Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Samma här, har hunnit tjuvstarta på dag 1 eftersom finkaffet tog slut och det kändes dumt att köpa mer när man har 24*30 gram som ligger och väntar.

Riktigt nöjd med dag 1, sött och fruktigt, riktigt fint när det blev ljummet. Medföljande chokladen från Standout Chocolate var helt galet god dessutom

Va?! Vi är ju inte ens halvvägs genom November än Jag återkommer när jag har öppnat första påsen, om två veckor!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Va?! Vi är ju inte ens halvvägs genom November än Jag återkommer när jag har öppnat första påsen, om två veckor!

Blev desperat, och har insett att jag inte kommer kunna förbruka 30 gram per dag och samtidigt låta sambon smaka så får tumma lite på det där med advent

Provsmakat chokladen? Kändes ungefär likadant som att gå från Zoega's till specialkaffe när man jämförde den där chokladen med nån Lindt-kaka

Permalänk
Medlem

Vad gäller avkalkning, vad gör det med smaken egentligen?
Dvs om en maskin inte är avkalkad kan någon säga med fakta vad det gör för smaken på kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Blev desperat, och har insett att jag inte kommer kunna förbruka 30 gram per dag och samtidigt låta sambon smaka så får tumma lite på det där med advent

Provsmakat chokladen? Kändes ungefär likadant som att gå från Zoega's till specialkaffe när man jämförde den där chokladen med nån Lindt-kaka

Lol

Jag tänker 30g -> 500ml kaffe -> 2 koppar. Blir lagom för oss

Angående chokladen: Ja, jag har provat. Var inte min smak. Den hade tydliga frukt-/russintoner, tycker jag. Jag föredrar chokladig kaffe, men nu smakade inte ens chokladen choklad

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Vad gäller avkalkning, vad gör det med smaken egentligen?
Dvs om en maskin inte är avkalkad kan någon säga med fakta vad det gör för smaken på kaffet.

Although calcium and limescale are non-toxic, leaving these residues unattended can affect the quality of your coffee. How?

Firstly, the layers of limescale can insulate water from the heat source. If water is unable to reach the optimal temperature for brewing, extracting the full flavour of your coffee beans will be futile. In addition, your coffee won’t be hot enough to enjoy.

Once the boiler heating capacity is compromised, the machine is forced to work harder, resulting in increased electricity consumption. A malfunctioning machine will start to rattle and brewing time gets prolonged as the limescale buildup can cause disrupted water flow.

These issues in heating, clogging, and flavour abstraction lower the quality of your brew and can ultimately cause the breakdown of your coffee machine.

Source: https://theprimadonnalife.com/coffee/coffee-101/descaling-why...

Sen nämner de inte att kalcium har en smak; om du har mycket kalk i din bryggare borde det påverka vattensmaken.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Although calcium and limescale are non-toxic, leaving these residues unattended can affect the quality of your coffee. How?

Firstly, the layers of limescale can insulate water from the heat source. If water is unable to reach the optimal temperature for brewing, extracting the full flavour of your coffee beans will be futile. In addition, your coffee won’t be hot enough to enjoy.

Once the boiler heating capacity is compromised, the machine is forced to work harder, resulting in increased electricity consumption. A malfunctioning machine will start to rattle and brewing time gets prolonged as the limescale buildup can cause disrupted water flow.

These issues in heating, clogging, and flavour abstraction lower the quality of your brew and can ultimately cause the breakdown of your coffee machine.

Source: https://theprimadonnalife.com/coffee/coffee-101/descaling-why...

Sen nämner de inte att kalcium har en smak; om du har mycket kalk i din bryggare borde det påverka vattensmaken.

Ja ok, men det låter faktiskt mer som en teoretisk möjlighet.
Och det där använd bara kaffetillverkarnas avkalkningsmedel (tjäna pengar) och gör det minst en gång i månaden (tjäna mer pengar)
Jag tvivlar på att någon i ett blintest skulle märka en praktisk skillnad på en normalanvänd kaffekokare efter en månad, och en avkalkad.
Sen ytterligheterna visst, med kopiösa mängder kalk på värmeelement osv. men knappast efter en månad.

Lite som audiofiler och deras kablar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, men det låter faktiskt mer som en teoretisk möjlighet.
Och det där använd bara kaffetillverkarnas avkalkningsmedel (tjäna pengar) och gör det minst en gång i månaden (tjäna mer pengar)
Jag tvivlar på att någon i ett blintest skulle märka en praktisk skillnad på en normalanvänd kaffekokare efter en månad, och en avkalkad.
Sen ytterligheterna visst, med kopiösa mängder kalk på värmeelement osv. men knappast efter en månad.

Lite som audiofiler och deras kablar..

Kan vara så! Du får prova och se.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kan vara så! Du får prova och se.

Varför chansa, avkalkade i morse
Men man måste ifrågasätta

Permalänk

Skaffade en Melitta Purista till hemmet, och har hittat Lavazza ORO bönan som jag kommer överens med.

Behöver dock en lösning till kontoret, tyvärr delar jag kök med massa företag och kan inte ha en egen maskin i köket.

Lavazza kör även Kapselkaffe.. Har någon provat deras kapslar ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Skaffade en Melitta Purista till hemmet, och har hittat Lavazza ORO bönan som jag kommer överens med.

Behöver dock en lösning till kontoret, tyvärr delar jag kök med massa företag och kan inte ha en egen maskin i köket.

Lavazza kör även Kapselkaffe.. Har någon provat deras kapslar ?

Jag köpte en Clever Dripper häromdagen. Jag tänker att den är extremt kontorskompatibel.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag köpte en Clever Dripper häromdagen. Jag tänker att den är extremt kontorskompatibel.

Kapselmaskin måste väl vara enklare?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Kapselmaskin måste väl vara enklare?

EDIT:
Jag trodde maskinen du nämnde ovan var en bryggmaskin, och att du malde dina ORO i separat kvarn. Melitta Purista är ju en sån där maskin som genererar brunt vatten. Då vet jag inte om nedan är lika applicerbart längre. Mitt förslag kräver ju att du kan mala dina bönor och ta med till jobbet.

Kanske -- om du har en kapselmaskin att tillgå och hittar välsmakande kapselkaffe.

Om du däremot vill ha gott kaffe varje dag, har en vattenkokare på jobbet, och har möjlighet att ta med ditt malda Lavazza ORO hemifrån tycker iaf jag att det låter som en bättre lösning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en manuell kvarn till sambon i julklapp. Hur mycket ska man lägga för att det ska vara acceptabel kvalité? Räcker något sånt här för 500 kr, eller borde man sikta högre? Tips på prisvärd kvarn i den prisklassen (eller över) uppskattas!

Hur lång tid tar det att mala per kopp eller motsvarande ett kaffemått om det är lättare att uppskatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Funderar på att köpa en manuell kvarn till sambon i julklapp. Hur mycket ska man lägga för att det ska vara acceptabel kvalité? Räcker något sånt här för 500 kr, eller borde man sikta högre? Tips på prisvärd kvarn i den prisklassen (eller över) uppskattas!

Hur lång tid tar det att mala per kopp eller motsvarande ett kaffemått om det är lättare att uppskatta?

Timemore C2 har jag ofta sett rekommenderas som ett bra alternativ när det kommer till allt utom espresso och turkiskt kaffe. Har inte använt den själv så vet inte hur lång tid malningen tar tyvärr, men har läst recensioner som haft snabbheten som ett plus.

Verkar ligga på 849kr här i Sverige, men går säkert att få billigare på Aliexpress eller liknande då det är ett kinesiskt företag, svårt att hinna få hit innan jul därifrån dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Funderar på att köpa en manuell kvarn till sambon i julklapp. Hur mycket ska man lägga för att det ska vara acceptabel kvalité? Räcker något sånt här för 500 kr, eller borde man sikta högre? Tips på prisvärd kvarn i den prisklassen (eller över) uppskattas!

Hur lång tid tar det att mala per kopp eller motsvarande ett kaffemått om det är lättare att uppskatta?

Jag har en Rhino Grinder Aeropress Edition, som jag tycker är helt OK. Det är lite bökigt att ställa malningsgrad, men då jag främst använder kvarnen när jag är på språng får det vara bra nog.

Rhinowares gör en kvarn de kallar Rhino Grinder. Jag tror att det är exakt samma malverk som i den jag har, men att själva kroppen kanske är lite större. Min maler iaf fint och om man inte är jättekinkig med något hack hit eller dit tror jag det är svårt att hitta en mer "bang for the buck-handkvarn" just nu.

Kvarnen du länkade skulle jag säga är lite otymplig. Ska den bara stå i köket (och ni dessutom tycker den är snygg) är det kanske inget problem; men jag tycker att grejen med en handkvarn många gånger är portabiliteten.

Om du vill ha tips på billiga handkvarnar, som ändå håller måttet, kan jag rekommendera den här videon -> https://www.youtube.com/watch?v=QLEBfom0mhM

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Hur lång tid tar det att mala per kopp eller motsvarande ett kaffemått om det är lättare att uppskatta?

Jag har en Hario Skerton av äldre modell som jag köper billigt i höstas som ersättning för min elkvarn som dog efter många års tjänst. Den fungerar hyfsat men är lite ojämn i malningen. Skerton Plus och Pro skall vara bättre.

Jag skulle gissa att det tar mig lite drygt 30 sek att mala 15 gr bönor till en kopp V60 men det beror mycket på hur fint man maler.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen angående kaffekvarnar!

Har tittat på Porlex Mini, Hario Skerton Pro och Timemore C2 men ser att det finns elektriska som är billigare och som är populära på Prisjakt. Får man en bättre kvarn för pengarna med en elektrisk? Hade ni rekommenderat något likt Wilfa WSCG2, eller satsat på en manuell?

Eller helt enkelt:
Vilken kaffekvarn är det som gäller upp till/runt tusenlappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tack för tipsen angående kaffekvarnar!

Har tittat på Porlex Mini, Hario Skerton Pro och Timemore C2 men ser att det finns elektriska som är billigare och som är populära på Prisjakt. Får man en bättre kvarn för pengarna med en elektrisk? Hade ni rekommenderat något likt Wilfa WSCG2, eller satsat på en manuell?

Eller helt enkelt:
Vilken kaffekvarn är det som gäller upp till/runt tusenlappen?

Du får bättre malningskvalitet för pengen med en handkvarn, men på bekostnad av smidighet.

Timemore C2 är nog mest pang för pengen, om man kan leva med en besvärligare hantering. Wilfan maler mycket bra, snabbt, och med färre moment. En annan fördel är att en elektrisk kvarn oftast har en skala för malningsgrovlek.

Ska man t.ex brygga chemex ligger man runt filter - franskpress med Wilfan medans v60 logger runt Aeropress, så man kan snabbt växla mellan de två. Att räkna antal klick på en handkvarn kan fort göra att man tappar bort sig och måste leta noll-läge och räkna klick.

Skalan var nog största anledningen till att jag valde en Wilfa Uniform över Comandante, men då är malningskvaliteten mer jämförbar.

Jag skulle säga så här (mina egna tankar, jag är inget facit):
Ska ni brygga små mängder, där ni i stort sett alltid använder samma bryggningsmetod och mängd och har tid för lite piller, välj en Timemore.
Ska ni ofta brygga stora kannor och bjuda, och tillika ofta varierar bryggmetod (och mängd eftersom det påverkar hur stort man bör mala), välj en Wilfa. Skulle då rekommendera att ta den lite dyrare (130 nånting).

Permalänk
Samsung Sverige

Hur var det nu, var det någon i tråden som använt Niche Zero? Jag står och väger kring vad jag egentligen ska köpa för kvarn. Jag gör Espresso i en Elektra T3, bryggkaffe i Moccamaster och pour over med Kalita Wave. Det optimala är att hitta en kvarn som fixar alla tre uppdragen bra. Men eftersom jag ska växla mellan espresso och brygg behöver den processen vara enkel. När jag har kikat runt verkar just Niche Zero vara den som kommer närmast. Wilfa svart kan funka, men ska vara krångligare till espresso tydligen.
Några andra förslag?

Jag vill helst undvika att ha två kvarnar och vill ha så låg retention som möjligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det går inte få godare kaffe än Löfbergs Lila mellan rost bryggkaffe. Ska göras i en kaffekokare som inte rengjorts på flera år i en lika skitig mugg. Plus är om man fryser röven av sig ute i en skitig container när man dricker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur var det nu, var det någon i tråden som använt Niche Zero? Jag står och väger kring vad jag egentligen ska köpa för kvarn. Jag gör Espresso i en Elektra T3, bryggkaffe i Moccamaster och pour over med Kalita Wave. Det optimala är att hitta en kvarn som fixar alla tre uppdragen bra. Men eftersom jag ska växla mellan espresso och brygg behöver den processen vara enkel. När jag har kikat runt verkar just Niche Zero vara den som kommer närmast. Wilfa svart kan funka, men ska vara krångligare till espresso tydligen.
Några andra förslag?

Jag vill helst undvika att ha två kvarnar och vill ha så låg retention som möjligt.

Wilfa Uniform kan funka Ja om det är den du menar, men Niche har bättre finkänslighet i espresso-spannet. James Hoffman har en mycket bra jämförelse mellan just de kvarnarna.

Uniform är extremt bra för brygg dock!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lidodido:

Wilfa Uniform kan funka Ja om det är den du menar, men Niche har bättre finkänslighet i espresso-spannet. James Hoffman har en mycket bra jämförelse mellan just de kvarnarna.

Uniform är extremt bra för brygg dock!

Jo, jag har kikat på Hoffmans videor och han gillar ju verkligen Niche:n som lite allt-i-allo. Jag tror att Uniform (mycket riktigt den jag menade) blir för meckig att ställa om till espresso, och jag vill verkligen använda min espressomaskin. Men frågan är om den lilla hoppern på Niche blir jobbig?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jo, jag har kikat på Hoffmans videor och han gillar ju verkligen Niche:n som lite allt-i-allo. Jag tror att Uniform (mycket riktigt den jag menade) blir för meckig att ställa om till espresso, och jag vill verkligen använda min espressomaskin. Men frågan är om den lilla hoppern på Niche blir jobbig?

Espresso doser klarar den ju utan problem, men kan bli svårare med större mängder för Moccamastern till exempel.
Var lite olika bud när jag försökte hitta vilken max kapacitet den klarar av, en sida sa 70g och en annan 50g (deras egna sida så kanske är mer korrekt). Hur stora doser brukar du ha till annat än espresso?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kratos:

Espresso doser klarar den ju utan problem, men kan bli svårare med större mängder för Moccamastern till exempel.
Var lite olika bud när jag försökte hitta vilken max kapacitet den klarar av, en sida sa 70g och en annan 50g (deras egna sida så kanske är mer korrekt). Hur stora doser brukar du ha till annat än espresso?

Jag brukar brygga ungefär en liter, så 60 gram kaffe på ett ungefär. Nu är ju Niche rätt snabb, så det kanske inte är ett jättestort problem. Dock vill jag mala mycket för kallbryggt ibland, men där får man väl tänka sig att fylla på hoppern några gånger.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur var det nu, var det någon i tråden som använt Niche Zero? Jag står och väger kring vad jag egentligen ska köpa för kvarn. Jag gör Espresso i en Elektra T3, bryggkaffe i Moccamaster och pour over med Kalita Wave. Det optimala är att hitta en kvarn som fixar alla tre uppdragen bra. Men eftersom jag ska växla mellan espresso och brygg behöver den processen vara enkel. När jag har kikat runt verkar just Niche Zero vara den som kommer närmast. Wilfa svart kan funka, men ska vara krångligare till espresso tydligen.
Några andra förslag?

Jag vill helst undvika att ha två kvarnar och vill ha så låg retention som möjligt.

Jag äger en Niche och använder den dagligen. Den maler toppen, enligt mig. För det du beskriver ska det fungera toppen. Jag maler v60 på ~40 (skalan går mellan 50 och 0, 0 är finast). Jag maler därtill ofta grövre än vad som är utmärkt (vilket inte är ett problem i sig man kan skruva flera varv grövre än vad skalan visar).

Jag är toppennöjd.

EDIT: Såg att du dessutom frågade om hoppern på Niche. Brygger du till 1-2 personer är det inga problem alls; men vet du med dig att du kommer behöva mala +50g -- ofta -- kommer du behöva hitta ett bra arbetsflöde där du maler två gånger.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av GLaDER:

Jag äger en Niche och använder den dagligen. Den maler toppen, enligt mig. För det du beskriver ska det fungera toppen. Jag maler v60 på ~40 (skalan går mellan 50 och 0, 0 är finast). Jag maler därtill ofta grövre än vad som är utmärkt (vilket inte är ett problem i sig man kan skruva flera varv grövre än vad skalan visar).

Jag är toppennöjd.

EDIT: Såg att du dessutom frågade om hoppern på Niche. Brygger du till 1-2 personer är det inga problem alls; men vet du med dig att du kommer behöva mala +50g -- ofta -- kommer du behöva hitta ett bra arbetsflöde där du maler två gånger.

Rymmer koppen också bara 50 gram malet, eller får man i mer i den? Att ha en separat skål man väger i och sen pytsar i två gånger är ju görbart.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Rymmer koppen också bara 50 gram malet, eller får man i mer i den? Att ha en separat skål man väger i och sen pytsar i två gånger är ju görbart.

Bra fråga. Jag har aldrig provat att mala så mycket i ett svep. Malde 90g till Chemex en gång och då malde jag 45g, hällde kaffet i Chemexen, och sen 45g till. Om man ser till hela bönor rymmer doseringskoppen ~70g. Den rymmer säkert 25% mer om du maler.

Detta sagt, jag har märkt att när man börjar komma upp i +35g så börjar statiskt kaffe bli ett problem. Jag har verkligen inga som helst problem med statiskt kaffe när jag maler 15-30 gram; men ju mer jag maler desto större problem får jag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Rymmer koppen också bara 50 gram malet, eller får man i mer i den? Att ha en separat skål man väger i och sen pytsar i två gånger är ju görbart.

Jag har också en Niche och använder den dagligen. Espresso, Aeropress, press och cold brew. Lätt att växla mellan. Just till Cold Brew är det inte lika viktigt med jämn malningsgrad men den är väl inte lika bra och jämn ju grövre man maler. Brukar köra ett helt varv ifrån espressobryggningen så blir rätt grovt.
Behöver jag mala mer än 45/50 gram så delar jag upp det. Inga direkt problem att hälla över i bryggattiraljen och köra igen.

Har provat en del kvarnar men den här är ju i en annan nivå. Dyr men ändå värt det enligt mig. Knappt något kaffe som fastnar i kvarnen, behaglig ljudbild och smidig att hantera.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

EDIT:
Jag trodde maskinen du nämnde ovan var en bryggmaskin, och att du malde dina ORO i separat kvarn. Melitta Purista är ju en sån där maskin som genererar brunt vatten. Då vet jag inte om nedan är lika applicerbart längre. Mitt förslag kräver ju att du kan mala dina bönor och ta med till jobbet.

Kanske -- om du har en kapselmaskin att tillgå och hittar välsmakande kapselkaffe.

Om du däremot vill ha gott kaffe varje dag, har en vattenkokare på jobbet, och har möjlighet att ta med ditt malda Lavazza ORO hemifrån tycker iaf jag att det låter som en bättre lösning.

Hej, Jo jag har en purista hemma, men behöver en smidigare lösning till kontoret.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Jag är lite på jakt efter en ny lattemaskin, just nu har jag en nespresso lattissima (första modellen tror jag), som jag kör kapslar till. Denna har väl alltid varit ganska okej på att göra latte, det duger, men nu känner jag att jag vill ta ett steg längre, känns tråkigt när mackarna har bättre latte än vad jag har hemma.

lite krav:
- mal bönor
- Olika koppstorlekar, vill jag ha en enorm latte så ska det funka.
- kunna ställa styrka på latten.
- gärna inte den högljuddaste maskinen

Sen vet jag inte? vad bör man ha mer?

Kan man få något vettigt i prisklass ~5000kr eller är det långt ifrån verkligheten?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro