Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

... lagt in 1.005

Är det 1005.4? Någon uppenbar skillnad efter uppdateringen? Jag ska också bara jag får 10 minuter över

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jo, det är givetvis värre men jag har svårt att tänka mig att majoriteten av skärmarna har detta problem. Lite som en stor risk för flera döda pixlar som vissa skärmar dras med. Och går ramen sönder så byter man ju på garanti, ingen diskussion.

Glitcharna vi pratar här om har ju alla med lite olika framträdande beroende på grafikkort, användningsområde, känslighet etc.

De lär ju fixas med tiden. Men visst, jag skickar in min skärm på garantin när det finns en ny och sen är det bra med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Är det 1005.4? Någon uppenbar skillnad efter uppdateringen? Jag ska också bara jag får 10 minuter över

Inget jag har sett ännu men jag inte spelat något ännu (utöver en snabbtitt på Troy - gratis idag enbart i Epic Game Store). Jag noterade dock att de flesta inställningarna ändrades till gamla eller nya defaults så man får ta ett varv genom dem.

Skall ut och flyga med IL2-Sturmovik i morgon dock

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Inget jag har sett ännu men jag inte spelat något ännu (utöver en snabbtitt på Troy - gratis idag enbart i Epic Game Store). Jag noterade dock att de flesta inställningarna ändrades till gamla eller nya defaults så man får ta ett varv genom dem.

Skall ut och flyga med IL2-Sturmovik i morgon dock

Vill du testa Gifen som skapar flicker om det är någon skillnad där.

Tekniker hämtade min G9, väntar fortfarande på mail från Samsung för att kunna kontakta komplett om en ny skärm. Men även de har tidigast 30e Aug. Tur att man har en CRG9 under tiden, lite svårt att gå tillbaka till en 27" efter detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vill du testa Gifen som skapar flicker om det är någon skillnad där.

Tekniker hämtade min G9, väntar fortfarande på mail från Samsung för att kunna kontakta komplett om en ny skärm. Men även de har tidigast 30e Aug. Tur att man har en CRG9 under tiden, lite svårt att gå tillbaka till en 27" efter detta.

Det flimrar samma som innan, mer i 60 Hz, mindre i 240 Hz.

Ja, jag har en gammal 27" i källaren och den ser ju direkt liten ut nu plus att jag upplever att den är krökt åt andra hållet

Man kan undra om Nvidia får ut en ny drivrutin i närtid nu eller om vi måste vänta på lanseringen av 3000-serien?

(Jag noterade att default brightness nu var 65-ish och inte 100 som innan!)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Fast att skärmen fysiskt går sönder för så många är ju mer än en barnsjukdom.

Nä allt det räknas in under barnsjukdom.

Permalänk
Medlem

Det må inte vara G-Sync än men jag har ett himla fint flyt i bilden och ingen som helst tearing med 240 Hz, full upplösning och 130-200 FPS:

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt nå samsung support hela morgonen för att se om man kan tänkas få någon update på 240hz problematiken, men det är stört omöjligt. Ingen svarar på telefon, chatt eller email.

'Jag tänker att det vore bra om fler av oss om har denna skärm och därmed upplever problem med 240hz, adaptiv synk, hdcp certifeiring, felaktig gpu-skalning, UEFI-problem, freesync-, gif- och black equalizer flimmer, mm hör av sig till Samsung och klagar lite. Skärmen är dyr och Samsung kommunicerar ju ingenting kring ev lösningar eller det omryktade säljstoppet. Personligen kommer jag skicka tillbaka skärmen innan öppet köp tiden går ut om det inte blir bättre.

Samsung support telefon: 0771-72 67 86
Samsung live chat: https://www.samsung.com/se/support/livechat/
Samsung messenger: https://m.me/SamsungSverige
Samsung mail: https://samsung-webform.sprinklr.com/?token=eyJhbGciOiJSUzI1N... (me de hänvisar bara till telefonsupporten)

Edit: fick tag i supporten efter ett par timmar (lol) i telefonkö. Enligt supporten är det här inte ett problem som de i supporten känner till på något sätt. De har heller ingen information om varför skärmen inte går att köpa någonstans, eller om florerande rykten om att skärmen är säljstoppad. Hans förslag var att jag skulle prova återställa skärmen (!). Så i princip fick jag det blaj-svar jag förväntade mig. Suck. Men om de vill ha mina pengar får de anstränga sig mer så är det bara. Tur jag inte sålt av CRG9an ännu

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till senaste drivrutinen nu, skärmen är numera listad som kompatibel i NVIDIA's lista:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...
Version "452.06 or newer".

Provade pendulum och valde Simulate 60 fps uppe till vänster, bakgrunden flimrade rejält fortfarande...
Kör man med HDR går det fortfarande inte välja G-Sync i pendulum-demot.
Blir nog till att kontakta Inet och Samsung...

EDIT: Provade Grim Dawn nu som tidigare flimrat en hel del men nu var det inget flimmer alls. Så det känns ju rätt bra. Ska prova fler spel. (Körde ej med HDR då det ser förjävligt ut i Grim Dawn.)
EDIT 2: Provade Metro Exodus nu med både HDR och G-sync, redan vid introfilmen var det megaflimmer. Provade stänga av HDR, då var det inget flimmer längre. Hmm....
EDIT 3: Satisfactory (ej med HDR) flimrar massor med G-sync enablat.
EDIT 4: Har labbat vidare en del nu, alla spel flimrar så fort man kommer under 60 FPS och flimrar inget alls över 60 FPS, så länge man inte har HDR enablat då.

(Jag har ett 1080 Ti och kan bara köra i 120 Hz, 8 bit.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Uppdaterade till senaste drivrutinen nu, skärmen är numera listad som kompatibel i NVIDIA's lista:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...
Version "452.06 or newer".

Provade pendulum och valde Simulate 60 fps uppe till vänster, bakgrunden flimrade rejält fortfarande...
Kör man med HDR går det fortfarande inte välja G-Sync i pendulum-demot.
Blir nog till att kontakta Inet och Samsung...

EDIT: Provade Grim Dawn nu som tidigare flimrat en hel del men nu var det inget flimmer alls. Så det känns ju rätt bra. Ska prova fler spel. (Körde ej med HDR då det ser förjävligt ut i Grim Dawn.)
EDIT 2: Provade Metro Exodus nu med både HDR och G-sync, redan vid introfilmen var det megaflimmer. Provade stänga av HDR, då var det inget flimmer längre. Hmm....

oh shiny Här ska testas....

Edit: I korthet så är det enda som förändrats med 452.06 att skärmen numera indikeras som g-sync compatible i nvidias kontrollpanel. Min korta testning visar att samma problem kvarstår när man kör skärmen i 240hz:

1. Adaptiv synk fungerar inte (no workaround)
2. skärmen är inte hdcp-certifierad (no workaround)
3. Samma flimmer som förut på vissa .gif'ar, t ex denna: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/029/605/180/2c8ef349a4e074a4... (variable brightness är off. workaround: problemet försvinner nästan helt om man kör black equalizer på 20)
4. GPU-skalning fungerar inte. Inga custom resolutions går att skapa, och endast endast 4 st udda upplösningar tillgängliga. (workaround: display scaling fungerar, men medför andra olägenheter)
5: skärmen går inte igång förrän windows startats upp (minor issue)

I 120hz funkar skärmen som den ska med följande undantag: Adaptiv synk flimrar vid låga uppdateringsfrekvenser. Ovan nämnda gif får hela skärmen att flimra (oavsett freesync på/av mm mm). Ingen 10bit.

Någon annan som kan verifiera ovanstående med 452.06?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

5: skärmen går inte igång förrän windows startats upp (minor issue)

Min skärm går igång så fort jag startar datorn. Jag stänger aldrig av skärmen manuellt och Off Timer och Eco Timer är off. Skärmen går ändå i nån form av standby-läge så fort datorn stängs av.

Permalänk
Medlem

Såg precis detta meddelande på samsungs produktsida nu:

*För att kunna aktivera 5120x1440@240hz i Adaptive Sync-läget måste du uppgradera till ett nytt grafikkort som kommer att lanseras inom kort. Till dess rekommenderas inställningen 5120x1440@120Hz i Adaptive Sync-läget.

https://www.samsung.com/se/monitors/odyssey-g9/

Speechless...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Fått min skickad idag. Någon som har koll på om det är nya versioner eller om det är likadana som innan med allt strul?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Med nya Nvidia driver 452.06 så får jag G-Sync i 120 Hz enbart (men jag får det i alla fall).

(Inget flimmer i bakgrunden på Pendelum.)

Med tanke på att G-Sync compatible listar den inom spannet 60-240 så blir det väl att sätta den på 120 Hz och se till att hålla sig över 60 Hz tsv. Fast jag jag tycker att den flyter på bra i 240 Hz , G-Sync eller ej.

Fortfarande flimmer i OneNote/W10 med sin konstiga lätt transparenta bakgrund Men jag lade in OneNote från Office365 istället.

Men jag började dagen med att uppgradera BIOS och då svor jag rejält ett tag innan jag kom in i BIOS och kunde återställa mina inställningar

(RTX 2080 Ti)

Edit: den synkar om då och då vid desktop och 120 Hz. Jag tror att jag backar till 60 Hz i Windows och kör 240 Hz i spel tsv.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Fått min skickad idag. Någon som har koll på om det är nya versioner eller om det är likadana som innan med allt strul?

Fått din skärm idag? Nyfiken på om du fått en annan revision eller om det finns något som tyder på mer quality checks osv

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Fått din skärm idag? Nyfiken på om du fått en annan revision eller om det finns något som tyder på mer quality checks osv

Nej, Den kommer imorgon. Har du kvar kartongen ? Tänkte om du kunde kolla efter nått nummer eller nått så man kan jämföra om det är samma modell.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Nej, Den kommer imorgon. Har du kvar kartongen ? Tänkte om du kunde kolla efter nått nummer eller nått så man kan jämföra om det är samma modell.

Absolut, vi jämför lite imorgon

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Har fått min skärm idag. Men inte märkt av nått som felar. Ramen sitter fast, inge bleed eller nått sånt. Inte märkt av flimmer heller så den verkar funka bra än så länge ? Har ett 1080ti nu, så funkar bara med 120hz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Har fått min skärm idag. Men inte märkt av nått som felar. Ramen sitter fast, inge bleed eller nått sånt. Inte märkt av flimmer heller så den verkar funka bra än så länge ? Har ett 1080ti nu, så funkar bara med 120hz.

Det är great ju! Har du lust testa lite mer?

Ibland är det ju tråkigt att börja leta fel, men om du ändå vill testa lite så kör igång pendulum demot och testa med påslagen adaptive sync/freesync/gsync. Om du har ett nvidia kort kan du ju ställa in i kontrollpanelen att en indikator ska synas när adaptiv synk är påslaget så man kan vara lite mer säker på när det är aktiverat. jag tycker det vore grymt bra och även intressant om det inte brightness-flimrar för dig men det verkar vara ett universellt problem so far. I 120hz funkar skärmen i övrigt bra för mig (och andra vad jag kan se)

Testa gärna även hur skärmen beter sig när du kikar på den gif'en som jag länkar till ovan som får hela skärmen att flimra. Jag hoppas på att du fått en nyare revision som inte flimrar

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det är great ju! Har du lust testa lite mer?

Ibland är det ju tråkigt att börja leta fel, men om du ändå vill testa lite så kör igång pendulum demot och testa med påslagen adaptive sync/freesync/gsync. Om du har ett nvidia kort kan du ju ställa in i kontrollpanelen att en indikator ska synas när adaptiv synk är påslaget så man kan vara lite mer säker på när det är aktiverat. jag tycker det vore grymt bra och även intressant om det inte brightness-flimrar för dig men det verkar vara ett universellt problem so far. I 120hz funkar skärmen i övrigt bra för mig (och andra vad jag kan se)

Testa gärna även hur skärmen beter sig när du kikar på den gif'en som jag länkar till ovan som får hela skärmen att flimra. Jag hoppas på att du fått en nyare revision som inte flimrar

Provat nu, och giffen flimrade lite, ingenting ja störde mig på eftersom det var ytterst lite. Provade även pendulum demot och där flimrade det bara när jag låg under 60fps. Så fort ja hade under 60fps flimrade det så verkar vara under 60 fps så flimmrar det. Vet inte om det beror på att spannet är 60-240hz ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Provat nu, och giffen flimrade lite, ingenting ja störde mig på eftersom det var ytterst lite. Provade även pendulum demot och där flimrade det bara när jag låg under 60fps. Så fort ja hade under 60fps flimrade det så verkar vara under 60 fps så flimmrar det. Vet inte om det beror på att spannet är 60-240hz ?

Ok toppen tack för du testade.

Om du drar black equalizer till 20 (mitt föredragna läge) så flimrar den GIFen ännu mindre / inte alls och du får som bonus ännu mörkare mörkt på bekostnad av typ black crush.

Gsyncen på G9a flimrar för att VA-panelen som används generellt blir ljusare ju längre tid mellan en refresh. Dvs om uppdateringsfrekvensen skiftar vilt (som det ju gör när vi pratar freesync) så kommer man uppleva att skärmen flimrar. Så varför flimrar det i pendulum demo? Det har litegrann att göra med att freesync range är 60-120hz, därför att under 60 hz kommer skärmens frekvens att dubblas eller tripplas för att försöka hålla sig inom freesync range. (AMD fungerar lite annorlunda men ändå typ samma sak). Dvs om grafikkortet skickar ut 25 bilder per sekund kommer funktionen LFC kicka in och trippla bilduppdateringen till 75hz. På så sätt befinner du dig alltid i freesync range. Teoretiskt. Så om grafikkortet skickar ut 61 bilder per sekund kommer bilden upplevas ljusare än om grafikkortet skickar ut 59 bilder per sekund eftersom LFC dubblar frekvensen och skickar 118 bilder per sekund till skärmen.Men det finns även ngn teori som flyter runt på nätet om att LFC inte riktigt fungerar som det ska vilket då även skulle kunna bidra till detta flimret.

Hur löser vi det då? Bortsett från om Samsung via firmware implementerar någon form av bättre logik för att dynamiskt justera brightness vid olika frekvenser så finns det iaf två övriga sätt att försöka motverka freesync-flimmer. Det ena sättet är att använda custom resolution utility (CRU) och sänka den nedre freesyn-limiten för att undvika att LFC kickar in i onödan/ för tidigt. Det borde i vårt fall med denna skärm kunna hjälpa i situationer där man oftar ligger och pendlar runt 60 bilder per sekund t ex. Men jag får inte CRU att fungera tyvärr så no luck with that. Det andra sättet bygger på att istället höja den lägre freesync-limiten till t ex 90 hz. Därmed skulle skärmen alltid jobba i högre frekvenser även om grafikkortet bara mäktar med 30 bilder per sekund t ex. Men för att kunna göra det måste nVidia/samsung först lösa så att man kan använda adaptiv sync i 240hz så att freesync rangen därmed blir 90-240hz (och även att CRU funkar förståss).

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ok toppen tack för du testade.

Om du drar black equalizer till 20 (mitt föredragna läge) så flimrar den GIFen ännu mindre / inte alls och du får som bonus ännu mörkare mörkt på bekostnad av typ black crush.

Okej då förstår ja lite mer

Men Tror du det kommer fixas av samsung eller är det lika bra att göra återköp ? För gillar skärmen starkt annars..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiZeY:

Okej då förstår ja lite mer

Men Tror du det kommer fixas av samsung eller är det lika bra att göra återköp ? För gillar skärmen starkt annars..

Jag gissar att det kommer lösa sig, för jag kan inte se framför mig att Samsung inte har fått detta att fungera när de utvecklat skärmen. Men om det inte är löst innan min öppet-köp tid går ut så lämnar jag tillbaka iaf. För mycket pengar för att vara lite missnöjd.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har samsung sverige publicerat på sin hemsida att man behöver uppgradera till ett kommande grafikkort för att kunna köra adaptiv synk men om det inte är så att DSC-implementationen i 20xx-serien är felaktig på något sätt så borde det vara en kommande grafikdrivrutin som avses. Men eventuellt pekar det på att Samsung ändå inte kan lösa problemet med nuvarande generation grafikkort.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag gissar att det kommer lösa sig, för jag kan inte se framför mig att Samsung inte har fått detta att fungera när de utvecklat skärmen. Men om det inte är löst innan min öppet-köp tid går ut så lämnar jag tillbaka iaf. För mycket pengar för att vara lite missnöjd.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har samsung sverige publicerat på sin hemsida att man behöver uppgradera till ett kommande grafikkort för att kunna köra adaptiv synk men om det inte är så att DSC-implementationen i 20xx-serien är felaktig på något sätt så borde det vara en kommande grafikdrivrutin som avses. Men eventuellt pekar det på att Samsung ändå inte kan lösa problemet med nuvarande generation grafikkort.

Ja precis, så pass dyr skärm ska funka utan problem kan man tycka. Men som ja förstått det nu är att det är bara med adaptive sync det flimrar ? Eller flimrar det även utan fast 240hz ? Har ingen möjlighet att prova 240hz ännu eftersom ja väntar på 30xx serien

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Skärmen finns tillgänglig på vissa butiker hos Elgiganten

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Ifall någon är intresserad av att testa

Permalänk
Medlem

Idag råkade jag ut för kul grej, jag laddade ner en PDF (till vänster), markerade den för öppning men inget hände...tills jag insåg att PDFen var öppen ute på högerkanten

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk

Har bokat en på Elgiganten i Malmö till imorgon.

Någon som har erfarenhet av hur dom är med service ärenden 7 returer o dylikt ? har bara handlat på Inet o webhallen

Permalänk
Skrivet av HiZeY:

Ja precis, så pass dyr skärm ska funka utan problem kan man tycka. Men som ja förstått det nu är att det är bara med adaptive sync det flimrar ? Eller flimrar det även utan fast 240hz ? Har ingen möjlighet att prova 240hz ännu eftersom ja väntar på 30xx serien

Hejsan härligt att den verkar fungera hyfsat felfritt vet du om det är samma serie som först släpptes för ett par månader sedan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

Hejsan härligt att den verkar fungera hyfsat felfritt vet du om det är samma serie som först släpptes för ett par månader sedan ?

Hej, Tror det är samma serie om dom inte gjort om dom och fixat problemet med att ramen lossnar. Eller så har jag haft tur som fick en hel skärm osäker. Men modellbeteckningen var det samma iallafall. Fixar dom flimret så är jag tok nöjd med min skärm för det är det ända jag kan klaga på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Så, hur är det nu med textkvaliten på denna, har dom förbättrat det mot CRG90?