Program för smidig spegling

Permalänk
Medlem

Program för smidig spegling

Har kommit till den åldern att jag har samlat på mig mängder med för mig värdefulla filmer och bilder som jag lagrar på tre identiska WD hårddiskar. När jag lägger in nytt material så måste jag manuellt lägga in det på alla tre diskarna. Ofta pallar jag inte utan jag lägger in det på en disk och sen när jag har tid lägger jag över det på de andra.

Det är ju lite bökigt. I den bästa av världar skulle man vilja lägga in saker på en disk och sedan på något automagiskt sätt få det exakt lika dant på de andra.

Det måste ju finnas ett smart program för detta. Det skulle dessutom hålla koll på mappförändringar så att om jag sorterar om i en mapp så ska jag inte behöva kopiera över allt för att få det i den nya ordningen, är det flyttat inom hårddisken så vill jag att programmet ska se det och göra likadant på den andra...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

https://freefilesync.org/ har jag kört. Har inte orkat ställa in automatisk synk, men det tror jag ska gå. Bestäm att en av diskarna är master och kör bara synkningar till de andra två. Typen av sync styr vilka förändringar som görs, exvis om filer som finns på säkerhetskopiorna men inte mastern ska tas bort. Jag tror inte att den "ser" att du flyttat filer mellan mappar utan bara att filen försvunnit på ett ställe och tillkommit på ett annat ,den kommer därför radera den ena och göra en ny kopia på nya stället. Tar längre tid men funkar .

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ska titta på det.

Funderar på att köpa en NAS-server och köra raid 1 annars. Blir ju dyrt, men det är kanske är värt det.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dava:

Tack för tipset ska titta på det.

Funderar på att köpa en NAS-server och köra raid 1 annars. Blir ju dyrt, men det är kanske är värt det.

Då ska du tänka om hur du gör, att ha multipla oberoende diskar som kopplas bort så att de aldrig är anslutna till el, nätverk eller dator samtidigt är ett krav för en mindre osäker backup, har du en raid har du nästan inget skydd alls mot nått annat än hårdvarufel i raidens hdder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Att spegla filer hjälper endast mot diskkrasher dock.

Om man speglar material och raderar källmaterialet så raderas det på alla diskar på samma gång.
Även brand, fukt, stöld, elfel och annat kommer radera all data.

Det smartaste är att ha flera backups på olika geografiska platser om man skall vara helt trygg.

För de flesta räcker det dock att ha en kopia i en cloudlösning som ex nextcloud, google drive eller annat.

Permalänk

Smått komiskt att denna tråden dök upp nu

Jag håller just nu på att kopiera över ett antal tusen fotografier jag tagit till en NAS där jag kör RAID 1 på och den NAS är i annat rum än datorn. När jag är klar med all kopiering så skall jag ha en USB-HDD med strömbrytare här vid datorn där jag har de allra absolut viktigaste fotografierna och alla köpprogram och denna USB-HDD är bara på när det skall skrivas in nya filer. Sen så skall jag ha en till USB-HDD som har kopior på allt i den USB-HDD jag har vid datorn men på en helt annan plats än denna lägenhet.

Vill inte ha molnlagring då jag anser att mina RAW-filer är mina. Finns ingen molnlagring som är 100% säker mot hackerattacker mm.

Kan tillägga att NAS har helt nya HDD och med olika batch.

Permalänk

Dubbelpost

Permalänk
Sötast
Skrivet av JonkenPonken:

Smått komiskt att denna tråden dök upp nu

Jag håller just nu på att kopiera över ett antal tusen fotografier jag tagit till en NAS där jag kör RAID 1 på och den NAS är i annat rum än datorn. När jag är klar med all kopiering så skall jag ha en USB-HDD med strömbrytare här vid datorn där jag har de allra absolut viktigaste fotografierna och alla köpprogram och denna USB-HDD är bara på när det skall skrivas in nya filer. Sen så skall jag ha en till USB-HDD som har kopior på allt i den USB-HDD jag har vid datorn men på en helt annan plats än denna lägenhet.

Vill inte ha molnlagring då jag anser att mina RAW-filer är mina. Finns ingen molnlagring som är 100% säker mot hackerattacker mm.

Kan tillägga att NAS har helt nya HDD och med olika batch.

Bl.a därför jag satte upp en egen Nextcloud server.

Virtuell maskin, med fulldiskkryptering, kör SSL och kräver 2-FA inloggning. Ser inte riktigt hur datan skulle vara i risk.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör primärt med varianten som Drive Bender erbjuder, där man på katalog-nivå kan ställa in antalet ”säkerhetskopieringar”. Vissa utvalda kataloger speglas då på flera hårddiskar i den så kallade hårddisk-poolen. Detta är automagiskt. Att det sker i en och samma datamaskin är baksidan med strategin.

Ibland har jag även placerat värderad data i katalogen som synkar med ”molntjänst x” och startat upp bland annat garderobslaptopen för att synka in filerna så att dessa finns på två-tre datamaskiner plus i molnet. Detta är en simpel variant av off-site, om man inte förvarar alla datamaskinerna under samma tak, och det är utan konstigheter att lite snabbt starta upp en laptop som förvaras hos svärföräldrar etc medans kaffet rinner ned osv. Det behöver inte vara så komplicerat. Är man bara bekväm med OneDrive, Tresorit, iCloud eller liknande så väntar man ut synk i några minuter och sedan stänger man av, till skillnad från att hållas med egen Nexcloud etc och övertala någon att husera en oftast påslagen datamaskin eller hålla på med eventuellt haveri osv osv osv osv.

Tycker man inte att det är roligt, givande, eller vill prioritera sin tid annorlunda så går det alltså utmärkt att ordna en enkel, tämligen säker och prisvärd lösning.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Bl.a därför jag satte upp en egen Nextcloud server.

Virtuell maskin, med fulldiskkryptering, kör SSL och kräver 2-FA inloggning. Ser inte riktigt hur datan skulle vara i risk.

Viktig data ska man va rädd om.