Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag har en förmodligen dum fråga.

Kollar lite på Audi E-tron 50, och har mailat lite med Audi kring offerter.
Kollar jag istället på blocket, hos diverse bilhandlare så kan man komma undan med bättre priser.
Men, vid beställning hos Audi får man ju en miljöbonuspremie, gäller det även hos vanliga bilhandlaren?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av thexps:

Jag har en förmodligen dum fråga.

Kollar lite på Audi E-tron 50, och har mailat lite med Audi kring offerter.
Kollar jag istället på blocket, hos diverse bilhandlare så kan man komma undan med bättre priser.
Men, vid beställning hos Audi får man ju en miljöbonuspremie, gäller det även hos vanliga bilhandlaren?

Miljöbonusen betalas ut om det är en helt ny bil som inte tidigare registrerats på någon annan ägare. Så köper du en bil av en icke-märkeshandlare får du troligtvis ingen bonus eftersom bilen antagligen redan varit registrerad på någon.

Med det sagt: priset på offerten från Audi är inte skriven i sten. Bilar är en av de få saker i Sverige som är förhandlingsbara även vid nyköp. Jag har aldrig köpt en bil till det pris som stod på första offerten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag har en förmodligen dum fråga.

Kollar lite på Audi E-tron 50, och har mailat lite med Audi kring offerter.
Kollar jag istället på blocket, hos diverse bilhandlare så kan man komma undan med bättre priser.
Men, vid beställning hos Audi får man ju en miljöbonuspremie, gäller det även hos vanliga bilhandlaren?

Bara bilen inte varit påställd förrut och intagen i registret och helt ny så har man rätt till Miljöpremien du kan till och med köpa den i valfritt Eu land och få ut miljöpremien enligt transportstyrelsen.

Fick detta svaret via mail från transportstyrelsen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Miljöbonusen betalas ut om det är en helt ny bil som inte tidigare registrerats på någon annan ägare. Så köper du en bil av en icke-märkeshandlare får du troligtvis ingen bonus eftersom bilen antagligen redan varit registrerad på någon.

Med det sagt: priset på offerten från Audi är inte skriven i sten. Bilar är en av de få saker i Sverige som är förhandlingsbara även vid nyköp. Jag har aldrig köpt en bil till det pris som stod på första offerten.

Skrivet av Jonas79:

Bara bilen inte varit påställd förrut och intagen i registret och helt ny så har man rätt till Miljöpremien du kan till och med köpa den i valfritt Eu land och få ut miljöpremien enligt transportstyrelsen.

Fick detta svaret via mail från transportstyrelsen.

Vårt Leasingbolag godkänner endast nya bilar, så förmodar de gör kontrollen att den verkligen är ny.
Men det var bra nyheter. Även med den rabatten Audi ger ut, känns det som man kan få ännu bättr pris hos någon handlare, om de också kan ge några procent rabatt. Får undersöka något mer.
Inget annat man behöver tänka på med bilhandlare? Förmodar som sagt leasingbolaget gör merparten av kontroll av fordonet dock.

Permalänk
Medlem

Hur troligt tror ni det är att Tesla gör en prisdumpning på Model 3 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur troligt tror ni det är att Tesla gör en prisdumpning på Model 3 också?

Priset har sänkts med 2000 Usd i Usa på Modell 3 men tyvärr ingen justering i EU ännu och Modell Y LR har sänkts med 3000 USD.

Svenska kronan har dessutom stärkts med 20% vs Dollarn men priset har till och med gått upp ganska komiskt då Elon Musk säger att han vill pressa ner priserna men som alltid vill företag öka sina vinster.

Men antar att priset gick upp när kronon var som svagast så dom ej förlorade intäkter och sedan sänkte dom inte priserna när det gick åt andra hållet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur troligt tror ni det är att Tesla gör en prisdumpning på Model 3 också?

Är rätt troligt att de justerar växelkursen, det har de gjort tidigare med fluktuationer som varit. Gissningsvis har de väl valutasäkrat så när det kan uppdateras och till vilken kurs vet man aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Är rätt troligt att de justerar växelkursen, det har de gjort tidigare med fluktuationer som varit. Gissningsvis har de väl valutasäkrat så när det kan uppdateras och till vilken kurs vet man aldrig.

Modell S & X justerade dom ner i pris direkt när dom sänkte priset på dessa i USA medans modell 3 & modell Y inte sänktes i pris.

Så känns mer som ett strategiskt beslut då efterfrågan är högre på modell 3

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

MG ZS Ev 44.5 Kwh för 219 999 DKK=302 865 SEK har fått en Konkurrent med JAC ES-2 40 Kwh för 28 985 Swiss Franc= 276 522 SEK.

Så märks att Kineserna vill in i budget Suv segmentet.
Så länge bilen är ny och aldrig intagen i registret kan man nyttja miljöpremien på 60 000 Sek.

21.85% Skillnad med MG ZS Ev Sommar vs Vinter så inte värre en när det regnar när man sett tester på skillnaderna

https://youtu.be/DuJsR7NSS-8

https://youtu.be/0Slp7yyYqR0

MG’n skulle ju lanseras i Sverige under 2020, hur går det med det?

Hur enkelt är det att importera och registrera en JAC, eller annan Kinesisk elbil för den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skoda fortsätter med teasers om Enyaq. Ser väldigt rymlig ut i alla fall.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200812/s...

Den ser faktiskt riktigt trevlig ut. Ska börja kika på ny bil kring årsskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

MG’n skulle ju lanseras i Sverige under 2020, hur går det med det?

Hur enkelt är det att importera och registrera en JAC, eller annan Kinesisk elbil för den delen?

Skickade en förfrågan till Saic motors Europe om lansering av MG ZS Ev 44.5 Kwh i Sverige utan svar tillbaka så antar att dom inte har något svar på detta.

Kan inte tänka mig att det är någon skillnad att köpa en ny bil i Danmark vs Sverige utan man gör väll upp med dom i förväg att bilen ej ska vara påställd eller inregistrerad från dom beställer Svenska skyltar från transportstyrelsen som skickas till bilfirman i Danmark.

Sedan kör man hem bilen annars kan jag tänka mig att MG återförsäljare i Danmark kan svara på alla eventuella frågor man har.

Schweiz ingår tyvärr inte i EU & missade detta ska erkännas så då blir det för dyrt för då tillkommer 25% moms + 10% tull på Jac om du ej hittar den i något annat EU land.

För blev väldigt intresserad själv hur det är att importera från Norge pga dom lägre priserna & fråga svenska tullen om detta & då sa dom att 25% tull & 10% moms tillkommer då dom ej ingår i EU trodde faktiskt EES avtalet skulle undgå dessa avgifter men tydligen inte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79

Men svensk moms om 25% tillkommer ju vid samtliga nybilsköp, även inom EU.
Köper man en begagnad bil betalar man moms i det land bilen köps ifrån.

Är JAC Europatypgodkänd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@Jonas79

Men svensk moms om 25% tillkommer ju vid samtliga nybilsköp, även inom EU.
Köper man en begagnad bil betalar man moms i det land bilen köps ifrån.

Är JAC Europatypgodkänd?

Danmark har också 25% moms som Sverige vet inte vilken moms sats Schweiz har ska erkännas & såg Jac först idag & du får ställa frågan till återförsäljaren där. Den har iallafall CCS & Typ 2 på videon jag länkade.

När jag köpt varor från Tyskland som blivit skickad till Sverige har jag betalat 19% Vat i Tyskland & ej Svenska 25% Vat men vet att Amazon som överstiger ett visst försäljning värde mot Sverige lägger till 25% Vat.

Själv tycker jag MG ZS Ev känns mer intressant och tryggare när man sett Björn Nyland alla tester.

Sedan mycket närmare över till Danmark & väldigt smidigt för folk i Malmö & åka över & kolla på bilen.

Sedan har Norge också massa återförsäljare & service ställen för MG.

Vet inte hur många som väljer original verkstäder när andra är billigare i regel & stämplar service boken också.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Danmark har också 25% moms som Sverige vet inte vilken moms sats Schweiz har ska erkännas & såg Jac först idag & du får ställa frågan till återförsäljaren där. Den har iallafall CCS & Typ 2 på videon jag länkade.

När jag köpt varor från Tyskland som blivit skickad till Sverige har jag betalat 19% Vat i Tyskland & ej Svenska 25% Vat men vet att Amazon som överstiger ett visst försäljning värde mot Sverige lägger till 25% Vat.

Själv tycker jag MG ZS Ev känns mer intressant och tryggare när man sett Björn Nyland alla tester.

Sedan mycket närmare över till Danmark & väldigt smidigt för folk i Malmö & åka över & kolla på bilen.

Nu skiljer det en hel del mellan att köpa prylar (och framför allt ursprungsland, osvsett köp från ex Tyskland) och köp av fordon.

Fordonets laddkontakt har tyvärr ingenting med Europatypgodkännande att göra. Varför ska Jag ställa frågan om det, när du tipsar om fordonet?

Du är duktig på att söka fram olika bilar, men det känns inte som att du har full koll på kostnader, importregler och vad som krävs för att kunna regga dem i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu skiljer det en hel del mellan att köpa prylar (och framför allt ursprungsland, osvsett köp från ex Tyskland) och köp av fordon.

Fordonets laddkontakt har tyvärr ingenting med Europatypgodkännande att göra. Varför ska Jag ställa frågan om det, när du tipsar om fordonet?

Du är duktig på att söka fram olika bilar, men det känns inte som att du har full koll på kostnader, importregler och vad som krävs för att kunna regga dem i Sverige?

Har kollat upp kostnader från olika länder och skriver dessa också i min text inom EU & utanför som Norge så har svarat på frågan redan där enligt mig.

Jac såg jag först idag & visade videon från Schweiz och förstår att denna är lättast att kritisera då den är ny & okänd inom Europa och därför jag också har minst koll på detta fordon och dom tar inte heller upp din fråga om Eumärkningen så helt omöjligt för mig att svara på genom att enbart kolla den videon.

Antar att den som är intresserad tar reda på dom frågor dom själva vill ha reda på och skiljer sig alltid mellan oss människor för vi är olika och har olika kriterier vi går efter.

Men antar att du vet hur andra tänker och deras frågeställningar och kan svara på allas frågor i förväg utan att ens ta i kontakt med återförsäljaren som du säger att jag ska kunna göra i detta fallet.

Men jag behöver iallafall ställa mina frågor mot återförsäljaren och få svaren direkt från dom för då vet jag att jag får uppgifter som stämmer och så kan jag göra upp med butiken direkt istället för utomstående partner som ska gissa sig till saker.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har kollat upp kostnader från olika länder och skriver dessa också i min text inom EU & utanför som Norge så har svarat på frågan redan där enligt mig.

Jac såg jag först idag & visade videon från Schweiz och förstår att denna är lättast att kritisera då den är ny & okänd inom Europa och därför jag också har minst koll på detta fordon och dom tar inte heller upp din fråga om Eumärkningen så helt omöjligt för mig att svara på genom att enbart kolla den videon.

Antar att den som är intresserad tar reda på dom frågor dom själva vill ha reda på och skiljer sig alltid mellan oss människor för vi är olika och har olika kriterier vi går efter.

Men antar att du vet hur andra tänker och deras frågeställningar och kan svara på allas frågor i förväg utan att ens ta i kontakt med återförsäljaren som du säger att jag ska kunna göra i detta fallet.

Men jag behöver iallafall ställa mina frågor mot återförsäljaren och få svaren direkt från dom för då vet jag att jag får uppgifter som stämmer och så kan jag göra upp med butiken direkt istället för utomstående partner som ska gissa sig till saker.

Ja, det är ju lätt att söka upp och länka till reklamfilmer etc. på nätet.

Men hur är det med tex NIO, Ora, BYD eller Xpeng då?
Är de EU-typgodkända?
Om inte, hur mycket och vad behöver fixas innan de kan registreras i Sverige?

Edit: Vet ej om du läst igenom detta? https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimpo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ja, det är ju lätt att söka upp och länka till reklamfilmer etc. på nätet.

Men hur är det med tex NIO, Ora, BYD eller Xpeng då?
Är de EU-typgodkända?
Om inte, hur mycket och vad behöver fixas innan de kan registreras i Sverige?

Edit: Vet ej om du läst igenom detta? https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimpo...

Tack både MG & Jac behöver inte ursprungskontroll.

Du behöver ansöka om ursprungskontroll för alla fordon som ska registreras i Sverige, med undantag för nya fordon som importeras av registrerade importörer (inklusive generalagenter)

MG är Saic motors general agent med deras återförsäljare, Jac är via en importör som varit tvungen att gå igenom dessa steg själv innan dom kan sälja just denna bilen.

Norska importören av Xpeng & BYD har också varit tvungna att göra detta.

Har inte sett någon inom EU komma på att köpa en bil direkt från Kina då det skiljer på laddkontakter, hur dom är kopplade m.m som måste anpassas för Europa.

Först när bilen finns hos en importör inom Europa eller egen generalagent med återförsäljare som konsument kommer köpa dom ännu.

Men där ser du också om bilen är begagnade så måste man utföra en kontrollbesiktning i Sverige och gå igenom denna & först efter denna kan man beställa Svenska regplåtar & sedan ställa på bilen. Köps bilen utanför EU området åker du på 25% moms + 10% tullkostnaden också men detta slipper du inom EU.

Detta verkar folk missat som tagit hit begagnade Elbilar från Norge, Kontrollbesiktning +35% tillkommer på inköpspriset i Norge innan den är Svensk registrerad, såg en Norsk Leaf ägare som specade detta på sin svenska blocket annons men ända jag sett göra detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tack både MG & Jac behöver inte ursprungskontroll.

Du behöver ansöka om ursprungskontroll för alla fordon som ska registreras i Sverige, med undantag för nya fordon som importeras av registrerade importörer (inklusive generalagenter)

MG är Saic motors general agent med deras återförsäljare, Jac är via en importör som varit tvungen att gå igenom dessa steg själv innan dom kan sälja just denna bilen.

Norska importören av Xpeng & BYD har också varit tvungna att göra detta.

Har inte sett någon inom EU komma på att köpa en bil direkt från Kina då det skiljer på laddkontakter, hur dom är kopplade m.m som måste anpassas för Europa.

Först när bilen finns hos en importör inom Europa eller egen generalagent med återförsäljare som konsument kommer köpa dom ännu.

Men där ser du också om bilen är begagnade så måste man utföra en kontrollbesiktning i Sverige och gå igenom denna & först efter denna kan man beställa Svenska regplåtar & sedan ställa på bilen. Köps bilen utanför EU området åker du på 25% moms + 10% tullkostnaden också men detta slipper du inom EU.

Detta verkar folk missat som tagit hit begagnade Elbilar från Norge, Kontrollbesiktning +35% tillkommer på inköpspriset i Norge innan den är Svensk registrerad, såg en Norsk Leaf ägare som specade detta på sin svenska blocket annons men ända jag sett göra detta.

Samtliga fordon som importeras ska genomgå en besiktning. Här kommer steg-för-steg hur importen går till, steg 4 kan utelämnas för nya bilar som köps från en registrerad importfirma:

1. Betala eventuell tull för fordonet

2. Betala mervärdesskatt (vid begagnatköp betalas den i det land fordonet importeras från)

3. Ordna en trafikförsäkring för tillfällig registrering

4. Ansök om ursprungskontroll

5. Beställ tid för registreringsbesiktning
och identitetskontroll

6. Kontrollbesikta fordonet

7. Fordonet får ett registreringsnummer

8. Ställ på fordonet

Permalänk
Medlem

Sen vet man väl inte mycket om vilken kvalité dessa Kinabilar har.
Bara för att bilen har elmotor och lågt pris innebär inte att det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sen vet man väl inte mycket om vilken kvalité dessa Kinabilar har.
Bara för att bilen har elmotor och lågt pris innebär inte att det är ett bra köp.

Nej exakt.
Och det är just därför man måste göra både en registreringsbesiktning och ibland även en kontrollbesiktning.

Dessa besiktningar säger iofs inget om kvalitet, endast kontroll av exempelvis bromsar och krocksäkerhet.

Kinabilar är ju inte direkt kända för sin kvalitet. Dacia gnälls det duktigt åt för just kvalitet, men även Dacia håller gissningsvis högre kvalitet än majoriteten av det billiga Kina-pysslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nej exakt.
Och det är just därför man måste göra både en registreringsbesiktning och ibland även en kontrollbesiktning.

Dessa besiktningar säger iofs inget om kvalitet, endast kontroll av exempelvis bromsar och krocksäkerhet.

Kinabilar är ju inte direkt kända för sin kvalitet. Dacia gnälls det duktigt åt för just kvalitet, men även Dacia håller gissningsvis högre kvalitet än majoriteten av det billiga Kina-pysslet.

Vad jag märkt när det gäller "China-märken" är att de ser bra ut och är gjorda i synbart bra material, men granskar man kvalitén på t.ex. stål, plast eller gummi, så är det ofta av en märkbart sämre kvalité än hos andra dyrare märken.

Sen funderar jag på hur det ser ut med integriteten hos bilar från en övervakningsstat. Det är kameror överallt i dessa bilar och är det som hos min DJI-drönare, så sparas det ner bilder med jämna mellanrum i en folder, som det var snack om att DJI fick tag på. Det är ju bra om man flyger vid någon försvarhemlighet, utan att ta några bilder själv... Jag börjar nog bli lite anti Chines-producerat.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: exakt, billiga saker från Kina ser bra ut men håller oftast inte samma nivå när man synar sömmarna lite närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@DaBone: exakt, billiga saker från Kina ser bra ut men håller oftast inte samma nivå när man synar sömmarna lite närmare.

Polestar tillverkar sina bilar i Kina via sina Kinesiska partner Geely så antar att Volvo/Polestar är uteslutna då.

Volkswagen använder Saics motor på kontraktsjobb och därför MG ZS har en VW ratt och lite andra delar från dom.

Volkswagen kickade också Seat från deras billigare Elbilar som ska lanseras och dessa kommer JAC tillverka som gör kontrakts jobb liknande TCMC på kretsar och dom tillverkar också Nio Elbilar på kontrakt.

Bmw Ix3 tillverkas i Kina & Toyota kommer tillverka deras Elbilar tillsammans med BYD & använda deras Elbilsplattform=made in China.

Så om du ska undvika allt tillverkat i Kina eller komponter därifrån lär du inte ha så mycket att välja på.

Tesla verkar alla förlåta när man kollar alla problem köpare i USA har haft med Modell Y med 4-5 Service besök per bil för att rätta till på slarv i produktion, Lackskador, panelgaps, bälten som ej sitter korrekt, kofångare som glappar, inredning som hänger ner, säten som ej sitter tillräckligt monterat, dålig isolering mot värmepumpen m.m.

Hade inte blivit glad på detta på en sådan dyr bil

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Polestar tillverkar sina bilar i Kina via sina Kinesiska partner Geely så antar att Volvo/Polestar är uteslutna då.

Volkswagen använder Saics motor på kontraktsjobb och därför MG ZS har en VW ratt och lite andra delar från dom.

Volkswagen kickade också Seat från deras billigare Elbilar som ska lanseras och dessa kommer JAC tillverka som gör kontrakts jobb liknande TCMC på kretsar och dom tillverkar också Nio Elbilar på kontrakt.

Bmw Ix3 tillverkas i Kina & Toyota kommer tillverka deras Elbilar tillsammans med BYD & använda deras Elbilsplattform=made in China.

Så om du ska undvika allt tillverkat i Kina eller komponter därifrån lär du inte ha så mycket att välja på.

Tesla verkar alla förlåta när man kollar alla problem köpare i USA har haft med Modell Y med 4-5 Service besök per bil för att rätta till på slarv i produktion, Lackskador, panelgaps, bälten som ej sitter korrekt, kofångare som glappar, inredning som hänger ner, säten som ej sitter tillräckligt monterat, dålig isolering mot värmepumpen m.m.

Hade inte blivit glad på detta på en sådan dyr bil

Mycket tillverkning må finnas i Kina, men det är väldigt stor skillnad på dessa produktionsband. Men det visste du nog redan?

Det sker väldigt rigorösa kvalitetskontroller från de större märkena som exempelvis Volvo och Toyota. Men det visste du nog också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Mycket tillverkning må finnas i Kina, men det är väldigt stor skillnad på dessa produktionsband. Men det visste du nog redan?

Det sker väldigt rigorösa kvalitetskontroller från de större märkena som exempelvis Volvo och Toyota. Men det visste du nog också?

Men om BYD bilar och Toyota bilar tillverkas i samma fabriker på samma produktionsband vad är skillnaden ?

Dessutom är plattformen utvecklad av BYD och inte Toyota som satsat på vätgas bilar som gett dålig avkastning och behöver köpa sig in på denna teknik för att snabbare kunna få ut elbilar på marknaden.

Samma med Geely/Polestar/Volvo bilar i samma fabriker och produktionsband, Polestar 2 använder dessutom en Geely plattform.

Saic Motors som tillverkar Vw, Gm, MG m.m i samma fabrikerr varför gör tillverkare på detta sättet de gör dom för att det är billigare att använda en grundplatta istället för att utveckla massa nya grundplattor som är en väldigt dyr process.

Kollar du Psa gruppen så använder dom samma platta till Peugeot E-208, Opel Corsa E, Peugeot E-2008, DS3 Crossback E-tense & Opel mokka.

Så biltillverkare vill maxa sina grundplattor och samma komponter för att spara in pengar och därför Tesla Modell 3 & Modell Y använder samma kompenter i väldigt stor utrsträckning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: du bör nog tänka lite innan du kommenterar. Väldigt mycket saker är tillverkade i Kina med bra kvalité.
Att alla dessa produkter är designade och kvalitetstestade av ingenjörer från väst som vet vilka krav som ställs av konsumenter verkar du glömma bort i din upphetsning av alla kinesiska bilar som glänser men aldrig hållit någon kvalité.

CMA är också utvecklad av Volvo och Geely. Läs på lite om Geely och nivån på deras bilar innan Volvo kom in i bilden. Kan ge en hint om att det inte var några höjdare.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Compact_Modular_Architecture_...

Att tesla har katastrofal fit and finish är ingen nyhet, däremot verkar inte materialen vara på fully made in China nivå.

Permalänk
Medlem

Någon som kan lästa artiklar på Auto motor och sport som skriver om Tysklands nya fördelaktiga premier.

16% Vat, 6000 Euro från staten + 3480 Euro direkt från billtilverkaren borde logiskt gälla import också på dessa 3480 Euro.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200814/s...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Någon som kan lästa artiklar på Auto motor och sport som skriver om Tysklands nya fördelaktiga premier.

16% Vat, 6000 Euro från staten + 3480 Euro direkt från billtilverkaren borde logiskt gälla import också på dessa 3480 Euro.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200814/s...

Det är väl tyska staten som subventionerar €3480 och inget som tillverkaren drar av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är väl tyska staten som subventionerar €3480 och inget som tillverkaren drar av?

https://alltomelbil.se/tyskland-hojer-upp-till-90-000kr-i-bon...

Permalänk
Medlem

Tror ni att priset på elbilar hade gått ner ännu mer och att de varit ännu billigare om tillverkarna inte hade fått 60000 kr av staten?