Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

CCC är krav för att exportera varan utanför Kina.
"You will need the obligatory China Compulsory Certification (CCC), for which we will be happy to advise you."

Från CCC Magna artikeln.
"Experts expect further continous growth for the Chinese market of electric vehicles"

Fast CCC är typ inte värt något utanför Kina, det är deras kvalitetssäkring. Och med tanke på att vad skräp som helst stämplas CCC så är det i bilvärlden inget säkert kort för att det klarar Europeiska standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Undrar vart gränsen går för att räddningstjänsten ska vägra komma fram till en kraschad elbil...

Japp blir spännande och se för 80% på 93 Kwh tar 22 min med Porshe Taycan och folk vill att det ska ta 5-6 min så är det linjärt krävs 3200V med samma batteri teknik men innan vi är där så antar jag att så mycket hänt på batteri utvecklingen så kanske 1200-1600V och 3-5 år så är vi där antar jag.

Hyundai Ionic 5 ska klara 800V & Kia Imagine som båda bygger på deras nya elbilsplattsform.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Japp blir spännande och se för 80% på 93 Kwh tar 22 min med Porshe Taycan och folk vill att det ska ta 5-6 min så är det linjärt krävs 3200V med samma batteri teknik men innan vi är där så antar jag att så mycket hänt på batteri utvecklingen så kanske 1200-1600V och 3-5 år så är vi där antar jag.

Hyundai Ionic 5 ska klara 800V & Kia Imagine som båda bygger på deras nya elbilsplattsform.

Tänk om vi kan ”tanka” batterier och så får det fyllas på i lugn och ro på macken, men det är kanske gammalt tänk från att tankat bilar i årtionden 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Undrar vart gränsen går för att räddningstjänsten ska vägra komma fram till en kraschad elbil...

Nu hittar jag inte länken, men jag har för mig att jag läste om att norska räddningstjänsten drar ut exempelvis en Tesla på en öppen yta och låter den brinna ut.

Vet inte om denna film har varit uppe där tyska räddningstjänsten släcker en Tesla. I länken har de även citerat hur Tesla rekommenderar att man hanterar en Tesla som har ett skadat batteri.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171020/s...

Sedan har vi denna skönhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tänk om vi kan ”tanka” batterier och så får det fyllas på i lugn och ro på macken, men det är kanske gammalt tänk från att tankat bilar i årtionden 😋

Har man denna räckvidden så är det så sällan man kör dom riktigt tomma och efter 30-35 mil körning så vill jag iallafall ha minst 20 min rast oftast 30-40 min för då passar jag på att fika eller äta något så redan idag är det inga problem efter mina krav.

Undrar verkligen om någon bara tar 6 min paus efter denna körtid som många påstår som pratar emot elbilar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu hittar jag inte länken, men jag har för mig att jag läste om att norska räddningstjänsten drar ut exempelvis en Tesla på en öppen yta och låter den brinna ut.

Vet inte om denna film har varit uppe där tyska räddningstjänsten släcker en Tesla. I länken har de även citerat hur Tesla rekommenderar att man hanterar en Tesla som har ett skadat batteri.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171020/s...

Sedan har vi denna skönhet
https://youtu.be/sAQlLu5ttOk?t=85

Jo, börjar ett sådant batteri brinna, blir det explosionsartat. Så om den dagen kommer, kan man ju hoppas att man inte sitter fastklämd i ett vrak. Men man dör nog av de giftiga gaserna före elden...
Enda trösten är att Tesla är med i toppen av de säkraste bilarna som görs.

Med tanke på detta, så känns det långt borta att köpa något kinesiskt......
I alla fall innan de har visats säkra i seriösa krocktester.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, börjar ett sådant batteri brinna, blir det explosionsartat. Så om den dagen kommer, kan man ju hoppas att man inte sitter fastklämd i ett vrak. Men man dör nog av de giftiga gaserna före elden...
Enda trösten är att Tesla är med i toppen av de säkraste bilarna som görs.

