Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Då C9 inte verkar ha automatisk ljuskontroll för omgivningen (dag/kväll) så har jag dagtid kontrast 85, ljus minns jag inte exakt nu då jag har två olika dagsprofiler men nånstans runt 43-45. OLED nånstans runt 08 -17 och min kvällsprofil inget OLED alls (kontrast och ljus ännu lägre än svagaste dagsprofilen så klart).

Jag vet inte vad reglaget heter på svenska, Brightness är det på engelska, men om det är det som heter Ljus så ska du lämna det på default 50 om du inte kalibrerar och vet vad du sysslar med. Som Nissling säger så bestämmer det svartnivån. Värden under 50 så kommer du med stor sannolikhet krossa bildinformation i skuggorna, och värden över 50 så går du troligtvis miste om den perfekta svärtan.

För vanlig SDR-bild är utgångsläget någon av Cinema/ISF/Filmmaker/Technicolor-profilerna med:
OLED Light: justera efter tycke
Contrast: 85-90
Brightness (Ljus?): 50
Gamma: 2.2 (ljusare) eller 2.4 (mörkare) efter tycke

Har du problem med att bilden fortfarande är för ljus med OLED Light på 0 så kan du dra ner Contrast en del, bilden kommer tekniskt bli sämre men det är mycket möjligt att det inte kommer vara speciellt märkbart vid faktiskt tittande. Men Brightness/Ljus bör du som sagt inte röra.

För HDR10-bild är utgångsläget någon av Cinema/ISF/Filmmaker/Technicolor-profilerna med:
OLED Light: 100 (går att justera ner, även om HDR är en absolut skala och det är inte riktigt tänkt att man ska göra det)
Contrast: 100
Brightness: 50

För Dolby Vision-bild är utgångsläget profilen Cinema med:
OLED Light: 50 (återigen inte riktigt tänkt att justeras, men går, beter sig annorlunda än i HDR10-läget)
Contrast: 100
Brightness: 50

TV:n auto-switchar läge beroende vad den matas med så du måste sätta upp alla lägena som en källa använder. Netflix använder t.ex. alla tre beroende på vilken film/serie det är.

Citat:

Sitter inte vid tv nu men det finns ju nån teknik som skall ändra ljuset efter scenerna vad det nu kan tänkas heta i menyn. Undras om det inte va det du skulle haft avstängt för att slippa det där irritationsmomentet du beskrev gällande din C7.

Förmodligen tänker du på Dynamic Contrast, det är något annat och bör vara avslaget för SDR i varje fall. Problemet är att detektionen av statiskt material är alldeles för aggressiv och en lång scen där en person sitter och pratar och kameran inte rör på sig kan TV:n tolka som statisk bild och börja dimma ner.

Skrivet av Alling:

Tycker diskussionen om inbränning på OLED ofta saknar en viktig aspekt: Inte helt sällan när en produkt har begränsad livslängd får man något annat i gengäld. Om min B9 hunnit bli oanvändbar på grund av inbränningar om fem år är det tråkigt, men den upplevelse jag i fem år kunnat njuta av tack vare OLED kommer vara värd varenda krona jag då tvingas lägga på en ny (ännu bättre) TV, några år tidigare än jag kanske egentligen hade tänkt.

Håller helt med, har hellre perfekt svärta varje dag i 5 år än dras med LCD backlight-problem varje dag i 10 år.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Jag vet inte vad reglaget heter på svenska, Brightness är det på engelska, men om det är det som heter Ljus så ska du lämna det på default 50 om du inte kalibrerar och vet vad du sysslar med. Som Nissling säger så bestämmer det svartnivån. Värden under 50 så kommer du med stor sannolikhet krossa bildinformation i skuggorna, och värden över 50 så går du troligtvis miste om den perfekta svärtan.

För vanlig SDR-bild är utgångsläget någon av Cinema/ISF/Filmmaker/Technicolor-profilerna med:
OLED Light: justera efter tycke
Contrast: 85-90
Brightness (Ljus?): 50
Gamma: 2.2 (ljusare) eller 2.4 (mörkare) efter tycke

Har du problem med att bilden fortfarande är för ljus med OLED Light på 0 så kan du dra ner Contrast en del, bilden kommer tekniskt bli sämre men det är mycket möjligt att det inte kommer vara speciellt märkbart vid faktiskt tittande. Men Brightness/Ljus bör du som sagt inte röra.

För HDR10-bild är utgångsläget någon av Cinema/ISF/Filmmaker/Technicolor-profilerna med:
OLED Light: 100 (går att justera ner, även om HDR är en absolut skala och det är inte riktigt tänkt att man ska göra det)
Contrast: 100
Brightness: 50

För Dolby Vision-bild är utgångsläget profilen Cinema med:
OLED Light: 50 (återigen inte riktigt tänkt att justeras, men går, beter sig annorlunda än i HDR10-läget)
Contrast: 100
Brightness: 50

TV:n auto-switchar läge beroende vad den matas med så du måste sätta upp alla lägena som en källa använder. Netflix använder t.ex. alla tre beroende på vilken film/serie det är.

Förmodligen tänker du på Dynamic Contrast, det är något annat och bör vara avslaget för SDR i varje fall. Problemet är att detektionen av statiskt material är alldeles för aggressiv och en lång scen där en person sitter och pratar och kameran inte rör på sig kan TV:n tolka som statisk bild och börja dimma ner.

Håller helt med, har hellre perfekt svärta varje dag i 5 år än dras med LCD backlight-problem varje dag i 10 år.

Ljus (brightness) har jag något under 50 (43-47) för jag tycker att vid 50 så börjar det svarta att bli smått grått. Räcker med att köra en film 21:9 och sen jämföra de svarta spalterna i överdel och nederdel med del i filmen för att se detta fenomen (går lika bra att bara kolla på nåt statiskt svart). Jag vill svart ska va svart, men finns ju fler tekniker som skall per automatik fixa detta, och helt ärligt så stänger jag av så mkt lull-lull som möjligt. Kanske jag gör fel gällande denna tv vad vet jag. Har aldrig varit intresserad av en massa olika tekniker utan stänger av allt som jag inte kan se gör nån direkt skillnad. Är medveten om att vissa inställningar kanske "går om varandra".

Dynamisk kontrast har jag avstängt. Gamma har jag 2.2 eller 2.4 beroende på vilken slags profil jag vill köra (ljus dag, mörk dag eller kväll). HDR kör jag aldrig för jag tycker det mest är överdrivet och overkligt men har kanske med min ljuskänslighet att göra vad vet jag. Färg vill jag inte ha överdrivet det heller. Tror jag har färg på runt 50 nånstans.

Tacksam för tipsen jag får av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ljus (brightness) har jag något under 50 (43-47) för jag tycker att vid 50 så börjar det svarta att bli smått grått. Räcker med att köra en film 21:9 och sen jämföra de svarta spalterna i överdel och nederdel med del i filmen för att se detta fenomen (går lika bra att bara kolla på nåt statiskt svart). Jag vill svart ska va svart, men finns ju fler tekniker som skall per automatik fixa detta, och helt ärligt så stänger jag av så mkt lull-lull som möjligt. Kanske jag gör fel gällande denna tv vad vet jag. Har aldrig varit intresserad av en massa olika tekniker utan stänger av allt som jag inte kan se gör nån direkt skillnad. Är medveten om att vissa inställningar kanske "går om varandra".

Dynamisk kontrast har jag avstängt. Gamma har jag 2.2 eller 2.4 beroende på vilken slags profil jag vill köra (ljus dag, mörk dag eller kväll). HDR kör jag aldrig för jag tycker det mest är överdrivet och overkligt men har kanske med min ljuskänslighet att göra vad vet jag. Färg vill jag inte ha överdrivet det heller. Tror jag har färg på runt 50 nånstans.

Tacksam för tipsen jag får av er.

Det finns ju exemplarvariation. Din behöver nog ett lägre värde på "ljus" för att ankra svart. Min C8 behöver 50 annars får jag black crush.

Permalänk
Bildexpert

Disclaimer för att detta kan bli ett lite långt inlägg, plus att jag inte längre har någon LG OLED längre att testa med utan får utgå ifrån vad jag har lärt mig genom åren och kommer ihåg.

Det enda bildläget som faktiskt går att kalibrera korrekt är ISF Expert-lägena, åtminstone för SDR. Dels för att vissa nödvändiga reglage endast finns där och dels för att man kringgår hur andra profiler felar på. Exempelvis har spelläget mig veterligen alltid varit låst till fel färgmatris och ger övermättad färgåtergivning gentemot BT.709/sRGB. På 6-serien kunde man däremot introducera extra mycket posterisering om man, i ISF, valde Power Law 2.4 som gamma men sist jag jobbade med en B6 lyckades jag inte återskapa problemet så det är möjligt att de åtgärdade det i en hårdvarurevision eller firmware.

Alla de OLED TVs från LG jag har kalibrerat har jag behövt höja brightness på för att svart ska klippas vid rätt nivå. Värst vill jag minnas att 55EG910V var, ty den hamnade runt 59. B6, C6, C8 etc. brukar hamna runt 53-55 men det skiljer sig lite beroende på gamma och även klientens önskemål, då vissa hellre uppoffrar de allra mörkaste detaljerna för att få absolut svart i svärtan. Även exemplarvariation spelar in, och ytterligare påverkan kommer när man ändrar RGB gain och bias.

Precis som brightness ofta är för lågt, tenderar contrast att ligga för högt. Jag har aldrig satt contrast över 80 vad jag vet utan att förlora täckning inom WTW. Däremot är det fullt möjligt och ganska rimligt att man behöver ankra vitt annorlunda om man kalibrerar specifikt mot Data levels hellre än SMPTE Legal levels (dvs full respektive videonivå). Då blir förmodligen contrast lite högre, men brightness ska inte ändras såvida man byter mellan referensstandarderna på själva TV:n.

Om svart blir grått även när man har brightness på 50 förmodar jag att det finns en felande faktor någonstans i bildkedjan. Det mest troliga är att TV:n är inställd på att visa upp Data levels medan källan, eller åtminstone det som spelar upp innehållet (exempelvis en mediaspelare om man använder en dator), följer SMPTE Legal Levels.

Färghantering generellt kan du i praktiken inte ändra på en LG TV öht. I regel brukar man inte ens behöva det. Oftast är TV-apparater så pass hårt kopplade till sina färgmatriser och interna beräkningar att man inte kan få till det helt rätt. Det går oftast att forcera exempelvis primörer så att de hamnar rätt men det resulterar nästan undantagslöst i att man får mycket påtaglig posterisering i färgerna. Dvs du kan få enstaka mätningar att gå mitt i prick men i realiteten kommer det vara väldigt tydligt vilka fel som har introducerats. Rent upplevelsemässigt är det oftast ändå viktigast att luminansen för färgerna blir rätt, såvida inte chroma och hue är helt uppåt väggarna. Vad jag minns så var "Standard" detsamma som BT.709. Gällande vitbalans så har varm 2 alltid legat närmst D65, även om ytterligare justering krävs för att få till gråskalan rätt. Endast 2-punkts är då nödvändigt. 20-punkt RGB har inte den precisionen som behövs och vanligtvis hamnar man, generellt sett, ändå inom target med 2-punkt utan konstigheter.

Personligen känner jag att det finns en överskattad hype kring låg svärta. Inte för att en låg svartnivå inte kan förhöja upplevelsen utan snarare för att EOTF, dvs gamman, oftast har en mycket mer påtaglig påverkan på bilden i slutändan. Och rent historiskt har jag inte varit särskilt imponerad av LG ur den aspekten, för även om 2.4 oftast ligger inom accepterat mål (±0.15) tenderar gamman att svaja en del och nästan alltid ligga på den ljusare sidan. Det blir också tydliga kompromisser i bitprecisionen där posterisering är generellt sett väldigt vanligt på LG:s OLEDs, samt att täckningen av lågdagrar aldrig har varit särskilt bra. Både Panasonic och Sony har lyckats betydligt bättre med samma OLED-paneler.

Med det sagt inte menat att andra inte får värdera svartnivån som det mest avgörande i deras val av TV. Jag personligen känner dock att de apparater från LG som jag har sett och jobbat med inte är rätt avvägning för mig med tanke på vad som görs avkall på. Väljer själv, alla dagar i veckan, lite högre svartnivå med bra täckning av lågdagrar och rätt gamma än vad LG erbjuder. Just my 2 cents.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det finns ju exemplarvariation. Din behöver nog ett lägre värde på "ljus" för att ankra svart. Min C8 behöver 50 annars får jag black crush.

Så är det uppenbarligen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nissling:

Det enda bildläget som faktiskt går att kalibrera korrekt är ISF Expert-lägena, åtminstone för SDR. Dels för att vissa nödvändiga reglage endast finns där och dels för att man kringgår hur andra profiler felar på. Exempelvis har spelläget mig veterligen alltid varit låst till fel färgmatris och ger övermättad färgåtergivning gentemot BT.709/sRGB. På 6-serien kunde man däremot introducera extra mycket posterisering om man, i ISF, valde Power Law 2.4 som gamma men sist jag jobbade med en B6 lyckades jag inte återskapa problemet så det är möjligt att de åtgärdade det i en hårdvarurevision eller firmware.

Flikar bara in lite mer här:

Har inte hunnit titta på 2020-spelläget ännu, men det ska vara bättre idag än på 6-serien som hade lite hokus-pokus-inställningar likt "gräsmatta" om minns rätt. Posteriseringen vid 2.4-gamma är exemplarberoende, särskilt på äldre modeller. Fortfarande exemplarberoende men numera är det bättre. Ungefär lika lite/mycket posterisering över hela omfånget. Däremot tycker ser jag att lågdagerhanteringen alltid är bättre när man kalibrerar en LG mot 2.2-gamma även 2020-modellerna.

Skrivet av Nissling:

Med det sagt inte menat att andra inte får värdera svartnivån som det mest avgörande i deras val av TV. Jag personligen känner dock att de apparater från LG som jag har sett och jobbat med inte är rätt avvägning för mig med tanke på vad som görs avkall på. Väljer själv, alla dagar i veckan, lite högre svartnivå med bra täckning av lågdagrar och rätt gamma än vad LG erbjuder. Just my 2 cents.

Precis så – nästan alla LG OLED:s jag kalibrerat har krävt kompromisser mellan "total OLED-svärta" och klippta nivåer mot svart. Där brukar jag mäta svartnivån i kombination med vanliga testmönster för att se hur svartnivån ökar försämras. Ofta är det ett tydligt steg där säg Brightness/Ljusstyrka: 54 är tusendelar av en nit (100.000:1 i kontrast vid 120 nits) och 55 direkt tar mot hundradelen nit (10.000:1) där man kan börja urskilja att helt svarta testbilder lyser svagt i ett kolsvart rum.

Detta slutar ofta – men inte alltid – att jag ändå måste ta en sämre lågdagerhantering för att inte lyfta svart för högt så att det syns. Ta något steg där runt digital 17-18 som klipps bara för att svart ska fortsätta vara svart. Har jag kalibrerat åt en betalande kund har jag gett dem alternativ. Rätt med precis lite synligt ljus i svärtan – eller fel med behållen OLED-svart och klippta nivåer. Nästan alla väljer det sista.

Detta är en kompromiss man sällan behöver laborera med på Sonys och Panasonics OLED. Philips – där får du vad du ser. Lev med det!

Permalänk
Medlem

"Nackdelar: Nej"
Öhh va ?

100mbit ethernet
Earc fungerar inte som utlovat
strypt hdmi 2.1

Jag älskar min LG CX65 men att sitta och säga att det inte finns några problem är ju bara tragisk.

Tog ett tag innan jag fattade varför min 4K Bluerays (via plex) hackade innan jag fattade att Ethernet flaskhalsade och jag var tvungen att använda Wifi.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

"Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem."

hur skulle DU tolka hens inlägg?
Hen skriver att 100% av OLED paneler kommer få burn-in.
Hen skriver att pixlarna har en extremt begränsad tid att lysa innan de dör.
Hen skriver att har man råd att byta tv vartannat år så är det inget problem.

Men visst.. det kanske är av en annan anledning hen menar att man måste byta tv efter 2 år om man köper en oled. kanske för att fjärren går sönder. eftersom du vet vad han menar så kan väl du förklara det då jag tydligen inte gör det?
varför skulle man annars behöva byta OLED vartannat år?

Jag skulle tolka det som att personen hävdar att alla OLEDs kommer få burn-ins förr eller senare, att det är en tidsfråga innan burn-in sker då de har en begränsad livslängd och att det inte ä ett problem om man kan byta tv vartannat år.

Inte att det är garanterat att alla OLEDS kommer ha burn ins inom två år som på något sätt är vetenskapligt bevisat. Snarare tolkar jag det som att många OLEDS har inbränningsproblem och att vissa apparater är rejält inbrända redan efter ett par år.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Off:
Har jag missat något eller? "man köper ju inte Tvn för hur lådan ser ut".
Det trodde jag alla gjorde?
On:
En trevlig genomgång.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hACmAn:

Off:
Har jag missat något eller? "man köper ju inte Tvn för hur lådan ser ut".
Det trodde jag alla gjorde?
On:
En trevlig genomgång.

Haha ja, det är klart man kliver in på elbutiken och kikar ut den snyggaste lådan.

Tack videon blev lite potatiskvalle men så kan det gå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hakd:

"Nackdelar: Nej"
Öhh va ?

100mbit ethernet
Earc fungerar inte som utlovat
strypt hdmi 2.1

Jag älskar min LG CX65 men att sitta och säga att det inte finns några problem är ju bara tragisk.

Tog ett tag innan jag fattade varför min 4K Bluerays (via plex) hackade innan jag fattade att Ethernet flaskhalsade och jag var tvungen att använda Wifi.

Tragiskt är ju ett starkt ord i sammanhanget.

Alla har vi ju olika standard som vi jämför produkter med och min gick inte vid 100 Mbit ethernet. Thomas har ju bemött den kritik tidigare i tråden.

Enl. WhatHiFi så är eARC fixat på 2020-modellerna och även eventuellt fixat på 2019-modellerna också. Inget jag kan verifiera eller som jag tittade in på. Som förhoppningsvis framgick av mitt test så hade jag inte huvudfokus på att titta på 4K TV med surround och annat då jag inte äger utrustningen för att testa detta. Jag testade att streama en hel del innhåll i 4K från olika källor men detta var alltid i stereo.

Strypt HDMI 2.1? Vad menar du?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinoman:

Strypt HDMI 2.1? Vad menar du?

LG har varit ärliga med att HDMI-bandbredden går till 40 Gbps istället för 48 Gbps. 40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitar utan subsampling. 48 Gbps hade räckt till 12 bitar signalmässigt. Nu har inte LG:s modeller någon kvalitetsförtjänst av 12 bitars signal till att börja med. Och där det kan finnas 12 bitars kvalitet från källa är Dolby Vision från filmer. Där är man på typiskt på frekvenser som 24 och kanske 50 eller 60 Hz, vilket förstås är långt under 40 Gbps-nivån.

Det är alltså den förmodade framtida användaren som ska köra 4K/120-signal kan alltså inte köra 12 bitar. Utan max 10 bitar. Vilket än så länge lär handla om spelande för just 4K/120-signal. Där vi inte lär ha något spel som sitter med 12-bitars precision i rendering ändå till att börja med.

Det är vad det muttras om. Du vet detta med myggen och kamelerna.

Permalänk
Bildexpert

Det enda vore väl Gemini Man, som jag tror nyttjar Dolby Vision 12-bit i 2160/60p på UHD-BD. Fast det går ju att skicka ut signalen som YCbCr 4:2:2 också utan svårigheter och hamna under 40Gbps...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nissling: Det är 60 Hz även där så någonstans runt 25 Gbps som högsta kravet från de filmkällor som ger högsta tillgängliga kvalitet. 40 Gbps-gränsen kan man slå i när man kör 120 Hz, vilket lär bli med nästkommande grafikkort som är runt hörnet. Så det är en fråga för dem som tänkt spela i 4K/120 och tänker använda ett högre bitdjup i signalen än vad något spel lär kunna leverera för något som ens kan skönjas i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tragiskt är ju ett starkt ord i sammanhanget.

Alla har vi ju olika standard som vi jämför produkter med och min gick inte vid 100 Mbit ethernet. Thomas har ju bemött den kritik tidigare i tråden.

Enl. WhatHiFi så är eARC fixat på 2020-modellerna och även eventuellt fixat på 2019-modellerna också. Inget jag kan verifiera eller som jag tittade in på. Som förhoppningsvis framgick av mitt test så hade jag inte huvudfokus på att titta på 4K TV med surround och annat då jag inte äger utrustningen för att testa detta. Jag testade att streama en hel del innhåll i 4K från olika källor men detta var alltid i stereo.

Strypt HDMI 2.1? Vad menar du?

HDMI 2.1 stödjer bandbredden på 48Gbps.
LG CX varianten är strypt till 40Gbps, alltså inte äkta HDMI 2.1
(även om extremt få lär märka av den flaskhalsen så är det tragiskt att det framkommer i efterhand och att produktsidan alltså inte stämmer).

2019 modellerna hade fullt stöd men 2020 har det inte, aningen konstigt val/kompromiss.

Sen när det kommer till earc så är det bara googla eller ta en titt på reddit, folk har stora problem med "Passthrough över eARC" just på CX modellerna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert

Hur skulle du som slutanvändare märka av 10 bit kontra 12 bit? Mig veterligen kan LG:s paneler som bäst visa upp 8 bitars färgdjup, utan dither. Att gå därifrån till 12 bitar är ett rätt stort hopp...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hakd:

LG CX varianten är strypt till 40Gbps, alltså inte äkta HDMI 2.1
(även om extremt få lär märka av den flaskhalsen så är det tragiskt att det framkommer i efterhand och att produktsidan alltså inte stämmer).

Detta med "äkta HDMI" etc. är en typisk sådan återkommande hypotetisk diskussion som återkommer varje gång nya standarder sätts och nya produkter kommer. HDMI-specifikationen (och Displayport) är inte en allt-eller-inget-specifikation utan sätter egentligen bara ett övre tak för vad som är tekniskt möjligt. Tillverkarna brukar här välja att göra det som är praktiskt genomförbart eftersom deras uppgift är att skapa en fungerande produkt – inte att bygga allt efter specens högsta siffra.

Det "tragiska" här är väl snarare hur många som blandar ihop själva diskussionen med sakfrågan. Att man ser diskussionen i sig som det viktiga – hur lite den än har med verkligheten att göra.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hakd:

HDMI 2.1 stödjer bandbredden på 48Gbps.
LG CX varianten är strypt till 40Gbps, alltså inte äkta HDMI 2.1
(även om extremt få lär märka av den flaskhalsen så är det tragiskt att det framkommer i efterhand och att produktsidan alltså inte stämmer).

2019 modellerna hade fullt stöd men 2020 har det inte, aningen konstigt val/kompromiss.

Sen när det kommer till earc så är det bara googla eller ta en titt på reddit, folk har stora problem med "Passthrough över eARC" just på CX modellerna.

Thomas svarade bra ovan på diskussionen kring HDMI 2.1 är äkta eller inte. Det klarar av 4K@120 Hz i 8-bit vilket får anses vara tillräkligt i sammanhanget och framförallt inte något som jag personligen ser som en stor nackdel med produkten.

Jag kan inte gärna gå på vad människor skriver på sociala media. Jag hade möjligen kunnat testa det i mitt test men det var inget som jag prioriterade, som testpilot måste jag prioritera vad jag fokuserar på. Jag har inte 40h att lägga på detta utan som jag nämnt ovan, utan den fritid som jag kan avsätta.

Jag hoppas att det testet jag gör kan ge dig en indikator på vad som kan förväntas av denna produkten och om mitt test är undermåligt dina förväntningar så kan du förmodligen mycket mer om produkten än vad jag gör och är inte heller rätt målgrupp i sammanhanget.

Sist men inte minst, som jag nämnt i tidigare poster så var mitt Nackdelar: Nej ett försök att ha en humoristik klang på det hela vilket jag har i hela slutsats-texten. Den landade uppenbarligen inte rätt med dig och jag tar det till mig för framtida piloter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kommer få det svårt med val i framtiden.
Behöver jag en TV till ett annat rum, den kan vara max 50" för att få plats på väggen brevid en dörr.
Det skulle ju vara jävligt nice att köpa denna 48" dit och para ihop med Xbox Series X.
Men samtidigt skittråkigt då vi ser så mycket film å serier i vardagsrummet,att inte ha en OLED till det.

Men köper jag en 65" OLED så blir det dels mycket dyrare samtidigt som befintlig 65" inte får plats i det andra rummet... Ugh

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av issue:

Kommer få det svårt med val i framtiden.
Behöver jag en TV till ett annat rum, den kan vara max 50" för att få plats på väggen brevid en dörr.
Det skulle ju vara jävligt nice att köpa denna 48" dit och para ihop med Xbox Series X.
Men samtidigt skittråkigt då vi ser så mycket film å serier i vardagsrummet,att inte ha en OLED till det.

Men köper jag en 65" OLED så blir det dels mycket dyrare samtidigt som befintlig 65" inte får plats i det andra rummet... Ugh

Sälj en njure och köp en av varje?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sälj en njure och köp en av varje?

Köpte ny bil i fredags, kommer nog få svårt att få två nya TVs godkända hemma, speciellt i denna prisklass

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Köpte ny bil i fredags, kommer nog få svårt att få två nya TVs godkända hemma, speciellt i denna prisklass

Ja, det är ju dumt att belåna för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG har varit ärliga med att HDMI-bandbredden går till 40 Gbps istället för 48 Gbps. 40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitar utan subsampling. 48 Gbps hade räckt till 12 bitar signalmässigt. Nu har inte LG:s modeller någon kvalitetsförtjänst av 12 bitars signal till att börja med. Och där det kan finnas 12 bitars kvalitet från källa är Dolby Vision från filmer. Där är man på typiskt på frekvenser som 24 och kanske 50 eller 60 Hz, vilket förstås är långt under 40 Gbps-nivån.

Det är alltså den förmodade framtida användaren som ska köra 4K/120-signal kan alltså inte köra 12 bitar. Utan max 10 bitar. Vilket än så länge lär handla om spelande för just 4K/120-signal. Där vi inte lär ha något spel som sitter med 12-bitars precision i rendering ändå till att börja med.

Det är vad det muttras om. Du vet detta med myggen och kamelerna.

Känns lite som du missar det som flesta tar upp som problemet i denna diskussion. I dagens drivrutiner för nvidia (osäker på amd) så stöds inte just 10-bitar färgdjup i 4:4:4 med HDR och detta är det stora orosmolnet. De stödjer 8-bitar vilket du inte vill ha på en 10-bitar panel i ett HDR (utökad färgrymd) spel pga allehanda artefakter som bandning och liknande eller 12-bitar men då får du begränsningen med icke full sampling och möjliga färgproblem på text osv i windows. Att 4K UHD filmer och konsollspelande täcks fullt ut har många koll på men lurigheten är PC där 4k@120 4:4:4 12-bitar i HDR är mest önskvärt. En brasklapp är att nvidia stödjer just 10-bitar på sina quaddro kort men inget än har visat att de tänker ge oss det med 3xxx serien även om jag hoppas det för att komma runt LG:s hdmi begränsning på årets serie.

Sen kanske dithering och andra tekniker hjälpa men det blir väl aldrig lika bra som native eller? Du kan detta mycket bättre än oss alla

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wesslan1:

Känns lite som du missar det som flesta tar upp som problemet i denna diskussion. I dagens drivrutiner för nvidia (osäker på amd) så stöds inte just 10-bitar färgdjup i 4:4:4 med HDR och detta är det stora orosmolnet. De stödjer 8-bitar vilket du inte vill ha på en 10-bitar panel i ett HDR (utökad färgrymd) spel pga allehanda artefakter som bandning och liknande eller 12-bitar men då får du begränsningen med icke full sampling och möjliga färgproblem på text osv i windows. Att 4K UHD filmer och konsollspelande täcks fullt ut har många koll på men lurigheten är PC där 4k@120 4:4:4 12-bitar i HDR är mest önskvärt. En brasklapp är att nvidia stödjer just 10-bitar på sina quaddro kort men inget än har visat att de tänker ge oss det med 3xxx serien även om jag hoppas det för att komma runt LG:s hdmi begränsning på årets serie.

Sen kanske dithering och andra tekniker hjälpa men det blir väl aldrig lika bra som native eller? Du kan detta mycket bättre än oss alla

Kan det ha att göra med att det inte går att skicka signalen via hdmi (2.0 på grafikkortet) till tvn utan att i så fall gå ner till 30 fps, att köra 4K60Hz 4:4:4 med 10 bitar kräver DP för bandbredden i hdmi 2.0 är för låg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wesslan1: Jag skulle säga att skulden/bollen/lösningen än så länge ligger hos Nvidia där. Huruvida det går att köra 4K/120 Hz med 10-bitar eller om det blir något krångel lär vi veta först när 3xxx-korten finns redo för test.

Permalänk
Medlem

Burn in debatten kanske är över men slänger in de här testet från rtings om burn in https://youtu.be/nOcLasaRCzY
Bra recension för övrigt

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Wesslan1: Jag skulle säga att skulden/bollen/lösningen än så länge ligger hos Nvidia där. Huruvida det går att köra 4K/120 Hz med 10-bitar eller om det blir något krångel lär vi veta först när 3xxx-korten finns redo för test.

Får vi hoppas, annars har jag köpt en jävligt dyr sovrumsTV

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan det ha att göra med att det inte går att skicka signalen via hdmi (2.0 på grafikkortet) till tvn utan att i så fall gå ner till 30 fps, att köra 4K60Hz 4:4:4 med 10 bitar kräver DP för bandbredden i hdmi 2.0 är för låg.

Ja. man kan även med dagens drivrutin köra 12bit hdr full range i 24Hz tex med hdmi 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ljus (brightness) har jag något under 50 (43-47) för jag tycker att vid 50 så börjar det svarta att bli smått grått. Räcker med att köra en film 21:9 och sen jämföra de svarta spalterna i överdel och nederdel med del i filmen för att se detta fenomen (går lika bra att bara kolla på nåt statiskt svart).

Spontant låter det inte riktigt rätt att behöva gå ner så långt för att få svart att vara svart, min misstanke är också att nivåerna för videosignalen är felinställd, men det kanske är ett så pass udda exemplar. Gäller det med inbyggda Netflix-appen också? (Där nivåerna är låsta och alltid bör vara rätt.) Om du kollar någon widescreen-film där, får du då grå letterbox med Ljus på 50?

Skrivet av Nissling:

Det enda bildläget som faktiskt går att kalibrera korrekt är ISF Expert-lägena, åtminstone för SDR.

Säker? När jag experimenterat så verkade Cinema, ISF och Technicolor helt likvärdiga, med enda skillnaden att ISF av någon anledning har separat kontroll för vertikal och horisontell skärpa (inget man använder ändå.)

Citat:

Alla de OLED TVs från LG jag har kalibrerat har jag behövt höja brightness på för att svart ska klippas vid rätt nivå. Värst vill jag minnas att 55EG910V var, ty den hamnade runt 59. B6, C6, C8 etc. brukar hamna runt 53-55 men det skiljer sig lite beroende på gamma och även klientens önskemål, då vissa hellre uppoffrar de allra mörkaste detaljerna för att få absolut svart i svärtan. Även exemplarvariation spelar in, och ytterligare påverkan kommer när man ändrar RGB gain och bias.

Jag kanske haft extremt tur då för på min C7 kan jag se skillnad mellan 0 och 1 (i 8-bitar) med Brightness på 50, måste bara ha mörkt rum och vänta ett par sekunder för ögonen att vänja sig. Det är möjligt att de lägsta värdena kanske inte beter sig helt enligt reglerna och att de försökt trycka ner dem för att dölja artifakter eller liknande, men för mig är huvudsaken att kurvan ner till svart i alla fall ser naturlig ut, det ser aldrig plötsligt klippt eller digitalt konstigt ut.

Citat:

Precis som brightness ofta är för lågt, tenderar contrast att ligga för högt. Jag har aldrig satt contrast över 80 vad jag vet utan att förlora täckning inom WTW.

Lite tangentiellt men behöver man WTW till något i konsumentsammanhang?

Citat:

Både Panasonic och Sony har lyckats betydligt bättre med samma OLED-paneler.

LGs OLEDs är väldigt prisvärda och duger ganska långt, men klart finns det skavanker och irritationsmoment. Hade hemskt gärna uppgraderat till en 1000 nit Panasonic OLED, tyvärr har de ju sumpat sig och missat HDMI 2.1-tåget två generationer i rad nu, inte en chans att jag betalar det priset för förlegad teknik mitt i ett skifte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pyoko: När man har felmatchande data/videonivåer på en LG brukar brightness-reglaget få röra sig mycket mer och det riktigt syns på bilden att allting är off. Vi talar om brightnessreglaget nere på 30 eller uppe på 70+

Technicolor-läget var en rimlig fabriksinställning för några år sedan. Den blev gradvis sämre och sämre, allt grönare för varje år. På 2019-modellerna är det helt oanvändbart. Nu är det borta och ersatt av Moviemaker Mode.

Ifall du kör TV:n i PC-läge och datornivåer från datorn kan det appliceras en annan EOTF, kanske sRGB vilket ger tydliga lågdagrar. För videonivåer och rec.709 behöver man hålla en korrekt EOTF hela vägen från 0-255, men referenspunkterna sitter på 16 och 235. Över 235 behöver man teckning av nyansera (det som ibland kallas WTW) för att få fortsatt korrekt EOTF och behålla full dynamik. Det brukar sällan gå att klippa en LG vid 235 utan att dessutom introducera posterisering och bottna i nivåerna vilket leder till färgskiftning mot vitt. Blir inte vackra högdagrar då.