög andel användare på valfri SSD, men eftersom det skiljer väldigt lite pengar mellan sopiga enheter och någorlunda kapabla så finns det oftast väldigt liten anledning att köpa något sämre.

För att återgå till tråden så verkar Crucial MX500 vara ett bra val för pengarna för en SATA-SSD, vilken är betydligt snabbare än t.ex. Samsung 860 Evo och till en längre prislapp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, uppskattar den intressanta diskussionen.