Apple och Google avlägsnar Fortnite från sina butiker

Permalänk
Melding Plague

Apple och Google avlägsnar Fortnite från sina butiker

Innehavarna av båda plattformarna ser rött efter att Epic Games infört sin egen lösning för direktbetalningar i Fortnite.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märkligt att Epic stämmer både Apple och Google, de menar ju på att de skulle skapa en egen affär på iOS om det gick, vilket ju går på Android, så va?

Snygg videosnutt de gjort!

Permalänk
Medlem

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Att reglerna som gäller alla förhoppningsvis ändras.

30% av alla transaktioner för iOS är absurt.

Önskar de kunna ta betalt via sina egna medel så tycker jag att de ska få göra så.

Permalänk
Proffsmoddare

No sympathies.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Särbehandling eller inte har inte ett jävla dugg med saken att göra.

Det handlar om Apple och Google ska kunna använda sin monopol/makt för att ta ut en 30% skatt från hela mobilspelmarknaden.

Vem som helst skall kunna sätta upp sin egen App Store, om det är nu så himla dyrt att sätta upp en App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

No sympathies.

Sheep

Man kan tycka vad man vill om Epic men när ett par dominanta aktörer dikterar villkoren på fler sätt än monetära finns det ett demokratisk intresse att detta granskas under lupp.

Konkurrens är bra, så länge man inte är marknadsledare
-Apple/Google

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Stämmer de Google och Apple för att de tvingas förhålla sig till samma regler som alla andra..? Epic Games får ta och höja sig lite. Ingen tvekan om att det är absurt att Apple kräver så stor andel av alla transaktioner. Men då är det det som man får stämma för, inte för att man måste förhålla sig till samma regler som alla andra. Hur de tänkte när de valde att stämma Google är ju anyone's guess.
Videon är ju dessutom omåttligt juvenil, men det går ju lite i linje Epic Games stil.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Reglerna gäller inte för alla.

Permalänk
Medlem

Epic gav Google och Apple lillfingret. Nu ska de ha hela armen!
Eller missförstår jag? Det kanske är övervägande positivt att betalningslösningarna standardiseras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

30% av alla transaktioner för iOS är absurt.

Även Google Play tar 30%.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sheep

Man kan tycka vad man vill om Epic men när ett par dominanta aktörer dikterar villkoren på fler sätt än monetära finns det ett demokratisk intresse att detta granskas under lupp.

Konkurrens är bra, så länge man inte är marknadsledare
-Apple/Google

Jag håller med dig, tyvärr är det svårt att ta branschens största hycklare på allvar.

Att de försöker dölja sitt försök till vinstmaximering som någon form av välgörenhet hjälper inte heller.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Märkligt att Epic stämmer både Apple och Google, de menar ju på att de skulle skapa en egen affär på iOS om det gick, vilket ju går på Android, så va?

Snygg videosnutt de gjort!

Epic försökte i början med en egen store på android, men det gick ingen vidare då det är rätt så många barriärer att installera ytterligare en app butik. Sedan försökte Epic att samarbete med OnePlus och preloada Epic Game Store på telefonerna, men då satte sig google på tvären och sa att OnePlus får välja mellan att preloada Play Store (samt alla Play Services) eller Epic Game Store.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att utvecklare är tvungna att använda Google och Apple's betalsystem då jag inte vill ge ut mina kortutgifter kors och tvärs. Jag som ensam konsument har ingen förhandlingskraft gentemot alla tredjepartsutvecklare och kan inte ensam övertala utvecklarna att erbjuda det, så jag tycker det är bra att ha ett företag som Google eller Apple som backar upp.

Däremot tycker jag att man behöver se över avgiften på 30% då det är en alldeles för hög i dagens samhälle där appar utgör en allt viktigare del utav vår vardag. Närmare sig en "utility".

Permalänk
Medlem

Folk verkar tro att det är gratis att driva en appstore eller tro att man bara ska gå plus minus noll.
Klart apple och google ska få ta ut sina 30%. Passar det inte så kan man dra (eller bli utsparkad haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Även Google Play tar 30%.

Och en stämning är på väg mot dem också! Grymt!

Skrivet av Koyaanis:

Folk verkar tro att det är gratis att driva en appstore eller tro att man bara ska gå plus minus noll.
Klart apple och google ska få ta ut sina 30%. Passar det inte så kan man dra (eller bli utsparkad haha)

Problemet är att det inte finns ett alternativ.

På iOS-sidan är det app store eller inget.

Hos Android så är det Google Play som följer med på varenda enhet mer eller mindre. Det finns i nästan alla fall inget som öppnar för att folk ska gå på ett alternativ.

Förhoppningsvis kommer fler gå i samma spår som EPIC och slå tillbaka.
Lägre avgifter, och/eller alternativa butiker.

Apple tjänade cirka 160 miljarder dollar förra året på App Store. Jag hoppas verkligen du inte tror att det kostar ens i närheten av 160 miljarder dollar att driva App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

OnePlus får välja mellan att preloada Play Store (samt alla Play Services) eller Epic Game Store.

Vilket förstås inte gäller för Samsung ...

Epic ser fortfarande Unreal som sin kärnverksamhet,
Visst de tjänar grova pengar på Fortnite, men inser väl att om någon annan hade gjort spelet på unreal så hade det kostat dem ytterligare 5% i avgift till Epic.
Ingen stor grej tills Apple, Google och Valve lanserar egna ramverk gratis och Epic saknar existensberättigande,
Epic store och det här debaclet handlar om ifall Epic ska finnas kvar, inte främst för att vara en extra inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Epic försökte i början med en egen store på android, men det gick ingen vidare då det är rätt så många barriärer att installera ytterligare en app butik. Sedan försökte Epic att samarbete med OnePlus och preloada Epic Game Store på telefonerna, men då satte sig google på tvären och sa att OnePlus får välja mellan att preloada Play Store (samt alla Play Services) eller Epic Game Store.

Enligt ANDROID POLICE så kommer det fortfarande att komma till Android.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Poängen lär ju vara att få en debatt kring huruvida det är rimligt att Apple/Google tar en 30 % "skatt" (Tim Sweeney och även Daniel Ek har använt den etiketten) på allt som säljs på plattformarna, även in-app köp.

I teorin kan man ha en sidobutik till Play Store, i praktiken är det för många hinder för att nå några större volymer.

Till Apple/Googles försvar måste man peka på att iOS/Android är ju "gratis", vilket i praktiken betyder att man måste ta in pengarna på andra håll (det finns inga gratisluncher). Men givet omsättningarna på deras app-stores idag kan man definitivt diskutera vad en rimlig nivå på "skatten" ska vara, för i praktiken har respektive butik monopol på sin plattform och tillsammans har de de-facto monopol på hela mobilmarknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Även Google Play tar 30%.

Men på android finns det flera butiker att välja på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som utmanar detta i laglig instans eller vad man kallar det. Ska bli intressant att se vad detta resulterar i.

Permalänk
Medlem

Angående att det skall vara så svårt med en annan affär på Android, är det bara jag som är dum eller varför har man inte bara en webbaserad affär som länkar till egna APK:er?

Permalänk
Medlem

Bara för Spotify att göra samma sak så kanske de ändrar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Angående att det skall vara så svårt med en annan affär på Android, är det bara jag som är dum eller varför har man inte bara en webbaserad affär som länkar till egna APK:er?

Användarna måsta fortfarande slå på "Unknown sources" vilket är avskräckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Poängen lär ju vara att få en debatt kring huruvida det är rimligt att Apple/Google tar en 30 % "skatt" (Tim Sweeney och även Daniel Ek har använt den etiketten) på allt som säljs på plattformarna, även in-app köp.

I teorin kan man ha en sidobutik till Play Store, i praktiken är det för många hinder för att nå några större volymer.

Till Apple/Googles försvar måste man peka på att iOS/Android är ju "gratis", vilket i praktiken betyder att man måste ta in pengarna på andra håll (det finns inga gratisluncher). Men givet omsättningarna på deras app-stores idag kan man definitivt diskutera vad en rimlig nivå på "skatten" ska vara, för i praktiken har respektive butik monopol på sin plattform och tillsammans har de de-facto monopol på hela mobilmarknaden.

Nivån är väldigt svår att diskutera då verken Google eller Apple redovisar kostnaderna för deras respektive app store och vad det har kostat att utveckla dom. Själv tror jag kostnaderna är högra än vad folk tror men jag gissar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag håller med dig, tyvärr är det svårt att ta branschens största hycklare på allvar.

Att de försöker dölja sitt försök till vinstmaximering som någon form av välgörenhet hjälper inte heller.

Alla spelare i branchen är hycklare. Vilket jag försökte illusterera med mitt fejkade citat.
Jag ser fram emot EUs mer oberoende granskning som betraktar problematiken mer ur ett konsumentperspektiv och för en fri marknad för alla. Under tiden kan vi vara glada som fick behålla Swich och BankID.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Poängen lär ju vara att få en debatt kring huruvida det är rimligt att Apple/Google tar en 30 % "skatt" (Tim Sweeney och även Daniel Ek har använt den etiketten) på allt som säljs på plattformarna, även in-app köp.

I teorin kan man ha en sidobutik till Play Store, i praktiken är det för många hinder för att nå några större volymer.

Till Apple/Googles försvar måste man peka på att iOS/Android är ju "gratis", vilket i praktiken betyder att man måste ta in pengarna på andra håll (det finns inga gratisluncher). Men givet omsättningarna på deras app-stores idag kan man definitivt diskutera vad en rimlig nivå på "skatten" ska vara, för i praktiken har respektive butik monopol på sin plattform och tillsammans har de de-facto monopol på hela mobilmarknaden.

Google tjänar pengar på annat, bland annat reklam.

I apples fall så säljer det ju även hårdvara, vilket de hittills tjänat väldigt bra på. Mjukvaran är (var?) ju till för att sälja hårdvaran. Skulle du försvara om apple låser mac os och slänger upp en app store med en 30% skatt med att mac os är gratis (vilket det är)? (För en mac os app store kommer komma...)

Duopol

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Dom betalar väl inga 30%, det är väl bara första året, sen är det 15%, vet ej hur det ser ut hos Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@Yoshman: Dom betalar väl inga 30%, det är väl bara första året, sen är det 15%, vet ej hur det ser ut hos Google.

Stämmer bra, har för mig att det är samma hos Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Bara för Spotify att göra samma sak så kanske de ändrar sig

apple har en egen produkt som slåss om kunder med Spotify, tror att de skulle välkomna om de lämnde ios.