Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Låter som en dum ide, Även om den bara håller i 3 år så har lacken ett fint skydd under den tiden,
Bara att lägga på nytt efter ca 3 år=Billigt skydd, Att vänta tills man ska sälja bilen är ju meningslöst.

Ger ett keramiskt lackskydd verkligen något fysiskt skydd? Att det gör bilen mer lättvättad (vilket i sin tur förebygger tvättrepor), att bilen blir blank och att det (eventuellt) även fysiskt skyddar mot lätta tvättrepor kan jag köpa. Men det som verkligen skadar en lack är ju stenskott och djupare repor, och då räcker väl inte kermiskt för att skydda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ger ett keramiskt lackskydd verkligen något fysiskt skydd? Att det gör bilen mer lättvättad (vilket i sin tur förebygger tvättrepor), att bilen blir blank och att det (eventuellt) även fysiskt skyddar mot lätta tvättrepor kan jag köpa. Men det som verkligen skadar en lack är ju stenskott och djupare repor, och då räcker väl inte kermiskt för att skydda?

Du får ju ett bättre skydd emot stenskott då glasförseglingen är stenhård, men det räddar inte alla stenskott.
Du skyddar även lacken emot fågelspillning tex, som annars har en frätande effekt på lacken.
Man har absolut inget att förlora på att göra en keramisk behandling, Och kan du göra den själv och hålla kostnaden nere så är det värt varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ger ett keramiskt lackskydd verkligen något fysiskt skydd? Att det gör bilen mer lättvättad (vilket i sin tur förebygger tvättrepor), att bilen blir blank och att det (eventuellt) även fysiskt skyddar mot lätta tvättrepor kan jag köpa. Men det som verkligen skadar en lack är ju stenskott och djupare repor, och då räcker väl inte kermiskt för att skydda?

Just på grund av att lackskyddet är "hydrofobiskt" så drar det till sig smutsen lättare. Repskyddet är dock utmärkt, men stenskott blir den faktiskt känsligare mot.

Permalänk

Äntligen! Som jag har längtat, planerat och inte minst sparat 😎

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TobiasStockholm:

Äntligen, som jag har längtat, planerat och inte minst sparat 😎
https://i.imgur.com/ClmMXzA.jpg

Fan vad kul, grattis! Alltid lika roligt när man når sina uppsatta mål! Har du några specifikationer att delge dig utav?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Fan vad kul, grattis! Alltid lika roligt när man når sina uppsatta mål! Har du några specifikationer att delge dig utav?

Tack! Är i grunden av tron att materiella saker inte gör en lyckligare men jag är fasiken en gnutta lyckligare. Får se hur länge det håller i sig 😊 En 2015 S85 dvs bakhjulsdriven med "bara" 382 hk, räcker gott och väl för mig. Dyra i inköp men driftskostnaderna är underbara jämfört med bränslebilar. Snittar runt (eller strax under faktiskt) 2kWh milen när man buskör lagom, ger en bränsleförbrukningskostnad på 60 öre milen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Just på grund av att lackskyddet är "hydrofobiskt" så drar det till sig smutsen lättare. Repskyddet är dock utmärkt, men stenskott blir den faktiskt känsligare mot.

Mycket påståenden här, Att den blir känsligare emot stenskott är bara påhitt, Om man gör rätt och grundligt så att skyddet fäster ordentligt så blir den flertalet gånger starkare mot stenskott. Och att det drar till sig smutsen lättare är delvist sant då folk inte har koll på vad dom köper. Finns keramiska skydd som stöter ifrån sig smutsen som tex DROP OFF osv..
Sådana påståenden som du kommer med beror bara på okunnighet och inget annat.

Permalänk
Medlem

Mer att fixa.. Tydligen bestämde sig för varvmätaren att den var helt onödig.
Fick däremot med lite trevligt ljud..

Det allra första ljudet är katten som tyckte garaget var spännande.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Ger ett keramiskt lackskydd verkligen något fysiskt skydd? Att det gör bilen mer lättvättad (vilket i sin tur förebygger tvättrepor), att bilen blir blank och att det (eventuellt) även fysiskt skyddar mot lätta tvättrepor kan jag köpa. Men det som verkligen skadar en lack är ju stenskott och djupare repor, och då räcker väl inte kermiskt för att skydda?

För att klargöra.

Ett keramiskt lackskydd är inte något slags "mirakel" som vissa påstår. Det ger bilens lack ett extra skydd, det är sant... men det är också allt. Bilens ursprungliga lack är avgörande.

Många påstår att risken för repor och stenskott försvinner, det är inte sant. Du har ett lite bättre skydd, det är allt.

Fågelspillning, eller rättare sagt dess frätande egenskaper, är något som lackskyddet heller inte ger fullgott skydd mot.

Foliering däremot, även om det inte heller ger ett fullgott skydd, tycker jag är ett bättre alternativ. Till skillnad från de olika "lackskydden" man som lekman kan beställa hem och applicera så är det inte något som behöver "bättras på". Det räcker med det vanliga underhållet som man behöver göra oavsett om man har lackskydd eller inte.

Permalänk
Medlem

Igår fick jag äntligen hämta hem "nya" bilen. Det är en A45 AMG. Är riktigt nöjd med bilen, har ju dock inte haft den speciellt länge. Blev någon konstig reflektion på dörrsidan när jag tog kortet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Blev någon konstig reflektion på dörrsidan när jag tog kortet.

Säg som det är! Du har sån UV-kamera som CSI har som man ser allt snusk med 👍😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Säg som det är! Du har sån UV-kamera som CSI har som man ser allt snusk med 👍😂

Du kom på mig Kameran ville använda hdr läge, så misstänker att det är boven.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Mycket påståenden här, Att den blir känsligare emot stenskott är bara påhitt, Om man gör rätt och grundligt så att skyddet fäster ordentligt så blir den flertalet gånger starkare mot stenskott. Och att det drar till sig smutsen lättare är delvist sant då folk inte har koll på vad dom köper. Finns keramiska skydd som stöter ifrån sig smutsen som tex DROP OFF osv..
Sådana påståenden som du kommer med beror bara på okunnighet och inget annat.

Saxat från Ceramic Pro's hemsida " Although ceramic coatings can prevent against minor scratches, it does not provide adequate protection from rock chips. Due to the force, speed and unique dimensions of rock chips and road projectiles, they can damage the ceramic coat and create damage in the protective coat." Med det sagt så är det enda sättet att skydda sig mot stenskott en clear bra.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Agustavsson:

Med det sagt så är det enda sättet att skydda sig mot stenskott en clear bra.

Då behöver man bara bekymra sig över den uteblivna UV/solblekningen av lacken - om man inte lägger på skyddsfilm på hela bilen. "BH" av diverse slag på bilar är väldigt vanligt i t.ex. USA och när/om man vill plocka bort skyddet efter ett par år ser det då väldigt konstigt ut.

Permalänk
Medlem

Sommarbilen, samt en dröm som gått i uppfyllelse, köpte den 2018 i lådor och är nu ute på vägarna igen efter 8 år isärplockad:

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick bli en liten snabbtvätt! Rätt nöjd

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooheell:

Sommarbilen, samt en dröm som gått i uppfyllelse, köpte den 2018 i lådor och är nu ute på vägarna igen efter 8 år isärplockad:
https://i.imgur.com/nU8qthi.jpg
https://i.imgur.com/TNKuPC4.jpg
https://i.imgur.com/NP9Jnij.jpg

Enligt mig den vackraste bilen som skapats. Den håller fortfarande vacker design trots att den är så pass gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Äntligen! Som jag har längtat, planerat och inte minst sparat 😎
https://i.imgur.com/ClmMXzA.jpg

Skrivet av TobiasStockholm:

Tack! Är i grunden av tron att materiella saker inte gör en lyckligare men jag är fasiken en gnutta lyckligare. Får se hur länge det håller i sig 😊 En 2015 S85 dvs bakhjulsdriven med "bara" 382 hk, räcker gott och väl för mig. Dyra i inköp men driftskostnaderna är underbara jämfört med bränslebilar. Snittar runt (eller strax under faktiskt) 2kWh milen när man buskör lagom, ger en bränsleförbrukningskostnad på 60 öre milen.

Grattis! Och välkommen till "familjen"...

Har en 90D och kan nog hålla med om att man faktiskt är gladare som bilägare. Dyr i inköp, men mycket billigare i slutändan.
Själv längtar jag till nästa gång jag ska iväg och har flertalet gånger bara åkt iväg till grannstäder eller andra ställen, utan att ha någon agenda. Bara för att det är så roligt att köra bilen. Det kostar ju ändå inte mycket per mil.. jag är nere i 33öre/mil med gratis supercharging.

2kWh/mil, då får du ligga på hårt! Har nog aldrig kommit över 1,9 och då har jag blåst på ordentligt, annars ligger jag nog mellan 1,4 och 1,7 normalt. Beror ju på temperatur, väder och vad det är för vägar. Såg att du nog har 20-21 tums fälgar? De drar ju i så fall lite mer än de 19 tum jag har.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Grattis! Och välkommen till "familjen"...

Har en 90D och kan nog hålla med om att man faktiskt är gladare som bilägare. Dyr i inköp, men mycket billigare i slutändan.
Själv längtar jag till nästa gång jag ska iväg och har flertalet gånger bara åkt iväg till grannstäder eller andra ställen, utan att ha någon agenda. Bara för att det är så roligt att köra bilen. Det kostar ju ändå inte mycket per mil.. jag är nere i 33öre/mil med gratis supercharging.

2kWh/mil, då får du ligga på hårt! Har nog aldrig kommit över 1,9 och då har jag blåst på ordentligt, annars ligger jag nog mellan 1,4 och 1,7 normalt. Beror ju på temperatur, väder och vad det är för vägar. Såg att du nog har 20-21 tums fälgar? De drar ju i så fall lite mer än de 19 tum jag har.

Tack! Jo jag ligger i rätt hårt plus mycket motorvägskörning faktiskt. Men snittar nog runt 1,8 snarare än 2,0. Ingen fri supercharging på min men garanti från Tesla istället, den tryggheten är värd de få kronor jag hade sparat på fri supercharging 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack! Jo jag ligger i rätt hårt plus mycket motorvägskörning faktiskt. Men snittar nog runt 1,8 snarare än 2,0. Ingen fri supercharging på min men garanti från Tesla istället, den tryggheten är värd de få kronor jag hade sparat på fri supercharging 👍

Men garantin från Tesla får du väl oavsett? Hur mycket man sparar beror ju på hur mycket man kör längre sträckor. Där ligger min huvudsakliga körning, så man utnyttjar dessa ganska frekvent. Hade inte valt en utan detta..
Sen att man om man någon gång får tid till det, kan åka ända ner till södra Italien eller varsomhelst i europa helt gratis, är ju en annan fördel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Men garantin från Tesla får du väl oavsett? Hur mycket man sparar beror ju på hur mycket man kör längre sträckor. Där ligger min huvudsakliga körning, så man utnyttjar dessa ganska frekvent. Hade inte valt en utan detta..
Sen att man om man någon gång får tid till det, kan åka ända ner till södra Italien eller varsomhelst i europa helt gratis, är ju en annan fördel.

Nej alltså jag har Teslas begagnatgaranti som i stort motsvarar nybilsgaranti. Iom att den såldes från Tesla försvann då fri supercharging. Men det är ju en prioriteringsfråga såklart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men garantin från Tesla får du väl oavsett? Hur mycket man sparar beror ju på hur mycket man kör längre sträckor. Där ligger min huvudsakliga körning, så man utnyttjar dessa ganska frekvent. Hade inte valt en utan detta..
Sen att man om man någon gång får tid till det, kan åka ända ner till södra Italien eller varsomhelst i europa helt gratis, är ju en annan fördel.

Bränslekostnaden slipper man kanske, men inte övriga omkostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Bränslekostnaden slipper man kanske, men inte övriga omkostnader.

Vilka omkostnader?

Lån/Leasing.. Begagnad bil 0kr bara att hämta och samma kostnad som jag skulle haft om jag behållt eller skaffat en ny Volvo.
Hade jag skaffat en ny Volvo hade jag ju förstås fått lägga upp 70-80000kr också...
Det enda som har blivit dyrare är försäkringen för mig. Men det är rätt självklart när den har 525hk.
Lägre skatt 360kr/år
Service? Den behöver inte servas om du inte vill...
Som företagsbil så är förmånsvärdet 3000kr billigare än Volvon jag hade.

Så om jag räknar in alla kostnader jag hade på min Volvo och gör samma sak med Teslan, blir Teslan mellan 4-5000kr billigare i månaden.
Då räknar jag på 5000mil/år... vilket är innan nöjeskörningen.

Men du kanske menade resan genom europa? Jo, det kanske blir lite andra omkostnader. Men det är ju vad man gör det till. Går till och med att sova i bilen i minusgrader med "Camp"-mode, men alla vill väl inte det. Har själv inga problem med det och har gjort det flertalet gånger på sommaren i andra bilar, dock inte den här, ännu...
Så det går att ta sig neråt billigt eller dyrt, beroende på hur kräsen man är. Den huvudsakliga kostnaden av "bränsle" försvinner ju i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Enligt mig den vackraste bilen som skapats. Den håller fortfarande vacker design trots att den är så pass gammal.

Verkligen och framförallt roliga att köra.

Visa signatur

Asus Prime B450-PLUS | Ryzen 3700X | Noctua NH-D15 | EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX | HyperX 32GB DDR4 3200MHZ | Kingston A1000 480GB M2 | Crucial® MX300 525GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define C - Window | Creative Sound Blaster X7 | Asus Rog Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vilka omkostnader?

Lån/Leasing.. Begagnad bil 0kr bara att hämta och samma kostnad som jag skulle haft om jag behållt eller skaffat en ny Volvo.
Hade jag skaffat en ny Volvo hade jag ju förstås fått lägga upp 70-80000kr också...
Det enda som har blivit dyrare är försäkringen för mig. Men det är rätt självklart när den har 525hk.
Lägre skatt 360kr/år
Service? Den behöver inte servas om du inte vill...
Som företagsbil så är förmånsvärdet 3000kr billigare än Volvon jag hade.

Så om jag räknar in alla kostnader jag hade på min Volvo och gör samma sak med Teslan, blir Teslan mellan 4-5000kr billigare i månaden.
Då räknar jag på 5000mil/år... vilket är innan nöjeskörningen.

Men du kanske menade resan genom europa? Jo, det kanske blir lite andra omkostnader. Men det är ju vad man gör det till. Går till och med att sova i bilen i minusgrader med "Camp"-mode, men alla vill väl inte det. Har själv inga problem med det och har gjort det flertalet gånger på sommaren i andra bilar, dock inte den här, ännu...
Så det går att ta sig neråt billigt eller dyrt, beroende på hur kräsen man är. Den huvudsakliga kostnaden av "bränsle" försvinner ju i alla fall.

Jag får be om ursäkt, hade uppfattat det som att du ägde en Tesla privat. Nu när det gällde en förtagsbil så förstår jag vad su syftade på med "gratis". Företaget betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Jag får be om ursäkt, hade uppfattat det som att du ägde en Tesla privat. Nu när det gällde en förtagsbil så förstår jag vad su syftade på med "gratis". Företaget betalar.

Nja, även om företaget "betalar", så är det ju mina pengar ändå som egenföretagare. Men även om jag skulle ha ägt den privat, så slipper man en massa omkostnader, som du har på en vanlig bränsledriven bil. Sen är elbilen dyrare på andra, men överlag så blir den billigare om den används.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Jooheell:

Sommarbilen, samt en dröm som gått i uppfyllelse, köpte den 2018 i lådor och är nu ute på vägarna igen efter 8 år isärplockad:
https://i.imgur.com/nU8qthi.jpg
https://i.imgur.com/TNKuPC4.jpg
https://i.imgur.com/NP9Jnij.jpg

IS THAT A SUPRA!!!?????????!

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonasty4u:

IS THAT A SUPRA!!!?????????!

YES! Och här har vi en J2Z supra!

Följt denna killen länge, denna supran är helt galen. Han bygger Lamborghini nu. Men denna supran är helt galen! Kika gärna på hela klippet för er som är lite intresserade, (Bara bensin upp till 0,2bar, sedan blandas 95/e85, 1.2bar och uppåt, bara e85, galet!). Här kommer några fler klipp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Blev lite nya bilder igår i samband med premiärvisning av nya Amuse vestito vingen

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*OT om kostnader och dylik borttaget*

Skrivet av Mikaelb:

Så vad kör du för bil? Bild är obligatoriskt, annars låt bli att svara

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär