Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

LG golvar Testpiloten Dinoman med en TV så imponerande att han får slut på superlativen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul läsning!

Jag kan inte annat än bekräfta Dinomans upplevelse på min lite äldre C9:a.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Värd kommentar!

Ont: Jag tycker majoriteten av LG:s oled senaste 2-3 åren har varit i särklass dom bästa TV-modellerna. Oavsett om det är film eller spel så får man en riktigt bra upplevelse!

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Värd kommentar!

Ont: Jag tycker majoriteten av LG:s oled senaste 2-3 åren har varit i särklass dom bästa TV-modellerna. Oavsett om det är film eller spel så får man en riktigt bra upplevelse!

Tror användaren reagerade på att det är en sponsrad recension. Man får ta dessa med en lastbil med salt.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Tror användaren reagerade på att det är en sponsrad recension. Man får ta dessa med en lastbil med salt.

Nu börjar detta igen med sponsrade recensioner..
Vart står det att detta är sponsrat av LG?

Tycker dom flesta sidor och YT-kanaler gör recensioner på just sponsrade saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Nu börjar detta igen med sponsrade recensioner..
Vart står det att detta är sponsrat av LG?

Tycker dom flesta sidor och YT-kanaler gör recensioner på just sponsrade saker...

Det kanske är för att det står såhär i artikeln.

Nackdelar:
Nej

Permalänk
Medlem

Har en CX 65” och mycket nöjd med den, har dock inte spelat något i 120Hz än men de kommer.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk

Kan vara värt att nämna att CX-modellerna inte stödjer DTS-ljud samt att Ethernet-porten bara klarar 100Mbit, känns lite fattigt även om det inte lär behövas högre hastighet.

Permalänk

för att fixa problemet med färg som "blöder" kring text , stäng av cleartype i windows, såg det på en annan recension i alla fall..

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Nu ska det bara komma kort som klarar av 4K/120 också.
Trevlig recension.
Tänkt att byta min B7 mot en CX65 efter grafikkorten kommit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Grymt, vart sugen på en LG OLED ett bra tag för att ha i spelrummet...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag har själv en LG C8 och jag förstår att CX är en fantastisk TV. Jag var också tvungen att veva upp käken från golvet den första tiden.

Men då denna recension är inriktad på att recensera CX som monitor och inte som TV så finns det faktiskt vissa nackdelar som potentiellt kan vara värda att nämna. Exempelvis eventuella problem med inbränningar. Sedan vet jag att LG har jobbat stenhårt med att begränsa risken, men den finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det kanske är för att det står såhär i artikeln.

Nackdelar:
Nej

Gud förbjude att någon anser att det inte finns några nackdelar värda att ta upp? Nej. Måste vara för personen är mutad... och LG är Beelzebub... eller något..

I slutändan är en recension alltid subjektiv. Så vad t.ex. du anser är en nackdel kanske recensenten inte tycker är det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kom igen nu LG, släpp 65BX lagom till den svarta fredagen så att jag kan få uppgradera min gamle B6.

Permalänk
Medlem

Inbränningar har ju varit ett problem tidigare och det är oklart om det är löst helt och hållet, det är ju främst den biten som känns lite osäker som riktig monitor för arbete m.m.

Skärm är ju ändå något man har en längre tid och knappast enkelt att sälja om det inte skulle vara riktigt ok.

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte! Vart sugen på denna direkt när jag såg utannonseringen.

Fick mig att gott skratt på:

Nackdelar
Nej

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

"Nackdelar: Nej"

Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem. Bara köp nytt och släng det gamla på dem allt växande bergen av elektronikavfall.
Men för medelsvensson som behåller sina TV apparater i 5+ år så är det en big deal!
Inte så kul för dem som är omedvetna om detta när dem upptäcker fula märken och ojämnheter på sina TV apparater efter att garanti och ångerrätt har gått ut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen det här låter som en ganska ordentlig nackdel om jag inte missuppfattar.

Citat:

Vidare så komprimeras bilden så fort det går över 60 Hz så även vid 100 Hz är det bildkomprimering som gäller. Själv löste jag detta genom att ha växla mellan de olika lägena beroende på vad jag pysslar med för stunden. Ska jag spela så ställde jag in 120 Hz och skulle jag sitta och arbeta eller redigera bild så ställde jag in 60 Hz, inte optimalt men hanterbart.

Och då pratar jag alltså inte om besväret att växla mellan 60/120hz, utan det faktum att det är nödvändigt. Jag vill ha 120hz konstant, även när jag bara slösurfar eller arbetar med något. Att muspekaren ska hacka fram som en powerpoint-presentation i 60hz till vardags är inget jag önskar, och är anledningen till att jag använder 120+ hz idag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gud förbjude att någon anser att det inte finns några nackdelar värda att ta upp? Nej. Måste vara för personen är mutad... och LG är Beelzebub... eller något..

I slutändan är en recension alltid subjektiv. Så vad t.ex. du anser är en nackdel kanske recensenten inte tycker är det?

Jag har inget emot att han inte skrev några nackdelar, jag ville bara förklara varför första kommentaren såg ut som den gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"Nackdelar: Nej"

Ganska oansvarigt att inte nämna "burn-in", vilket 100% av OLED paneler kommer att få!
Bara en tidsfråga då OLED pixlar har en (extremt) begränsad tid dem kan lysa innan dem dör.

Visst. Har man cash till att byta TV vartannat år så är ju det inget problem. Bara köp nytt och släng det gamla på dem allt växande bergen av elektronikavfall.
Men för medelsvensson som behåller sina TV apparater i 5+ år så är det en big deal!
Inte så kul för dem som är omedvetna om detta när dem upptäcker fula märken och ojämnheter på sina TV apparater efter att garanti och ångerrätt har gått ut.

Har inte tittat/ läst testet.

Man kan/ ska absolut nämna risken för inbränning, däremot överdriver du en hel del då du lyfter fram problemet som så stort att det kommer att drabba alla med en OLED, så är inte fallet. Dagens OLED-paneler har blivit mycket bättre på att undvika detta problem, till skillnad från föregående årens modeller som har en högre benägenhet till just inbränning. Jaa, risken för inbränning finns och kommer alltid att finnas så länge som OLED tekniken är vad den är idag. OLED eller LCD, sunt förnuft kommer man långt med. Stäng av TV'n när du inte tittar och använd inte max ljusstyrka 24/7, så har du redan minskat risken för inbränning ordentligt!

Att äga en bil innebär en stor risk hörru. Du kan krocka med den - betyder inte att alla människor som äger en bil kommer att krocka. Använd bälte, kör nykter och kanske viktigast av allt - blinka, så har du redan minskat risken för korck ordentligt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Discokungen

Ja inbränning är såklart en risk som nämns i kommentarerna här men som YamahaDGX630 säger är det kraftigt minskat med nyare TV-apparater.

Den där glorian på text får jag med min Philips 55" OLED också och det gör att den blir lite olämplig för just vardaglig användning. Ingen HDMI 2.1 hjälper inte direkt där heller. OLED är klart värt det i det stora hela och skillnaden är helt enorm i mörka rum. Längtar efter 120 Hz på en egen TV!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Och då pratar jag alltså inte om besväret att växla mellan 60/120hz, utan det faktum att det är nödvändigt. Jag vill ha 120hz konstant, även när jag bara slösurfar eller arbetar med något.

Det är inte skärmens fel, det är ju grafikkortet och möjligen kabeln som inte orkar. Jag har en CX 48" och väntar med spänning på en RTX 3080/90..

Permalänk
Medlem

Nackdelar med cx: lägre bandbredd på HDMI än tidigare modell. Inbränningar som nämnts ovan. Ljusstyrkan är svagare än c9. ABL auto Bright level skapar skumma blåaktiga effekter när det är mycket vitt. Fortfarande en grym guldklass tv men jag tycker c9 verkar snäppet bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att prova en som monitor men den är kanske lite för stor? En runt 40 tum hade nog passat bättre.

Risken med inbränningar borde absolut nämnas.

Kanske dock var ett krav från LG att undanhålla det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Snusfri

Hoppas på en 40-43" variant snart nog.
Kör med 40" 4K på skrivbordet idag (Philips BDM4065UC) och det känns som att 48" skulle bli lite väl stort för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Nackdelar med cx: lägre bandbredd på HDMI än tidigare modell. Inbränningar som nämnts ovan. Ljusstyrkan är svagare än c9. ABL auto Bright level skapar skumma blåaktiga effekter när det är mycket vitt. Fortfarande en grym guldklass tv men jag tycker c9 verkar snäppet bättre.

Den har lägre bandbredd men skall oavsett klara 120Hz 10bit 4k hdr, då panelen är 10bit spelar det inte någon praktisk roll att den inte har bandbredd till 12bit. (vi får vänta med att veta 100% säkert tills nvidias 3000-serie kommer).

Permalänk
Medlem

allt är rätt utom priset, kan få en större modell för samma pengar, helt idiotiskt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Nej. Alla OLED paneler kommer att få "burn-in"!
Det tar bara något längre tid innan det syns på dagens paneler. Men det kommer att dyka upp på dem också.
Så fort du för ström genom en OLED pixel så degraderas den. Det går inte undvika.

Alltså. Din jämförelse med en bil skulle passa bättre om det vore så att alla bilar av det märket havererar efter 5k mil. Eller 10k mil om du "kör försiktigt".
Visst. Tant Agda skulle säkert kunna använda den bilen livet ut utan problem, om hon bara kör till Netto en gång i veckan.
Men för familjen Svensson med 3 barn lär bilen inte hålla så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kanske dock var ett krav från LG att undanhålla det?

Tvivlar på det, LG är bland de snällare märkena när det kommer till inbränning. Med dem får du din panel utbytt om det händer inom reklamationstiden. Andra märken som Sony säger att det är en skada du själv åsamkat och reparerar det därför inte.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

"Dess OLED Motion Pro skall även med Black Frame Insertion (BFI) kunna ta ner responstiden till under 1 ms."
LG oled har i grund ca 0.2-1ms responstid eller något sådant, men med BFI sänker man persistens för att kraftigt sänka sample-and-hold blur.