Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

Dem få gånger jag testat har den visat sig vara ganska bra. Jag vet inte om förbrukningen stämmer till 100% på den bilen men jag tror den är nära nog. Sen kan man laborera med förbrukningen i appen för se vad som händer med laddtider osv. En bra app med många inställningar.

Har du alltså en Polestar 2? Isf är det ju bra

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo jag vet jag använder ABRP själv. Men som sagt frågan är om den går på förbrukningen på pappret som ska vara likvärdig med Tesla Model 3 eller verkliga förbrukning som enligt de tester jag sett legat 20-30% över. Svårt att veta när Polestar 2 är såpass ny bil? Du vet nog inte heller tolkar jag det som?

Men skrev också att du kan ändra förbrukningen till ett manuell värde tex: 180Wh.

Så det förinställda värdet kan vara för lågt pga för lite data från användare ännu som använt appen och delat deras information.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Står och väger lite vad nästa bil blir, ska byta till våren.

Laddhybrid eller vågar man gå rakt på en el? Stora frågan...

Har spanat lite på Polestar2 med öhlinspaketet på. Nackdelen är väl att jag behöver stanna och ladda för resor Stockholm-Göteborg. Brukar flyga den sträckan men det har varit en aning svajigt senaste tiden kan man säga.. (Fördel flyg, tor samma dag)

Har haft ögonen på diverse laddställen längs vägen senaste tiden men inte helt sällan är de upptagna och hur kul är det att stå och vänta på sin tur. Nej tack! Någon som kan dela erfarenheter kring det?

Tänker annars BMW 330e och då i kombiutförande som kompromiss. Nya sedanen tilltalar inte.. är egentligen inte behov av kombi och frugan skyr det som pesten Nya trean är ganska trevlig annars. Speciellt med m-paket och justerbart chassi. Nya 4-serie gc lär inte dyka upp som hybrid och förmodligen så blir elvarienten för dyr samt att de klantat sig nåt fruktansvärt med grillen..

Så som alltid så kompromiss, kompromiss kompro.....

Ändra förslag samt tankar kring längs-vägen laddning mottages gärna.

(Vet att Tesla har bäst laddnärverk men de går bort av andra skäl)

Har du pengarna så klart du ska ta steget till elbil nu när de blivit så bra. En Polestar 2 är nog ett av de bättre valen också, om inte bästa till och med.

Öhlinspaketet är rätt att välja också, verkar bli roligare att köra med det. Dragkroken är nog heller inte dumt, åtminstone är det bra den dagen man ska sälja den.732000:- hamnar man på då med standardfärgen Void samt standardinredning, lägg märke till att man kan välja två standardkulörer på inredningen, där hade jag valt den mörkare.

Kombi är det inte heller, dock kombicoupe. Tycker inte frugan den är snygg så har hon dålig smak

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Men skrev också att du kan ändra förbrukningen till ett manuell värde tex: 180Wh.

Så det förinställda värdet kan vara för lågt pga för lite data från användare ännu som använt appen och delat deras information.

Både du och sirfalk svarar mig på saker som jag inte frågat om... 🙄
sirfalk skrev att man bara behövde ladda en gång med Polestar 2 mellan Stockholm och Göteborg enligt ABRP. Jag frågade om ABRP tog hänsyn till verklig förbrukning eller räknade på förbrukningen på pappret när man valde Polestar 2 i appen. Jag vet att man kan justera allt detta manuellt, det var inte frågan...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Både du och sirfalk svarar mig på saker som jag inte frågat om... 🙄
sirfalk skrev att man bara behövde ladda en gång med Polestar 2 mellan Stockholm och Göteborg enligt ABRP. Jag frågade om ABRP tog hänsyn till verklig förbrukning eller räknade på förbrukningen på pappret när man valde Polestar 2 i appen. Jag vet att man kan justera allt detta manuellt, det var inte frågan...

Så du räknar inte på olika faktorer som kan ändra förbrukningen då som yttertemperatur, regn eller snö, hastighet på fordonet till och med storleken på däcket påverkar förbrukningen.

Gör du inga manuella inställningar i appen så kommer den absolut inte stämma kan jag berätta till dig oavsett vilken elbil du kör.

Så tycker faktiskt mitt svar är relevant

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Så du räknar inte på olika faktorer som kan ändra förbrukningen då som yttertemperatur, regn eller snö, hastighet på fordonet till och med storleken på däcket påverkar förbrukningen.

Gör du inga manuella inställningar i appen så kommer den absolut inte stämma kan jag berätta till dig oavsett vilken elbil du kör.

Så tycker faktiskt mitt svar är relevant

Är dock mycket svårare att räkna rätt på och sållart omöjligt att ge ett generellt svar på, till skillnad från den högre förbrukningen Polestar 2 verkar ha jämfört med förbrukningen på pappret. Men visst, bra att nöjd med ditt svar även om det inte var på min fråga, kanske var det någon annan som undrade 😘

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har du alltså en Polestar 2? Isf är det ju bra

Nej vart får du det ifån? Scrolla en bit upp

Skrivet av TobiasStockholm:

Både du och sirfalk svarar mig på saker som jag inte frågat om... 🙄
sirfalk skrev att man bara behövde ladda en gång med Polestar 2 mellan Stockholm och Göteborg enligt ABRP. Jag frågade om ABRP tog hänsyn till verklig förbrukning eller räknade på förbrukningen på pappret när man valde Polestar 2 i appen. Jag vet att man kan justera allt detta manuellt, det var inte frågan...

Högst relevant. Eftersom vi båda har provat. Jag har provat med e-niro. Stämmer ganska bra förutom en gång när vi åkte Vindeln-stockholm (65mil) då drog den mindre än ABRP hade förutspått. När vi gjorde första längre resan med E-Niron var den modellen helt ny, mars ifjol, och ABRP visade sig vara rätt bra.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har inte hängt med, men vad hände med tänket där man har en elbil med en pytteliten, effektiv bensinmotor som endast är kopplad till en generator för att ladda batterierna, inte till hjulen?

Hade inte den första Chevrolet Bolt/Opel Ampera det upplägget? Sen kanske den var kass...

Det borde väl vara det bästa av två världar, kör på el och ladda hemma och på snabbladdare när du vill och om du behöver köra långt på en gång eller glömt ladda och fastnar i ödemarken så trycker man på en knapp och så kan bensinmotorn ladda upp batterierna medan du fortsätter köra.

Ett pyttelitet bensindrivet elverk med säg 15 l bensintank kan ju varken väga mycket eller ta särskilt mycket plats. Är billigt också och kräver knappast någon egentlig service.

/hulle.

Finns ju BMW I3-REX. Dock så rätt liten bränselank, extendern är inte avsedd för normal körning utan endast som nödfall. Sen räknas den tydligen som laddhybrid så man får då bara halva miljöpremien.

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

Nej vart får du det ifån? Scrolla en bit upp

Högst relevant. Eftersom vi båda har provat. Jag har provat med e-niro. Stämmer ganska bra förutom en gång när vi åkte Vindeln-stockholm (65mil) då drog den mindre än ABRP hade förutspått. När vi gjorde första längre resan med E-Niron var den modellen helt ny, mars ifjol, och ABRP visade sig vara rätt bra.

Okej, du som vet, vad räknar ABRP på då? Förbrukning på pappret eller verklig förbrukning som verkar ligga 20-30% högre? För det är väl högst relevant? Och jag undrar faktiskt på riktigt 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej, du som vet, vad räknar ABRP på då? Förbrukning på pappret eller verklig förbrukning som verkar ligga 20-30% högre? För det är väl högst relevant? Och jag undrar faktiskt på riktigt 🤔

Den officiella förbrukningen på Polestar 2 är 1,7kwh/10km. ABRP räknar med 1,87kWh/10kW. Så nej inte enligt pappret. Exakt vart dem får förbrukningen ifrån är jag osäker på, jag har aldrig brytt mlg om det.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

Den officiella förbrukningen på Polestar 2 är 1,7kwh/10km. ABRP räknar med 1,87kWh/10kW. Så nej inte enligt pappret. Exakt vart dem får förbrukningen ifrån är jag osäker på, jag har aldrig brytt mlg om det.

Okej, tack för svar på min fråga! Och i verkligheten verkar Polestar dra runt 2,10-2,30. Frågan blir då om man fortfarande kommer Stockholm-Göteborg med bara en laddning? Det kanske man gör? 🙂

Jag svarar på min egen fråga: det gör man inte, enligt ABRP med 2,30kWh/mil förbrukning behövs 2 stopp om man startar med 95% laddat batteri och inte vill ha mindre än 10% kvar när man är framme.

Räknar man optimistisk med 2kWh/mil i 110km/h och kan tänka sig att ha 5% kvar när man kommer fram så klarar man det på en laddning...

Polestar 2 står f.ö som Alpha i ABRP såg jag så är väl högst opålitliga siffror därifrån. 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Finns det uppgifter på hur mycket räckvidd man sparar genom att köra utan AC?

Nu när det varit som varmast har ju AC:n verkligen fått gå på högvarv i bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej, tack för svar på min fråga! Och i verkligheten verkar Polestar dra runt 2,10-2,30. Frågan blir då om man fortfarande kommer Stockholm-Göteborg med bara en laddning? Det kanske man gör? 🙂

Jag svarar på min egen fråga: det gör man inte, enligt ABRP med 2,30kWh/mil förbrukning behövs 2 stopp om man startar med 95% laddat batteri och inte vill ha mindre än 10% kvar när man är framme.

Räknar man optimistisk med 2kWh/mil i 110km/h och kan tänka sig att ha 5% kvar när man kommer fram så klarar man det på en laddning...

Polestar 2 står f.ö som Alpha i ABRP såg jag så är väl högst opålitliga siffror därifrån. 🙄

100% vid avgång, 2,3Kwh/mil och 10% vid ankomst ger ett laddstopp på 39min för mig. Men det finms andra bilar på marknaden, som inte är en Tesla, som drar mindre och klarar sträckan på en laddning. Är du seriöst intresserad av att köpa en elbil och åker så ofta Stockholm-Göteborg så kanske Polestar inte är rätt för dig.
Det kan mycket väl vara så att det opålitliga siffror där. Men som sagt det funkar kanon på de bilar som inte är i Alpha.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Finns det uppgifter på hur mycket räckvidd man sparar genom att köra utan AC?

Nu när det varit som varmast har ju AC:n verkligen fått gå på högvarv i bilarna.

Nu talar jag bara för vår E-Niro men att stänga av AC ger i bästa fall några enstaka kilometer extra i räckvidd och är enligt mig inte värt det. Ä

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

100% vid avgång, 2,3Kwh/mil och 10% vid ankomst ger ett laddstopp på 39min för mig. Men det finms andra bilar på marknaden, som inte är en Tesla, som drar mindre och klarar sträckan på en laddning. Är du seriöst intresserad av att köpa en elbil och åker så ofta Stockholm-Göteborg så kanske Polestar inte är rätt för dig.
Det kan mycket väl vara så att det opålitliga siffror där. Men som sagt det funkar kanon på de bilar som inte är i Alpha.

Märkligt, jag får det inte med 1 laddstopp hur generösa inställningar jag väljer? Med Polestar 2, 2,30kWh/mil 100 batteri start (0% degradering), 10% kvar vid destination och snabbladdare, vilka snabbladdare som helst, ABRP får välja hastighet jag kör i osv. Blir två stopp oavsett... 🤔

Sänker jag till att 5% är okej vid ankomst så får jag 1 laddstopp.

Vad har du för start och destination? Samma som mig (bara Stockholm-Göteborg helt enkelt)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirfalk:

Nu talar jag bara för vår E-Niro men att stänga av AC ger i bästa fall några enstaka kilometer extra i räckvidd och är enligt mig inte värt det. Ä

Största besparingen om de knipar är att sänka hastigheten som har störst påverkan på förbrukningen enligt min egen erfarenhet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde en koll stockholm - göteborg med bilen jag väntar på.
1 laddstopp

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Anonymous FTW:

Har du pengarna så klart du ska ta steget till elbil nu när de blivit så bra. En Polestar 2 är nog ett av de bättre valen också, om inte bästa till och med.

Öhlinspaketet är rätt att välja också, verkar bli roligare att köra med det. Dragkroken är nog heller inte dumt, åtminstone är det bra den dagen man ska sälja den.732000:- hamnar man på då med standardfärgen Void samt standardinredning, lägg märke till att man kan välja två standardkulörer på inredningen, där hade jag valt den mörkare.

Kombi är det inte heller, dock kombicoupe. Tycker inte frugan den är snygg så har hon dålig smak

Menar att hon ogillar kombi, inte kombicoupe

Det handlar om företagsleasing och som det ser ut på Polestar2 just nu så påverkas inte restvärdet med dragkrok. Däremot metallic, får lägre månadskostnad med metallic.

Skulle aldrig få för mig att köpa en så dyr bil privat (inte en sådan iaf) Däremot så blir det förmånligt som ”tjänstebil”

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Märkligt, jag får det inte med 1 laddstopp hur generösa inställningar jag väljer? Med Polestar 2, 2,30kWh/mil 100 batteri start (0% degradering), 10% kvar vid destination och snabbladdare, vilka snabbladdare som helst, ABRP får välja hastighet jag kör i osv. Blir två stopp oavsett... 🤔

Sänker jag till att 5% är okej vid ankomst så får jag 1 laddstopp.

Vad har du för start och destination? Samma som mig (bara Stockholm-Göteborg helt enkelt)

Så här. Precis bara Stockholm-Göteborg

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Största besparingen om de knipar är att sänka hastigheten som har störst påverkan på förbrukningen enligt min egen erfarenhet

Har aldrig försatt mig i den situationen än. Men det är sant det du säger, sänka hastigheten hjälper att få ner förbrukningen.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av stgr:

Jag gjorde en koll stockholm - göteborg med bilen jag väntar på.
1 laddstopp

https://i.imgur.com/a1vjLqm.png

Har inte koll på vilken bil du väntar på? 🤔
Så här får jag:

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har inte koll på vilken bil du väntar på? 🤔
Så här får jag:
https://i.imgur.com/ETVcKyk.jpg
https://i.imgur.com/T85OmSO.jpg

Nån inställning som e vajsing, din laddar ju bara 10 min åt gången. dom andra som länkat laddar ju i ca 38 min.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nån inställning som e vajsing, din laddar ju bara 10 min åt gången. dom andra som länkat laddar ju i ca 38 min.

Dom andra som länkat har varit andra bilar alternativt manuellt uppskruvad förbrukning. Kör man Polestar 2 direkt så får man runt 15-20 min laddtid, det är ju lite osäkert ännu eftersom vi inte vet hur laddkurvan ser ut osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Har inte koll på vilken bil du väntar på? 🤔
Så här får jag:
https://i.imgur.com/ETVcKyk.jpg
https://i.imgur.com/T85OmSO.jpg

Väntar på en Mercedes-Benz EQC 400.
Typ 43 mil på batteri.

Permalänk
Medlem

Lucid Air 130 Kwh kommer ge sina kunder i USA 3 års fri laddning via Electrify Americas nätvärk, 900V batteri, 300 Kw DC Max, 19.2 Kw AC, 832 Km räckvidd och klarar att dela sin energi tillbaka till Elnätet.

Här har vi en bil till Alla som ej gillar mina delningar på Kinesiska prisvärda bilar för denna lär kosta minst 100K USD= 2 St Tesla Modell Y LR.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Nån inställning som e vajsing, din laddar ju bara 10 min åt gången. dom andra som länkat laddar ju i ca 38 min.

Du kan ju se mina inställningar? 🤔
ABRP väljer korta laddstopp ibland om det är mer optimalt. Den laddar minsta möjliga på snabbladdare för att ta sig fram. Så det i sig är inget konstigt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du kan ju se mina inställningar? 🤔
ABRP väljer korta laddstopp ibland om det är mer optimalt. Den laddar minsta möjliga på snabbladdare för att ta sig fram. Så det i sig är inget konstigt.

jaaja, jag tyckte du tjafsa om att du inte klarade sträckan på en laddning medan dom andra gjorde det, och det är ju inte konstigt om din bil laddar 10 minuter och dom andras laddar 38 minuter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

jaaja, jag tyckte du tjafsa om att du inte klarade sträckan på en laddning medan dom andra gjorde det, och det är ju inte konstigt om din bil laddar 10 minuter och dom andras laddar 38 minuter.

Jag undrar varför den väljer olika antal stopp på samma sträcka med samma inställningar och samma bil 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Lucid Air 130 Kwh kommer ge sina kunder i USA 3 års fri laddning via Electrify Americas nätvärk, 900V batteri, 300 Kw DC Max, 19.2 Kw AC, 832 Km räckvidd och klarar att dela sin energi tillbaka till Elnätet.

Här har vi en bil till Alla som ej gillar mina delningar på Kinesiska prisvärda bilar för denna lär kosta minst 100K USD= 2 St Tesla Modell Y LR.

https://youtu.be/dXxUQVX4hgo

Det verkar ju vara en grej att bilarna ska kunna ge tillbaka energi till elnätet, men är inte det att suboptimera elnätet och belasta batterier onödigt mycket? Eller är det en bra lösning som alla tillverkare borde anamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Typ de flesta tar nog besparingen i vardagen skulle jag tro, just eftersom de flesta inte kör jättelångt utan att stanna alls. Problemet idag är väl att det är ganska dyrt för att få det bästa av dagens teknik inte tekniken i sig, samt att folk inte riktigt förstår hur långt fram tekniken är idag. De flesta med elbil står nog inte och rullar med kablar varje dag, utan de har någon form av laddbox så det är en kabel som skall pluggas in.

Jag tycker det är lite väl drastiskt att kalla ett besök på en tankstation en till två gånger i månaden för en "besparing i vardagen". Om vi skulle ponera att bilarna i frågan är helt identiska i form, prestanda, etc. och att det inte skulle vara någon skillnad i kostnad på de två teknikerna. Det skulle helt enkelt finnas en Tesla Model 3 "Home Charge" och en Tesla Model 3 "Station Charge". Tror du då ärligt talat att majoriteten hade valt att spara 5 minuter i månaden i sin "vardag", men varje gång de ska köra en längre resa så får man stanna var 3:e timme för en matpaus?

Skrivet av Aktsu:

Jag känner ingen som inte brukar ta en pisspaus och en lunchpaus när vi kör t.ex. Stockholm-Åre, tar ju 7-8 timmar på vintern i ren körtid så mat vill vi alltid äta. När vi kör ca 50-60 mil söderut vill folk stanna iaf en gång och åtminstone gå på toa så t.ex. Stockholm-Göteborg tar inte längre tid när man måste stanna 10 minuter och ladda då det alltid gjordes ändå. När jag körde bensinbil så tappade vi snarare mer tid på långresan, för då behövde jag först tanka och sen parkera för att gå in när vi skulle äta (istället för att parkera, koppla in en sladd och gå in).

Givetvis tar man någon paus på en lång resa. Men om vi tar Stockholm-Göteborg så brukar jag normalt sett inte ta en matpaus på den 4 timmar långa resan (annat än om resan infallet precis under de sedvanliga mattiderna). Om man ska besöka exempelvis släkt eller vänner på sin destination är det snarare vanligt att man vill äta måltiden gemensamt, när man ankommit sin destination, vilket innebär att ett matstopp på vägen då blir rent kontraproduktivt. Givetvis kan man planera sin resa så att det ändå är lämpligt med ett matstopp på vägen, men då planerar man egentligen sin vardag efter bilen och inte tvärt om.

Jag tycker lite att du silar mygg men sväljer kameler i din argumentation. Det är till och med en "fördel" med elbil eftersom du slipper flytta bilen innan du går in och äter. Det faktum att du är begränsad till när du reser, hur du reser, och vart du ska stanna, det spelar inte riktigt någon roll.

Ponera att du äter en gemensam lunch med din släkt innan du ska resa tillbaka Stockholm-Göteborg, gör du ändå ett matstopp efter 2-3 timmar? Eller du tar du bara extremt många piss- och kaffepauser?

Skrivet av snajk:

Tja, jag försökte väl tänka mig ett snitt. För mig så hade det varit från noll till max en dag per år som jag behövde ladda på vägen, om jag hade möjlighet att ladda hemma på natten, och då rör jag mig ändå rätt långt jämfört med de flesta. Att inte sova hemma behöver inte vara ett problem heller om man inte närapå tömmer batteriet dagen innan förstås, men en aning framförhållning får man förstås ha. Ska man åka hyfsat långt "imorgon" och kanske sova borta så får man se till att komma ihåg att sätta i laddsladden helt enkelt. Men det är klart att det kommer att finnas personer som hade behövt snabbladda varje dag, jag tror bara inte de är särskilt många. Arbetsfordon exkluderat förstås. Det är alltid en väldig massa personer i alla elbilsdiskussioner som pendlar 20 mil per dag, gärna med ett båtsläp, och liknande, men jag tror att de är en väldigt liten (men högljudd) minoritet.
Jo det är inga större tidsmängder man sparar förstås. Men kör man hyfsat normalt, och inte har en supersnål diesel med jättetank, så tankar man åtminstone varje månad eller varannan vecka, så det är ett antal stopp på fem-tio minuter per år som man slipper. Att rulla ihop laddkabeln kan förstås ta lite tid också, men det gör man väl sällan hemma utan där har man den där man behöver den. Det man förlorar är att man behöver stanna en halvtimme eller så var trettionde eller fyrtionde mil på långresa, vilket man ändå borde göra, för kroppens skull inte minst.
Tja jag tror det hade blivit en kostnadsfråga för ganska många, andra hade föredragit det ena eller det andra beroende på situation. Föredrar du att ladda din telefon eller att köpa nya (teoretiska) batterier till den som håller flera gånger längre än de laddningsbara? De flesta vill nog ha en laddbar telefon som får ny energi på natten till en låg kostnad när man ändå inte använder den, för andra beror det kanske på kostnaden för engångsbatterierna.

Det känns bara som om räckviddsproblemet är så sjukt överskattat. Det finns el överallt i princip. Ska du åka och hälsa på en kompis som bor 30 mil bort så lär det gå att lösa, antingen bor kompisen i en lägenhet i en tätort och då finns det publika laddare, kanske inte precis utanför men i närheten, eller så bor den i ett hus och då finns det sannolikt ett eluttag i närheten av parkeringen som du kan låna/hyra. Finns inget av det så får du se till att ladda vid en snabbladdare på vägen, det tar inte så lång tid och det är inte så jobbigt. Käka, ta en promenad, gå på toa, handla en present till den du ska besöka eller kolla på någon serie i din (luftkonditionerade och bekväma) bil, det är bara ett problem om man kräver att allt ska fungera exakt som idag. Jag säger inte att det inte är en nackdel, för det är klart att det är, det är bara en ganska liten nackdel som man får tillsammans med alla fördelar som en elbil ger.

Jag sitter i alla fall hellre i min bekväma och ventilerade läderklädda stol och kollar på TV en halvtimme då och då än står utomhus i alla väder med bensinångor omkring sig och får skitiga händer varannan vecka även om det bara är fem minuter per gång.

Det är lite samma här som med föregående talare. Det handlar inte om (i vart fall för egen del) att kunna köra 8 timmar utan stopp med en båttrailer på i 180 km/h. Det handlar om att du inte kan göra en vardaglig resa Stockholm-Göteborg utan att göra ett relativt långt laddstopp, samt med ett behov att ladda mer eller mindre direkt när du ankommer din destination.

Det jag menar med att övernatta borta är att även om du har goda laddförutsättningar hemma (vilket långt ifrån alla har), så är det inte säkert att alla du besöker har det. Om de själva inte äger en elbil så har de med all sannolikhet inte en dedikerat laddbox. Då är man i så fall förpassad till Schuko, som ska användas med extrem försiktighet. Det kanske inte är så hög kvalité på eldragningen nere vid garaget, vågar man då slänga på en elbil som ska ladda hela natten? Om inte så är det första du får göra nästa dag att uppsöka en laddstation och sitta och titta när bilen laddar.

Det går liksom bra att måla upp en bild över hur fasansfulla de 5-10 minuterna man spenderar varje månad på att tanka en fossilbil är, men när man ska måla upp en bild av att vänta på att elbilen laddas i 40 minuter så är den istället fylld med vackra promenader i gröna landskap och serietittande i den luftkonditionerade bilen. Det går inte riktigt ihop om du frågar mig. Det verkar finnas en vurm bland elbilsförare för att även ta de faktiska nackdelarna med en elbil och försöka bända in något positivt i dem...

Jag är intresserad av en elbil, men jag skulle inte för en sekund dölja att jag är oerhört skeptiskt till hur roligt det är att åka långt med dem. Det är så oerhört många parametrar att försöka ta hänsyn till. Resväg, hastighet, förbrukning, SoC, laddpriser, laddhastigheter, destinationsladdare, etc. snurrar runt i huvudet. Att öka hastigheten med 10-15 km/h kan markant förändra resans karaktär och hur/var man måste/kan stanna och ladda. Detta är problem som överhuvudtaget inte existerar med en fossilbil och som jag ser som en väldigt stor nackdel, men som man eventuellt kan ha överseende med för att få de andra fördelarna.

Enligt undersökningar så är räckvidden en av de största "hindren" för att folk ska byta till elbil, så jag är tämligen övertygad om att i stort sett alla föredrar den flexibilitet man erhåller med att snabbt kunna stanna och erhålla maximal räckvidd igen, även om det betyder ett eller två besök i månaden. Den enda jag kan tänka mig som skulle föredra dagens elbilar är de som endera aldrig aldrig någonsin kör mer än batteriets räckvidd under en sammanhängande resa, alternativt de som bor i Norrlands inland och som har väääldigt väääldigt långt bara till en traditionell bensinstation (och således förlorar massa räckvidd endast för att ta sig till och från en laddstation).

Gällande din jämförelse med mobiltelefon så skulle jag säga att det är oerhört få (givetvis finns det undantag), som planerar sin dag/liv efter mobiltelefonens laddning. Mobilen bestämmer inte när du ska stanna eller hur länge. Det gör dock elbilen i dagsläget.