Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

I mitt sökande hittade jag en 13 år gammal tråd. Tycker det är dags för en ny!

Min kafferesa började för snart tio år sedan, när jag började på universitetet. Från att knappt ha druckit kaffe alls började jag dricka en kopp efter lunch, sedan blev det en 0.5l termos i ryggsäcken som räckte fram till lunch

I och med att mitt kaffedrickande ökade blev jag även lite mer kräsen med mitt val av kaffe. Jag gick från att dricka i stort sett vad som helst, till att snäva in mig på lite "finare bryggkaffe från ICA". Jag snöade in på Arvid Nordquist ECO-serien i allmänhet och deras Solid i synnerhet. Den var min trotjänare under flera år! Kaffet bryggdes varje morgon ur min Philips-bryggare jag köpt på ICA. Termoskannan var fantastisk, efter att ha slagit sönder för många glaskaraffer....

Åren gick och jag började intressera mig mer och mer för olika sätt att brygga kaffe, olika bönor, osv. Jag skaffade en V60 och började experimentera med pour over. Sen fick jag upp ögonen för att mala själv och införskaffade mig en billig kaffekvarn. En ny värld öppnades upp och jag kunde köpa roliga bönsorter från nya importörer! Jag kunde mala mitt egna kokkaffe (jag är ett stort fan, särskilt över öppen eld!) och nyligen införskaffade jag mig en Aeropress för att utforska de finare malningsgraderna.

På dagligbasis, nu under jobba-hemifrån-tider, dricker jag nästan uteslutande Lavazza Qualità Rossa som tillreds mha V60 pour over.

Nu har jag kommit fram till nästa steg i min kaffekarriär är en espressobryggare! Jag har spanat in den senaste iterationen av Gaggia Classic och till den funderar jag på att antingen köpa en Baratza Sette eller en Niche Zero. Med förväntan ser jag en framtid med chokladbruna shots och att kunna erbjuda frun en cappuccino på morgonen.

Hur ser er kafferesa ut? Dricker ni svart ur Selecta-maskinen på jobbet, eller är ni kräsna och har med handkvarn till kontoret för att kunna få kaffet malet minut-färskt? Dricker ni bara brygg med socker, eller kokkaffe med salt?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har haft som projekt att inte dricka kaffe under sommaren och förutom en gång då jag skulle göra en lång bilresa så har jag klarat mig utan denna dryck!

Men får se till hösten...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det finns även tråden Godaste kaffet?

Började med dricka cappuccino från kapselkaffe, började öppna upp mig till svart kaffe med Mollbergs blandning men tyckte inte riktigt om det. Hemma var vi 5 varav 4 av oss drack flera koppar kaffe dagligen så jag började räkna på kostnaden och insåg att det blev billigare att köpa en delonghi magnifica s och köra med hela bönor.

Testade flera olika sorters kaffe, från garant till de matteo men arvid nordqvists molto är min favorit. Har även testat att rosta mitt egna kaffe men märkte att det var inte min grej.

Flyttade ut för en vecka sen till studentlägenhet, har en fransk press och melitta pour over men saknar våg så har inte haft en god kopp kaffe på länge. Hittade en Rancilio Silvia V3 och Compak K3 på blocket och inväntar dem nu i veckan, ska satsa mer på espressobaserade drycker.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att dricka detta gift är för att hålla sig vaken när man tex ligger i lumpen o ska köra lastbil med stridsvagnar från borensberg (mellan lindköping/motala) till sundsvall, tillbaks till borensberg, lasta upp till östersund o hem o sova i Örebro lörd morgon, sen till borensberg igen på månd.
Andra halvan av hemvägen var fan inte rolig såg allt möjligt i syner som tex stridsvagn som flög över en bro, heller varför inte tro att man är på en järnvägsräls o håller på att komma ikapp ett tåg.

Det vart då en hel del gift utblandat med ca 40% mjölk och 3-5 matskedar socker för att ens kunna få ner skiten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Enda anledningen att dricka detta gift är för att hålla sig vaken när man tex ligger i lumpen o ska köra lastbil med stridsvagnar från borensberg (mellan lindköping/motala) till sundsvall, tillbaks till borensberg, lasta upp till östersund o hem o sova i Örebro lörd morgon, sen till borensberg igen på månd.
Andra halvan av hemvägen var fan inte rolig såg allt möjligt i syner som tex stridsvagn som flög över en bro, heller varför inte tro att man är på en järnvägsräls o håller på att komma ikapp ett tåg.
Det vart då en hel del gift utblandat med ca 40% mjölk och 3-5 matskedar socker för att ens kunna få ner skiten.

Finns ju betydligt smidigare sätt att få i sig koffein om man inte gillar kaffe.
Koffeintabletter är receptfria och inte speciellt dyrt.

Permalänk
Medlem

Visst men den resan kom upp väldigt snabbt, dvs kom ner till transportcentralen på morgonen och detta ska göras nu och helst igår.
Bara o hoppa in o åka.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

För vanlig bryggare finns det också någon slags kaffepulver (arabisk?) med som höjer smaken betydligt godare kaffe. Det var så längesen jag drack kaffe då jag dricker bara en burk energidryck per dag men ta en titt på de mindre kaffeförpackningar i din butik som man bara tar lite till din bryggare (en tesked blandat med vanlig kaffe)!

Permalänk
Medlem

Nescafes koffeinfria snabbkaffe är det bästa kaffet. Det botade min sk. "caffeine induced anxiety disorder" som finns att läsa om i DSM-V.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nescafes koffeinfria snabbkaffe är det bästa kaffet. Det botade min sk. "caffeine induced anxiety disorder" som finns att läsa om i DSM-V.

Varför dricker du ens koffeinfri kaffe? Är det för det är alldeles för gott för att undvika? Eller har det andra effekter på dig personligen?

Permalänk
Medlem

Kan du testa de finska favoriterna Juhla Mokka och Kulta Katriina nån dag? @GLaDER

Personligen dricker jag kaffe om jag är hemskt trött och måste hålla mig vaken inför något viktigt, annars föredrar jag koffeinfritt kaffe för den goda smakens skull (oftast Kulta Katriina PLUS Relax). Började dricka kaffe med mommo redan som barn men beroendet har inte dykt upp än.

Kan någon tipsa mig om en udda kaffesort på svenska sidan (finkornigt, bryggmalet)? Det bästa kaffet ska vara mustigt, smakrikt och fritt från den där piss-sura smaken som finns i t.ex Löfbergs lila.

Permalänk

Jag dricker mycket kaffe, allt slinker ner!
Det största lyftet som jag rekomenderar alla är att skaffa en kaffekvarn. Går att få för bara en hundring eller två, men det krävs ingen finsmakare för att känna skillnaden i smak.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Har haft som projekt att inte dricka kaffe under sommaren och förutom en gång då jag skulle göra en lång bilresa så har jag klarat mig utan denna dryck!

Men får se till hösten...

Ha, samma här förutom att den enda koppen var när jag blev bjuden och inte gavs möjlighet att tacka nej och be om te istället. Den koppen bidrog nog till att jag somnade först cirka 03:30 den natten.

Har du märkt någon skillnad efter uppehållet?

Permalänk
Medlem

jag har en kvarn som är en av de "bättre" för vanligt kaffe - en Wilfa Svart. Den maler helt OK - men jag har svårt att hitta den perfekta bönan

Köpekaffe blir ofta Gevalia Mellanmörkrost(styrka 6) eller Ebony. Under sommaren så testade jag att blanda lite bönor o kom fram till att 100% arabica bönor med god smak som blandas med en mörk/franskrostadböna, blir finfint! Blandar cirka 70/30 i kvarnen.

Vad har ni för favoritbönor?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

@Navicula: Finskt kaffe brukar ej gå hem hos svenskar...

Permalänk
Musikälskare

Jag har en riktigt sleden kaffekokare här hemma som knappt håller ihop och tänkte köpa en ny nästa löning, är detta ett bra val? Vad kan gå fel med en MoccaMaster eller? Hmm

Kör inget fancy kaffe utan det blir bara Skånerost

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har en riktigt sleden kaffekokare här hemma som knappt håller ihop och tänkte köpa en ny nästa löning, är detta ett bra val? Vad kan gå fel med en MoccaMaster eller? Hmm

Kör inget fancy kaffe utan det blir bara Skånerost

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Moccamaster är ett säkert kort när det kommer till kaffekokare !
Brygger snabbt och bra temp på kaffet

Kan bara rekommendera Moccamaster, 5 påtår av 5 möjliga

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av skanepiraten:

Moccamaster är ett säkert kort när det kommer till kaffekokare !
Brygger snabbt och bra temp på kaffet

Kan bara rekommendera Moccamaster, 5 påtår av 5 möjliga

//Skane

Trevligt!

Ja jag tänker det är värt att punga ut lite extra så har man en som håller länge, det får bli en sån! Tack för svaret!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gick från enklare kaffebryggare till kapselmaskin för smidigheten. Sen uppgradera jag till en automatisk maskin från Saeco som malde bönor o hela kittet. Var nöjd med den till en början men efter ett tag föll kaffet inte i smaken längre och det kombinerat med underhållet som krävs på en sån maskin gjorde att jag efterskänkte den till morsan. Investerade istället i en Moccamaster och en kaffekvarn från Wilfa. Testat lite olika bönor som finns att köpa i vanliga butikerna och några lite mer "intressanta" varianter. Till vardags är det dock skånerost som gäller.

Har kikat lite på Pour over... inte tagit tag i det än dock.

@flashen: Moccamaster och skånerost fungerar alldeles ypperligt, egenmalet eller ej

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Ha, samma här förutom att den enda koppen var när jag blev bjuden och inte gavs möjlighet att tacka nej och be om te istället. Den koppen bidrog nog till att jag somnade först cirka 03:30 den natten.

Har du märkt någon skillnad efter uppehållet?

Jag känner att energinnivån är mer jämn över dagen.
Framförallt så har jag inte längre morgonhuvudvärken innan första kaffekoppen samt har inte eftermiddagsdippen heller.

Dock är jag inte helt koffeinfri, då jag dricker två koppar te(oftast grönt men ibland svart) per dag och det blir någon coca cola burk eller två per vecka.

Permalänk
Musikälskare

@wurpan: Vad bra! Det låter som en säker combo i så fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@flashen: I Zoégas "testlabb" kör de bara Moccamaster, det borde avgöra saken.

Tips om du gillar Zoégas: Jag var själv inbiten och trogen Skånerost-drickare i många år men efter att ha provat Mollbergs blandning har jag helt gått över till det. Samma rostning, men lite mindre syrlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

@flashen: I Zoégas "testlabb" kör de bara Moccamaster, det borde avgöra saken.

Tips om du gillar Zoégas: Jag var själv inbiten och trogen Skånerost-drickare i många år men efter att ha provat Mollbergs blandning har jag helt gått över till det. Samma rostning, men lite mindre syrlighet.

För ett tag sedan gick jag över till moccamaster med (från presso), och fortsatt med mollbergs blandning i moccamastern.
Rengör bryggaren 1 gång i månaden typ.
Sköljer ofta filtret innan bryggning t.o.m.
Detaljerna gör verkligen skillnaden.

Riktigt grymt köp med en moccamaster alltså.

dock så är jag inte knusslig, det blir en held del "selectakaffe" på kontoret med

Har varit lite sugen på att mala själv men har inte fått tummen ur riktigt.

Permalänk
Medlem

@mblaff: Håller med, Mollbergs är riktigt fin också.

Sköljer också ur filtret tre gånger innan kaffet hälls i. Inte testat hur stor skillnad det egentligen gör men säger internet att det blir bättre så

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Avstängd

Åh, nu blev jag ju påmind om en till sak att skriva in på att-göra-listan.
Skaffa en soxhletextraktor!

Perkolatorkaffe är ju så gott, men det är svårt att göra små mängder åt gången på ett bra sätt. Men soxhlet är ju precis rätt apparat för den saken.

Har läst att det ska kunna blir riktigt bra kaffe i dem. Å andra sidan har jag läst att det blir fruktsvärt också.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det bästa kaffet tycker jag blir med en Aeropress, perfekt för mig som bara vill ha en kopp också.
Gör väl det ungefär hälften utav tiden, annars är det kapselmaskin från Caffetaly (?) - Löfbergs !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ni som kör pour over och liknande har ni vattenkokare med gooseneck eller separat kanna med det för att hälla med? Några bra rekommendationer?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Föredetting

Det är sällan jag dricker kaffe som sådant, men ibland får jag ett sug efter cappuccino. Har däremot inte nått punkten i mitt liv där jag orkar stå med en espressomaskin själv och fixa, för jag vet att det bara kan sluta med ännu ett intresse som går överstyr.

Annars är kaffe förvisso en del av min vecka i normalfallet, som smaksättare. Jag brukar blanda i snabbkaffe i den icke-smaksatta och osötade pulvermaten jag brukar suga i mig till frukost och/eller lunch för att få lite beska i det hela.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Kan du testa de finska favoriterna Juhla Mokka och Kulta Katriina nån dag? @GLaDER

Haha, skicka över en påse av vart så kollar ja på det omgående!

Skrivet av Tea42BBS:

jag har en kvarn som är en av de "bättre" för vanligt kaffe - en Wilfa Svart. Den maler helt OK - men jag har svårt att hitta den perfekta bönan

Köpekaffe blir ofta Gevalia Mellanmörkrost(styrka 6) eller Ebony. Under sommaren så testade jag att blanda lite bönor o kom fram till att 100% arabica bönor med god smak som blandas med en mörk/franskrostadböna, blir finfint! Blandar cirka 70/30 i kvarnen.

Vad har ni för favoritbönor?

mvh Lazze

Spännande! Jag har inte gett mig på att blanda bönor, vad köper du för något då?

Jag har också en Wilfa Svart. Extremt missnöjd. Efter typ ett år har malverket börjat "gnugga" så man hör tydligt metall som går mot metall vid finare malningsgrader. Jag har samma problem som visas upp i den här videon: https://youtu.be/6HOrXWBzweE?t=52. Inget du märkt av?

Skrivet av wurpan:

Ni som kör pour over och liknande har ni vattenkokare med gooseneck eller separat kanna med det för att hälla med? Några bra rekommendationer?

Jag kör en helt vanlig vattenkokare. Har kollat på att köpa en mer ändamålsanpassad, men har annat på önskelistan som går före

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag kör espresso. Kaffet: https://johanochnystrom.se/la-bomba , riktigt nicE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag kör en helt vanlig vattenkokare. Har kollat på att köpa en mer ändamålsanpassad, men har annat på önskelistan som går före

Ok! Jo har lite samma problem här och börjar man kolla på ny vattenkokare så drar det lätt iväg

Kanske bara är att slå till på en V60 Drip Decanter som jag varit sugen på och testa. Känns som att det skulle vara smidigare när man bara vill ha en kopp nu när man jobbar hemifrån. (egentligen inte men försöker bara övertala mig själv att jag behöver en....)

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |