Hörlurars känslighet brukar ligga vid 100 - 102 dB SPL vid 1 mW signaleffekt, det brukar anges för många lurar vad känsligheten ligger på - mätt på anslutningen (av högtalarmusslans anslutningar i fallet om lurarna är av BT-typ och inte har sladd ut) - hur mycket det sedan motsvarar i spänning i mV på sladden bestäms av dess angivna impedans[1].
Har man känsligheten och elementets impedans så kan man sedan räkna ut hur många mV signalen som matar behöver vara för att det skall motsvaras av tex. 100 dB SPL.
Om vi antar här 32 Ohm lurar och 100 dB SPL känslighet vid 1 mW så ger det spänningen U = (R *P)^0.5 = (32 *0.001 Watt)^0.5 = 0.178 Volt eller 178 mV RMS.
Om riktpunkten är 80 dB SPL vid lyssning så är det 20 dB lägre (dvs -20 dB) och med dB-räkning till spänningskvot = 10^((dBut-dBin)/20) = 10^(-20/20) = 0.1 - dvs spänningen skall vara 1/10-del av ovan räknad referensnivå för 100 dB SPL skall bli 80 dB SPL - dvs 0.178 Volt /10 = 0.0178 Volt eller 17.8 mV.
- dvs. när man spelar sin musik i hörlurarna och det inte får gå över 80 dB SPL bör inte signalen vara starkare än 17.8 mV i topp på resp stereokanal. - och många kommer att tycka att den nivån är rätt svagt...
På sådant sätt går det att räkna fram en ungefärlig ljudnivå _om_ man kan mäta signalnivån på respektive kanal med en hyffsad bra multimeter som dels kan mäta låg nivå på AC. minst på milliVolt-nivå, helst mikroVolt-nivå, mäter rätt på stort frekvensområde, helst uppemot 10 kHz (enklare multimetrar mäter bara rätt vid 50-60 Hz och kan börja visa mycket fel redan vid 1000 Hz) och om man skall mäta annat än med rena sinus-signaler (dvs. på spelad musik), att den också har true RMS.
Att mäta nivå rätt så måste man ha koll på hela kedjan och det är inte att bara mäta på mickingången och ansluten mick på en dator vilken som helst då du har en stor variabel som kallas mixer-ingång med olika inställningsmöjlighet och det kan bli vilka siffror som helst om det inte mäts in med en känd signal-källa med ett känt absolutvärde.
Det är däri skillet finns hos mättekniker i hur man minimerar felkällor, hur man kalibrerar, metoder att mäta indirekt om man inte kan mäta direkt etc.
Grejor kan vem som helst köpa, men för att mäta rätt så måste det finnas en viss kunnande bakom spakarna och också en känsla om det är rimligt eller inte då man kan åka på riktiga nitar om man bara tror doktrinmässigt vad en färdig program/app säger i värde - man litar aldrig på sådant innan man själv verifierat och ser att det ger samma värden.
Inom mätinstrument och mätvärlden så är det den kalibrerade kedjan och exaktheten från mätpunkten till visad värde med certifikat/papper som bevisar det som kostar pengar - därav en Brüel&Kjaer akustisk mätkedja från mick, mickförstärkare, processning och visning på display/dator kan kosta över 150 papp - med certifikat att felvisningen från helt tyst till kanske 140-150 dB SPL - från infraljud till +20000 Hz kanske ligger på under 1 dB. En stor kostnad är själva micken med individuellt upptagna diagram, i vilka riktningar etc.
Till detta tillkommer skickligheten hos mättekniker att sätta upp sakerna korrekt i ett rum med hänsyn taget till väggreflexer, kantdiffraktioner på objekt och rumsdetaljer etc. för att mäta rätt och där kan man lätt få avvikelser på mer än 3 dB även vid rätt noggrann uppsättning - och det dyra är inte längre instrumentkedjan för 150 papp utan använda akustiskt kontrollerade rum med definierad dämpning och eko-egenskaper och diffraktion av ljudet. Dom akustisk kontrollerade labbrummen är rätt dyra...
[1]
Obs! Impedansen är inte samma sak som mätvärdet du mäter upp med multimeterns Ohm-mätläge - impedans måste mätas med ton och i mätbrygga och impedans varierar kraftigt med frekvens och angiven impedans brukar anges vid typisk 1000 Hz som referensfrekvens för bredbandiga högtalarelement som hörlurs-element) - många program för högtalardesign kan med ljudkortet och några inköpta motstånd till hjälp ganska lätt bygga en brygga för att mäta en högtalares impedans och därmed också hörlurs impedans.