Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Medlem

"I samarbete med LG" kunde varit lite tydligare och/eller skrivits med fetstil efter slutsatsen.

Exempelvis se https://www.fz.se/recension/283768-testpilot-razer-blade-15-a...

EDIT: Ser bättre ut nu. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

för att fixa problemet med färg som "blöder" kring text , stäng av cleartype i windows, såg det på en annan recension i alla fall..

Provade detta på min och det blev bättre med fortfarande så blöder texten. Kommer köra HDR i 60 hz tills 3000 serien kommer.
Hoppas det är snart
Grym att använda som skärm, ger den 10/10 när ett 3090 sitter i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

"I samarbete med LG" kunde varit lite tydligare och/eller skrivits med fetstil efter slutsatsen.

Exempelvis se https://www.fz.se/recension/283768-testpilot-razer-blade-15-a...

Men om det inte är ett samarbete då? Tänk om testpiloten faktiskt köpt denna tv för egna pengar?

Har sweclockers skrivit/sagt/kommenterat att det är ett samarbete?

Permalänk
Medlem

En detaljerad och mer "vetenskaplig" genomgång hos Rtings: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/48-cx-oled

Visst har OLED bäst bild för den som ofta byter monitor / TV, men för en som gärna behåller TV 5+ år och kollar på innehåll med statiska element (sport / e-sport) och spel som exempelvis RPG är det tyvärr inget alternativ (inbränning kommer förr eller senare). Samsung hade riktigt bra LCD förra året men 2020 års serie är tyvärr sämre (gäller väl förövrigt alla 2020 modeller och tillverkare verkar det som, på samma vis som CX inte är en klar uppgradering över C9).

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men om det inte är ett samarbete då? Tänk om testpiloten faktiskt köpt denna tv för egna pengar?

Har sweclockers skrivit/sagt/kommenterat att det är ett samarbete?

Ja "I samarbete med LG" står i bilden högst upp i början av artikeln. Att du missade den texten är lite av min poäng, det kunde skrivits tydligare så inga missuppfattningar sker i onödan. Exempelvis förtydliga som i FZ artikeln jag länkade.

EDIT: Ser bättre ut nu. 👍

Permalänk
Medlem

Bra att faktorn högblank yta nämndes i sammanhanget användning som datorskärm. Det kan vara problematiskt nog även utan OLED's djupa svärta. Har haft VA skärm med halvblank yta och trots finjustering av belysningen i rummet så är inte ens den nivån av reflektioner något som jag skulle vilja återvända till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Nu börjar detta igen med sponsrade recensioner..
Vart står det att detta är sponsrat av LG?

Tycker dom flesta sidor och YT-kanaler gör recensioner på just sponsrade saker...

Ovanför bilden som är såväl på förstasidan som högst upp på själva recensionens förstasida. (Edit: tvåa på den bollen tydligen.)

Inte så tydligt som jag önskar men men, man kan inte få allt här i världen. Om jag inte har fel så står det alltid på samma ställa när något är sponsrat så man kan börja ta för vana att ta en titt där.

Skrivet av Xinpei:

Gud förbjude att någon anser att det inte finns några nackdelar värda att ta upp? Nej. Måste vara för personen är mutad... och LG är Beelzebub... eller något..

I slutändan är en recension alltid subjektiv. Så vad t.ex. du anser är en nackdel kanske recensenten inte tycker är det?

Jag tror många tänker att ifall man inte kan komma på en endaste nackdel så har recensenten antingen inte ansträngt sig, blivit förblindad av de goda egenskaperna eller känner någon sorts skyldighet mot företaget som sponsrar testet.

Ingen produkt är utan nackdelar, annars skulle det ju inte finnas någon anledning att köpa någonting annat än just den modellen, och riktigt så är det ju inte, eller?

Skulle det vara så att de nackdelar som finns övervägs av t.ex. priset eller något annat så tycker jag det hör till god sed att nämna det.

Skrivet av Scirocco:

allt är rätt utom priset, kan få en större modell för samma pengar, helt idiotiskt.

Missförstår jag dig nu eller menar du att det är helt idiotiskt med folk som prioriterar andra saker än storleken på skärmen?

De som köper den här tv:n gör det inte för att de vill ha den största möjliga tv på väggen, de gör det för kvalitetens och/eller funktionernas skull. Om storleken är viktigast så är det ju bara att gå in på prisjakt.nu och leta rätt på den billigaste tv:n i den storlek man vill ha. För vem bryr sig om man får flashbacks från 80-talets vhs:er när man tittar på sin spritt nya tv?

Permalänk

En polare köpte en dyrare tv för ett år sedan och den hade bara 100Mbit lan, vilket gjorde att högupplöst bildöverföring ej fungerade bra. Jag hittade inget om denna, men folk som har 2019 år version av någon LG tv klagar på samma sak: https://www.avforums.com/threads/wired-lan-port-speed-on-2019...

*edit*
Hittade detta i en tråd kring: 2020 LG OLED CX-GX.
https://www.avsforum.com/threads/2020-lg-oled-cx-gx-owners-th...
P: The 2020 OLED series still have only a 10/100Mbps Ethernet port?
A: Yes, the 2020 series still has 10/100 Fast Ethernet ports, there are no Gigabit network interfaces on the 2020 series!

Visst om man pratar 5Gbit eller 10Gbit förstår man, men 1Gbit har varit konsumentstandard bland folks utrustning i runt 10år. Nå jag vill minnas min polare har ett annat märke, så problemet är nog utspridd där de låg prioriterar ethernet framför wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ovanför bilden som är såväl på förstasidan som högst upp på själva recensionens förstasida. (Edit: tvåa på den bollen tydligen.)

Inte så tydligt som jag önskar men men, man kan inte få allt här i världen. Om jag inte har fel så står det alltid på samma ställa när något är sponsrat så man kan börja ta för vana att ta en titt där.

Jag tror många tänker att ifall man inte kan komma på en endaste nackdel så har recensenten antingen inte ansträngt sig, blivit förblindad av de goda egenskaperna eller känner någon sorts skyldighet mot företaget som sponsrar testet.

Ingen produkt är utan nackdelar, annars skulle det ju inte finnas någon anledning att köpa någonting annat än just den modellen, och riktigt så är det ju inte, eller?

Skulle det vara så att de nackdelar som finns övervägs av t.ex. priset eller något annat så tycker jag det hör till god sed att nämna det.

Missförstår jag dig nu eller menar du att det är helt idiotiskt med folk som prioriterar andra saker än storleken på skärmen?

De som köper den här tv:n gör det inte för att de vill ha den största möjliga tv på väggen, de gör det för kvalitetens och/eller funktionernas skull. Om storleken är viktigast så är det ju bara att gå in på prisjakt.nu och leta rätt på den billigaste tv:n i den storlek man vill ha. För vem bryr sig om man får flashbacks från 80-talets vhs:er när man tittar på sin spritt nya tv?

Som sagt. Nackdelarna kan helt enkelt inte vara värda att ta upp. Framförallt inte om de inte egentligen beror på produkten i sig lika mycket som teknologin ifråga. Så som inbränning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"Nackdelar: Nej"

Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem. Bara köp nytt och släng det gamla på dem allt växande bergen av elektronikavfall.
Men för medelsvensson som behåller sina TV apparater i 5+ år så är det en big deal!
Inte så kul för dem som är omedvetna om detta när dem upptäcker fula märken och ojämnheter på sina TV apparater efter att garanti och ångerrätt har gått ut.

Oj, så alla oleds har permanenta burn-ins efter 2 år? Vetenskapligt bevisat av dig eller?
På jobbet har vi en Samsung LCD som visar statisk bild arbetstimmarna runt, den har fått burn-in fast dom inte ska få det. Oansvarigt att ingen varnade oss för det.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Det är inte skärmens fel, det är ju grafikkortet och möjligen kabeln som inte orkar. Jag har en CX 48" och väntar med spänning på en RTX 3080/90..

Ah, såklart. Surt, det blir att försöka budgetera för en 30k investering då

Synd att man inte smällde dit en DP då, för det borde väl ha räckt? Inser att det är främst en TV, men den är ju väldigt lockande som monitor också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som sagt. Nackdelarna kan helt enkelt inte vara värda att ta upp. Framförallt inte om de inte egentligen beror på produkten i sig lika mycket som teknologin ifråga. Så som inbränning.

Då ska man förklara det då det, som sagt, hör till god sed att göra så. Speciellt om det är en sponsrad produkt. Något så enkelt som ”xxxxx och yyyyy är inte helt perfekta på den här modellen men med tanke på priset (eller något annat) så är de knappt värda att nämnas”.

En recension av en sponsrad produkt utan några nackdelar? Man får vara ordentligt naiv om inte det får en att dra öronen vilket förstås är synd om recensenten är ärlig. Därav att man måste argumentera varför man inte skriver några nackdelar.

Annars finns det som sagt inte någon anledning överhuvudtaget att köpa en konkurrents motsvarande produkt.

Varför ska man inte ta upp nämnvärda nackdelar som beror på den bakomliggande tekniken? Den bakomliggande tekniken är till stor del själva produkten och då ska man självklart ta upp det, allt annat vore konstigt.

Permalänk
Medlem

Får man BurnIn inom tre år efter köp så får man en ny panel av LG, dom kommer hem till dig och byter panelen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Denna är högt på listan över ny monitor 2020 men de buggar som finns gör att man tvekar lite. Exempel tagna från olika forum. LG fixade det mesta på C9 så man får hoppas de jobbar hårt här också.

-the chrominance overshoot fix for near black flickering is disabled in VRR mode
-enabling 4:4:4 chroma introduces some posterization artifacts for HDR content
-120 Hz black frame insertion (BFI) algorithm slightly crushes shadow detail (this is usually used for movies, so gamers will probably not care about this feature)
-Audio delay for hdmi connected dolby sources, like AVR

I övrigt hade hårdvarustöd för g-sync varit nice men det är en tv ändå som leker monitor. Sen har vi ingen aning om Nvidia kommer direkt införa 4:4:4 i 10-bit i sina drivrutiner så man får ut bäst bild med nya grafikkorten. Idag stödjer de endast 8-bitar (ger bandning o annat tråkigt) eller 12-bitar (detta går teoretiskt högre än 40mbit med full chroma, hdr och RGB vilket inte stöds på CX)

Permalänk
Medlem

Köpte en OLD55C9 förra veckan och riktigt nöjd!

Enda man stör sig på är att lip syncen från youtube-appen. Alla andra appar funkar kalas, men just youtube ger delay till min Sonos Beam. Blir att uppdatera Apple TVn när det kommer en ny (har tyvärr den utan 4k just nu), för kör jag den och youtube är det inga problem med lip syncen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"Nackdelar: Nej"

Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem. Bara köp nytt och släng det gamla på dem allt växande bergen av elektronikavfall.
Men för medelsvensson som behåller sina TV apparater i 5+ år så är det en big deal!
Inte så kul för dem som är omedvetna om detta när dem upptäcker fula märken och ojämnheter på sina TV apparater efter att garanti och ångerrätt har gått ut.

Om du ska få ihop 100 000 timmar på två år behöver du se en hel del på TV... verkar som du inte är så påläst om dagens OLED-teknik.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?id=1465304750&subaction...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

SweC gillar inte min humor...
"Nackdelar: Nej"

Tyckte jag var klockren

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Får man BurnIn inom tre år efter köp så får man en ny panel av LG, dom kommer hem till dig och byter panelen.

Ja och efter tre år får du inte det...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja och efter tre år får du inte det...

Har du inga inbränningar efter 3 år och använt TVn som monitor kan jag garantera att du inte kommer få några efter det.
Jag brukar byta monitor var 3:e år ca så det är perfekt för mig att sälja vidare eller få en ny panel/TV om den mot förmodan skulle fått inbränningar. Jag är inte ett dugg orolig för detta utan TVn har andra nackdelar som är mer värda att ta upp i en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

-enabling 4:4:4 chroma introduces some posterization artifacts for HDR content

Suck, låter som de tre år senare fortfarande inte kunnat fixa detta. HDR i PC-läget (4:4:4 chroma) på 7-serien var oanvändbart p.g.a. posteriseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Om du ska få ihop 100 000 timmar på två år behöver du se en hel del på TV... verkar som du inte är så påläst om dagens OLED-teknik.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?id=1465304750&subaction...

Det är skillnad på burn in och livslängden på dioderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det är skillnad på burn in och livslängden på dioderna

Så klart men han skrev ”Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.” Så jag syftade på att 100k timmar inte är en ”extremt begränsad tid”...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk

Någon som vet, kan man köra ultrawide genom att köra 3840x1600 från PCn och få det pixelmappat och skarpt. Då kanske bandbredden räcker så man undviker komprimering?

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla skärmar får permanenta förändringar till slut. All elektronik slits så fort det används. Bara en fråga om hur man använder sina produkter.

Många skärmar är också känsliga för tillfälliga förändringar. Det är ganska många LCD-skärmar som mår dåligt i flera minuter efter detta test: https://www.testufo.com/scanout (med tilhörande varning) där jag sett LCD:er få minutlånga problem med flimmer redan efter tio sekunder. Så testa på egen risk.

Och permanenta förändringar på LCD efter några är knappast ovanligt det heller. Ständigt återkommande frågor om detta i forumet. Ingen teknik är perfekt.

För LG:s OLED finns det rtings.com genomgång. Ingen borde ha missat denna vid det här laget: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test 9 000 timmar, motsvarande 5 timmar om dagen i 5 år och det börja bli problem. Detta baserat på 2017-modellerna som helt klart är känsligare än dagens. Där kan man applicera sunt förnuft ifall man tänkt sig en 48-tums OLED som skärm.

Jag kan i alla fall inte påstå att inbränningar är en nackdel med OLED 48CX – eftersom jag aldrig observerat någon inbränning på 48CX. Som person är jag hyfsat allergisk mot att rabbla hypoteser som något definitivt.

Är det då en nackdel med inbränningar på en OLED? Kanske. Kanske inte. Men det är i alla fall en öppen risk med tekniken, precis som det är en öppen risk att man får en LCD som har blödningar och clouding eller kanske blir fläckig efter ett par år när enstaka lysdioder går sönder.

Inbränningar, clouding, fläckiga skärmar, kassa vinklar etc. är mer av en förutsättning, en omständighet för tekniken – snarare än produktnackdel. Det skulle bli väldigt långa listor över nackdelar om jag i varenda test listade varenda tänkbara problem som kan uppstå med en viss typ av skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappadophilus:

Någon som vet, kan man köra ultrawide genom att köra 3840x1600 från PCn och få det pixelmappat och skarpt. Då kanske bandbredden räcker så man undviker komprimering?

Nej av vad jag läst i recensioner och forum så tar inte skärmen emot såna customiserade upplösningar.
Visst, du kan låta grafikkortet skala och då kan du få en sån upplösning på skärmen, men då skickas i praktiken en hel 4K bild iallafall som tar full bandbredd.
Vem vet, sånt kan väl ändras med kommande firmware, eller man kanske kan trixa med olika verktyg för att få det att funka, men jag skulle verkligen inte räkna med att det händer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Kan vara värt att nämna att CX-modellerna inte stödjer DTS-ljud samt att Ethernet-porten bara klarar 100Mbit, känns lite fattigt även om det inte lär behövas högre hastighet.

Förstår inte riktigt hur man kan ha en 10/100 NIC fortfarande. Vid det här laget är ju gigabit NICs såpass billiga och vanligt förekommande att det knappast är billigare att försöka snåla med något sämre. Definitivt en nackdel som borde nämnts i recensionen IMO.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nej av vad jag läst i recensioner och forum så tar inte skärmen emot såna customiserade upplösningar.
Visst, du kan låta grafikkortet skala och då kan du få en sån upplösning på skärmen, men då skickas i praktiken en hel 4K bild iallafall som tar full bandbredd.
Vem vet, sånt kan väl ändras med kommande firmware, eller man kanske kan trixa med olika verktyg för att få det att funka, men jag skulle verkligen inte räkna med att det händer.

Synd, möjlighet att pixelmappa lägre upplösning på så här stora skärmar skulle kunna bli riktigt bra. Med tanke på att det är OLED och den svarta ytan utanför aktivt ”sänd signal” skulle defakto vara avstängd och störa minimalt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Köpte en OLD55C9 förra veckan och riktigt nöjd!

Enda man stör sig på är att lip syncen från youtube-appen. Alla andra appar funkar kalas, men just youtube ger delay till min Sonos Beam. Blir att uppdatera Apple TVn när det kommer en ny (har tyvärr den utan 4k just nu), för kör jag den och youtube är det inga problem med lip syncen.

Det är ett stort problem, och Youtube-appen är värst! Och vad jag har läst på en del forum är det att tvns appar inte kan sända ut "oförstörd ljud" när det är flerkanaligt, vilket gör att det inte blir sync. Även med källor kopplad till tvn kan ha dessa problem. Lg säger att de ska fixa det i sommar (som snart varit). Jag provade med en humax-box, NUC och med inbyggda apparna för några månader sedan och den enda som jag sett fungerar okej för mig är Netflix-appen. Så får köra vidare genom min recevier så länge. Är inte expert i ämnet.

Har sparat trådarna som jag läste i för några månader sedan. Här Här (stora trådar)

Jag kommer vänta tills den patchen kommer och även vänta på att en HDMI 2.1 soundbar/recevier och sedan uppgradera. Detta eftersom i HDMI 2.1 kommer ljud/bild synken vara obligatorisk.

Edit: Changelog: Låter som det ska finnas en patch men fungerar inte bra.
Edit 2: Kan vara fixat ändå. Ska prova med en gång

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Timmy Fox:

Förstår inte riktigt hur man kan ha en 10/100 NIC fortfarande. Vid det här laget är ju gigabit NICs såpass billiga och vanligt förekommande att det knappast är billigare att försöka snåla med något sämre. Definitivt en nackdel som borde nämnts i recensionen IMO.

Jag pratar hyfsat ofta (ett par gånger om året ibland) med tillverkarna och i bästa fall någon ingenjör som är betrodd att åka utomlands och prata engelska. Reaktionen på sådana frågar är lite kortfattad och här bara en exemplifiering av hur de tänker:

"Yes. Nice. Men det finns ingen funktion i TV:n som behöver mer än 100 mbit. Idag har 75% av köparna ändå ett trådlöst nätverk som är snabbare. Så vi borde ta bort NIC:en egentligen, precis som vi gjorde med s-video-kontakten för 15 år sedan. Samtidigt blir de 10% som använder trådnätverk arga om vi tar bort kontakten. Och eftersom vi använt samma NIC utan problem så länge låter vi den vara kvar. Vi har ungefär 250 nya komponenter att testa igenom så en ny NIC är därför bortprioriterad. Vi kommer nog tänka om detta med 8K-modellerna dock".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Nej. Alla OLED paneler kommer att få "burn-in"!

Nej, burn-in är inte något problem värt att nämna med dagens OLED-apparater. Även LCD:er kan drabbas av burn-in, vilket är lätt att se på valfri Medimarkt eller Elgiganten.

Skrivet av dr904:

Tant Agda skulle säkert kunna använda den bilen livet ut utan problem, om hon bara kör till Netto en gång i veckan.
Men för familjen Svensson med 3 barn lär bilen inte hålla så länge.

Skulle nog vilja säga att det är precis motsatsen som gäller. En bil som körs 1-2 km i veckan slits betydligt mycket mer än en bil som rullar 4-5 mil/dag. Speciellt om föraren är ovan och slirar på kopplingen hela tiden.

Skulle även säga att detsamma gäller för en OLED-TV. Kollar du bara på Text-TV samt Nyhetsmorgon på TV4, så finns det viss risk för inbränning, men vid normal användning hos familjen Svensson, så är risken minimal.

Har för övrigt själv två lite äldre OLED-apparater från LG. En LG OLED 55 B6 och en LG OLED 55 C8. Råkade bli två snarlika apparater, då vi sökte något nytt till sovrummet. Det var bara OLED som kunde leverera den bildkvaliteten vi var ute efter och få apparater som inte behöver en extra ljudlimpa.

Som nackdel med LG OLED 48CX hade jag sagt varit priset. Sedan är LG dåliga med uppdateringar till WebOS samt att apputbudet är lite av ett skämt. Väntar fortfarande med spänning på stöd för Apple TV Plus, men fram tills dess kör jag med våran Apple TV 4K.