Med tanke på detta, så känns det långt borta att köpa något kinesiskt......
I alla fall innan de har visats säkra i seriösa krocktester.

True dat!

När frugans morbror köpte en Model X så fick man med ett 18650-batteri som han gick runt och "skröt" om.
Visade min ficklampa, sitter ett likadant batteri i den.
När man kikar på dessa filmer så borde man tänka efter lite med ficklampan. Den används dagligen i jobbet och åker i golvet med jämna mellanrum...
Skulle kunna bli varmt i fickan

Hade en sprillans ny E-Golf som lånebil idag när min Passat GTE var inne för service.
Shiit vad litet bagage den har!
Just denna hade sjukt obekväma säten också.
Man märkte tydligt hur dåligt isolerad den var mot vägbuller, riktigt obekväm att köra.
Bläh, om den tyckte jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har man denna räckvidden så är det så sällan man kör dom riktigt tomma och efter 30-35 mil körning så vill jag iallafall ha minst 20 min rast oftast 30-40 min för då passar jag på att fika eller äta något så redan idag är det inga problem efter mina krav.

Undrar verkligen om någon bara tar 6 min paus efter denna körtid som många påstår som pratar emot elbilar

Det är nog väldigt många. Jag kommer få problem med den omställningen då jag helst kör 5-7 timmar utan paus.
Ska man upp till Sundsvall med familjen så är det ju inga bekymmer, då stannar vi oftast runt Gävle på fika. Den brukar iofs oftast vara överstökad på 15 minuter beroende på hur mycket folk det är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

True dat!

När frugans morbror köpte en Model X så fick man med ett 18650-batteri som han gick runt och "skröt" om.
Visade min ficklampa, sitter ett likadant batteri i den.
När man kikar på dessa filmer så borde man tänka efter lite med ficklampan. Den åker i golvet med jämna mellanrum...
Skulle kunna bli varmt i fickan

Hade en sprillans ny E-Golf som lånebil idag när min Passat GTE var inne för service.
Shiit vad litet bagage den har!
Just denna hade sjukt obekväma säten också.
Bläh, om den tyckte jag inte.

Det är samma sak med LiPo-batterier som sitter i drönare och andra eldrivna sparkcyklar etc.. De klarar mycket, men punkteras de, laddas fel eller utsätts för värme/eld, kan det hända saker.

Känns som om de tyska märkena inte riktigt vill kliva på tåget med elbilar och därför gör mähä-bilar, så att de i alla fall kan säga att de försökte, men ingen köpte.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, börjar ett sådant batteri brinna, blir det explosionsartat. Så om den dagen kommer, kan man ju hoppas att man inte sitter fastklämd i ett vrak. Men man dör nog av de giftiga gaserna före elden...
Enda trösten är att Tesla är med i toppen av de säkraste bilarna som görs.

Med tanke på detta, så känns det långt borta att köpa något kinesiskt......
I alla fall innan de har visats säkra i seriösa krocktester.

Batterikemin & form + kapsling i batterilådan som avgör säkerheten vid bränder & krockar.

Där tycker jag att Kinesiska BYD har hårdaste testerna med deras bladbatterier.

Men förstår att dom som har kommersiella bussar i stor skala över hela världen testat detta rejält & deras test när dom kör nåltest genom batterierna & inget händer dom visar samma med cylindriska batterier med Ncm som Tesla använder & dessa exploderar som i videon som delas ovan.

MG ZS Ev har 5 stjärnor i Euro Ncap.
https://www.euroncap.com/sv/results/mg/zs-ev/39678

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är samma sak med LiPo-batterier som sitter i drönare och andra eldrivna sparkcyklar etc.. De klarar mycket, men punkteras de, laddas fel eller utsätts för värme/eld, kan det hända saker.

Hehe, jo du. Har kört en hel del RC-bil och sett två LiPo-bränder.

Har gjort lite jobb med släcksystem i batteri-labb, där får man höra mycket intressant.
Rätt sjukt egentligen hur effektfulla batterier faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Batterikemin & form + kapsling i batterilådan som avgör säkerheten vid bränder & krockar.

Där tycker jag att Kinesiska BYD har hårdaste testerna med deras bladbatterier.

Men förstår att dom som har kommersiella bussar i stor skala över hela världen testat detta rejält & deras test när dom kör nåltest genom batterierna & inget händer dom visar samma med cylindriska batterier med Ncm som Tesla använder & dessa exploderar som i videon som delas ovan.

Det var ju bra, men har ändå känslan att kvalitén överlag och hos andra kinesiska märken är lite sådär...

Hittade denna artikeln som också förstärker mina misstankar.
https://www.bbc.com/news/business-51711019

Hursom, kommer det fram en teknologi som gör att batterierna tål smällar och punkteringar, så borde den göras fri, precis som Volvo gjorde sin forskning om säkerhet fri för alla biltillverkare. Säkrare bilar för alla...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är samma sak med LiPo-batterier som sitter i drönare och andra eldrivna sparkcyklar etc.. De klarar mycket, men punkteras de, laddas fel eller utsätts för värme/eld, kan det hända saker.

Känns som om de tyska märkena inte riktigt vill kliva på tåget med elbilar och därför gör mähä-bilar, så att de i alla fall kan säga att de försökte, men ingen köpte.

Intressant att nämna är att bensin har en mycket högre energitäthet jämfört med dagens batteriteknik.

100 liter bensin motsvarar ungefär 1000 kg batteri.

Så... batteriet i en Tesla Model S som exempel innehåller samma mängd energi motsvarande 50 liter bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Intressant att nämna är att bensin har en mycket högre energitäthet jämfört med dagens batteriteknik.

100 liter bensin motsvarar ungefär 1000 kg batteri.

Så... batteriet i en Tesla Model S som exempel innehåller samma mängd energi motsvarande 50 liter bensin.

Fick man lära sig något nytt... Tackar!

Dock lär ju ett batteri vara mer svårsläckt och avge betydligt mer giftiga gaser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Intressant att nämna är att bensin har en mycket högre energitäthet jämfört med dagens batteriteknik.

100 liter bensin motsvarar ungefär 1000 kg batteri.

Så... batteriet i en Tesla Model S som exempel innehåller samma mängd energi motsvarande 50 liter bensin.

Ytterligare värdelöst vetande så kan man inte svetsa med enbart bensin, det kan man med ett batteri

Permalänk
Medlem

Men kan man jämföra en batteribank rakt av mot bensin?
Det är ju väldigt stor skillnad på effektuttaget mellan bränsletyperna och fordonen. Samt vikt och motorstorlek.

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Intressant att nämna är att bensin har en mycket högre energitäthet jämfört med dagens batteriteknik.

100 liter bensin motsvarar ungefär 1000 kg batteri.

Så... batteriet i en Tesla Model S som exempel innehåller samma mängd energi motsvarande 50 liter bensin.

Batteriet i en Tesla Model S 100kWh innehåller samma energi som ungefär 10,53 liter bensin eller 9,33 liter diesel.

Det visar verkligen hur effektiva elbilar är tycker jag.

Edit: körde min Prius 3200mil med ett snitt på 0,45 l/mil. En Tesla model 3 hade kört runt 8550 mil på samma mängd energi.

Edit 2 (för att sånt här är kul): vi har kört ungefär 18500mil med våran v50 1.8f. hade vi istället kört en Tesla Model 3 så hade vi använt ca. 105000 kWh mindre energi, ungefär lika mycket som vi har förbrukat i vårat hus de senaste 10 åren...

Permalänk
Medlem

Kineserna visar hur man klarar sig där infrastruktur saknas vid resor med smarta lösningar tex Solpaneler.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Man får lite "The Martian"-vibbar när han kör runt på ett släp med solceller

Skön prylnörd. Bilenmodellen är inte direkt optimal, en minivan med stor takyta så kunde han monterat flera på taket och få lite laddning när han kör, men det kanske inte är värt det. Ganska stor investering att ha så många solceller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Har man denna räckvidden så är det så sällan man kör dom riktigt tomma och efter 30-35 mil körning så vill jag iallafall ha minst 20 min rast oftast 30-40 min för då passar jag på att fika eller äta något så redan idag är det inga problem efter mina krav.

Undrar verkligen om någon bara tar 6 min paus efter denna körtid som många påstår som pratar emot elbilar

Jo, det känns som många är väldigt fast i "bensintänket". Med en elbil, med laddning hemma, så behöver du inte bry dig om tankning alls 99 dagar av 100 liksom. På den sista dagen när man måste köra långt så tappar man lite tid, men på de andra dagarna sparar man rätt mycket tid genom att inte behöva tanka. Sen finns de förstås vissa personer där det inte är en dag av hundra utan mycket oftare, men de får ju fundera om de kan hantera snabbladdning på vägen eller inte, och om inte så kanske de borde köpa en diesel eller nåt.

Jag tror att fokuset på snabbare och snabbare laddning, och förstås på vätgasbilar och liknande, kommer att stadigt minska ju fler som får lite erfarenheter från elbilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det var ju bra, men har ändå känslan att kvalitén överlag och hos andra kinesiska märken är lite sådär...

Hittade denna artikeln som också förstärker mina misstankar.
https://www.bbc.com/news/business-51711019

Hursom, kommer det fram en teknologi som gör att batterierna tål smällar och punkteringar, så borde den göras fri, precis som Volvo gjorde sin forskning om säkerhet fri för alla biltillverkare. Säkrare bilar för alla...

https://www.youtube.com/watch?v=M47fd7MMMds

Älskade kommentaren från medelåldersmannen som är kritisk till Kinesiska elbilar men kör en BYD Phev istället inga motsättningar?

Sedan har du 29 åriga kvinnan som fastnat för Tesla och köper den bilen och säger att ebilar är framtiden.

Många medelåldersmän i Europa är också kritiska till Elbilar och köper Phev istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det känns som många är väldigt fast i "bensintänket". Med en elbil, med laddning hemma, så behöver du inte bry dig om tankning alls 99 dagar av 100 liksom. På den sista dagen när man måste köra långt så tappar man lite tid, men på de andra dagarna sparar man rätt mycket tid genom att inte behöva tanka. Sen finns de förstås vissa personer där det inte är en dag av hundra utan mycket oftare, men de får ju fundera om de kan hantera snabbladdning på vägen eller inte, och om inte så kanske de borde köpa en diesel eller nåt.

Jag tror att fokuset på snabbare och snabbare laddning, och förstås på vätgasbilar och liknande, kommer att stadigt minska ju fler som får lite erfarenheter från elbilarna.

Fast jag håller inte med om detta. Visst, du kanske inte behöver bry dig om tankning den absoluta majoriteten av dagarna. Men 99 av 100 låter dock lite väl optimistiskt då det alltså skulle betyda att man endast 3 dagar per år har en resa som är längre än batteriets räckvidd eller man inte övernattar hemma.

Att man sedan alla andra dagar sparar rätt mycket tid är ju en rätt så kraftig överdrift. De flesta tankar sin bil max 1 eller 2 gånger i månaden. De allra flesta passerar dessutom en bensinstation i sitt vardagliga liv (då det är väldigt välutbyggt tank-nät). Så vi pratar alltså en tidsåtgång på uppskattningsvis 5-10 minuter i månaden för att tanka sin bil. Uppskattningsvis är det lika mycket tid som man bara lägger på att endast koppla i och ur kontakten i sin elbil och rulla ihop kablarna om man gör det på någorlunda daglig basis.

För att få lite perspektiv på det hela så kan vi ju testa att kasta om förutsättningarna. Om vi ponerar att man imorgon lanserade en helt ny typ av elbil, där räckvidden är över 100 mil och den kan linjärt laddas upp från 0 till 100% på 3-4 minuter i ett rikstäckande nät av tankstationer (dock med nackdelen att det inte går att ladda hemma). Hur många tror du då ärligt talat hade föredragit den existerande elbils-tekniken, där man visserligen kan ladda hemma och således får en bekväm vardagspendling, men där långresor kan innebära 1, 2 eller kanske till och med 3 laddstopp á 20, 30, 40 eller 50 minuter över denna nya, revolutionerande teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

För att få lite perspektiv på det hela så kan vi ju testa att kasta om förutsättningarna. Om vi ponerar att man imorgon lanserade en helt ny typ av elbil, där räckvidden är över 100 mil och den kan linjärt laddas upp från 0 till 100% på 3-4 minuter i ett rikstäckande nät av tankstationer (dock med nackdelen att det inte går att ladda hemma). Hur många tror du då ärligt talat hade föredragit den existerande elbils-tekniken, där man visserligen kan ladda hemma och således får en bekväm vardagspendling, men där långresor kan innebära 1, 2 eller kanske till och med 3 laddstopp á 20, 30, 40 eller 50 minuter över denna nya, revolutionerande teknik?

Typ de flesta tar nog besparingen i vardagen skulle jag tro, just eftersom de flesta inte kör jättelångt utan att stanna alls. Problemet idag är väl att det är ganska dyrt för att få det bästa av dagens teknik inte tekniken i sig, samt att folk inte riktigt förstår hur långt fram tekniken är idag. De flesta med elbil står nog inte och rullar med kablar varje dag, utan de har någon form av laddbox så det är en kabel som skall pluggas in.

Jag känner ingen som inte brukar ta en pisspaus och en lunchpaus när vi kör t.ex. Stockholm-Åre, tar ju 7-8 timmar på vintern i ren körtid så mat vill vi alltid äta. När vi kör ca 50-60 mil söderut vill folk stanna iaf en gång och åtminstone gå på toa så t.ex. Stockholm-Göteborg tar inte längre tid när man måste stanna 10 minuter och ladda då det alltid gjordes ändå. När jag körde bensinbil så tappade vi snarare mer tid på långresan, för då behövde jag först tanka och sen parkera för att gå in när vi skulle äta (istället för att parkera, koppla in en sladd och gå in).

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med, men vad hände med tänket där man har en elbil med en pytteliten, effektiv bensinmotor som endast är kopplad till en generator för att ladda batterierna, inte till hjulen?

Hade inte den första Chevrolet Bolt/Opel Ampera det upplägget? Sen kanske den var kass...

Det borde väl vara det bästa av två världar, kör på el och ladda hemma och på snabbladdare när du vill och om du behöver köra långt på en gång eller glömt ladda och fastnar i ödemarken så trycker man på en knapp och så kan bensinmotorn ladda upp batterierna medan du fortsätter köra.

Ett pyttelitet bensindrivet elverk med säg 15 l bensintank kan ju varken väga mycket eller ta särskilt mycket plats. Är billigt också och kräver knappast någon egentlig service.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har inte hängt med, men vad hände med tänket där man har en elbil med en pytteliten, effektiv bensinmotor som endast är kopplad till en generator för att ladda batterierna, inte till hjulen?

Hade inte den första Chevrolet Bolt/Opel Ampera det upplägget? Sen kanske den var kass...

Det borde väl vara det bästa av två världar, kör på el och ladda hemma och på snabbladdare när du vill och om du behöver köra långt på en gång eller glömt ladda och fastnar i ödemarken så trycker man på en knapp och så kan bensinmotorn ladda upp batterierna medan du fortsätter köra.

Ett pyttelitet bensindrivet elverk med säg 15 l bensintank kan ju varken väga mycket eller ta särskilt mycket plats. Är billigt också och kräver knappast någon egentlig service.

/hulle.

Chevrolet Volt tror jag fortfarande tillverkas i Usa med detta koncept medans Bwm i3 Rex skrotades och finns inte idag.

Men jag föredrar fortfarande rena elbilar men detta koncept är iallafall bättre en Phev men antar att dessa som tagit deras plats i större utsträckning idag och därför du ej ser dom idag

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Hulle: Det ryktas väl om att Mazda ska göra en av MX-30. De företag som har försökt (BMW, GM) har gett upp det, antagligen för att det inte är värt besväret.

@Jonas79: GM stoppade produktionen av Volt förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det känns som många är väldigt fast i "bensintänket". Med en elbil, med laddning hemma, så behöver du inte bry dig om tankning alls 99 dagar av 100 liksom. På den sista dagen när man måste köra långt så tappar man lite tid, men på de andra dagarna sparar man rätt mycket tid genom att inte behöva tanka. Sen finns de förstås vissa personer där det inte är en dag av hundra utan mycket oftare, men de får ju fundera om de kan hantera snabbladdning på vägen eller inte, och om inte så kanske de borde köpa en diesel eller nåt.

Jag tror att fokuset på snabbare och snabbare laddning, och förstås på vätgasbilar och liknande, kommer att stadigt minska ju fler som får lite erfarenheter från elbilarna.

God poäng, men långt ifrån alla har ju möjlighet att ladda hemma. Har för mej att antalet hushåll som bor i flerbostadshus i Stockholms län är någonstans mellan 65% och 70% där majoriteten inte kan ladda hemma och om inget radikalt sker så lär det förbli på det sättet. Ca 1/3 av nybilsregistreringarna är i Stockholms län.

Jag är en av ovanstående men har tur att ha laddningsmöjlighet på jobbet!

Folk är i snitt lata av sig, har svårt att se framför mej att dessa skulle ta sig till ett separat ställe för att ladda bilen under 20 minuter samt resetid utöver detta, kanske dubbelt upp då det börjar bli fler bilar och köer till stationerna. Dessutom är det ju inte precis gratis på dessa ställen heller. Hoppas det blir som alla säger, snabbare laddningar och fler ställen att ladda på.

Jag kör laddhybrid och klarar av t/r till jobbet med en laddning, så det passar mej perfekt! Nästa bil blir nog en elbil, hoppas bara att farhågorna med allt för få laddplatser löser sig snabbt, vilket det absolut inte verkar som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har inte hängt med, men vad hände med tänket där man har en elbil med en pytteliten, effektiv bensinmotor som endast är kopplad till en generator för att ladda batterierna, inte till hjulen?

Hade inte den första Chevrolet Bolt/Opel Ampera det upplägget? Sen kanske den var kass...

Det borde väl vara det bästa av två världar, kör på el och ladda hemma och på snabbladdare när du vill och om du behöver köra långt på en gång eller glömt ladda och fastnar i ödemarken så trycker man på en knapp och så kan bensinmotorn ladda upp batterierna medan du fortsätter köra.

Ett pyttelitet bensindrivet elverk med säg 15 l bensintank kan ju varken väga mycket eller ta särskilt mycket plats. Är billigt också och kräver knappast någon egentlig service.

/hulle.

Skrivet av Azodan:

@Hulle: Det ryktas väl om att Mazda ska göra en av MX-30. De företag som har försökt (BMW, GM) har gett upp det, antagligen för att det inte är värt besväret.

@Jonas79: GM stoppade produktionen av Volt förra året.

Tex Autogefühl på YouTube nämnde i deras MX-30 test att det ska komma en version med Wankelmotor som räckviddsförlängare.

Permalänk
Skrivet av doomas:

Tex Autogefühl på YouTube nämnde i deras MX-30 test att det ska komma en version med Wankelmotor som räckviddsförlängare.

Wankelmotorer som brukar vara så ineffektiva.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Tex Autogefühl på YouTube nämnde i deras MX-30 test att det ska komma en version med Wankelmotor som räckviddsförlängare.

Eftersom motorn sitter på en bil antar jag att det blir krav på katalysator, ljuddämpning osv. Låter lätt i teorin men blir mer komplext i verkligheten.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB